کد خبر 375382
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳

در جدیدترین تحولات میدانی سوریه کمیته‌های دفاع مردمی کُردها در حسکه اعلام کردند در سال رو به پایان میلادی، ۳۳۷ عملیات علیه داعش انجام دادند، در حالی‌که در دیرالزور گروه تکفیری «داعش» اقدام به بازداشت سرکرده سابق خود در این استان کرد.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه طی 24 ساعت گذشته نیز به عملیات‌های نظامی خود در جبهه‌های مختلف جهت مقابله با گروه‌های مسلح تروریستی و ریشه‌کن سازی تروریسم در این کشور ادامه دادند. در بین مبارزان کُرد و کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه در استان «حسکه»، واقع در شمال شرقی این کشور در گزارشی اعلام کردند که طی سال 2014 میلادی 337 حمله نظامی علیه گروه تروریستی تکفیری «داعش» انجام داده و در 414 نبرد و درگیری مشارکت داشتند.

 

 

دمشق و ریف آن: حمله داعش به شهرک استراتژیک عین الفیجه

از ریف دمشق و شهرک‌های «راس المعره» در منطقه القلمون و «مضایا» در ریف دمشق گزارش شده که نیروی هوایی ارتش سوریه طی چندین عملیات مواضع گروه‌های تروریستی را هدف قرار داده و منهدم کرد، این درحالی است که نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه نیز در شهرک «طیبه» با عناصر مسلح درگیر شدند.

 

 

تصویر زیر جدیدترین نقشه میدانی استان دمشق و مناطق تحت تصرف ارتش سوریه، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مسلح را نشان می‌دهد. مناطق تحت کنترل ارتش با ستاره قرمز، مناطق تحت کنترل داعش با ستاره بنفش و مناطق تحت کنترل دیگر گروه‌های تروریستی مسلح با ستاره سبز مشخص شده است.

در شهرک «عین الفیجه» از توابع منطقه «وادی - یا همان دشت - بردی» در ریف دمشق گروه‌های مسلح با عناصر داعش درگیر شدند. دلیل این درگیری‌ تلاش عناصر داعش برای نفوذ به این شهرک بیان شده و اینکه این درگیری‌ها با کشته و زخمی شدن عناصری از دو طرف و عقب نشینی داعش پایان یافته است.

شهرک عین الفیجه به این دلیل که دارای چشمه‌های بسیار است، از جمله مهمترین مناطقی است که آب شرب دمشق، پایتخت سوریه را تامین می‌کند و سیطره داعش بر این شهرک به معنای به خطر افتادن آب مورد نیاز پایتخت سوریه است.

 

 

از منطقه وادی بردی همچنین گزارش شده که اهالی شهرک «دیر مقرن» علیه عناصر تکفیری داعش که تلاش داشتند، 2 نیروی پلیس این شهرک را بازداشت کنند، قیام کرده و مانع از این اقدام آنها شدند که به درگیری مسلحانه بین اهالی و عناصر داعش منتهی شد.

در اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» واقع در جنوب دمشق،‌ برای دومین روز متوالی درگیری نیروهای ارتش سوریه و مبارزان فلسطینی داخل اردوگاه با گروه‌های تروریستی مستقر در یرموک از جمله گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره»، شاخه رسمی القاعده در سوریه ادامه یافت و در جریان گلوله باران مواضع این گروه‌ها در یرموک بیش از 75 تروریست مسلح کشته و زخمی شدند که در میان کشته‌ها «همام ابو نضال»، یکی از سرکردگان گروه تروریستی موسوم به «اکناف بیت‌ المقدس» مشاهده می‌شود.

جبهه اردوگاه یرموک به این جهت از 2 روز پیش توسط گروه‌های تروریستی مسلح شعله‌ور شده، چون این گروه‌ها تلاش می‌کنند، از طریق این اردوگاه محور ریف دمشق را به ریف درعا و القنیطره در جنوب سوریه ارتباط دهند.

 

 

از منطقه «جوبر» نیز گزارش شده، درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های مسلح تروریستی در محورهای طیبه، المناشر و المدارس این منطقه جریان دارد.

 

 

درعا و قنیطره: تکفیر داعش توسط النصره

 

در ریف قنیطره توپخانه ارتش سوریه تجمعات گروه‌های تروریستی مسلح در شهرک «مسحره» را هدف قرار داده و منهدم کرد. در حالی‌که در کوی «المنشیه» و اطراف ایستگاه برق شهر «درعا» نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح درگیر شدند و نیروی هوایی ارتش این کشور نیز مواضع تروریست‌ها در شهرک «ابطع» را هدف قرار داد.

در «درعا البلد»، یکی از مناطق شهر درعا یگان توپخانه ارتش سوریه در عملیاتی دقیق یکی از مقرهای گروه‌‌های مسلح این منطقه که محل تجمع سرکردگان گروه‌های تروریستی منطقه بشمار می‌آمد، را هدف گرفت و ضمن منهدم کردن این مقر تمام تروریست‌ها و سرکردگان موجود در این مقر را به هلاکت رساند.

محور شمالی شهر «الشیخ مسکین»، در ریف درعا نیز شاهد تشدید درگیری‌ها میان یگان‌های ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی بود که اغلب دارای تابعیت‌های غیر سوری هستند و از مرزهای اردن وارد خاک سوریه شده‌اند.

تصرف شهر الشیخ مسکین از این جهت برای گروه‌های تروریستی حائز اهمیت است، چون تنها 22 کیلومتر با شهر درعا، مرکز این استان فاصله دارد و در نزدیکی بزرگراه بین المللی درعا – حلب قرار گرفته است. جبهه النصره و گروه تروریستی موسوم به «جنبش المثنی»، مهمترین گروه‌های تروریستی حاضر در شهر الشیخ مسکین بشمار می‌آیند.

اما در راستای درگیری‌های مسلحانه گروه‌های تروریستی با یکدیگر «سامی العریدی»، قاضی شرع جبهه النصره در استان درعا با توصیف داعش و گروه‌های هم پیمان با آن تحت عنوان «خوارج» حمله شدید اللحنی را علیه آنها انجام داد.

 

 

حسکه: 337 عملیات نظامی مبارزان کُرد حسکه علیه داعش

در استان «حسکه»، واقع در شمال شرقی سوریه که استانی کردنشین شمرده می‌شود، کمیته‌های دفاع مردمی دفاع این استان در گزارشی اعلام کردند که مبارزان کُرد طی سال 2014 میلادی 337 عملیات نظامی علیه گروه تروریستی تکفیری داعش در این استان انجام داده و طی 414 نبرد علیه دیگر گروه‌های مسلح مشارکت داشتند.

در گزارش این کمیته‌ها آمده است که مبارزان کُرد درجریان این عملیات‌ها حدود 5 هزار داعشی را به هلاکت رسانده و 20 دستگاه خودرو نظامی و 60 قبضه آر پی جی و 48 مسلسل پی کی سی این گروه تروریستی را به غنیمت گرفتند.

براساس این گزارش، در این عملیات‌ها کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه که 14 گردان را تشکیل می‌دهند، نیز 550 مبارز خود را از دست داده‌اند.

در عرصه میدانی داعش روستای «الشلاله» از توابع شهرستان «الشدادی» را مورد حمله قرار داد و پس از یورش به روستا شماری از جوانان آن را ربودند.

 

 

دیر الزور: دستگیری سرکرده سابق داعش در دیرالزور بدست داعش

در جریان درگیری‌های ارتش سوریه با عناصر تکفیری داعش اطراف فرودگاه نظامی دیر الزور و شهرک «الجفره» ده‌ها نفر از آنها به هلاکت رسیدند که در میان کشته‌ها تروریست‌هایی با تابعیت سعودی نیز مشاهده می‌شوند.

 

 

این درحالی است که منابع نزدیک به داعش افشا کردند، این گروه تروریستی تکفیری اقدام به بازداشت «عامر الرفدان»، سرکرده سابق داعش در دیر الزور به اتهام تحریک و فتنه انگیزی علیه نظام و سرپیچی از فرمان «ابو بکر البغدادی»، سرکرده داعش در انتصاب «ابو عبد الله العراقی» به جای وی کرد.

 

رقه: اعدام 13 نفر از اهالی رقه بدست داعش

 

در رقه به عنوان مهمترین پایگاه داعش در سوریه، این گروه تروریستی تکفیری اقدام به اعدام 13 نفر از اهالی این شهر به اتهام ارتباط و تعامل با ارتش سوریه و وارد کردن 2 دستگاه خودرو بمبگذاری شده به این شهر کرد.

 

 

حلب: ادامه عملیات‌های در محورهای مختلف

در جبهه حلب نیروهای ارتش سوریه همچنان به عملیات‌ نظامی خود در این شهر در محورهای مختلف ادامه می‌دهند. اما در جدیدترین این تحولات گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره با ارسال یکی از تروریست‌های انتحاری خود اقدام به منفجر کردن یک دستگاه خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی پست بازرسی کمیته‌های مردمی دفاع از شهرک کُردنشین «قطمه»، در شمال شهر کُردنشین «عفرین» کرد که کشته شدن دست‌کم 4 نفر و زخمی شدن شماری دیگر را درپی داشت.

این عملیات انتحاری النصره در واقع اعتراض به کُردهای این منطقه بخاطر کمک به اهالی 2 شهرک شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» می‌باشد که بیش از 2 سال است، در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله جبهه النصره قرار دارند و در این اواخر به مقابله با حملات این تکفیری‌ها برخاستند که تلاش دارند، این دو شهرک را تصرف کنند.

تهدید النصره علیه اهالی عفرین به این جهت است که نبل و الزهراء هم اکنون تنها با عفرین در ارتباط است و کُردهای این شهر نیازهای شیعیان نبل و الزهراء را تامین می‌کنند و این خوشایند تکفیری‌های النصره نیست.

 

 

در «عین العرب» یا همان «کوبانی» هم یکی از انتحاری‌های داعش به نام «ابو عبیده التونسی» اقدام به منفجر کردن خود و یک دستگاه کامیون بمبگذاری شده در نزدیکی ساختمان‌های اطراف مرکز فرهنگی عین العرب در مرکز این شهر کرد که مبارزان کُرد از آنها به عنوان مراکز تجمع و مقرهای خود استفاده می‌کردند.

تصویر بالا جدیدترین نقشه میدانی شهر عین العرب است که مناطق تحت تصرف داعش و مبارزان کُرد و کانون‌های درگیری‌های دو طرف را نشان می‌دهد.

رنگ زرد مناطق تحت تصرف داعش، رنگ خاکستری مناطق در کنترل مبارزان کُرد و رنگ نارنجی مناطق درگیری بین دو طرف را نشان می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی قربانی ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    با سلام به مشرق عزیز لطفا اصلاح کن قسمت زرد رنگ دست کردهاست و خاکستری دست داعشی ها با تشکر فراوان
  • آمارچی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    فقط کردهای حسکه مرگ 5000 داعشی را در سال 2014 توسط خود اعلام کرده اند . یعنی کردهای حسکه میانگین روزی 14 داعشی هلاک کرده اند . در این استان ، ارتش سوریه هم در حال جنگ با داعش است که آن ها هم قطعا تعداد زیادی داعشی را هلاک کرده اند . حسکه یکی از استان های شرقی سوریه است و مثل غرب سوریه جنگ روزانه و فعال وجود ندارد . با وجود اخبار روزانه از هلاکت داعشی ها در سوریه و عراق میانگین روزی 100 داعشی در سوریه و عراق هلاک شده باشند یعنی داعش در سال 2014 ، 36500 کشته داده . اگر هر سال انقدر کشته داده باشه که داده تو این 4 سال 146 هزار کشته داده . با این حساب و در نظر گرفتن وسعت تصرفات داعش و جبهه های فعال این گروه ، تعدادشان نباید زیر 200 هزار نفر باشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس