تنها دقایقی پس از انفجار، رسانه های وابسته به گروه تروریستی "جبهه النصره" با انتشار بیانیه ای مسئولیت این اقدام زبونانه و وحشیانه را بر عهده گرفته و آن را انتقام از حزب الله عنوان کرد و زوار شهید را اعضای ارشد حزب الله نامید!

گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه دمشق»، تحولات میدانی جبهه «ادلب»، تحولات میدانی جبهه «القلمون» و تحولات میدانی «دیرالزور» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه ادلب

حمله تروریستهای تکفیری به جبل اربعین
همانطور که در گزارشهای پیشین به استحضار مخاطبین مشرق رساندیم، استان شمالی ادلب با توجه به بافت ویژه مذهبی (گرایش های تکفیری ساکنین) و جغرافیایی (نزدیکی به مرزهای کشور تروریست پرور ترکیه) از ابتدای وقوع بحران تروریسم تکفیری در کشور سوریه جزو نخستین مناطق سوریه بود که از همان ابتدا بصورت مسلحانه در بحران سوریه نقش آفرینی کرد.
 
تحولات میدانی سوریه

تروریست های تکفیری سوری و بین المللی با پشتیبانی تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان اطلاعات ترکیه ، بسیاری از مناطق این استان را طی حملات خونین به کنترل خود در آوردند. هم اکنون از کل مساحت استان ادلب ، تنها مرکز آن یعنی شهر ادلب ، اریحا ، جسر الشغور ، فوعه و کفریا و فرودگاه نظامی ابوالظهور(تحت محاصره و حملات شدید) تحت کنترل ارتش و دولت سوریه قرار دارند. تنها راه امدادی – تسلیحاتی نیروهای دولتی و نظامی سوریه مستقر در این مناطق از شهر "اریحا" عبور می کند. به همین دلیل در سه سال گذشته تروریست های تکفیری تلاش های فراوانی برای قطع این راه امدادی کرده اند.
 

تحولات میدانی سوریه
قرمز:ارتش سوریه – سبز: تروریستها

بیشترین تمرکز حملات تروریستها بدین منظور حمله به شهر اریحا بوده است و در همین راستا گام نخست و مهم برای این کار تصرف و کنترل ارتفاعات موسوم به "جبل اربعین" به ارتفاع 887 متر واقع در حاشیه شهر اریحا (70 کیلومتری شهر حلب) می باشد که هم بر شهر و هم بر مسیرجای ورودی و خروجی شهر و خصوصا جاده اریحا – لاذقیه (مسیر امدادی ارتش سوریه) اشراف دید و آتش کاملی دارد.

فیلم "موقعیت جبل الاربعین و اشراف دید و آتش آن نسبت به محیط پیرامون"
 
تحولات میدانی سوریه

به علت اهمیت استراتژِک جبل اربعین نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه اقدام به ساخت چندین پاسگاه نظامی و امنیتی مجهز به انواع تسلیحات سنگین و تعداد زیادی نیروی نظامی بر روی  آن کرده بودند که مهمترین و بزرگترین و مجهز ترین آنها پاسگاه موسوم به "قصر الاصفر یا قصر سعودی" نام داشت.
 

فیلم" انهدام پایگاه نظامی ارتش سوریه در جبل الاربعین استان ادلب "

تحولات میدانی سوریه

از حدود 6 ماه پیش، گروه تروریستی "صقورالشام" (شاهین های شام) وابسته به جبهه اسلامی سوریه (زیرمجموعه القاعده و مزدور دولت و سازمان اطلاعات کشور ترکیه) پس از شکستهای مکرر در حملات خود به جبل اربعین ، تلاش های خود برای نابودی مراکز ارتش سوریه مستقر در جبل اربعین را با کندن یک تونل به طول 475 متر در عمق 25 متری زیر زمین ادامه داد. با آماده شدن تونل ده ها تن مواد منفجره در آن نصب گردید و در زمان تعین شده نسبت به انفجار آنها اقدام شد.

فیلم "لحظات اولیه حمله تروریستهای تکفیری به مواضع ارتش سوریهدرجبلالاربعین"

تحولات میدانی سوریه

در این انفجار پاسگاه قصر سعودی و تاسیسات نزدیک به آن شامل انبار مهمات ، چند دستگاه نفربر و تانک منهدم و حداقل 40 نفر از نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه به شهادت رسیده و تعداد نامشخصی نیز زخمی شده اند. بلافاصله پس از انفجار ، صدها تروریست تکفیری در پوشش حملات خمپاره ای و گلوله بارانهای توپخانه ای حملات خود را به پاسگاههای کوچک باقیمانده در نزدیکی قصر سعودی آغاز و برخی از آنها مانند پاسگاه نظامی "برادات" به تصرف خود در آورده و با باقیمانده نیروهای ارتش سوریه مستقر در جبل اربعین بشدت درگیر شدند.

فیلم "شروع تهاجم زمینی تروریستهای تکفیری به جبل اربعین بلافاصله پس از وقوع انفجار تونل بمبگذاری شده "

فیلم " پرتاب خمپاره به پایگاههای ارتش سوریه در جبل الاربعین "

فیلم "گلوله باران مواضع ارتش سوریه در جبل الاربعین با پدافند هوایی"

فیلم "نبردهای شدید میان ارتش و تروریستها در جبل الاربعین و نجات تروریست تکفیری از مرگ حتمی!"

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

از نکات  قابل تامل در این حمله و سایر عملیات های گروههای تروریستی جبهه النصره و جبهه اسلامی (هردو وابسته به شبکه تروریستی – تکفیری القاعده) همکاری و همراهی کامل گروه تروریستی "ارتش آزاد" که از سوی ایالات متحده امریکا بعنوان گروه تروریستی میانه رو مورد تایید و حمایت شدید تسلیحاتی و مالی و سیاسی می باشد، با تروریست های تکفیری وابسته به القاعده و همچنین پوشش کامل تصویر و گزارش های مکرر پیش ، حین و پس از اجرای این عملیاتهای تکفیری ها از سوی شبکه تلویزیونی "الجزیره" متعلق به کشور بسیار کوچک "قطر" در حاشیه "خلیج تا ابد فارس" می باشد.  این شبکه از ابتدای شروع بحران تروریسم تکفیری علیه کشور و مردم سوریه با حضور در صفوف تروریستهای تکفیری بین المللی و پوشش زنده و مستقیم کلیه عملیاتها و تحرکات تروریستی آنها، رسما نقش "بازوی رسانه ای تروریسم تکفیری را ایفا کرده است. در عملیات اخیر علیه منطقه جبل الاربعین نیز خبرنگار این شبکه با حضور در تونل در حال بمبگذاری در زیر پایگاه قصر سعودی با تروریستهای جنایتکار دست اندرکار حفر این تونل به گفتگو نشست!

فیلم "انهدام تانک تی 55 ارتش سوریه مستقر در جبل الاربعین توسط موشک انداز آمریکایی تاو 2 گروه تروریستی ارتش آزاد. "
 
بلافاصله ارتش سوریه از شهر ادلب و اریحا نیروهای کمکی را به حبل اربعین اعزام کرد و ضمن تخلیه مجروحان ، حملات شدید تروریستها را دفع کرد. گفتنی است شهر اریحا واقع در جنوب شهر ادلب و در مسیر اتوبان ادلب – لاذقیه قرار دارد و بیش از 56 هزار نفر سکنه را در خود جای داده است. این شهر به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و بهره مندی از آثار باستانی فراوان و همچنین سرسبزی و آبادی فراوانش به "عروس شهرهای شمال سوریه" مشهور می باشد.

گزارش تصویری شبکه اخبار سوریه از نبردها در منطقه جبل الاربعین ادلب

تداوم نبردها در اطراف فرودگاه نظامی ابوالظهور

حملات تروریستهای گروه تکفیری جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) به مواضع مدافعان ارتش سوریه مستقر در "فرودگاه نظامی ابوالظهور" واقع در جاشیه شمال غربی استان "ادلب" همچنان ادامه دارد. کانون نبردها میان دو طرف در محور عملیاتی روستای "تل سلمو" واقع در جنوب غربی دروازه اصلی فرودگاه قرار گرفته است که طی آن نیروهای جبهه النصره تلاش کردند تا از سد استحکامات نیروهای مدافع فرودگاه عبور کنند که با مقابله شدید یگان توپخانه ای ارتش سوریه و گلوله باران مناطق محل استقرار آنها مواجه شدند.
 
تحولات میدانی سوریه
موقعیت جغرافیایی فرودگاه نظامی ابوالضهور و روستاهای حاشیه آن که محل استقرار تروریستهای جبهه النصره می باشد

 این میان هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه بطور دائم در آسمان منطقه حضور داشته و اقدام به رصد و بمباران سنگین مناطق محل استقرار و خطوط مواصلاتی تروریستهای جبهه النصره می کنند.
 
تحولات میدانی سوریه

  در بمبارانهای شدید هوایی روستای تل سلمو 6 تکفیری مسلح به هلاکت رسیده و 15 نفر دیگر از آنها بشدت زخمی شده اند. به موازات نبردها در تل سلمو ، روستای "حمیدیه" واقع در مسافت 3 کیلومتری محور شرقی فرودگاه نظامی ابوالظهور نیز صحنه درگیریهای شدید میان ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری النصره بوده است.

گزارش تصویری جبهه النصره از حضور تروریستهای این گروه در روستای حمیدیه واقع در شرق فرودگاه نظامی ابوالظهورادلب

فیلم "پرتاب بشکه انفجاری و بمباران شدید مواضع گروه تروریستی النصره و احرار الشام در اطراف فرودگاه نظامی ابوالظهور ادلب "

تحولات میدانی سوریه

نبردها میان دو طرف پس از آن رخ داد که عناصر جبهه النصره با ورود به روستا تلاش کردند تا با انتقال دستگاههای راهسازی ، در بخش شمالی آن که مشرف به بخش شرقی فرودگاه می باشد خاکریز و استحکامات دفاعی ایجاد کنند که هدف یک فروند موشک ضد زره از نوع "کورنت" نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته و منهدم گردید که به هلاکت 4 تروریست تکفیری انجامید و بطور همزمان ،دهها فروند خمپاره بر روی مواضع تروریستهایی که قصد عقب کشیدن تلفات خود را داشتند باریدن گرفت که به افزایش کشته ها به هشت نفر منجر شد اما این پایان کار نبود! چرا که جنگنده بمب افکنهای نیروی هوایی ارتش سوریه نیز اقدام به بمباران حمیدیه کردند.

فیلم "پرتاب بشکه انفجاری و بمباران شدید مواضع گروه تروریستی النصره و احرار الشام "

تحولات میدانی سوریه

علت تلاش تروریستها برای ایجاد استحکامات در این روستای خالی از سکنه ، به تدبیر موفق فرماندهی نیروهای مدافع ارتش سوریه در انهدام ساختمانها و تاسیسات مخروبه مشرف بر محوطه بخش شرقی فرودگاه باز میگردد. مکشوف بودن محوطه مذکور موجب اشراف دید و آتش نیروهای ارتش سوریه بر آن و مانع تحرکات نظامی تروریستها می گردد.
 
تحولات میدانی سوریه

گفتنی است ، نیروی هوایی ارتش سوریه نقش بسیار محوری در تامین امنیت و جلوگیری از تحرکات نظامی تروریستها و تثبیت مواضع آنها در روستاهای حاشیه فرودگاه ایفا کرده است. در همین راستا ، بالگردهای ارتش سوریه بطور منظم روستاهای "بویطه" ، "ام جرین" ، ابوالظهور" در 24 ساعت اخیر هر کدام با دو بشکه مملو از مواد منفجره (برمیل المتفجره) به وزن حدود 500 کیلوگرم هدف قرار داده اند.
 
فیلم "بمباران روستای تل سلمو در جنوب غربی فرودگاه نظامی ابوالظهور ادلب از سوی هواپیماهای ارتش سوریه"

تحولات میدانی سوریه

لازم به ذکر است ، فرودگاه نظامی ابوالظهور واقع در شمال غربی استان ادلب (شمال) سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور با ترکیه (حامی بزرگ تروریسم تکفیری در منطقه خاورمیانه) قرار دارد و دارای اهمیت جغرافیایی و نظامی ویژه ای برای دولت و ارتش سوریه و تامین امنیت و مدیریت آسمان شمال سوریه می باشد.

حملات تروریستها برای تصرف این فرودگاه بخشی از طرح بزرگتر اتاق عملیات کنترل و فرماندهی ارشد تروریستهای تکفیری مستقر در ترکیه با مدیریت افسران ارشد سازمان اطلاعاتی این کشور برای اشغال کامل استان ادلب و بیرون راندن نیروهای دولت و ارتش سوریه از آن صورت می پذیرد که با محاصره کامل آن از ابتدای سال 2012  آغاز و با حملات زمینی و گلوله بارانهای روزانه ادامه دارد. گروههای مشارکت کننده در محاصره و حملات علیه این فرودگاه استراتژیک شامل "جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) و احرار الشام (وابسته به القاعده) می باشند.

تحولات میدانی سوریه 

بمباران شدید خان شیخون
شهر "خان شیخون واقع در جنوب استان "ادلب" در نزدیکی حاشیه شمالی استان "حماه" روز گذشته هدف اصابت یک بشکه انفجاری پرتاب شده از بالگرد جنگی ارتش سوریه قرار گرفت که در اثر آن حداقل 22 نفر از تروریستهای تکفیری به هلاکت رسیده و دهها نفر نیز بشدت زخمی شده اند. حمله هوایی مذکور هنگام عبور یک کاروان متشکل از دهها خودروی حامل سلاح و تروریستهای تکفیری حین اعزام به خطوط نبرد با ارتش سوریه در حاشیه شهر خان شیخون صورت پذیرفت که به انهدام بخش اعظم کاروان مذکور منجر شد.

فیلم "بمباران کاروان نظامی تروریستها در خان شیخون جنوب استان ادلب"


تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه القلمون

یکسال پس از سلسله عملیاتهای وسیع ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی در منطقه القلمون (مرزی سوریه و لبنان) که با موفقیت کامل و وارد آمدن تلفات و خسارات بسیار سنگین به سازمان رزم تروریستهای تکفیری از گروههای "داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد و ..." همراه بود ، منابع خبری از تحولات میدانی جدید در این منطقه خبر داده اند. در هفته های اخیر عناصر گروه تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد و احرار الشام با استقرار در ارتفاعات حاشیه شهر زبدانی ، حملاتی را به پایگاهها و مناطق استقرار نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه و همچنین آزاد راه بین المللی دمشق – بیروت سازماندهی و اجرا کرده بودند.
 
فیلم "حملات تروریستهای تکفیری به پایگاههای ارتش سوریه در حاشیه شهر زبدانی

تحولات میدانی سوریه

با افزایش حملات متمرکز تروریستها به مراکز ارتش سوریه در این مناطق و تهدید امنیت مسیر دمشق – بیروت ، فرماندهان ارتش سوریه و حزب الله طی جلسه ای عملیات مشترک بر علیه مناطق آلوده به حضور تروریستهای تکفیری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. منطقه زبدانی و حاشیه آن (سرغایا ، مضایا و ...) هنوز در کنترل تروریستهای تکفیری باقی مانده اند ومشمول عملیاتهای سال گذشته حزب الله و ارتش سوریه برای پاکسازی مناطق نزدیک مرزهای دو کشور لبنان و سوریه نبودند.
 
تحولات میدانی سوریه

به همین منظور ، چند روز پیش نیز ستون نظامی حامل خودروها و تسلیحات و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان و ارتش سوریه از دو محور وارد مناطق حاشیه ای شهر "زبدانی"واقع در حاشیه شمال غربی شهر دمشق پایتخت سوریه شدند. همان زمان گمانه زنیها پیرامون احتمال وقوع عملیات نظامی مشترک مقاومت و ارتش سوریه در محافل رسانه ای آغاز شده بود تا اینکه حدود دو روز پیش این گمانه زنیها رنگ واقعیت به خود گرفت.

عملیات نظامی مشترک ارتش و دفاع وطنی سوریه و رزمندگان حزب الله از دو محور سمت غربی شهر زبدانی علیه روستاهای "کفیریابوس" ، و "معدر" آغاز شد و هدف از اجرای آن عبارت است از:

1 – پاکسازی کامل زبدانی (شمال غربی شهر دمشق ، با حمعیتی در حدود 30 هزار نفر) ، مضایا (45 کیلومتری شمال غرب دمشق ، با جمعیتی در حدود 15 هزار نفر) و ارتفاعات اطراف آن از حضور تروریستهای تکفیری
2 – تامین امنیت اتوبان بین المللی دمشق - بیروت
3 – تامین امنیت کامل گذرگاههای مرزی میان سوریه و لبنان که در نزدیکی زبدانی و مناطق حاشیه ای آن قرار دارند.

از صبح روز شنبه نیروهای "ارتش و دفاع وطنی" با پشتیبانی "رزمندگان حزب الله" و "تیپ ابوالفضل العباس (ع)" حملات سنگین زمینی را بر علیه مواضع تروریستهای تکفیری از گروههای "جبهه النصره و احرار الشام (وابسته به القاعده)" مستقر در شهر زبدانی و حواشی آن (سرغایا،مضایا،کفیر) آغاز کرده اند که طی آن مناطق مهم و استراتژیکی را که در شبیخونهای تروریستهای مذکور در چند شب پیش از دست رفته بود (شامل پاسگاههای نظامی ضهور الوادی و عقید یاسر در نزدیکی شهرک "مضایا") ، به کنترل مجدد خود در آورده و پیشرویهای زمینی برای پاکسازی کامل غده سرطانی "حضور تروریستهای تکفیری وابسته به شبکه تروریستی بین المللی القاعده" در این منطقه ادامه دارد.

فیلم "بمباران شدید مراکز استقرار تروریستهای تکفیری جبهه النصره در زبدانی از سوی نیروی هوایی ارتش سوریه"

کانون نبردها در حاشیه روستاهای معدرو کفیر یابوس واقع در غرب و جنوب غربی شهر زبدانی قرار داشت که طی آن نیروهای حزب الله و ارتش سوریه موفق به تصرف کامل این دو شهر و ارتفاعات اطراف آنها شدند. لازم به ذکر است ، با توجه به سکونت غیر نظامیان در منطقه عملیاتی ، نیروهای ارتش سوریه پیش از آغاز حمله یک معبر امن برای خروج خانواده های ساکن و اسکان موقت آنها تا پایان عملیات نظامی ایجاد کرده اند. با تصرف معدر ، کفیر یابوس و جدیده یابوس ، پیکان حملات نیروهای حزب الله و ارتش سوریه به سمت مواضع تروریستهای تکفیری النصره و احرار الشام مستقر در شهرهای زبدانی و مضایا نشانه رفته است و اخباری از درگیریهای شدید در ارتفاعات اطراف
 
تحولات میدانی سوریه

بنابر اعلام رسانه های نزدیک به گروههای تکفیری مستقر در زبدانی ، حجم گلوله باران توپخانه و بمبارانهای هوایی ارتش سوریه و حزب الله علیه مراکز استقرار تروریستها بسیار سنگین بوده و تلفات گسترده ای را به آنها وارد کرده است. بنابر اعلام این رسانه ها تنها در 48 ساعت ابتدایی عملیات پاکسازی زبدانی از تروریستها ، بیش از 1300 گلوله خمپاره و توپ به پایگاههای نظامی تروریستها اصابت کرده و بطور همزمان بالگردهای جنگی ارتش سوریه نیز حداقل 34 بشکه انفجاری (به وزن 300 تا 1000 کیلوگرم) را بر روی خطوط پشتیبانی و مراکز استقرار تکفیریها پرتاب کرده اند.

فیلم "بمباران شدید مراکز استقرار تروریستهای تکفیری جبهه النصره در زبدانی از سوی نیروی هوایی ارتش سوریه"

تحولات میدانی سوریه
بمباران شدید مواضع تروریستها در شهرهای سرغایا و زبدانی در شمال غربی شهر دمشق از سوی هواپیماهای ارتش سوریه

این حجم وسیع آتش موجب تلفات بسیار سنگین در صفوف تروریستهای تکفیری شده است به نحویکه رسانه های گروه تروریستی "احرار الشام" (وابسته به القاعده) رسما به تلفات حدود 10 نفر اعتراف کرده اند که با توجه به سابقه دروغگویی آنها در رابطه با آمار تلفات عملیاتها احتمالا عدد آن بالاتر باشد. در این عملیات گروهی از جوانان دفاع وطنی (قوات الدفاع الشعبی یا قادش) نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که پیکر برخی از آنها در عصر امروز در شهر یبرود تشییع و به خاک سپرده شد.   

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه دیرالزور

با گذشت حدود 4 ماه از آغاز حملات گسترده گروه تروریستی داعش به فرودگاه نظامی دیرالزور و مقاومت شدید مدافعان این آخرین مقر ارتش سوریه در استان شرقی دیرالزور سوریه ، توازن قوا در حال تغییر به نفع نیروهای حکومتی سوریه می باشد. طی هفته های اخیر نیروهای ارتش سوریه از حالت دفاعی (دفاع از موقعیت فرودگاه) به هجومی تغییر وضعیت داده اند.

تحولات میدانی سوریه 

در حالیکه تا کمتر چند هفته پیش نیروهای ارتش سوریه با از دست دادن برخی مواضع خود در محورهای شمالی و جنوبی و شرقی حاشیه فرودگاه در حال نبرد با تروریستهای داعش در نزدیکی دیواره اصلی آن بودند ، اکنون نه تنها موفق به باز پس گیری مواضع مهمی در محورهای یاد شده گشته و حتی گسترده جغرافیایی نبردها را به مناطق فراتر از حاشیه فرودگاه کشانده اند.

بنابر گزارشات میدانی ، نبردهای شدید میان ارتش سوریه و تروریستهای داعش در مناطق حاشیه فرودگاه مانند "المریعیه" (درجنوب فرودگاه) ، "حویجه صکر" (در شمال شرق) ، "جفره" (دروازه شرقی فرودگاه) موجب باز پس گیری بخش اعظم این محلات از سوی نیروهای ارتش شده است. تنها در نبردهای منطقه المریعیه واقع در جنوب فرودگاه نظامی دیرالزور بیش از 60 نفر از تروریستهای داعش به هلاکت رسیده اند و  17 دستگاه تانک و نفربر و خودروهای زرهی مجهز به توپ و مسلسل آنها بطور کامل منهدم گردیده است.
 
تحولات میدانی سوریه

 به موازات درگیریها در حاشیه فرودگاه نیروهای عشایر سنی مذهب "شعیطات" که از سوی داعش تکفیر و صدها نفر از آنها به فجیع‌ترین وضع اعدام و ذبح شده بودند ، پس از آموزش نظامی و تسلیح از سوی ارتش سوریه ، جبهه جدیدی را علیه داعش گشوده و  در حال نبرد با نیروهای داعش در دروازه های شهرهای "موحسن و  آلبوعمر" هستند.

تحولات میدانی سوریه 

به همین منظور هواپیماهای جنگنده بمب افکن نیروی هوایی ارتش سوریه و یگان توپخانه ای مستقر در داخل فرودگاه نظامی دیرالزور از عصر دیروز در حال بمباران شدید مواضع تروریستهای داعش در این دو شهر هستند. پیش بینی میگردد بزودی عملیات نظامی وسیع زمینی با فرماندهی ارتش سوریه و مشارکت نیروهای بومی دفاع وطنی (بسیح مردمی) و عشایر شعیطات علیه مواضع داعش در شهرهای یاد شده آغاز شود.
  
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

حمله انتحاری به اتوبوس زوار لبنانی حرمین حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س)

در اثر انفجار انتحاری مقابل یک دستگاه اتوبوس حامل زوار لبنانی حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در محله "العماره" پشت دیوار قلعه تاریخی و کاخ سلطنتی "صلاح الدین ایوبی" در منطقه بافت تاریخی شهر دمشق ، 9 زائر لبنانی به شهادت رسیده و 20 تن دیگر بشدت زخمی شدند.

فیلم "مجروحان حادثه حمله_تروریستی انتحاری به کاروان زوار لبنانی عتبات مقدسه دمشق"


تحولات میدانی سوریه

حمله انتحاری دقایقی پس از خرو ج زوار از حرم حضرت رقیه (س) و هنگام حرکت اتوبوس حامل آنها به سمت حرم حضرت زینب (س) به وقوع پیوست که طی آن عامل انتحاری همراه با زوار به داخل اتوبوس وارد شده و  بلافاصله اقدام به انتحار کرد. بنابر تحقیقات نیروهای امنیتی سوریه ، عامل انتحاری از منطقه "ابوجرش" در محله "القابون" دمشق (از محلات مشمول طرح مصالحه ملی میان ارتش و تروریستها!) وارد میدان "العدوی"  در نزدیکی قلعه اموی شده و  در نهایت اقدام به اجرای این عملیات کور و ناجوانمردانه کرده است.
 
تحولات میدانی سوریه

تنها دقایقی پس از انفجار، رسانه های وابسته به گروه تروریستی "جبهه النصره" با انتشار  بیانیه ای مسئولیت این اقدام زبونانه و وحشیانه را بر عهده گرفته و آن را انتقام از حزب الله عنوان کرد و زوار شهید را اعضای ارشد حزب الله نامید! همچنین این رسانه ها با انتشار یک تصویر عامل انتحاری این عملیات را "ابوالعز الانصاری"، تبعه کشور عربستان سعودی معرفی کرد.
 
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

این در حالی است که بنابر گزارشهای منتشره و بیانیه رسمی حزب الله اعضای کاروان مذکور که از سوی موسسه زیارتی و سیاحتی "عشاق الحسین (ع)" از مبدا کشور لبنان در حال زیارت عتبات مقدسه شهر دمشق بودند زوار عادی و بدون هرگونه سلاح و وابستگی های سازمانی به شاخه نظامی این جنبش بوده اند. در تصاویر منتشر شده از سوی رسانه های نزدیک به حزب الله اعضای این کاروان شامل زنان و مردان در سنین مختلف و حتی کودکان خردسال دیده می شوند.
    
تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
تصاویر شش شهید حمله تروریستی به کاروان حامل زوار عتبات مقدسه شهر دمشق

تحولات میدانی غوطه شرقیه دمشق


تشدید بحران درگیریهای داخلی میان تروریستها

در بخشهای پیشین گزارشهای میدانی در باره تحولات میدانی جبهه غوطه شرقیه شهر دمشق به تفصیل پیرامون تشدید اختلافات داخلی میان تروریستهای تکفیری با یکدیگر که به جنگ داخلی و ترورهای اعضا و کادرها و فرماندهان یکدیگر تبدیل گشته به تفصیل سخن گفتیم .
 
تحولات میدانی سوریه

از اختلافات شدید طیف جبهه اسلامی (متمایل به القاعده) به نمایندگی گروه تروریستی "جیش الاسلام" بفرماندهی زهران علوش (مزدور شناسنامه دار سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی) با طیف ارتش آزاد به نمایندگی گروه تروریستی "جیش الامه" بفرماندهی احمد طه معروف به ابوصبحی که نهایتا منجر به چیرگی نخستین بر دومین گشت و اسارت ابوصبحی و یارانش در سیاهچالهای علوش!
 
تحولات میدانی سوریه

یا اختلافات داخلی میان جبهه اسلامی با جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) بر سر مسایلی همچون مدیریت مناطق تحت سیطره و ...! اما قطعا شدیدترین و جدی ترین موج نبردهای داخلی و پنهانی که بیشترین و کاری ترین ضربات را به سازمان رزم گروههای تروریستی فعال در غوطه بویژه تشکیلات "شورای عالی غوطه شرقیه"(متشکل از نیروهای چند گروه مانند "جیش الاسلام ،اتحاد اسلامی اجناد شام ، فیلق الرحمن ، تیپ حبیب المصطفی ، احرار الشام") وارد آورده است ، به درگیریهای گروههای حامی و بیعت کرده به گروه تروریستی "داعش" با کلیه گروههای فعال در غوطه شرقی باز میگردد.
 
تحولات میدانی سوریه

این گروهها شامل : "تجمع الأنصار ، كتيبة فوج الصواري ، سرايا المقاومه ، كتيبة أبو عبيدة ابن الجراح بفرماندهی أبو عدنان سعد الدين ، ولواء فسطاط المسلمين بفرماندهی أبو بشار البوتی" رسما از سوی گروههای عضو شورای عالی نظامی غوطه شرقیه به بیعت با داعش و سازماندهی هسته های خفته ترور و آدم ربایی و قتل مخالفان خود متهم شده اند .
 
تحولات میدانی سوریه

به همین منظور از ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه اخیر گروههای جیش الاسلام و جبهه النصره با برنامه ریزی قبلی اقدام به جستجوی منطقه به منطقه غوطه شرقیه برای دستگیری اعضا و فرماندهان این گروهها کرده اند. نخستین موج حملات این دو گروه به شهر "سقبا" واقع در جنوب غربی منطقه غوطه شرقیه سازماندهی و اجرا شده است.

تحولات میدانی سوریه

 از صبح روز گذشته جبهه النصره و جیش الاسلام اقدام به نصب ایست و بازرسی و  جستجوی خانه به خانه این منطقه کردند. برخی منابع خبری از وقوع درگیریهای شدید میان این دو گروه با گروهکهای وابسته به داعش خبر داده اند. حمله به سقبا دوروز پس از شناسایی و هلاکت مسئول تیمهای ترور داعش در غوطه شرقیه با نام "جهاد خولی" با نام مستعار "ابوعبیده سوری" و معاونش از سوی یگانهای وابسته به جیش الاسلام صورت میگیرد.
    
تحولات میدانی سوریه
تصویر ابوعبیده سوری و معاونش که دوروز پیش بدست نیروهای گروه تروریستی جیش الاسلام به هلاکت رسیده اند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمزه ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    چرا اوضاع رو روزانه بررسی نمی کنی مشرق؟
  • سید محمد ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    اوضاع سوریه واقعا نگرانم میکنه خصوصا وضعیت درعا و ادلب
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    روحانی محکوم کن این جنایات رو
  • ناشناس ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    السلام علیک یا رقیه بنت الحسین الشهید .
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    گزارش ها عالی است اما مطلبی که همیشه آزار دهنده است نبود خلاصه ی هر بخش است اگر یک نتیجه گیری کلی داشته باشد عالی است مثلا وضعیت کلی ارتش در هر منطقه به صورت درصدی یا هر شکل دیگری ارائه شود، با تشکر
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    درعا چی شد مشرق؟
  • علیرضا اهواز ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    من سری قبلی نظری گذاشتم که تایید نشد . نمیدونم داستان چیه ، شاید ما تریبون رسمی دولت و ارتش سوریه شدیم و خبر نداریم ! عرض من این بود که دولت سوریه باید به سمت مذهبی شدن و کسب وجهه بین مذهبی های معتدل پیش بره . دولت و نظام با ایدئولوژی نژادی مال پنجاه سال قبله . الان اوضاع منطقه فرق کرده . الان وقت ایدئولوژی های مذهبی و بر پایه عدالت و اصلاحات اجتماعی و فرهنگیه ، بعضی ها بر پایه رهنمودهای حقیقی اسلام دنبال اعتدال و حقجویی و حقگویی هستن ولی افراطی ها دنبال خشن ترین وجوه دین میگردن و با خشونت و سادیسم ذاتی خودشون قاطیش میکنن و ازش یک چهره منفور برای اسلام و مسلمین درست میکنن . الان اگر کسی میخواد توی منطقه نظام سازی کنه باید یکی از این دو راه رو انتخاب کنه ، اعتدال و حق یا افراط و باطل نظر من اینه که نظام بشار اسد برای این با کمبود نیرو مواجهه هست که پشتش رو به گروه اقلیتی خوش کرده که حتی بر پایه اعتقادات مذهبی و باورهای خودشون هم عمل نمیکنن/اگر میتونست افکار همین جوونهایی رو که به داعش و النصره و ارتش آزاد پیوستن به دست بگیره و با مدیریت مذهبی و جهادی اونها رو از خودش راضی کنه الان شاید اوضاع فرق میکرد ...
  • سینا ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    لبیک یا مشرق با این گزارشاتت واقعا محشره در هیچ جا ندیدم به این کیفیت عالی گزارش با این جچم وسیع از کل سوریه بفرسته نابغه ای مشرق هم خودت هم نویسنده این گزارشات
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    مشرق جان ظاهرا شما هم از تکفیریها بدت نمیاد!!!اکثر منابعت که از اوناست!بازپس گیری منطقه تله میاسات تو حلب رو ننوشتی!!آزادی شهرک رکابیه واقع در غوطه شرقی هم که هیچ خبری نداری!!تصرف مناطق شمالی شهر شیخ مسکین بدست ارتش هم که هیچی!!آزادسازی چندین شهرک و روستا در ریف حسکه هم که به روی مبارک نیاوردی!!
  • یاسر ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    بزگترین اشتباه ارتش سوریه این هست که در یک جبهه وارد نمیشه الان بهترین فرماندش رو فرستاده در بدترین شرایط تو دیرالزور بدترین فرماندش رو فرستاده حلب در استانه سقوط . اول کار قلمون رو تموم کن بعد به فکر جاهای دیگه باش
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    الان چه ربطی داشت؟
  • حسین ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    با سلام مشرق جان چرا دیر به دیر اخبار رو منتشر میکنی
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    چرا ايران ارتش سوريه را به بمبهاي ليزري قاصد و ستار مجهز نميكنه آخه تأثير يك بمب ليزري با دقت از صد تا بشكه انفجاري بيشتره در ضمن بعضي از بمبهاي ليزري ايران كه اتفاقاً بر روي سوخو ٢٤هم نصب ميشه وزني برابر با نه صد كيلوگرم داره كه خودش پدر يك لشكر وهابي رو در مياره در ضمن بمبهاي سبك ليزري هم داريم كه به كار سوخو ٢٢هاي سوريه بياد
  • علیرضا اهواز ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    بله به نظر من نویسنده باید بیشتر دقت کنه . پوشش دادن تصرف یه تپه توسط تروریستها درسته نیازه ولی نه اینقدر با اغراق . باید عادلانه نوشت.مثلا عملیات بزرگ ارتش سوریه توی دیرالزور جداگانه یک تحلیل جامع لازم داره که چی شد دو هزار نفر آدم محاصه شده توی یک فرودگاه متروکه که مورد هجوم بودن الان دارن بخشهای وسیعی از شهر دیرالزور و حاشیه اونو از چنگال داعش خارج میکنن اونم توی استانی که کل اون و کل استانها و مناطق اطرافش دست داعشه ! به نظر من که اتحاد با عشایر زخم خورده و اعتماد با اونا خیلی تاثیر داشته ...
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    میخواستم بخاطر گزارشات کاملتون تشکر فراوان داشته باشم از شما...
  • سید محمد حسینی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    مشرق چرا تو نقشه اولی به جای اسم کشور فلسطین از اسم اسرائیل استفاده کرده؟؟؟؟
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    فدایی داری مشرق فقط برای گزارش هاس سوریه ت :D
  • یار ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اقای علیرضا مطمعن باش اینکار انجام شده و الان هم ادامه داره ولی خدا کنه منظورتون از اعتدال اعتدال اقای روحانی نباشه بلکه اعتدال انصاف باشه
  • مریم ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    مشرق شما خیلی زیرکانه نوشتی از یه طرف دایم قدرت تروریست ها رو به تصویر کشیدی و از طرف دیگه تاکید کردی بر سازمان های طرفدار تروریست ها و جانی ها. این نقشه هم که از محل اقامت تروریست ها کشیدی گسسته هس نه پیوسته یعنی تروریستها به صورت پراکنده نقاطی رو در اختیار دارن نه همه ی نقاط یک شهر یا منطقه رو! لطفا نظر منو بنویس. لحن من از بقیه که بالا درج کردین تندتر نیس.
  • نادر ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    مرگ بر داعش و خود فروخته ها
  • علیرضا اهواز ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اعتدال علوی منظورمه ، اعتدال دیگران کشکیه ...
  • سيد محمود ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    اللهم انصر الاسلام و المسلمين و اشغل الظالمين بالظالمين
  • سيد محمود ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    اللهم انصر الاسلام و المسلمين و اشغل الظالمين بالظالمين
  • قلندر ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    عشایر اهل سنت به کم کم دارن زرنگ میشن. فهمیدن چه کلاهی در اعتماد به اسرائیل و عربستان و ترکیه و ... سرشون اومد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس