عصر روز گذشته زهران علوش با انتشار بیانیه ای در حساب کاربری شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی، رسما شهر دمشق را "منطقه بسته نظامی" اعلام کرده و از قصد خود برای موشک باران مجدد محلات مسکونی این شهر خبر داد.

گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه دمشق»، تحولات میدانی جبهه «حلب» و تحولات میدانی جبهه «القلمون» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه حلب

جبهه‌های نبرد در محورهای عملیاتی شهر حلب میان ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای تکفیری از گروههای مختلف مانند "ارتش آزاد ، جبهه النصره ، و جبهه اسلامی همچنان ادامه دارد. کانون نبردها در روزهای اخیر در منطقه مهم و استراتژیک "تل المیاسات" واقع در شمال شرق شهر حلب قرار دارد که صحنه شدید ترین نبردها میان دو طرف بوده و کنترل آن طی 48 ساعت گذشته دوبار دست به دست شده است.

فیلم "پرتاب خمپاره از سوی تروریستها به تل المیاسات"

تحولات میدانی سوریه
موقعیت تل المیاست با دایره و فلش به رنگ سیاه مشخص شده است
 
فیلم "گلوله باران تل المیاسات توسط تروریستهای تکفیری

تحولات میدانی سوریه

دور جدید نبردها در این منطقه از ساعت 12 شب روز دوشنبه اخیر رخ داد که طی آن یگانهایی از گروههای تروریستی – تکفیری شامل "احرار الشام ، جیش الاسلام ، جیش المجاهدین والانصار ، سریه ابوعماره ، الجبهه الشامیه ، فرقه 16 ، از 3 محور شرقی ، غربی و جنوبی "تل میاسات" حمله سنگینی را به مواضع نیروهای ارتش ، کمیته های مردمی (یگانی متشکل از ساکنین محلات مختلف شهر حلب) و دفاع وطنی سوریه سازماندهی و اجرا کردند که منجر به تصرف آن از سوی تروریستها شد.

فیلم "انهدام تانک تی 72 ارتش سوریه مستقر در تل المیاسات"


تحولات میدانی سوریه

در این شبیخون که تا ساعات ابتدایی صبح روز سه شنبه بطول انجامید ، نیروهای دولتی سوریه متحمل تلفاتی شامل حدود 10 کشته ، 14 اسیر و تعداد نامشخصی مجروح شده و تلفات سنگینی نیز به تروریستها وارد آمد. توضیح اینکه نیروهای به اسارت در آمده از کمیته های مردمی ساکنین محلات شهر حلب بوده اند که اخیرا در کنار نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه در محور مذکور در حال نبرد با تروریستها هستند.

فیلم  "تسلیحات غنیمت گرفته شده از سوی تروریستها در تل المیاسات"


 فیلم "اسارت 14 تن ا نیروهای لجان الشعبیه از سوی تروریستها" 


تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

اهمیت استراتژیک "تل المیاسات" به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع آن نسبت به محیط پیرامونش باز میگردد که از یکسو بر "میدان البریج"مشرف است و در دیگر سو بر بخشهای وسیعی از مناطق تحت سیطره ارتش سوریه در "شهرک صنعتی شیخ نجار" و محیط پیرامونی "زندان مرکزی حلب" اشراف بصری داشته و به یگان مستقر بر روی آن برتری آتش و کنترل تردد در این مناطق مهم را اعطا میکند.

تحولات میدانی سوریه 

تحولات میدانی سوریه

با توجه به اینکه مسیر اصلی امدادی – تسلیحاتی نیروهای ارتش سوریه مستقر در محور شمالی شهر حلب (حندرات – سیفات – الملاح) از "میدان البریج" عبور میکند ، کنترل آن به تروریستها امکان قطع این مسیر و در نتیجه محاصره نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه را که ماههاست در تلاش برای محاصره شهر حلب از طریق جداسازی این شهر از منطقه حاشیه شمالی آن هستند را اعطاء میکند. از دیگر سو تسلط نیروهای ارتش بر روی تل میاسات ضمن تامین امنیت مسیر تدارکاتی و سایر مناطق تحت سیطره خود ، امکان اجرای آتش و پشتیبانی از عملیاتهای نظامی احتمالی برای پاکسازی مناطق تحت سیطره تروریستهای تکفیری را فراهم می آورد.
 
تحولات میدانی سوریه

به همین منظور ساعتی پس از سیطره تروریستهای تکفیری بر ارتفاعات تل میاسات ، یگان توپخانه و موشکی ارتش سوریه اقدام به گلوله باران شدید و مداوم موضع از دست رفته کرده به نحوی که تروریستهای تکفیری امکان تثبیت موقعیت و استقرار در استحکامات موجود بر روی آن را نداشته باشند. همزمان بمب افکنهای نیروی هوایی ارتش سوریه نیز موقعیت تل میاسات را بشدت هدف بمبارانهای سنگین خود قرار داده و آن را به جهنم سوزانی برای تروریستها مبدل کردند.
 
تحولات میدانی سوریه

تداوم و تشدید آتش بار ارتش سوریه و اجرای پاتک زمینی ، پس از گذشت کمتر از 24  ساعت، تروریستها را وادار به ترک منطقه و عقب نشینی به مواضع پیشین خود به منظور جلوگیری از وقوع تلفات سنگین تر در اثر بمبارانهای شدید و حملات هوایی کرد. با عقب نشینی تروریستها نیروهای نظامی ارتش سوریه مجددا بر روی تل میاسات مستقر شده اند.

گفتنی است نبردها در محور شمالی شهر حلب از سال گذشته با عملیات وسیع و متمرکز ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (دفاع وطنی ، حزب الله ، فاطمیون ، گردانهای بعث و ...) با هدف محاصره محلات شهر حلب و جداسازی این محلات از مناطق حاشیه شمالی به منظور قطع راه انتقال تروریستها و تسلیحات از مرزهای سوریه به کشور ترکیه و همچنین شکستن محاصره دو شهر شیعه نشین "نبل و الزهراء"آغاز شده است که طی آن مناطق بسیار وسیه و استراتژیکی از کنترل دهها گروه تروریستی – تکفیری وابسته به ترکیه ، عربستان ، قطر ، آمریکا و ... خارج شده است. با فرارسیدن فصل زمستان و برودت هوا و بارش نزولات آسمانی از سرعت و شدت عملیات نظامی ارتش سوریه در این منطقه کاسته شده و درگیریها حول نگهداری مواضع تصرف شده در جریان است. 

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

جبهه های نبرد در منطقه دمشق و حاشیه دمشق طی 24 ساعت اخیر شاهد تحرکات نظامی ویژه ای بوده است که از مهمترین آنها به شعله ور شدن مجدد درگیریها در محور عملیات جوبر و حرستا ، تهدیدات جدید "زهران علوش" فرمانده گروه تروریستی – تکفیری "جیش الاسلام" مبنی بر "اعلان شهر دمشق به عنوان منطقه نظامی و دور جدید موشک باران مناطق مسکونی این شهر" و در نهایت ادامه نبردهای داخلی میان گروههای تروریستی فعال در غوطه شرقیه با یکدیگر ، می توان اشاره کرد.

تحولات میدانی سوریه 

تهدید مجدد علوش و دور جدید موشک باران دمشق!
در روزهای گذشته شهر دمشق علاوه بر تحولات نظامی در محورهای مختلف عملیاتی در غوطه شرقیه و برخی محلات جنوبی این شهر که هنوز در کنترل گروههای تروریستی تکفیری همچون داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد و ... می باشد ، صحنه تحول جدیدی بود و آن عبارت است از حملات موشکی به محلات مسکونی در بخشهای مختلف شهر دمشق از سوی گروه تروریستی تکفیری جیش الاسلام به فرماندهی زهران علوش عامل سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی !
 
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
در این حملات دهها فروند موشک کاتیوشا و گراد و خمپاره از مبدا مناطقی همچون زملکا و حرستا به سوی محلات مسکونی شهر دمشق پرتاب شد که به شهادت و جراحت تعدادی از شهروندان ساکن شهر دمشق انجامید. علی رغم اعلان قبلی این گروه تروریستی مبنی بر قصد خود برای موشک باران شهر دمشق و تهدید ارتش سوریه به پاسخ کوبنده هوایی ، اما تروریستها در روز روشن و زیر آسمان مکشوف منطقه (بنابر تصاویر منتشره از سوی رسانه های نزدیک به تروریستها) اقدام به انتقال دهها موشک و لانچرهای پرتاب آنها و قرائت بیانیه و در نهایت شلیک آنها به سمت دمشق کردند.

فیلم "موشک باران محلات مسکونی شهر دمشق از سوی گروه تروریستی جیش الاسلام "
 
تحولات میدانی سوریه

تنها چند روز پس از این واقعه ، عصر روز گذشته زهران علوش با انتشار بیانیه ای در حساب کاربری شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی فضای مجازی رسما شهر دمشق را "منطقه بسته نظامی" اعلام کرده و از قصد خود برای موشک باران مجدد محلات مسکونی این شهر در انتقام شکستهای مکرر خود در جبهات جنگ با ارتش سوریه خبر داده است! انتشار این خبر غیر از اینکه نشان دهنده حقیقت چهره کریه و ضد اخلاق تفکر تکفیری و پیروان آن را به افکار عمومی نشان می دهد ، نشان دهنده ناکافی بودن و عدم برخورداری واکنش نظامی ارتش سوریه از قوت و شدت لازم برای انهدام زیر ساختها و تحمیل تبعات شدید اقدامات جنایتکارانه اینچنینی تروریستها علیه غیر نظامیان می باشد.

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

پیرو این تهدیدات از ساعات ابتدایی صبح امروز محلات مسکونی شهر دمشق شامل "المزه و اطرافش ، المالکی ، ابورمانه ، دانشکده اقتصاد مستقر در محله البرامکه ، گمرک (الجمارک) ، سبح بحرات ، الفیحاء ، البرزه ،  کفر سوسه (مکان استقرار ساختمانهای نهادهای امنیتی و منازل مسکونی شهروندان) ، سوق الهال ، المزرعه ، میدان العباسیین (نزدیک جوبر) ، مسجد اموی در محله العماره ، میدان النعیم ، میدان النجمه ، میدان الروضه ، میدان الغدیر ، میدان التحریر ، میدان المرجه ، خیابان الثوره ،خیابان العابد و ... هدف موشک باران شدید قرار گرفته اند.

حداقل 80 موشک از انواع کاتیوشا و گراد و خمپاره سنگین در محلات مذکور و خیابانهای اطراف آنها سقوط کرده است که به شهادت حداقل 5 نفر و جراحت حداقل 60  نفر از شهروندان بی گناه سوری شامل 8 کودک خردسال منجر شده است. (آمارها تا لحظه ارسال خبر یعنی ابتدای عصر پنجشنبه)

فیلم
"موشکباران دمشق توسط تروریستهای تکفیری جیش الاسلام مستقر در غوطه"

 
تحولات میدانی سوریه

در اثنای موشک باران شدید دمشق از سوی تروریستهای گروه تکفیری جیش الاسلام ، زهران علوش فرمانده این گروه با انتشار مکرر پیامهای تهدید و تمسخر خطاب به مردم دمشق ، آنها را به دلیل حمایت کامل از دولت و ارتش سوریه مورد توهین قرار داده و به تشدید حملات و وارد آوردن ضربات مرگبار موشکی تهدید کرده است.  پیرو حملات موشکی به دمشق ، ستاد فرماندهی ارتش سوریه دستور مقابله شدید و کوبنده با تروریستها راصادر کرد. بلافاصله هواپیماهای بمب افکن نیروی هوایی ارتش سوریه در آسمان منطقه غوطه شرقیه به پرواز در آمده و به مواضع تروریستهای تکفیری در شهرهای "دوما ، عربین ، کفربطنا ، القابون ، حرستا و جوبر ، بشدت حمله کردند.

فیلم "گلوله باران جوبر در واکنش به پرتاب موشک از این منطقه به میدان العباسیین شهر دمشق."

فیلم‌ "بمباران منابع پرتاب موشک به میدان العباسیین از سوی نیروی هوایی ارتش سوریه"
 
تحولات میدانی سوریه

در این حملات صدها موشک و بمب هوا به زمین به اهدافی شامل "مراکز تجمع و استقرار تروریستها ، انبارهای سلاح و مهمات و .... اصابت کرده است. به گفته منابع رسانه ای متعلق به تروریستهای تکفیری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه لحظه ای آسمان غوطه شرقیه را ترکی نمیکنند و به موازات آن پهبادهای شناسایی ارتش سوریه نیز در حال گشت زنی در منطقه برای شناسایی منابع پرتاب موشکها هستند.

فیلم
"بمباران شدید موضاع تروریستهای جیش الاسلام در دوما"

 
فیلم "بمباران شدید منطقه بین جوبر و عین ترما از سوی نیروی هوایی ارتش سوریه"


تحولات میدانی سوریه

در این حملات دهها نفر از تروریستهای تکفیری به هلاکت رسیده و صدها نفر دیگر نیرو بشدت زخمی شده اند. شدید ترین حمله هوایی ارتش سوریه به مقرگروه تروریستی جیش الاسلام واقع در مجاورت بازار مرکزی شهر دوما بود که طی آن 4 موشک هوا به زمین از نوع "فراگ" این مقر را با خاک یکسان کرد. همزمان یگان توپخانه ارتش سوریه نیز اقدام به گلوله باران شدید مواضع تروریستها در محلات مذکور کرده است.

فیلم "بمباران شدید مواضع گروه تروریستی جیش الاسلام در شهر کفربطنای غوطه شرقیه از سوی نیروی هوایی ارتش"


به گفته یک منبع میدانی نظامی در ارتش سوریه تا ظهر امروز بیش از 30 حمله هوایی به مواضع تروریستهای تکفیری در منطقه غوطه شرقیه انجام شده که طی آن تعدادی از سکوها و لانچرهای پرتاب موشک از داخل این مناطق به محلات مسکونی و عمومی و غیرنظامی شهر دمشق موشک و خمپاره پرتاب میکردند ، هدف قرار گرفته و منهدم گردید.

وی تاکید کرد که این حملات همچنان ادامه دارد. در حالیکه به گواهی مستندات رسمی و غیر قابل انکار گروه تروریستی جیش الاسلام حمله به مناطق مسکونی و غیر نظامی دمشق را بطور عمد و با آگاهی کامل در دستور کار قرار داده است ، واکنش "فیصل القاسم"مجری سوری الاصل (از طایفه دروز استان سویداء) و مشهور شبکه "الجزیره" کشور بسیار کوچک قطر در ساحل "خلیج تا ابد فارس" به این موشک بارانها موجب حیرت ناظران رسانه ای و سیاسی گردیده است.
 
تحولات میدانی سوریه
وی با انتشار پیامی در صفحه شبکه اجتماعی خود اعلام کرد: "هر موشکی که به اماکن غیر نظامی دمشق اصابت کرده از سوی سازمان اطلاعات و امنیت کشور سوریه شلیک شده است"!!!!!! این در حالی است که کلیه رسانه های وابسته به جیش الاسلام در فضای رسانه ای با اعلام رسمی هدف قرار دادن مدارس ، خیابانها و اماکن عمومی و غیر نظامی آنرا در راستای تنبیه مردم دمشق بخاطر حمایت از دولت و ارتش کشورشان عنوان کرده اند. گفتنی است ، شبکه الجزیره و کشور قطر از ابتدای وقوع بحران تروریستی بین المللی علیه کشور و مردم سوریه رسما در کنار گروههای تروریستی تکفیری مانند القاعده و جبهه النصره و ارتش آزاد قرار گرفته و به بلندگوی رسانه ای آنها تبدیل شده است.
 
تحولات میدانی سوریه

به موازات حملات هوایی نیروهای ارتش سوریه مستقر در محور "الوافدین و تل الکردی" از صبح امروز عملیات وسیعی را بر علیه مواضع تروریستهای تکفیری در مناطق حاشیه شهر دوما (مقراصلی فرماندهی و استقرار گروههای مختلف تروریستی – تکفیری) آغاز کرده اند. بنابر گزارشهای منتشره از نیمه های شب گذشته دهها دستگاه تانک و توپ و صدها نیروی نظامی ارتش و دفاع وطنی سوریه در دو منطقه الوافدین و تل صوان مستقر شده و از ساعات ابتدایی صبح امروز عملیات نظامی با گلوله باران و حملات توپخانه ای مواضع تروریستهای تکفیری بعنوان زمینه سازی برای پیشروی های زمینی آغاز شده است.

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی محور عملیاتی جوبر
منطقه جوبر واقع در بخش شرقی شهر دمشق طی 24 ساعت اخیر صحنه نبردهای بسیار شدید میان نیروهای ارتشو دفاع وطنی سوریه با تروریستهای تکفیری از گروههای "جیش الاسلام ، جبهه النصره ، فیلق الرحمن و ..." بوده است که طی آن نیروهای ارتش سوریه موفق به پاکسازی بخشهای مهمی از آن شده اند. بیشترین تمرکز درگیریها در اطراف و داخل "مسجد غزوه بدر" در منطقه "طیبه" واقع در شمال جوبر و در امتداد آزاد راه "المتحلق جنوبی" قرار دارد.

فیلم "نبردهای شدید میان ارتش سوریه و تروریستها در محیط اطراف مسجد غزوه بدر"

تحولات میدانی سوریه


علت تمرکز نبردها در این منطقه این است که طی یکسال گذشته نیروهای ارتش سوریه بیشترین تلاشها را برای محاصره کامل جوبر بکار بسته بودند اما گروههای تروریستی تکفیری با حفر تونل و کانال ارتباطی در مناطق شمالی این محله به سوی محلات مجاور در غوطه شرقیه مانند "زملکا" از طریق آنها اقدام به تردد بین جوبر و غوطه شرقیه (مقر اصلی تروریستهای تکفیری در حاشیه دمشق) و واردات تسلیحات و آذوقه به داخل جوبر می کردند.
 
تحولات میدانی سوریه

به همین دلیل نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با تشدید عملیات نظامی خود در این محور در تلاش هستند تا با پاکسازی نوار مرزی جوبر با غوطه شرقی در بخش شمالی آن ، مسیر امدادی – تسلیحاتی تروریستهای فعال در محله جوبر را بطور کامل قطع کنند. در همین راستا از روز گذشته مسجد غزوه بدر در منطقه طیبه محله جوبر صحنه درگیریهای شدید بین دو طرف بود که با پیشروی نیروهای ارتش سوریه مسجد مذکور و محیط اطراف آن (شامل 8 ساختمان به مساحت حدود 1 کیلومتر مربع) به کنترل کامل رزمندگان سوری در آمده است. پیشروی های زمینی رزمندگان ارتش سوریه با پشتیبانی کامل یگان توپخانه و هواپیماهای نیروی هوایی همراه بوده است. نبردها میان دو طرف همچنان ادامه دارد. آمار تلفات نیروهای ارتش سوریه 2 شهید و تعداد هلاک شده های تروریستها حداقل 11 نفر عنوان شده است.
   

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
تعدادی از هلاک شده های تروریستها در نبردهای اطراف مسجد غزوه بدر در شمال جوبر – شرق دمشق
 
تحولات میدانی سوریه
مجروحین تروریستها در نبرد با نیروهای ارتش سوریه در محور عملیاتی مسجد غزوه بدر در شمال جوبر

بدیهی است که در صورت ادامه پیشروی رزمندگان ارتش سوریه در این محور ، ارتباط جوبر با غوطه شرقیه بطور کامل قطع خواهد شد و چند صد تروریست حاضر در این منطقه بطور کامل در محاصره قرار خواهند گرفت. گفتنی است منطقه جوبر با توجه به موقعیت جغرافیایی آن به دروازه شرقی شهر دمشق معروف بوده که منطقه غوطه شرقیه را به مرکز شهر دمشق متصل می کند و از ابتدای وقوع بحران تروریستی تکفیری علیه کشور سوریه محل تاخت و تاز تروریستها شده است. وجود دهها تونل در زیر ساختمانها و خابانهای جوبر که تروریستها از آنها برای تردد میان مناطق یا بمبگذاری و انهدام ساختمانهای محل استقرار نیروهای ارتش سوریه استفاده میکنند ، کار پاکسازی این منطقه را با دشواری ویژه ای روبرو کرده است.
   
تحولات میدانی سوریه
تصاویر منتشر شده از سوی خبرنگار نظامی ارتش سوریه از حضور نیروهای دفاع وطنی و ارتش در صحن مسجد غزوه بدر

عملیات نظامی ارتش سوریه در پایتخت این کشور سال گذشته و تحت عنوان "عملیات سپر پایتخت" با هدف پاکسازی مناطق تحت سیطره استان دمشق از حضور تروریستهای تکفیری آغاز شد که با توفیقات نظامی بسیاری همراه بوده است. در همین راستا درگیریها در محله "جوبر" از حدود 6 ماه پیش برای بازپس گیری آن از تروریستهای تکفیری از سوی ارتش سوریه و با پشتیبانی یگانهایی از نیروی دفاع وطنی (بسیح مردمی سوریه) و حزب الله در جریان بوده است.

تحولات میدانی سوریه

تداوم نبردها در محور شمالی غوطه شرقیه
از محور عملیات شمالی غوطه شرقیه خبر می رسد که نبردها در مناطق "تل الکردی" و "مخیم الوافدین" واقع در محور عملیاتی عدرا – دوما همچنان میان یگانهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با عناصر گروه تروریستی "جیش الاسلام" (وابسته به جبهه اسلامی) در جریان است. عملیات نظامی ارتش سوریه در این محور از چند ماه پیش با تصرف سریع مناطق عدرا ، عدرا العمالیه ، تل صوان آغاز شد و هدف از آن محاصره شهر دوما و پاکسازی آن از حضور تروریستهای تکفیری بوده است.
 
تحولات میدانی سوریه

طی 24 ساعت اخیر نیروهای ارتش سوریه حمله گسترده عناصر گروه تروریستی جیش الاسلام در محور اردواه الوافدین را بطور کامل دفع کرده اند. حملات این گروه در این محور با هدف تغییر خطوط تماس و اشغال گلوگاههای دارای اهمیت نظامی و استراتژیک صورت می گیرد.
 
تحولات میدانی سوریه

عملیات ویژه نیروهای دفاع وطنی در حرستا
منطقه حرستا با بیش از 34 هزار نفر سکنه ، واقع در شمال غربی شهر دمشق  و جنوب شهر دوما (غرب غوطه شرقی) یکی از مناطق حضور عناصر گروههای تروریستی تکفیری می باشد. روز گذشته یگانهایی از نیروی دفاع وطنی (بسیح مردمی سوریه) از مبدا منطقه "ضاحیه الاسد" واقع در شمال غرب دمشق بصورت ناگهانی به بخش شرقی حرستا یورش برده و پس از درگیری محدود با تروریستهای گروه جیش الاسلام ، تعدادی از ساختمانهای بخش شرقی حرستا که مشرف به آزاد راه بین المللی دمشق – حمص بود را به تصرف خود در آوردند.
 
تحولات میدانی سوریه

تروریستهای تکفیری در روزهای اخیر با استقرار تسلیحات سنگین همچون توپ و خمپاره اقدام به اجرای آتش باری بر روی خودروهای در حال تردد در این مسیر ارتباطی حساس و استراتژیک میان دو شهر دمشق و حمص می کردند که با عملیات روز گذشته امنیت کامل به آن بازگشته است. بدنبال استقرار نیروهای دفاع وطنی در این منطقه ، تروریستها که در نبرد رو در رو شکست خورده بودند محل استقرار این نیروها و همچنین منطقه مسکونی "ضاحیه الاسد" را هدف دهها خمپاره قرار دادند که به مجروحیت تعدادی از شهروندان سوری شامل چند تن از کارگران شرکت توزیع برق دمشق انجامید.
 
تحولات میدانی سوریه

تداوم تنشهای داخلی میان گروههای تروریستی در غوطه شرقیه
تنشها و درگیریها داخلی میان گروههای تروریستی تکفیری که طی ماههای اخیر با ترور سران و اعضای این گروههای بدست یکدیگر در جریان بود ، در روزهای اخیر وارد مراحل جدیدتری شده است. در حالی که از دو روز پیش گروههای جبهه النصره و جیش الاسلام طی برنامه ریزی قبلی اقدام به محاصره منطقه به منطقه شهرهای غوطه شرقیه مانند سقبا و عربین و بازداشت گسترده هواداران سایر گروههای مخالف خود تحت عنوان "مبارزه با فساد و هسته های خفته داعش" کرده اند ، روز گذشته گروه تروریستی "اتحاد اسلامی لاجناد الشام" با صدور بیانیه ای خبر ترور یکی از فرماندهان خود را اعلام و جبهه النصره و جیش الاسلام به اجرای آن متهم کرده است.
 
تحولات میدانی سوریه

طبق این بیانیه این دو گروه اقدام به ترور "شیخ ابونعیم یعقوب" فرمانده "گردان الشام" وابسته به اتحاد اسلامی کرده اند که ناکام مانده و تنها منجر به مجروحیت نامبرده شده است. همزمان رسانه های نزدیک به گروههای تروریستی جبهه النصره و جیش الاسلام با انتشار تصاویری از شهر سقبا واقع در جنوب غربی غوطه شرقیه که طی دو روز اخیر هدف عملیات جستجو و بازرسی خانه به خانه با هدف کشف هسته های نظامی وابسته به داعش قرار داشته از دستگیری دهها نفر از بیعت کنندگان با داعش و ضبط اموال شامل وسایل نقلیه حامل شعارها و علائم این گروه خبر داده اند.
  
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
ضبط اموال و تجهیزات و خودروهای گروههای هم پیمان داعش در سقبا واقع در غوطه شرقیه دمشق از سوی النصره و جیش الاسلام

تحولات میدانی جبهه القلمون

نبردهای شدید میان نیروهای ارتش سوریه و حزب الله با تروریستهای جبهه النصره ، احرار الشام و ارتش آزاد در مناطق حاشیه ای شهر های زبدانی و مضایا واقع در 45 کیلومتری حاشیه شمال غربی شهر دمشق پایتخت کشور سوریه (در منطقه مرزی سوریه و لبنان موسوم به القلمون) همچنان در جریان است که طی آن نیروهای ارتش سوریه موفق به هلاکت شمار زیادی از تروریستهای تکفیری و دستگیری یکی از فرماندهان و مسئولان شرعی این گروهها شده اند.
 
تحولات میدانی سوریه

به گزارش یک منبع میدانی نزدیک به ارتش سوریه در عملیات 24 ساعت اخیر نیروهای ارتش سوریه در ارتفاعات مشرف به زبدانی و منطقه المضایا در جنوب آن متمرکز بوده است. در این عملیات فردی بنام "نزیه الخوص ملقب به شیخ الجبل" یکی از مسئولان شرعی و فرماندهان اصلی گروههای تکفیری احرار الشام و جلهه النصره توسط نیروهای ارتش سوریه دستگیر شده است. وی از فرماندهان قدیمی تروریستهای تکفیری منطقه زبدانی و سایر مناطق القلمون بوده که مسئولیت فرماندهی تروریستها در عملیاتهای متعدد علیه مواضع ارتش سوریه و حزب الله در بخشهای مختلف منطقه القلمون را بر عهده داشته است.

تحولات میدانی سوریه
از ابتدای وقوع بحران در سوریه وی که تا پیش از آن امام جماعت یکی از مساجد شهر زبدانی بود ، اقدام به تحریک جوانان شهر و سرباز گیری از میان آنها ، خرید سلاح و مهمات برای گروههای تروریستی تکفیری ، آموزش و تشکیل دستجات مسلح تکفیری در این شهر کرد. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سرویس اطلاعاتی سوریه ، نامبرده سالها در مدارس وهابیون عربستان سعودی به تحصیل علوم وهابیت و سلفی گری اشتغال داشته و از ابتدای وقوع بحران در سوریه به زبدانی بازگشته و رابط شبکه تروریستی القاعده در این شهر بوده است.
 
تحولات میدانی سوریه

وی مسئول اصلی انتقال سلاح و منابع مالی از تجاز و شخصیتهای عرب در کشورهای عرب حوزه "خلیج تا ابد فارس" به داخل سوریه و خصوصا منطقه القلمون و شهر زبدانی بوده است. با توجه به ارتباط نزدیک وی با رهبران القاعده ، نامبرده قاضی شرعی و مسئول ارتباطات و هماهنگیهای داخلی میان گروههای مختلف تروریستی تکفیری مسلح پیرو این شبکه تروریستی در منطقه القلمون سوریه بوده است. این گزارش می افزاید که وی از طریق روستای "مجدل عنجر" در دره بقاع لبنان ، بارها به داخل این کشور تردد داشته و ارتباطات وسیعی با شبکه های مالی و تسلیحاتی وابسته به القاعده در لبنان برقرار کرده بود. دستگیری وی در حالی اتفاق افتاد که وی در کوههای حاشیه غربی شهر زبدانی در حال نبرد با نیروهای ارتش سوریه بوده که در اثر آن هدف اصابت دو گلوله در کتفش قرار گرفته و دستگیر می شود.
 
تحولات میدانی سوریه

نبردها در این منطقه میان  ارتش و حزب الله از یکسو با تروریستهای تکفیری همچنان ادامه دارد. بالگردها و هواپیماهای ارتش سوریه  به موازات عملیات زمینی به مواضع تروریستها در ارتفاعات زبدانی و المضایا شدیدا حمله ور شده اند و تعداد زیادی از تسلیحات سنگین و مراکز استقرار آنها را منهدم کرده اند.

فیلم "انهدام مواضع و تسلیحات سنگین تروریستهای تکفیری جبهه النصره و اجرار الشام و ارتش آزاد در ارتفاعات غرب شهر زبدانی"

عملیات نظامی در زبدانی در واقع بخش آخر از سلسله عملیاتهای نظامی ارتش و دفاع وطنی سوریه با پشتیبانی رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان برای انسداد مرزهای سوریه و لبنان (دومین شاهراه انتقال نیرو و تسلیحات و امداد برای تروریستهای مستقر در القلمون و داخل سوریه) می باشد که از سال گذشته آغاز شده است.

تحولات میدانی سوریه 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    شیطان زبدانی خیلی قیافه کمدی و دلقکی داره خخخخخخخخخ منظورم بعد از اسارتشه
  • آزاده ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    کسانی که شعار نه غزه نه لبنان میدادند و باوقاحت میگفتن بیت المال را خرج بشاراسد و حزب الله و حماس نکیند جنایانت امروز که درسوریه و عراق صورت میگیرد در پرونده شان ثبت میشود خدا میداند سگ بشار اسد بر وطن فروشان و آرمان ستیزان و سازشکاران داخل شرف دارد
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    ارتش سوریه تاکتیک خوبی را در پیش گرفته است تئوری بیرون آمدن مار از لانه با احساس فضای امن و شکار بوسیله عقاب ها
  • سید محمد ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    سوریه اکنون یک محلی برای جنگ نیابتی است ، جنگ نیابتی محور مقاومت با تمام مستکبرین ، به لطف خدا تا آخرش ایستادگی میکنیم
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    زنده و پیروز باد مقاومت‌. مرگ بر صهیونیسم
  • سینا ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    کلا چهره علماشون خیلی شیطانیه ی عالم وهابی سعودیهست خیلی شیطانیه قیافش اونم مثل ذاتشون.. بر دشمن علی و شیعیانش لعنت
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    با عرض سلام من هر روز سایت مشرق رو با امید خوندن اخبار سوریه باز می کنم لطفا بی وقفه به انتشار اخبار سوریه ادامه بدین
  • صدرا ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    مشرق واقعا بخاطر این اخبار کامل ازات تشکر میکنم . ممنون . لطفا نذارید چند روز فاصله باشه .
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    منم همینطور . مشرق . درعا چی شد .ادلب . مشرق جون تو گزارش بعدی حواست باشه . تشکر
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    ZENDE BAD ARTESHE ASSAD SURIE
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    کرد ها سوریه ادم های عجیبی هستند با اینکه میدونن شر داعش چیه ولی به شهرک های نبل و الزهرا کمک نمی کنن .بی غیرتا
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    روزنامه شرق یک مقاله بسیار دقیق در مورد سوریه نوشته(صفحه 9). همه چیز دستتون میاد. برید بخونید
  • محمد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    من هم همین طور.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    افرین مشرق جالب بود و افرین به نویسنده که همه جا از خلیج تا ابد فارس نام میبرد که من خیلی لذت بردم .
  • مصطفي بروجن ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    مثل هميشه 20خدا خيرتون بده اللهم عجل لوليك الفرج
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    اوضاع خیلی وخیمه خدایا منتظریم صحنه جنگ به نفع حزب الله ورق بخوره ان شاءالله
  • علیرضا اهواز ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    فعلا منفی بخور تا بدونی روزنامه منفور شرق جایی بین مشرقیا نداره :)
  • ایرانی ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    نقشه کلی رو هم از کل عراق و سوریه بذارید و مواضع هر گروه رو نشون بدید. اینطوری آدم خیلی بهتر میفهمه چی به چیه.
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    حرامیان به خوبی می دانند که تکمیل حلقه محاصره حلب و شکستن حصر نبل و الزهرا یعنی بازپسگیری کامل شهر حلب و حرکت ارتش سوریه برای بستن مرز ترکیه که در این صورت به لحاظ پشتیبانی در سراسر سوریه به مشکل می خورند . پس بخش حداکثری نیرو و تجهیزات خود را حدفاصل ملاح تا الزهرا قرار داده اند تا جلو ارتش سوریه را بگیرند که البته شرایط آب و هوایی هم به آن ها کمک کرده . ارتش سوریه باید این تمرکز نیرویی را به هم بزند و جبهه جدید را باز کند . هم اکنون نیروهای عین العرب از سمت غرب به سمت گذرگاه جرابلس و شمال حلب در حال پیشروی هستند ارتش سوریه باید قدرت نیروهای عین العرب را افزایش دهد ، همچنین نیروهای عفرین را هم پشتیبانی کند که به سمت غرب و عین العرب حرکت کنند . در این حالت حرامیان از 3 طرف تحت فشار شدید قرار می گیرند و مجبور می شوند که نیروهای خود را در 3 جبهه پراکنده کنند ، راه برای بازپس گیری حلب ، استان حلب و سپس بستن مرز ادلب با ترکیه فراهم می شود . حمایت از نیروهای عین العرب و شمال حسکه هم سبب خواهد که گذرگاه تل ابیض (شمال رقه) هم بازپس گیری شود و مرز ترکیه به صورت کامل سروسامان بگیرد .
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    برای هر عمل عکس العملی است مساوی با ان و در جهت خلاف ان .
  • علی ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    آتیشش بزنین
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    من هم چند بار همین کامنت را رو گذاشتم
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    مشرق سایت خیلی خوبیه ولی من تنها بخاطر گزارشهای دقیق و مستند در مورد سوریه و عراقتون هرروز صدبار باز میکنم سایتو نگاه میکنم خیلی های دیگه هم همینطور هستن در میان دوستان و اشنایان من خدا خیرتون بده بروز کنین این اخبار عموما مال 4 شنبه و 5 شنبه هستن همون روز گزارش بزنین
  • بابا پنجعلی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    کردها فقط به فکر اجرای دستورات بارزانی و پ ک ک برای دسترسی کشور خیالیشون به دریای مدیترانه هستند و بس کل سوریه آتیش بگیره براشون یک دستمال بمونه کافیه ننگشان باد
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    انشالله هر چه زودتر تروریست ها و حامیان آنها نابود شوند
  • اهوازی ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    دست نویسنده درد نکنه
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    مشرق بهترین گزارشات رو درمیان هنمه سایتها از اوضاع سوریه منتشر میکنه . با تشکر فراوان از مشرق و به امید پیروزی مقاومت...
  • امین ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    یکی ترجمه کنه
  • محسن جاوید ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ایران هم باید نیرو مستقیم بفرسته ؛تا هم مسعولیتش را انجام بده هم نیروهای جوونمون با تجربه بشند............
  • حمید ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    خواهشا اخبار سوریه رو هرروز قرار بدید! مخصوصا از فیلم هایی که ارتش سوریه علیه گروه های تکفیری انجام داه! واقعا خسته نباشید...
  • پریسا ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ممنون از خبرگزاری وسایت مشرق .محبوب ما جوانها.من برای پیگیری مستمر حوادث جبهه مقاومت.سوریه.بحرین.یمن.لبنان .و...به مشرق رجوع می کنم وهمه دوستان واقوام رابه همین سایت راهنمائی کردم.مطلب شما درمورد جدایی بحرین از ایران را یکی از دوستان دربورد دانشگاه نصب کرد.خیلی استقبال شد.از طرف دوستان دانشگاه شاهرود ازشما تشکر می کنم.موفق و موید وسلامت باشید.
  • حسن ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    واقعا" این گزارشاتتون در خصوص تحولات سوریه جامع و عالیه و من همیشه این گزارشات را به طور کامل پیگیری و مطالعه میکنم تشکر میکنم از زحماتتون در خصوص تهیه این نوع گزارشات ( به امید پیروزی حق بر باطل )
  • صالح ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام.از خبرگزاری مشرق به دلیل اخبار به روزش درباره سوریه و نشان شکست ها در کنار پیروزی ها تشکر میکنم. به امید روزهایی که اوضاع درعا و ادلب به نفع ارتش سوریه برگرده
  • حنیفا ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    میشه لطفا یک نقشه بگذارید که عراق و سوریه راهمزمان داشته باشه ومشخص کنید دقیقا داعش کجاست و نیروهای دولتی کجا؟؟؟؟
  • محمد ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام.با تشکر فراوان از گردانندگان مشرق و ارزوی موفقیت.انشاالله مقاومت پیروز نهاییست.با تمام وجود اماده ایم تا جان فدا کنیم.به خدا اگر اجازه بدن نسل این تکفیریهای حرومزاده رو خواهیم سوزاند.جماعت باورنکردنی منتظر فرمانند.به والله قسم در عمل خواهید دید .فقط فرمان بدن.منتظریم تا نسلشونو برا همیشه منقرض کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس