کد خبر 386030
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸

سخن از ارتش ۶۰ هزار نفری از جانب مخالفان سوریه، در حالی که اوضاع داخلی و منطقه‌ای کاملا به نفع دولت بشار اسد در حال رقم خوردن است، با چه هدفی عنوان می‌شود؟

به گزارش مشرق، روز گذشته (یکشنبه)، «سلیم ادریس»، وزیر دفاع «حکومت در تبعید» خودخوانده مخالفان سوریه، مدعی تشکیل ارتش 60 هزار نفری مخالفان «میانه‌رو شد.

تلاش‌های ائتلاف مخالفان و ارتش آزاد سوریه، در این میان و در حالیکه، چیزی جز یک اسم از این ائتلاف و گروه نظامی به اصطلاح «ارتش آزاد» نمانده است، در راستای تلاش‌ها برای واگذار نکردن معادلات به نفع نظام سوریه اتفاق می‌افتد.

ارتش آزاد این روزها، در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد، در شمال سوریه مرتبا از سوی جبهة النصره و داعش مورد حمله قرار می‌گیرد و در مرکز نیز ارتش سوریه دست بالا را دارد، در جنوب نیز به دلیل حملات ارتش سوریه و جبهة النصره، در حال تلفات دادن است.

در جبهه شمال که پیش از این استان «ادلب» مرکز ثقل تجمع نیروهای ارتش آزاد بود، دیگر حمایت سابق از سوی ترکیه صورت نمی‌گیرد. ترکیه در خاورمیانه پس از وقایع مصر، لیبی، تونس و کنار گذاشته شدن اخوان‌المسلمین و همچنین بازگشت قطر به جبهه عربستان، قافیه را باخته می‌بیند و بیش از این نمی‌خواهد خود را در سوریه درگیر کند.

کمبود سلاح، عدم پرداخت حقوق نیروها، چند دستگی در بین ارتش آزاد و اختلافات در بین ائتلاف مخالفان از عواملی است که در ماههای اخیر روحیه نیروهای ارتش ازاد را شدیدا کاهش داده و بسیاری از آن‌ها یا به ارتش سوریه بازگشته یا درگیری را رها کرده‌اند.

در سوی دیگر، همزمان با یورش تکفیری‌های داعش و جبهة النصره به عراق و شهرهای کُردنشین در سوریه همچون کوبانی و پیشروی آن‌ها در برخی مناطق، دولت‌های غربی و منطقه‌ای احساس مبارزه سریع با داعش را ضروری پنداشته‌اند. بسیاری از کشورهای غربی از تبعات بازگشت عناصر داعش به کشورهای خود در اروپا هراسانند و در این میان، حملات هواپیماهای «ائتلاف ضد داعش» نیز هیچ اثری در سرکوب یا عقب‌نشینی تروریست‌های داعش نداشته است. بنابراین از مدت‌ها پیش ضرورت همکاری با دولت سوریه برای مبارزه با تررویست‌های داعش در بین کشورهای غربی احساس شده بود و سال گذشته چندی از مأموران اطلاعاتی آلمان، فرانسه و انگلیس به سوریه سفر کردند تا درباره جلوگیری از بازگشت تروریست‌ها به اروپا با اطلاعات سوریه به همکاری و رایزنی بپردازند.

در ماههای اخیر نیز، گزارش‌های بسیاری از تغییر موضع کشورهای غربی به ویژه آمریکا در قبال سوریه منتشر شده است.

روزنامه «گاردین» انگلیس در گزارشی به تاریخ 6 بهمن سال جاری نوشت: واشنگتن دیگر بر این موضوع [کناره‌گیری بشار اسد از حکومت] به عنوان پیش شرط صلح در سوریه تاکید نمی‌کند.

بنا به نوشته این روزنامه، برداشته شدن تهدید داعش در اولویت واشنگتن قرار دارد و آمریکا موضع خود در قبال دولت بشار اسد را تغییر داده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز، طی مطلبی نوشت: «رخدادهای سوریه تغییر کرده است».  و در این یادداشت، تهدید اصلی برای آمریکا را نه بشار اسد بلکه گروهک داعش عنوان کرد.

بنا به اذعان مراکز پژوهشی غربی، بدترین وضعیت برای آمریکا، فروپاشی دولت سوریه است، چرا که پس از آن هیچ قدرتی وجود ندارد که مقابل تکفیری‌های داعش بایستد.

با توجه به مطالب گفته شده و با توجه به شرایطی که منطقه و دولت سوریه دارد، باید بحران این کشور را در مراحل پایانی دانست. پیش از این گزارشها بسیاری مبنی بر اینکه در سال 2015 نتیجه بحران سوریه مشخص خواهد شد، منتشر شده بود.

با این مقدمه، چه چیزی باعث شده است تا تروریست‌های ارتش آزاد سخن از ارتش 60 هزار نفری بزنند؟

مقامات سعودی پیش از این تنها راه حل بحران در سوریه را تقویت ارتش آزاد ذکر کرده و همچنین عربستان و آمریکا از قصد خود برای آموزش نیروهای مخالف سوری تحت عنوان ارتش آزاد، خبر داده بودند.

در برهه‌ای که ارتش ملی سوریه، دست بالا را در میادین نبرد بر عهده دارد، و در بعد سیاسی نیز ترکیه دیگر چون سابق تأثیر گذار نیست و مصر از میانجیگری بین مخالفان و دولت سوریه سخن می‌گوید و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به بالاترین نفوذ خود در منطقه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران رسیده است و همچنین گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بیم برخی کشورهای عربی را از رسیدن به توافق و افزایش نفوذ ایران در سطح بین‌المللی را در پی داشته است؛ در این شرایط عربستان خود را به هر دری می‌زند تا بار دیگر ارتش آزاد را تجهیز کرده و به عنوان گزینه‌ی بهتر برای غرب در مقایسه با دولت سوریه جهت مبارزه با تروریست‌های داعش معرفی کند.

دولت سعودی و مخالفان سوریه از این هراس دارند که در شرایط ممتاز دولت سوریه و شرایط منطقه‌ای حاضر، دولت‌های غربی  مجاب شوند که چالش با دمشق دیگر جوابگو نیست.

ذکر این نکته در آخر ضروری است که مخالفان سوری تاکنون چندین بار دست به تلاش‌هایی برای تشکیل ارتش یکپارچه زده‌اند و چند گروه شبه نظامی ائتلافی نیز به وجود آورده‌اند اما به دلیل دو دستگی و اختلافات زیاد میان نیروهای مخالف، تاکنون راه به جایی نبرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    پریروزها شما نوشتید اوضاع در جنوب (درعا) و بخصوص شیخ مسکین خرابه و نیرویهای ارتش در محاصره هستند... حالا چطور شده اوضاع خوب شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس