شاه حجاب را سمبل عقب ماندگی و بی‌حجابی را لازمه‌ی پیشرفت جامعه می‌دانست. شاه پوشیدن چادر را هنگام «راندن اتومبیل و کار کردن در اداره و یا در کسوت پزشک و وکیل دعاوی بسیار سخت» می‌دانست.

گروه تاریخ مشرق- از اوایل دهه‌ی پنجاه تعداد کسانی که پای‌بند به ارزش‌های اسلامی مانند نماز، روزه و حجاب بودند رو به گسترش نهاد. در بین ارزش‌های اسلامی حجاب معنای دیگری داشت. پس از اقدامات نابخردانه‌ی رضاشاه در تحمیل بی‌حجابی به زنان مسلمان و واقعه‌ی گوهرشاد، مسئله حجاب بزرگترین چالش بین روحانیت و رژیم پهلوی شد. از آن به بعد حجاب نه تنها به عنوان یک واجب شرعی و یک سنت اسلامی، بلکه به عنوان نمادی سیاسی- مذهبی بین روحانیت و رژیم محل نزاع و جدال قرار گرفت.

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

درگیری در مسجدگوهرشاد در زمان رضاشاه

شاه حجاب را سمبل عقب ماندگی و بی‌حجابی را لازمه‌ی پیشرفت جامعه می‌دانست. شاه پوشیدن چادر را هنگام «راندن اتومبیل و کار کردن در اداره و یا در کسوت پزشک و وکیل دعاوی بسیار سخت» می‌دانست[1]. او چنان از آینده و چادر نگران بود که می‌گفت: «چگونه می‌توانیم در آینده‌ جامعه‌ای خشنود و خوشوقت بسازیم که در آن بچه‌ها دارای مادرانی در کفن سیاه باشند[2]

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

این بینش شاه نسبت به چادر بود و به همین جهت رژیم از سال 1350 سعی کرد تا نسبت به حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها سختگیری بیشتری کند. این موضع رژیم با مخالفت جدی روحانیت روبه رو شد و رژیم موقتا عقب‌نشینی کرد؛[3] اما فشارهای بعدی موجب شد تا رژیم در بی‌حجاب کردن دختران مدارس موفق شود. در این میان تنها مدارس ملی- اسلامی از دستورات رژیم پیروی نمی‌کردند، ولی چیزی نگذشت که وزیر آموزش و پرورش در سال 1352 طی بخشنامه‌ای دستور داد که پوشیدن چادر برای دختران دبیرستان ممنوع است.

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

تبلیغ بی حجابی با حضور فرح در مدارس

آیت الله خوانساری از این تصمیم رژیم سخت عصبانی شد. عَلَم مراتب عصبانیت آیت الله را به شاه گزارش داد و شاه در پاسخ گفت: «ما این دستور را لغو نمی‌کنیم، حتی اگر منجر به تعطیل شدن مدارس شود. این اولین بار نیست که آخوندها از اصلاحات اجتماعی ما انتقاد کرده‌اند.» [4] شاه مجددا به نخست وزیر دستور داد: «دانش‌آموزان دبیرستان‌های به اصطلاح اسلامی اجازه ندارند در مدارس چادر به سر بکنند[5] اما موج اسلام‌گرایی موجب شد تا خرداد 1355 شاه به هیات دولت ابلاغ کند: «مخالفتی با روسری سر کردن دختران در مدارس یا دانشگاه‌ها ندارد اما چادر اصلا امکان ندارد[6]

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

آیت الله خوانساری

با همه تلاش‌های رژیم، گرایش دختران و زنان به سوی حجاب در حال گسترش بود. عَلَم در اردیبهشت 1355 برای یک سخنرانی به دانشگاه شیراز رفت. در این سخنرانی به گفته‌ی او 3000 دانشجو گرد هم آمده بودند که «بیست، سی‌نفرشان» چادری بودند. علم از «دیدن این همه دختر با چادر وحشت کرد» و موضوع را به اطلاع شاه رساندو افزود که «بعضی از این دختران از دست دادن با فرهنگ مهر، رئیس جدید دانشگاه خودداری کرده‌اند و مدعی بودند که اسلام هر نوع تماس جسمانی را با جنس مخالف خارج از چارچوب ازدواج ممنوع کرده است شاه ازا ین گزارش خیلی اوقاتش تلخ شد[7] چیزی از این گزارش نگذشته بود که شاه و عَلَم در خرداد 1356 از جنوب شهر تهران دیدن کردند شاه «هزاران زن را چادر به سر دید» و از شدت عصبانیت گفت: «این آخوندهای لعنتی جرات ندارند اعتراف کنند اسلام و مارکسیسم در دو طیف مخالف هم قرار دارند.» [8]

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

اسدالله علم؛ وزیر دربار پهلوی

ساواک در اواخر سال 1356 گزارشی تهیه کرد که می‌توان گرایش اسلامی مردم ایران را به خوبی درک کرد. طبق این گزارش:

«در سنوات اخیر موج جدیدی برای استفاده از چادر و مقنعه در خانواده‌ها به وجود آمده و مشاهده می‌گردد که گروهی از دختران خردسال و جوان از چادر و مقنعه استفاده می‌کنند و حتی دامنه‌ی آن به سطح مراکز عالی آموزشی نیز کشانده شده؛ به نحوی که افزایش آن به نسبت سال‌های قبل در اغلب مجامع و خیابان‌ها محسوس است. به موازات این تغییرات ظاهری گرایشات مذهبی نیز فزونی گرفته و عده‌ای از خانواده‌ها سعی می‌کنند فرزندان خود را از ابتدا با روحیه و خصوصیات مذهبی پرورش دهند؛ لذا تشکیل جلسات و ترتیب برنامه‌های مذهبی عرصه‌ی وسیعی پیدا کرده است[9]

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

گرایش زنان ایران به حجاب در اواخر دوره‌ی رژیم شاه از دید گزارش گران خارجی نیز دور نماند. به گزارش کدی در دهه‌ی 1970 (1350) در بین تعدادی از خانم‌های دانشجو تمایلی در جهت بازگشت به چادر یا پوشیدن لباس به سبک جدید که عبارت بود که از یک روسری عریض که موها و پیشانی را می‌پوشاند و یک مانتوی بلند تا پایین زانوها با شلواری گشاد به رنگ‌های ساده به وجود آمد. [10]

به اعتقاد کدی این پدیده‌ی کنایه آمیز به این جهت به وجود آمد که دانشجویان دختر پیوند فرهنگی خود را با اسلام مورد تاکید قرار دهند و بگویند سنت‌های اسلامی از نظر سیاسی و اخلاقی بهتر از تبلیغات رژیم است. [11] رویکرد دختران دانشجو به چادر علاوه بر بازگشت به خویشتن اسلامی، اعتراضی بود علیه غرب زدگی. به اعتقاد ژان لوروریه، روزنامه نگار فرانسوی‌، بسیاری ازدختران دانشجو و روشنفکر ایرانی را می‌دیدیم که برای مبارزه با غرب زدگی رژیم که تشویق می‌کرد، چادر به سر می‌کردند. [12]

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

با گسترش حجاب رژیم شاه تلاش گسترده‌ای را برای ممانعت از آن به عمل آورد. مسئولان کانون پرورش تصمیم گرفتند از ورود دخترانی با روسری به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری جاوگیری به عمل آورند. [13] شورای هماهنگی امور اجتماعی وابسته به نخست وزیری به ریاست عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور، در دهم آذر 1355 طرحی را ارائه دادند که به موجب آن رسانه‌های گروهی، رادیو، تلویزیون و مطبوعات موظف شدند با هماهنگی کامل با متون درسی برای دگرگونی باور داشت‌های فعلی در زمینه‌ی ارتباط چادر با معتقدات اختلاقی و مذهبی اقدام نمایند. با تصویب 16 ماده راههای مبارزه با چادر را مشخص کردند. ممنوعیت چادر برای دانش‌آموزان و دانشجویان، ممنوعیت بانوان کارمند از استفاده‌ی چادر، محرومیت زنان چادری از موقعیت و مقام، ممنوعیت ورود زنان چادری به ادارات، ممنوعیت از سوار شدن بر هواپیما، ممنوعیت ورود به شرکت‌های تعاونی ، منع استفاده از خدمات سازمان اجتماعی و ورود به کتابخانه‌ها و محرومیت از شرکت در هر گونه مجامع عمومی، جز برنامه‌های مبارزه با چادر بود.

در این جلسه چون پیش‌بینی شد که اجرای سریع این دستورالعمل ممکن است وسیله‌ای برای عوامل تحریک کننده باشد و همچنین احتمالا مراجع تقلید نیز عکس‌العمل نشان دهند بنابراین گذاشته شد که این طرح مرحله به مرحله به صورت تدریجی اجرا شود. [14]

همه‌ی تلاش‌های رژیم بی‌نتیجه ماند و هر روز بر تعداد زنان چادری و محجبه افزوده می‌شد و اوج گیری قدرت نیروهای مذهبی را بیشتر به نمایش می‌گذاشت. با آغاز حرکت مذهبی مردم از 19 دی، گرایش زنان به سوی حجاب بیشتر می‌شد حتی سپاهیان دانش دختر به طرز بی‌سابقه‌ای از روسری و چادر استفاده کرده و نسبت به آن تعصب خاصی نشان می‌دادند. [15] طبق گزارش‌های ساواک در بهمن 1356 گرایش دختران نسبت به حجاب بیشتر می‌شد به عنوان نمونه دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های فرحناز و راهنمایی تحصیلی پروین اعتصامی شهرستان میناب به علت سخنرانی‌های شیخ سعید قاسمی، شیخ علی کریمی و اسدالله دستوران در مورد حجاب و تشکیل جلسات دینی اکثر دختران مدارس فوق تحت تاثیر واقع و به همین خاطر چادر به سر کرده و در سر کلاس‌های درس از روسری استفاده می‌نمایند. [16]

با حلول سال 1357 گرایش به حجاب چنان شدت گرفت که ساواک آن را روزانه احساس می‌کرد. در یکی از گزارش‌های ساواک آمده است: اخیر مشاهده شده که مدت چند روز است که اکثر محصلین دختر مدارس سوسنگرد با چادرهای سیاه و مقنعه به مدرسه می‌روند و روز به روز هم به تعداد این قبیل افراد اضافه می‌شود. [17]

اولین آثار حجاب در کنکور سراسری خرداد 1357 آشکار شد روزنامه‌ها یکی از ویژگی‌های کنکور آن سال را افزایش محسوس دختران چادری در مقایسه با سال‌های گذشته اعلام کردند. [18]

با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی هر روز حجاب گسترش پیدا می‌کرد تا جایی که زنان و دختران با حجاب که روزی در شهرهای بزرگ مثل تهران در اقلیت بودند به اکثریت قابل ملاحظه‌ای تبدیل شدند. حضور سیصد هزار زن و دختر باحجاب در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا تعجب نیروهای نظامی را برانگیخت. حضور زنان محجبه در تظاهرات چنان چشم‌گیر شده بود که نویسندگان نتوانستند این پدیده را نادیده بگیرند. مینو صمیمی یکی از وابستگان دربار پهلوی در خاطرات خود تاکید می‌کند که مسئله‌ی چادر نقش بسیار مهمی در روند انقلاب ایفا کرد. وی در توصیف گرایش فراگیر زنان محجبه‌ی تظاهر کننده به چادر می‌نویسند:

آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟

در میانشان زنانی از هر صنف و طبقه وجود داشت دانشجو، خانه‌دار، کارمند، متخصص و حتی زنان طبقه‌ی متوسط تحصیل کرده در کشورهای غربی و حضور یکپارچه این زنان علاوه بر این که نمایشی تحسین برانگیز از جرات و شهامت و اراده‌ی زنان ایرانی بود، نشان دهنده‌ی جنبه‌های مذهبی انقلاب ایران نیز به حساب می‌آمد[19]تغییر نگرش زنان به حجاب و تغییر گرایش ارزشی آنها به شاه و درباریان فهماند که تلاش چند ساله‌ی آنها بیهوده بوده و نتوانسته‌اند فرهنگ غربی را به جای سنت‌های اسلامی نهادینه کنند.



[1] محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، ص 234.

[2] همان

[3] علی دواني، نهضت روحانیون ایران، ج 5، ص 279

[4] اسدالله علم، پیشین، ص 506

[5] همان، ص 508

[6] همان، ص 568

[7] همان، ص 772

[8] همان، ص 869

[9] آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بولتن نوبه‌ای ساواک در مورد روحانیون و گروههای افراطی مذهبی از تاریخ 23/6/36 [1356] تا 23/12/36 [1356]، شماره ‌ی 9535

[10] نیکی آرکدی، ریشه‌های انقلاب ایران، ص 402

[11] همان، ص 421

[12] ژان لوروریه، ایران بر ضد شاه، ترجمه مهدی نراقی، امیرکبیر، تهران، 1358، ص 101

[13] احمدعلی مسعود انصاری، پس از سقوط ، ص 143

[14] فصل نامه‌ی 15 خرداد، شماره‌ی 20، زمستان 1374، صص 64-67

[15] انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، کتاب دوم، ص 129

[16] همان، ص 273

[17] همان، کتاب پنجم، ص 47

[18] کیهان 20/3/1357

[19] مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه حسین ابوترابیان ، موسسه اطلاعات، تهران ، 1370، صص 222-221.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سید مهدی شمسی پور ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    متاسفانه الان بی حجابی مدرن زیاده
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    این سوال که پاسخش خیلی بدیهیه
  • امیر ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    4 3
    بابا شاه مرد دست از سرش بردارید
  • ساسان ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    2 0
    رضا خان میخواست یه شبه حجابو برداره که نتونست اما الان کم کم داره این اتفاق میافته تجربه ثابت کرده هر تغییری رو که ضربتی اعمال کنن جامعه موضع می گیره ولی با شیب ملایم جامعه کمتر حساس میشه قبلا خانوما یه فوکل داشتن الان در کنار اون دو تا گوش هم به صورت اشانتیون ارائه میشه اونم از نوع گوش الاغی!
  • علی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    5 2
    بنده با اینکه موافق حجاب هستم ولی خودتون هم خوب می دانید که زنان مجبور به پوشیدن چادر و پوشش اسلامی هستند .
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    بی حجابی مدرن نه بل جهالت مدرن
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    در باور اسلامی حجاب از واجبات است. و زنان مسلمان مقید هستند که حجاب داشته باشند. اما بعد زمان و مکان را باید در نظر گرفت. حجاب کلا چادر نیست. چادر یکی از انواع خوب حجاب است. اما ممکن است در مورد رنگ در مورد شکل آن خیلی صحبت کرد. به نظر می آید مسائلی در اسلام هست که اصل و مبنا هستند مثل اصل حجاب که هیچ شک و تردید در آن نیست. و مسائلی هستند که فرع محسوب می شوند مثل شکل حجاب و رنگ آن که این به عرف و تارخ وآداب و رسوم جامعه بر می گردد. اگر تغییری لازم باشد خود زنان متعهد به حجاب باید انجام دهند. که با محافظت از اصل حجاب بتوانند تطوری در آن انجام دهند. متشکرم
  • سید مهدی شمسی پور ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    لطفا این نظرات رو منتشر کنید. صدام هم مرد. هیتلر هم مرد. چنگیز هم مرد. بدتر ازایناهم مردن پس دیگه ظلمشون نگیم؟؟
  • رحمن ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 1
    تردیدی نکنید آنهایی که انقلاب کردند اکثرا با حجاب بودند و بودند کسانی که بی حجاب بودند ولی در تظاهرات بر علیه شاه بودند و به امام درود می فرستادند بعد از انقلاب عده ای از بی حجابها بدلخواه حجاب را برگزیدند و عده ای هم که عادت نداشتند نظم جدید آنها را وادار به استفاده از حجاب کرد حالا این کجایش خوب نیست نمی دانم.اما حقیقت همین است آنچه که باعث نگرانی است نسلهای خود انقلاب هستند که از حجاب گریزانند و دایما با مامورین در حال ستیز هستند این دست آورد را باید وارسی کرد.
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    از پرچمی که داری معلومه!!!
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 2
    اره میبینم خیییلی مجبورن الان تویکلاس زبان دخترونه که واسه اموزش پرورشه(حداقلش تو اونی که من توشم) تو همه جاش زدن از پئیرفتن افراد بدحجا عذوریم ولی دخترا راست راست را میرن با لباسای افتضاح و حتا بدون روسری و با کلاهو شالگردن میان کلاس حالا بگید جباریه!!! آره مثلا اجباریه ولی فک نکنم تو خیلی جاها باشه!!!!
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اره میبینم خیییلی مجبورن الان تویکلاس زبان دخترونه که واسه اموزش پرورشه(حداقلش تو اونی که من توشم) تو همه جاش زدن از پئیرفتن افراد بدحجا عذوریم ولی دخترا راست راست را میرن با لباسای افتضاح و حتا بدون روسری و با کلاهو شالگردن میان کلاس حالا بگید جباریه!!! آره مثلا اجباریه ولی فک نکنم تو خیلی جاها باشه!!!!! پس کی صدای ما رو به مسئولا میخاد برسونه ها؟؟؟؟؟ کــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی!!!!!؟؟؟؟
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    مقوله بی حجابی و با حجاب بودن با بی بندباری فرق دارد . شاید شما یک خانمی را در اجتماع ببیند که مثلا" آن پوشش کامل که در رساله عملیه هست نداشته باشد و بی حجاب باشد ولی جلف نباشد آنچه امروز در کوچه و خیابان شاهد آن هستیم بی حجابی نیست بلکه بی بندباری و در برخی موارد هم هرزگیست که آن با بی حجابی فرق دارد . دختر یا خانمی که هفتاد قلم آرایش کرده و نظر و توجه شهوانی و شهوتی هر بیننده اعم از پیر و جوان مؤمن و کم ایمان را به خود جلب می کند اسمش بی حجابی نیست اسمش چیز دیگریست و اگر اسم ندارد باید فرهنگستان زبان فارسی نامی در خور آن انتخاب کند و اگر نه زنان بیشتر کشور ها بی حجاب هستند و یک شیعه امام علی ع و دوستدار امام حسین ع آن را هم نمی پسندد و چاره ای هم ندارد ولی آن اسمش بی حجابی است نه بی بند و باری و آن نوعی توهین به بی حجابی است . درحال حاضر مردم کوچه و بازار بی حجابها را هم در ردیف آن قشر بی بند و بار بحساب می آورند و...
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    5 0
    به زور از سر زنان چادر کشیدن رضا شاه همانقدر اشتباه بود که به زور چادر سر کردن زنان پس از انقلاب ترویج حجاب کار فرهنگی بود که امثال اکبر گنجی حوصله نداشتن طولش بدن رفتن سراغ پونز
  • پری ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    الان خرف اول را پول میزند.. درجاهایی که خصوصی باشد مثل آموزشگاه ها و مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد که مهم پول باشد بی حجابی هم وجود دارد و مسئولین آنجا هم به ارباب رجوعان چیزی نمیگن.. قبل از انتقلاب نبودم که نظر بدم ولی مادرم حجاب داشت.
  • حسین ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    آقا ساسان چرا توهین میکنی درسته بد حجابن ولی از بی حجابی که بهتر است
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    3 0
    هرچی بود اون زموه دین و ایمان مردم بهتر بود و به یه چیزی اعتقاد داشتن الان چی ؟؟
  • علی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    جباری نیست آندرانیک تیموریانه :)
  • علی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    ما نمیگیم جباریه میگیم علی کریمیه
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    علی 9:02 ها ها ها ها ها
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    آقا منظورمان اجبار بود اجبار حالا یه"ا"جا مونده ها!!!!!
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    عجبا بابا واقعا شما نمیتونید تشخیص بدید این اجبار منظورم بوده؟؟؟؟
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    بابا بقول خودشون دلشون پاکه;-) 9دی رو مگه ندیدی؟؟؟ از همه اقشار اومده بودن ....
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    البته من اعتقاد اونها رو که میگن دلمون پاکه کافیه رو قبول ندارم دل پاک باید تو ظاهر پاک بروز کنه...
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    تا امثال تو دوباره کاراشو تکرار کنید؟
  • تنها ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    عالیه
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام. من نمیگم همه افراد محجبه نماد واسطوره کامل دینی و مذهبی هستند اما ظاهرهرچیزی به نوعی معرف ویژگی های باطنی است. کسی که خود را مقید به پوشش و حجاب در هر فضا و شرایطی می کند با کسی که که به دنبال هر بهانه ای برای فرار از تقید است متفاوت خواهد بود. حجاب نوعی عبادت چند وجهی است. نه تنها بعد فردی دارد دارای بعد اجتماعی نیز هست وچه بسا بعد اجتماعی آن افزون تر است. در محیط های کاری حجاب سبب افزایش تمرکز بر امور خواهد شد و وقتی بهانه ها برای حرمت شکنی ها از دست برود راندمان کاری افزایش پیدا خواهد کرد. البته مسولیت فرد با حجاب قطعا سنگین خواهد بود زیرا متاسفانه افراد سطحی نگری که اسلام را از منابع اصلی اش دریافت نمی کنند و قضاوتشان نسبت به اسلام را از روی رفتار افراد مقید اخذ می کنند،در اطرافمان کم نیتند. همانگونه که رهبر عظیم الشان چندی پیش در نامه شان به جوانان فرمودند باید اسلام را مستقیم دریافت کرد.
  • ناشناس ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    3 1
    بله زنان روی زور تن به حجاب دادند درسته که در زمان رضا شاه حجاب از سر خانمها بر داشته شد اما بعد از یکی دوماه همه چی تغییر کرد هر کسی که می خواست حجاب خود را بر میداشت و هر کی نمی خواست بر سر داشت کما اینکه بزرگان فامیل ما همه چادر داشتند و بعد ها هم هیچکس مزاحمشان نشد ولی اکنون بعد از سی و چند سال هنوز به موی دختران و زنان گیر میدهن و ول کن نیستند اقا هرکی خواسته تا حالا راهش را پیدا کرده دین زورکی نمی شه جلوی دزدی و اختلاس و چپاول ایران را بگیرید
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    خیلی ببخشید ولی تو مملکت اسلامی دارید زندگی میکنید. حجاب اجبار بود که الان همه باید با چادر بیرون بودند نه با ساپورت و مانتوهای کوتاه و موهای ولو و گوشهای پیدا. من نمیدونم شما کجا دارید زندگی میکنید ولی خداوکیلی تو جامعه الان ما هم برید سر بزنید و ببینید چنددرصد بی حجابن. آیا اون بی حجابها و بدحجابها از روی اجبار بدحجابن؟
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    آره عزیزم از روی اجبار بدحجابن. از بس از اول انقلاب تو مدارس مدارس شهرستانها گفتیم دخترا باید چادر بپوشن اون نسل عقده ای الان این شکلی شدن و بچه هاشونم اینطوری بار آوردن. نگید ندیدین چون اقلا خود من مجبور بودم مدرسه چادر بپوشم. مدرسه مونم شاهد نبود شهرمونم قم و مشهد نبود. یه مدرسه عادی تو یه شهر عادی ولی تمام دانش آموزا مجبور به چادر پوشیدن بودن. الانم هیچ اثری ارششادی رو هیچ کدوممون نداشته. الا اینکه چادر ما رو یاد مدرسه و زورش میندازه
  • احسان ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 2
    لعنت خدا بد بدحجابان و سوافر
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    آنکه پیامبر خدا بود وقتی دندانش را شکستند به کسی اف نگفت ... تو؟؟؟
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 1
    معلومه که باید پوشش اسلامی داشته باشن، -کاری به چیزی که عملا وجود داره ندارم الان- همه جای دنیا آدمها باید طبق عرف و اخلاق اون جامعه بپوشن. منتها پوشش برتر که چادر هست اجباری نیست
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    در جواب ناشناس 14:32 کسی از روی عقده چادری یا بیحجاب نمیشه اگه شما بودی بنده هم بودم هم در مدل مدرسه چادر اخباری، هم از نوع مدل مدرسه کلا بیخیالی. هر کسی حجاب رو خودش انتخاب میکنه این هم از اون مغلطه هاست که خود ماهواره یاد ملت داده که الان تو ایران حجاب هست شما عقده ای شدین! اتفاقا مشکل حجاب از عقده درنمیاد از حرص میاد اول یه ذره بعد یه ذره بیشتر و بازم بیشتر. مثل حرص به غذا و چاقی
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    اتفاقا مشکل از زمانی شروع میشه که التقاط وارد میشه و میگه میشه بیحجاب باشی اما نجیب باشی، بیحجاب باشی اما شیعه باشی، بیحجاب باشی ...، در نتیجه مرزها کمرنگ میشه و حالا بیحجابی در همون حد هم نمیمونه پسرفت میکنه و برتر میشه، حالا بی بند وبار هم میتونی باشی و شیعه هم باشی، بی بند وبار هم باشی و ماه رمضان آدم بشی. وقتی التقاط وارد میشه دیگه مرزبندی از بین میره در نتیجه تا ناکجا ادامه پیدا میکنه. وگرنه اون زمانی که این التقاط نبود، و بدحجاب آدم مشکل داری به نظر میامد، اصلا کسی طرف بدحجابی هم نمیرفت که کسی بهش بد نبره. همه اینها هم از طریق رسانه به مخاطب داده میشه
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    آیا ندیدی گسانی را که بهره ای از کتاب بردند اما به جبت و طاغوت ایمان آوردند و میگویند که که کافران از اهل ایمان به هدایت نزدیکتزند؟ نساء/51 بر چه اساسی استناد میفرمایید دین و ایمان مردم اون موقع بهتر بود؟! لابد اون موقع اعتکاف مساجد هم این جمعیت از جوانان حضور داشتند؟ آیه بعد آیه ای که نوشتم رو هم خودتون بخوایند تا این زینت بخشی ها به زمان شاه فریبتون نده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس