کد خبر 375625
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷

منابع نزدیک به «داعش» در حالی از فرار عناصر غیرسوری این گروه از نبردهای دیرالزور خبر می‌دهند که ارتش سوریه در «القلمون» در کمینی موفق چند سرکرده گروه‌های مسلح را به هلاکت رساندند و در «عین‌العرب» مبارزان کُرد صدها داعشی را کشتند.

به گزارش مشرق، مهمترین تحولات میدانی سوریه طی روز گذشته فرار عناصر غیر سوری گروه تروریستی تکفیری «داعش» از نبردهای جاری در استان دیر الزور و  کمین موفق نیروهای ارتش سوریه در منطقه «القلمون» که هلاکت شماری از سرکردگان گروه‌های مسلح این منطقه را درپی داشت، هلاکت صدها داعشی در عین العرب و همچنین تظاهرات ساکنان شهر «جرابلس» در ریف حلب علیه داعش گزارش شده است.

 

 

دمشق و ریف آن: کمین ارتش سوریه علیه سرکردگان گروه‌های تروریستی

در اثر کمین نصب شده توسط نیروهای ارتش سوریه برسر راه یک کاروان حامل سرکردگان گروه تروریستی موسوم به «تجمع بخش غربی» وابسته به «ارتش آزاد» اطراف منطقه «عسال الورد»،‌ از توابع منطقه «القلمون» تعدادی از سرکردگان حاضر در آن به هلاکت رسیدند که گفته می‌شود، از جمله سرکردگان صف اول این گروه‌ تروریستی به شمار می‌آمدند.

 


منطقه عسال الورد در ریف دمشق به رنگ زرد مشخص شده

 

گفته شده، مقصد این سرکردگان منطقه «الجبه» برای برگزاری نشست هماهنگی با دیگر گروه‌های تروریستی بود و کمین ارتش سوریه در یک جاده خاکی که توسط این کاروان مورد استفاده قرار می‌گرفت، انجام شد.

از میان سرکردگان به هلاکت رسیده در این کمین «محمد الحسینی»، کارشناس امور مواد منفجره و «محمود خلوف» از سرکردگان بخش غربی منطقه القلمون شناسایی شده است.

 

 

همچنین یگان‌های ارتش سوریه حملات عناصر مسلح به شهرک‌های «قاره» و «البریج» و «راس المعره» را نیز دفع و ده‌ها تروریست را به هلاکت رسانده و شماری را هم زخمی کردند.

این درحالی است که عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه در گذرگاه‌های مرزی این کشور با لبنان مانند «میرا»، «مرطبیه» و «الزمرانی» که از روز شنبه آغاز شده، روز گذشته (دوشنبه) نیز ادامه یافت و طی آن تحرکات عناصر مسلح در این گذرگاه‌ها هدف جنگنده‌های ارتش سوریه قرار گرفت.

در منطقه «غوطه غربی دمشق» بزرگراه بین المللی «السلام» از محور اردوگاه آوارگان فلسطینی «خان الشیح» شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح بود تا به موازات آن یگان توپخانه ارتش سوریه نیز مواضع گروه‌های تروریستی را در شهر «سقبا» و شهرک‌های «جیرود» و «طیبه» و راه ارتباطی بین شهر «زاکیه» و اردوگاه خان الشیح و شهرک «‫‏کفیر یابوس» را هدف قرار دهد.

گزارش‌های میدانی رسیده از منطقه خان الشیح همچنین از دفع حمله عناصر مسلح به چندین پایگاه ارتش سوریه اطراف مزارع خان الشیح حکایت دارد و اینکه در جریان درگیری‌های رخ داده 34 تروریست مسلح به هلاکت رسیدند که در میان آنها تروریست‌هایی با تابعیت‌های سعودی و مغربی و ترکیه‌ای و اردنی مشاهده می‌شود. در میان کشته‌های این درگیری‌ها «سلیمان القحطانی»، یکی از سرکردگان گروه تروریستی موسوم به «آزادگان شام» نیز شناسایی شده است.

 

 

حلب: هلاکت صدها داعشی در عین العرب

مهمترین تحولات میدانی جاری در جبهه حلب طی روز دوشنبه به شهر «عین العرب» یا همان «کوبانی»، در ریف شمالی استان حلب اختصاص داشت که طی آن محورهای شرقی و جنوبی این شهر شاهد انفجار 10 دستگاه خودرو بمبگذاری شده توسط داعش و به موازات آن حمله عناصر تکفیری این گروه در این دو محور بود که با مقابله سرسختانه کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای عین العرب مواجه شد.

در جریان درگیری‌های رخ داده میان عناصر داعش و مبارزان کُرد بیش از 60 تروریست داعشی به هلاکت رسیدند و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 


موقعیت شهر جرابلس در استان حلب مشخص شده است

 

این درحالی است که شهر «جرابلس»، در ریف حلب روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده اهالی این شهر در اعتراض به حمله اشتباه جنگنده‌های ائتلاف بین المللی به ساختمان «السرایا» که داعش آن را به زندان تبدیل کرده و در آن تعداد زیادی از اهالی شهر را در بازداشت نگه می‌داشت، به جای حمله به مواضع داعش بود.

در این حمله اشتباه ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش ده‌ها نفر از اهالی جرابلس و مناطق اطراف که توسط داعش بازداشت و زندانی شده بودند، کشته و زخمی شدند.

اما عناصر تکفیری داعش برای متفرق کردن تظاهر کنندگان اقدام به شلیک هوایی و ترساندن آنها کرد.

از شهر حلب نیز گزارش شده که دوشنبه صبح منطقه «الملاح» شاهد درگیری‌های بسیار سنگینی بین نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های مسلح مستقر در این منطقه بوده که چند ساعت به درازا کشیده و طی آن تروریست‌های مسلح قصد داشتند، با پیشروی به داخل منطقه ملاح نقاطی را در آن تصرف کنند که با آتش سنگین توپخانه و مقاومت ارتش سوریه مجبور به عقب نشینی شدند.

 


منطقه عملیاتی ارتش سوریه در حلب در کادر نارنجی مشخص شده

 

یک منبع میدانی سوری در این خصوص با تاکید بر اینکه اوضاع در منطقه الملاح در کنترل ارتش است، خبرهای منتشره در برخی از صفحات وابسته به گروه‌های مسلح مبنی بر تصرف چندین ساختمان در الملاح و به اسارت گرفتن شماری از نیروهای ارتش سوریه را تکذیب کرد.

اما از شهر «مارع» گزارش شده، در ادامه درگیری‌ گروه‌های مسلح با یکدیگر گروه مشترکی که از عناصر وابسته به جبهه النصره و جبهه اسلامی و ارتش مجاهدین در این شهر تشکیل شده و بر خود نام «نیروی مشترک رد مظالم» را گذاشته، «ناصر غسان»، ملقب به «ابو محمود الحر»، سرکرده گروه تروریستی موسوم به «گردان شهدای مارع» وابسته به «ارتش آزاد» را به بهانه سرقت و ایجاد رعب و وحشت ربوده و به دادگاه شرعی خود برای محاکمه احاله کردند.

 

 

حسکه: آزادسازی یک منطقه دیگر در حسکه

در استان حسکه در شمال شرقی سوریه، توپخانه ارتش سوریه مواضع داعش در جنوب شهر حسکه، مرکز این استان را هدف قرار دادند، تا به موازات این عملیات نیروهای دفاع مردمی طی عملیاتی موفق شدند، شهرک «باب الخیر» را از لوث عناصر تکفیری داعش پاکسازی کنند و به کنترل خود درآورند. داعش تک تیراندازان خود را در این شهرک مستقر کرده بود، تا نیروهای ارتش سوریه در طول منطقه کمربند امنیتی شهر حسکه را هدف قرار دهند.

 

 

دیر الزور: کشف یک گور جمعی

در ریف شرقی استان دیر الزور که بطور معمول منطقه سکونت عشیره «الشعیطات» است، روز گذشته یک گور جمعی کشف شد که اجساد 75 نفر از اعضای این عشیره را در برمی‌گرفت.

منابع محلی خاطر نشان کردند،‌ این گور جمعی اطراف شهرک «البحره» و توسط اهالی این شهرک کشف شده که در 100 کیلومتری شهر دیر الزور قرار دارد.

این منابع توضیح دادند که روی اجساد نشانه‌های شلیک گلوله بچشم می‌خورد و برخی از آنها سرهایشان از بدن جدا شده بود. این افراد بدست داعش کشته شده و در یک گور جمعی در این منطقه دفن شده بودند.

 


شهرک البحره در کادر قرمز مشخص شده است

 

عشیره الشعیطات از جمله اولین عشایر شرق سوریه به شمار می‌آید که از نظام سوریه روی گرداند و به گروه‌های مسلح تروریستی روی آورد، اما پس از برملا شدن ماهیت واقعی این گروه‌ها، الشعیطات که از جمله بزرگ‌ترین عشایر شرق سوریه است، از گروه‌های تروریستی از جمله داعش روی گرداند و علیه این گروه تکفیری اعلام جنگ داد. به همین دلیل داعش ضمن حمله به مناطق سکونت این عشیره صدها جوان آن را اعدام و صدها نفر دیگر را نیز به اسارت گرفت و زنان و کودکان و سالمندان را از مناطق سکونت خود آواره کرد.

اما در عرصه میدانی نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، پیشروی چشمگیری را در محور شرقی فرودگاه نظامی دیر الزور در منطقه مزارع «الدوله» محقق کردند و ده‌ها تروریست داعشی را به هلاکت رساندند تا به موازات آن نیروی هوایی ارتش سوریه نیز مواضع داعش در مناطق «الشولا» و «البوعمر» را هدف قرار دهد.

این درحالی است که منابع نزدیک به داعش در استان دیر الزور افشا کردند که بسیاری از عناصر غیر سوری داعش از نبردهای اطراف فرودگاه دیر الزور و شهر «المو حسن» در ریف شرقی دیر الزور و رویارویی با ارتش سوریه فرار کردند.

این منابع تاکید کردند که فرار عناصر غیر سوری داعش از میدان نبرد موجب بروز اختلافاتی میان عناصر سوری و غیر سوری این گروه در شهر «البو کمال» و متهم شدن عناصر غیر سوری داعش به خیانت و رها کردن عناصر سوری به تنهایی در میدان شده است.

به همین منظور گفته می‌شود که «عامر الرفدان»، سرکرده سابق داعش در دیر الزور بار دیگر از داعش خواستار انتصاب در این سمت شده و در این خصوص با استناد به فرارهای صورت گرفته تصدی این پست را حق خود دانسته است.

این در حالی است که از شهرک «البو عمر» نیز خبر می‌رسد که اهالی این شهرک به دلایل نامعلوم علیه داعش قیام کرده‌اند، در حالی‌که شهر البو کمال نیز شاهد تنش‌هایی میان عناصر داعش و اهالی به خاطر اقدام داعش به بازداشت شماری از زنان این شهر به دلیل عدم استفاده از لباس کامل شرعی بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • lحمد ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    نكته اي كه خيلي مهم است اينه كه اين اراذل نتونن فراركنندوپراكنده بشن حداقل به درك واصل بشن يازنده بگوربشن خيلي عاليه،انشاالله
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    بیژی ایران و ایرانی مرگ بر داعش و ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس