کد خبر 383011
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶

رامین طباطبایی در مورد پرونده دوپینگ علا عبدالزهرا گفت: تخلف دوپینگ بازیکن تیم ملی عراق قطعی است و باید دید چه ارگانی رای او را صادر کرده و چه محرومیتی برای او در نظر گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، رامین طباطبایی قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران در مورد مسئله علا عبدالزهرا گفت: این بازیکن ملیت ایرانی نداشت و پس از اینکه تست خود را در باشگاه تراکتورسازی داد به تیم پلیس عراق رفت. ما طبق قوانین فیفا و وادو پیگیری‌هایی که انجام داده بودیم را به فدراسیون مربوطه فرستادیم. وقتی نتیجه تست این بازیکن در اواخر شهریور ماه رسید آن را به اطلاع فیفا رساندیم. با توجه به اینکه این بازیکن در ایران بازی نمی‌کرد فکر می‌کردیم رای او صادر شده اما وقتی در جام ملت‌ها عبدالزهرا را دیدیم به فیفا نامه پیگیری زدیم.

وی در رابطه با اینکه گفته می‌شود باید ارگانی که تست دوپینگ گرفته خودش در مورد بازیکن رای صادر کند، خاطرنشان کرد: این مسئله در مورد بازیکنان خارجی مطرح نیست افرادی که آگاهی ندارند اطلاعات غلط می‌دهند قوانین بین‌المللی می‌گوید بازیکنی که ملیت ایرانی ندارد و مقیم آن کشور هم نیست، برای صدور رای باید اطلاعات را به فدراسیون جهانی بدهیم و طبق قوانین این مسئله را به فدراسیون جهانی ارجاع دادیم. ما فرم وصول اطلاعات را از فدراسیون جهانی دریافت کردیم و باید خود آنها در این مورد رای لازم را صادر می‌کردند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ اعلام کرد: فدراسیون جهانی آن رشته (فیفا) باید رای بازیکن را اعلام می‌کرد آنها صدور رای را یا باید خودشان اعلام می‌کردند یا اینکه رای را به نادو کشوری که بازیکن ملیت‌ آن را دارد اعلام کند. ما نمی‌دانیم رای را فیفا یا نادو عراق صادر کرده است. به محض اینکه تست این بازیکن مشخص شد ما آن را اعلام کردیم اینکه  باید دید رسیدگی به این پرونده از چه طریقی انجام شده است.

طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا در این مدت نباید رای نهایی این بازیکن صادر می‌شود، خاطرنشان شد: فیفا نمی‌توانند صدور رای را 5-4 ماه به تعویق بیندازد حتی اگر نمونه دوم هم قرار بود گرفته شود این کار نیاز به یک ماه فرصت داشت. پس به خاطر اینکه 5-6 ماه از این مسئله گذشته حتما یاید رای صادر می‌شد. به احتمال زیاد ممکن از فیفا دادرسی را به فدراسیون عراق یا نادو داده است. دراین شرایط یا این بازیکن رای محرومیت را گرفته و با وجود محرومیت در حال بازی کردن است یا اینکه صدور رای از سوی کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ به کشور عراق سپرده شده و آنها یا رای را اعلام نکردند یا محرومیت کمی درنظر گرفتند. این موارد قابل پیگیری است باید این موارد را بررسی کرد تا دید چه تخلفی صورت گرفته است. چیزی که مشخص است ما تمامی مدارک مربوطه را جمع‌آوری کرده و به فیفا و AFC فرستادیم تا ان‌شاالله ببینیم نتیجه چطور می‌شود.

وی در مورد اینکه چه محرومیتی برای استفاده از ماده نیروزا میتل هگزامین در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: تخلف مشخص است و باید دید چه محرومیتی برای این بازیکن در نظر گرفتند. برای استفاده از این ماده محرومیت‌هایی از قبیل توبیخ کتبی تا دو سال محرومیت در نظر گرفته می‌شود. باید دید دادرسی را چه ارگانی و به چه شکلی انجام داده است. ما از این مسئله اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم کم و کیف رسیدگی به این پرونده به چه صورتی بوده است. فیفا به ما اعلام کرد شما نتیجه و پرونده را برای ما بفرستید تا در این مورد تصمیم بگیریم. فیفا اعلام کرده مدارک به دستش رسیده است. ممکن است این بازیکن مدرکی داده باشد که طی آن ثابت کند محرومیتش تعمدی نبوده است. در پرونده‌های مشابه این تخلف محرومیتی کمتر از 3 یا 6 ماه در نظر نمی‌گیرند. در کشور ما کمترین محرومیتی که برای استفاده از این ماده نیروزا در نظر گرفته شده، 6 ماه است. متاسفانه ما نمی‌دانیم چه رایی برای این تخلف دادند. نکته مهم در این بین این است که ببینیم آیا پرونده از سوی عراق بررسی شده یا اینکه اگر بررسی انجام شده محرومیتی که برای این بازیکن در نظر گرفتند به چه شکلی بوده است. با مشخص شدن این مسئله می‌توان در مورد شرایط این بازیکن به جمع‌بندی رسید.

تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته با قبول شکست در ضربات پنالتی مقابل تیم ملی عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2015 استرالیا حذف شد. مسئولان فوتبال ایران پس از این مسابقه نسبت به حضور علا عبدالزهرا در ترکیب تیم ملی عراق معترض شدند. عبدالزهرا که در ابتدای فصل عضو تراکتورسازی بود در هفته دوم لیگ برتر تست دوپینگ داد که نمونه آزمایش او مثبت اعلام شده اما به خاطر جدایی این بازیکن از تراکتورسازی بررسی‌های مربوطه در رابطه با محرومیت و تست دوپینگ او به فدراسیون جهانی واگذار شده است. تیم ملی به خاطر موضوع دوپینگ عبدالزهرا اعتراض کرده است و باید دید کمیته مسابقات جام ملت‌های آسیا چه تصمیمی در رابطه با این پرونده می‌گیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    ای خدا یعنی میشه برای یه بار هم که شده حق مارو بدن ... فقط توی سال 2014 چقدر حق مارو خوردن .. کاری به کار بقیه سالها ندارم... توی 2014 حق سعید عبدولی رو خوردند ،حق تکواندوی ایران در مسابقات جهانی مکزیک که توی مکزیک برگزار شد هم خورده شد ، حق تیم بسکتبال ایران توی فینال بازیهای آسیایی که داور فقط برای کره سوت میزد و خیلی جاهای دیگه من اطلاع کافی ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس