آمریکایی‌ها از سال 2006 با کمک متحدانشان به این گروه‌های تروریستی هرگونه که امکان دارد کمک رسانده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- توافقنامه امنیتی سال 2008 میان عراق و آمریکا شامل بخش‌ها و بندهای مختلفی می‌شود. در محور امنیتی توافقنامه مذکور، بر حمایت آمریکا از دولت عراق در برابر خطرات خارجی و داخلی و همکاری برای تقویت نیروهای نظامی عراق و آموزش و تسلیح آن‌ها تأکید شده است. بعد از تصویب این توافقنامه، برخی اعضای دولت و نمایندگان پارلمان عراق، مفادی مخفی از پیش‌نویس آن را افشا کردند که مخاطرات امنیتی بسیار جدی برای مردم عراق و کشورهای همسایه داشت. با این حال، مشکلات این توافقنامه به بندهای مخفی آن محدود نمی‌شود، بلکه مسئله بزرگ‌تر، نقض توافقنامه توسط آمریکایی‌هاست. امروزه واشنگتن نه تنها در مقابله با داعش، کمکی جدی به عراقی‌ها نمی‌کند، بلکه با ارسال کمک‌های تسلیحاتی، این گروهک تروریستی را تقویت نیز می‌نماید.

- آمریکایی‌ها از سال 2006 به گروه‌های تروریستی کمک رسانده‌اند

- کمک‌های آمریکا به تروریست‌ها دلیل ناامنی عراق است

- عراق امکان جلوگیری از سیل کمک‌های خارجی به داعش را ندارد

- جنگنده اول، نقطه‌ای خالی را بمباران می‌کند و جنگنده دوم سلاح روی سر تروریست‌ها می‌ریزد

- چون ارتش نداریم، مجبوریم از نیروهای هوایی ائتلاف بین‌المللی کمک بگیریم

- دخالت همسایه‌هایی مانند ایران برای حفظ تعادل و ثبات آینده عراق ضروری است

- هماهنگی‌ها برای اختصاص بودجه بیش‌تر به کردهای عراق صورت گرفته است

- اکثر اعضای مجلس با تصویب قانون "گارد ملی" عراق موافق هستند


مصاحبه با نماینده پارلمان عراق
"حسین الخفاجی" نماینده پارلمان عراق

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص اقدامات اخیر آمریکا در عراق که در تضاد با توافقنامه امنیتی میان دو کشور است، با "حسین الخفاجی" نماینده پارلمان عراق گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این مقام عراقی به شرح زیر است.

سؤال:: با توجه به همکاری "ائتلاف نیروهای مردمی" و ارتش عراق و کمک سایر کشورها به دولت این کشور چگونه و از چه طریقی تسلیحات نظامی و آذوقه به داعش می‌رسد که هیچکدام از این جریانها نمی‌توانند آن را کشف و خنثی نمایند؟

کمک‌های آمریکا به داعش و تروریست‌ها کار تازه‌ای نیست.‌ آمریکایی‌ها از سال 2006 با کمک متحدانشان به این گروه‌های تروریستی هرگونه که امکان دارد کمک رسانده‌اند. همان‌طور که الآن مشاهده می‌کنید هر اتفاقی در این خاک و این سرزمین می‌افتد،‌ همگی از سوی کشورهای خارجی و غرب رهبری و حمایت می‌شود. متأسفانه هدف آن‌ها نابود کردن زیرساخت‌های عراق است.

با این وضعیت، عراق آینده خوبی پیش رو ندارد. کمک‌های آشکار آمریکا به تروریسم و تروریست‌ها این وضع و ناامنی را به وجود آورده است.‌ وضعیت و آینده عراق را فقط مردم و ارتش این کشور می‌توانند با نابودی داعش، مشخص و معلوم کنند.

کشورهای حامی داعش از راه‌های مختلف زمینی و هوایی به وسیله بالگردها و هواپیماها تجهیزات و آذوقه را به تروریست‌ها می‌رسانند. متأسفانه ما در وضعیت کنونی، امکان مقابله و جلوگیری از این سیل کمک‌ها را نداریم. جنگنده اول می‌آید و به بهانه داعش، یک نقطه خالی را بمباران می‌کند. به دنبال آن جنگنده دوم تجهیزات و آذوقه را برای تروریست‌ها رها می‌کند. به جای بمب، سلاح روی سرشان می‌ریزند.

حامیان داعش یک ائتلاف بین‌المللی از 64 کشور هستند که به صورت هوایی به این گروهک کمک می‌رسند. علاوه بر این، مرزهای باز میان عراق با ترکیه، سوریه، اردن و عربستان عامل افزاینده کمک‌های زمینی به این گروه‌ها است. لذا عراقی‌ها نمی‌توانند جلوی این کمک‌ها را بگیرند.

سؤال:: آمریکا در ماه‌های اخیر از یک طرف ائتلاف ضدداعش را تشکیل داده و از طرف دیگر برای نیروهای این گروهک تروریستی در مناطقی که گیرافتاده‌اند، تسلیحات و آذوقه می‌فرستد. چرا هیچ نهاد رسمی در دولت عراق و یا نمایندگان و مجلس این کشور رسماً از دوگانگی سیاست‌های آمریکا انتقاد نمی‌کنند؟

امکان ابراز و گفتن این موضوع وجود ندارد، زیرا ائتلافی که آمریکا تشکیل داده، بین‌المللی است. ادعای این‌ها این است که دارند به دولت عراق کمک می‌کنند تروریست‌‌ها را از بین ببرد. با این حال، چون ما هیچگونه ارتش و نیروی هوایی در اختیار نداریم، استفاده از نیروهای هوایی کشورهای ائتلاف بین‌المللی کمک اندکی به ما کرده است.

مصاحبه با نماینده پارلمان عراق
یکی از اعضای داعش، سلاح‌هایی را بررسی می‌کند که "اتفاقی" در اطراف این گروهک فرود آمده است

زمانی که در این امر ریزتر و دقیق‌تر می‌شویم، می‌بینیم این کمک‌‌ها به ضرر عراق است، چرا که در حقیقت برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های بزرگ بین‌المللی هستند و اهداف و منافعی مخفی دارند و در تبع آن می‌خواهند به اهداف بزرگ‌تری برسند. چند عملیات خوب انجام دادند، ولی در مقابل به تروریست‌ها کمک‌‌های زیادی رساندند. به‌رغم همه این‌ها، من معتقدم ملت و مردم عراق هوشیار هستند و می‌دانند که اقدامات ائتلاف غربی صرفاً یک تئاتر و بازی است.

سؤال:: به نظر شما حضور تروریست‌های داعش آینده در عراق تا چند سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد؟

عراق با این وضعی که دخالت آمریکا و کشورهای غربی برای آن ایجاد کرده‌اند، آینده‌ای مبهم و غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. به نظر من، دخالت همسایه‌هایی مانند ایران در حفظ تعادل و ثبات آینده عراق می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. کمااین‌که اگر کمک‌های ایران نبود، الآن استان "دیالی" و استان‌های دیگر مانند "صلاح‌الدین" و "موصل" و "الانبار" سقوط کرده بودند و چه بسا از عراق جدا می‌شدند، اما به امید خدا استان‌های دیگر نیز از این تئاتر و بازی آمریکایی رها خواهند شد.

سؤال:: روند تصویب بودجه سال 2015 چگونه پیش رفت؟ چرا بعضی از احزاب سیاسی مجلس از تقسیم بودجه گلایه‌مند بودند؟

موضوع بودجه امری تمام شده‌ است و مجلس نمایندگان عراق تصمیم خود را در مورد این موضوع گرفته است. چندین مورد اختلاف بین حزب‌های سیاسی وجود داشت که این مشکلات و اختلافات تمام شده، چون پارلمان کار تصویب بودجه سال 2015 را به پایان رسانده است.

در حال حاضر رسیدگی به امور بودجه همچنان ادامه دارد و مشکلات و اختلافاتی که بین حزب‌ها و قسمت‌های سیاسی وجود داشت، حل شده است. هماهنگی‌های لازم برای اختصاص بودجه بیش‌تر به کردهای عراق صورت گرفته و در مجلس، موافقت‌نامه‌ای بین دولت مرکزی و حکومت اقلیم کردستان امضا و رأی‌گیری درباره آن نیز انجام شده اشت.‌ به نظر من، در حال حاضر هیچگونه اختلافی بین حزب‌‌های سیاسی وجود ندارد.

شاید اقلیم کردستان در چند مورد، بودجه بیش‌تری به خود اختصاص داده باشد، ولی با تصویب آن از سوی مجلس، دیگر جای اختلاف باقی نمی‌ماند و همه کسانی که عضو مجلس هستند با این موضوع موافقند.

مصاحبه با نماینده پارلمان عراق
نیروهای مردمی عراق، در پی فتوای آیت‌الله سیستانی، برای مبارزه با داعش آماده می‌شوند

سؤال:: با تصویب قانون "حرس الوطنی" (= گارد ملی) آینده آن را چگونه می‌بینید؟

مشکلات و اختلافات بسیاری در رأی‌گیری و تصویب این قانون یعنی قانون حرس الوطنی به وجود آمد. رأی‌گیری درباره آن در مجلس چندین بار تکرار شد. اکثریت اعضای مجلس نظر مثبتی نسبت به قانون حرس الوطنی دارند، ولی اگر بار دیگر رأی‌گیری انجام شود احتمال دارد که مشکلات در کشور رخ بدهد.

مشکل از این قرار بود که بعضی از برادران که عضو ائتلاف الوطنی هستند وارد رأی‌گیری نشدند. لذا توافقی که انجام شد با همکاری شورای ائتلاف ملی و ائتلاف کردستان صورت گرفت و قانون تصویب شد. مشکلات زیادی در این قانون دیده می‌شود، زیرا همه حزب‌ها و ائتلافات سیاسی با یک‌یک بندهای آن موافق نیستند. با این حال به عقیده من، با آن موافقت خواهد شد، زیرا اکثریت اعضا با تصویب این قانون موافق هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا بنده خدا میتونید. فقط لانه جاسوسی رو مثل ما ببندید تا شب ها رو راحت بدون ترس از انفجار بخوابید. همین تعجب نکن خیلی ساده است کافیه از اون کله 2 من استفاده کنی رفیق!
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عجب!!!
  • عباس م 61 ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ادم حیرت می کنه اگه ارسال این کمکها راست باشه واقعا فاجعه است.
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آمریکا فقط به کردها کمک می کند و البته مانع از پیروزی شیعیان عراق می شود. تا هم تجزیه عراق و هم ایجاد کردستان بزرگ را محقق کند.
  • بهزاد ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    در تیتر تصحیح گردد که جنگنده همانگونه که از نامش پیدا است باربری نیست که سلاح بربزد.بلکه این کار را درعراق هواپیمابی باربری c-130 انجام می دهد. که البته در اصل موضوع هم تغییری نمی کند
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا سوریه و دولت و ارتش عراق چرا نمیزنه این هواپیماها و هلی کوپترهایی که کمک میرسانند به داعش چرا نمیزنید بزنید حرامزاده های امریکایی رو بترکانید بیشرفهای بی وجدان رو
  • ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    منظورشون از جنگنده هواپیمای نظامی هستش
  • مهدي ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اين بدبختي كه دامن خاورميانه رو گرفته حالا حالا هاادامه داره وزماني پايان ميابد كه بدانيم بايد به كجا فشار وارد كنيم درسته عزيزم غرب به سرپرستي آمريكا اگه حتي عربستان بلوا بشه ككش نمي گزه ،تركيه نيز به همين صورت والي ماشاءالله بايد كشور اسرائيل را نا امن كرد تا غرب واروپا حساب كار بياد دستشون وقتي مهاجرت معكوس با شدت شديد آغاز گرديد شما شاهد ضعيف شدن اين حركات وسياستهاي انگليسي ميشويد بايد لانه زنبور را آتش زد جنگ در كل خاورميانه بجز حاشيه امن براي اسرائيل هيچ جيز ديگري ندارد بسيار غرب واسرائيل قدرت خودشونو در مبارزه با جبهه مقاومت آزمودن ولي اونا دريافتند كه از پس مقاومت برنمي آيند پس رفتند سراغ آزمايش آنچه در افغانستان آزموده بودن شعله وآتش يصورت نيروهاي چريكي همانند داعش واستفاده از چند اهرم فشار همزمان تحريم اقتصادي وفرسايش نظامي توام به قصد تحليل وفرسايش قواي نظامي جبهه مقاومت
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر امریکا تا حالا اونا رو بمباران نکرده بود از عراق چیزی بیشتر از سوریه باقی نمونده بود!!
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا تشکیل کشوری مثل کردستان بزرگ به ضرر ابر قدرت ها است حتی اگر حکومتی سرسپرده باشه . ابرقدرت ها کشورهای کوچک و مینیاتوری ترجیح میدن .
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این حرف درست نیست( آمریکا فقط به کردها کمک می کند)استان الانبار کرد هستن؟؟؟؟
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مشکلات عراق به خودسیاستمداران هم برمی گرددکه همه مشکلات رابه دیگران نسبت می دهند.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    برو عمو برو بزار باد بیاد ! تو مثل اینکه کلاً کرکره رو کشیدی پایین و تعطیل کردی مختو ...
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این نماینده عراقی راست گفته . عراق اینده روشنی در پیش ندارد و ظا هرا در عراق دولتی وجود ندارد بهتر است عراق استانهای جنوبی شیعه نشین را به ایران بسپارد تا مقابله با مخالفان اسانتر شود .
  • بنیان مرصوص ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مثلا تا حالا نمی دونستی که راسته...؟
  • روژین اسدی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    همانجور که سران استکبار ائتلاف فکاهی و روده بر ضدداعش راتشکیل دادند تا تحت این عنوان مزورانه تروریست های غاشم و سفاک را تغذیه سلاح و مهمات کنند باید عراق و سوریه و ایران ائتلاف ضدآل سعود را تشکیل دهند و از زمین و هوا و دریا و زیر زمین عربستان را آماج حملات آتشین و ویرانه کننده شان قرار بدهندو خاک عربستان را به توبره بکشند و چشم فتنه را علی وار در بیاورند
  • نصیر ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    سلام عزیزان من باید به خودمان بیاییم همه یکی هستیم تا به این فکر نکنیم دیگران برایمان تصمیم می گیرند می خوهند کرد و ترک و عرب و فارس و شیعه و سنی را به جان هم بیندازند ما باید تیز باشیم فریب نخوریم ما باید آنها را فریب دهیم کردستان بزرگ و کوچک ندارد اصلاً چرا ما نباید مثل اتحادیه اروپا نباشیم چرا فقط به فکر کوچک کردن خود باشیم به جمع فکر کنیم نه به جزء ببین یک اشتباه استراتژیک بارزانی در قضیه عراق باعث اوجگیری داعش شد چون قبیله ای فکر کرد و گفت فقط من فقط کرد باید قبول کنیم اشتباه کرد خلاصه در سیاست باید فکر قبیله نکنیم منافع کل امت را مد نظر داشته باشیم الان همین اردوغان کثیف که فقط به ترک بودن خود می نازد و به امت اسلام چه شیعه و چه سنی خیانت می کند کاشکی می توانستم رودرو با این خائن به ملتهای عرب و کرد و ترک شیعه و سنی صحبت می کردم که این نامرد کثیف چقدر در خدمت امریکا و اسراییل بوده است اما حیف که شرایط این کار را ندارم پس بییاید فریب نخوریم وارد معرکه انها و به سود آنها نشویم من کرد نباید فقط به قبیله خودم فکر کنم و همچنین دیگر قبیله ها که نباید فقط به خودشان فکر کنند نمی دانم روحانیون اهل تسنن و تشیع چرا خوابند چرا با هم نماز نمی خوانند که نشان دهند هیچ اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد تازه اگر هم باشد به اسراییل کثیف و امریکه چه مرتبط ما همه یک خانوده ایم هیچ فرقی از نظر من کرد با فارس و ترک و عرب وجود ندارد و شیعه و سنی برادر هم هستند. مطمئن باشید اگر امروز در غزه کوتاه امدیم فردا سربازان انها با پوتین در خانه ما خواهند بود پس فکر اتحاد باشیم بسته فکر نکنیم انها برای تشکیل داعش سالها فکر کرده اند و بیایید پشت سردار اسلام قاسم سلیمانی سفت و محکم وایسیم قبول کنیم سردار فکر همه است و کرد و ترک وعرب و فارس برایش فرقی ندارد قبیله ای فکر نمی کند
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    در الانیار آمریکا بیشتر به داعش کمک می کند. برای همین عراق توفیق قابل ملاحاظه ای در آن استان نداشته است. در عوض در کوبانی و سنجار و کرکوک به کردها کمکهای قابل ملاحظه می کند. آن ناشناس هم که گفت تشکیل کردستان بزرگ به ضرر ابرقدرتها است را به کودکستان بفرستید! شاید طرح خاورمیانه بزرگ را یاد بگیرد.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    تنها کار درست هم هم همین است. اگر بعد از عر انفجار در بغداد یک موشک به اسراییل می زدید چیزی به نام داعش وجود نمی داشت.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خودت را گول نزن. نواصب این دعوت شما به وحدت را صرفا نشانه ترس شما می دانند و هر چه بیشتر دعوت به وحدت کنید بیشتر جری می شوند.
  • حسن نفاق نژاد ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مرگ بر داعشی ها و تروریست های خون آشام
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    نمی توانید بروید کنار تا سردار سلیمانی همشون را با یه فوت مات کنه.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این حرفها زیاد معتبر نیست .بعد از اشغال عراق توسط امریکا ریشه ی اولیه ی داعش با استفاده از القاعده و بازمانده های حزب بعث به فرماندهی زرقاوی تشکیل شد و این گروه بیشترین خسارت را به ارتش امریکا بعد از اشغال عراق زد.دولت سوریه هم ندانسته اون زمان از این گروه حمایت میکرد حتی چند بار هم سر این موضوع مالکی به سوریه هشدار داد و روابط عراق وسوریه به تیرگی گرایید.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    پاشنه آشیل = اسراییل بقیه انحرافی
  • علی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    من جای عراق بودم چند تا جعبه بمب با پرچم آمریکا مینداختم بالای سر داعشی ها. وقتی رفتن بالا سر جعبه فقط یه دکمه رو فشار میدادم. تمام. به همین راحتی.
  • حمید ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    در این دوره زمان ما گم شده ای داریم گمشده ای که نامش بصیرت است ما بصیرت را به حال خودش رها کردیم و سرمان را مانند کبک زیر برف کردیم کار خودمون رو میکنیم اگر دست این خبیث ها به ما برسد برایشان فرق نمی کند شیعه باشی سنی باشی ترک باشی کرد باشی لر باشی فارس باشی عرب باشی یا عجم همان کاری می کنند که در سوریه با بچه ها و زن ها و پیر ها کردند بیایید به سراغ بصیرت برویم و پشت ولی امر مسلمین را خالی نکنیم
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    تعطیل جمعه عید نوروز سه ماه تعطیلی اونجا رو شیعیان عراق وبالاخص سردار سلیمانی نگه داشته
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    شوخي نكن همه دنيا ميدونه آمريكا و غرب چه جونورايي هستند.
  • بهمن ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند تمام.
  • حسن ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اگه امریکا براشون سلاح انداخته بود مگه مغز خر خورده بودن که فیلم بگیرن و منتشرش کنن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس