اختصاص بیمه سلامت برای مادران کم‌برخوردار و زوجین نابارور

وزارت بهداشت در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تمهیداتی مانند اختصاص بیمه سلامت به مادران کم‌برخوردار و زوجین نابارور و همچنین خدمات ارزان‌ و زودبازده را در دستور کار دارد.

به گزارش مشرق، بر طبق آمار موجود بر اساس ماده ۴۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، همه مادران باردار و بچه‌های تا سن ۵ سالگی فاقد بیمه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که این بیمه در دهک‌های پایین رایگان است.

هم چنین بر اساس ماده (۲۴) قانون جهت حمایت از مادران کمتر برخوردار، این مادران از ابتدای دوران بارداری تا خردسالی فرزندانشان سبد بهداشتی- تغذیه‌ای (مطابق فهرست تهیه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) دریافت می‌کنند. این خدمات از اردیبهشت سال جاری مطابق الگوی تعیین شده اینکه شامل پوشک و شیرخشک نیز هست، در قالب کالابرگ ۶۰۰ هزار تومانی ماهیانه به این مادران تعلق می‌گیرد.

گروه هدف بعدی در بحث حمایت‌های اجتماعی زوجین نابارور هستند. وزارت بهداشت جهت ارائه خدمات ناباروری در سراسر کشور و جهت تسهیل دسترسی به این مراکز اقدام به تجهیز یا راه اندازی مراکز تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری کرده است به طوری که در حال حاضر ۸۷ مرکز تخصصی (سطح دو) و ۵۳ مرکز ناباروری فوق تخصصی (سطح سه) برای تشخیص و درمان ناباروری در بستر دولتی و تحت پوشش، بیمه‌های پایه در سطح کشور در حال خدمت رسانی می‌باشند.

هم چنین مطابق ماده (۴۲) این قانون دستورالعمل گام به گام ارائه خدمات غربالگری، تشخیص و درمان ناباروری بر اساس نظام سطح بندی خدمات تدوین و توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است. اهمیت این دستورالعمل گام به گام به اولویت دادن بهداشت، پیشگیری و اصلاح سبک زندگی از یک سو و خدمات ارزان‌تر و زودبازده تر بر درمان‌های گران و کم تأثیر از سوی دیگر است.

این خدمات مطابق ماده (۴۳) قانون مذکور هم اکنون در سطح فوق تخصصی ناباروری در مراکز دولتی با پوشش بیمه‌ای ۹۰% ارائه خدمت کرده و در سطوح تخصصی دولتی نیز تحت پوشش بیمه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس