کد خبر 369866
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸

بهای هر بشکه نفت‌خام "برنت دریای شمال" با کاهش یک دلار و ۹۸ سنتی ۶۷ دلار و هر بشکه نفت‌خام" وست‌‌‌تگزاس اینترمدییت" نیز با کاهش یک دلار و ۴۴ سنتی به قیمت ۶۴ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

به گزارش مشرق، روند نزولی قیمت جهانی نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفته  و به جرات می توان گفت که این کاهش قیمت در پنج سال اخیر بی سابقه بوده است.

در شرایط کنونی، مشکلات جدی فراروی بازار بین المللی انرژی خود نمایی می کند که از جمله آنها می توان به "مسابقه برای افزایش تولید در بین اعضای اوپک"،"سرازیر شدن بیش از سه میلیون بشکه ای شیل اویل آمریکا به بازار انرژی" و"افت شدید رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا و چین" و دست آخر به " افت شدید تقاضا" اشاره داشت.

تحلیل گران بازار نفت معتقدند که بدون دخالت اوپک، ریسک بازارها نامتوازن شده و احتمال دارد که در سه ماهه دوم 2015، بیشترین میزان عرضه بیش از حد در بازر به چشم بخورد.

گمانه زنی ها ،رقم مازاد عرضه تا شش ماه آینده را نزدیک به  یک میلیون بشکه برآورد کرده اند.

بانک سرمایه‌گذاری آمریکا هم مدعی شده که قیمت نفت در سال آینده تا 43 دلار کاهش خواهد یافت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، چندی پیش با حفظ تولید اوپک روزانه ٣١ میلیون بشکه نفت خام و در سطح پیشین نشان داد که اعضای این سازمان درباره سطح تولید نفت دارای شکاف عمیقی در سیاست های خود هستند.

به گزارش نسیم، مقام های عربستانی که با حفظ سطح تولید اوپک جنگ بر سر قیمت نفت را آغاز کردند، اکنون دست به تهدید همتایان و رقبای خود زده واعلام کرده اند که کشور متبوع آنها تنها درصورتی کاهش تولید نفت را مدنظر قرار می دهد که ایران، روسیه و آمریکا نیز تولید نفت خود را کم کنند تا به سهم بازار عربستان لطمه ای نخورد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران هم با ابراز ناخرسندی از نتیجه نشست اوپک اعلام داشت که این نتیجه بر اساس خواست ما نبود، اما ناراحت نیستم؛ قرار شد فعلا اوپک با همان سقف قبلی تولید کند و منتظر باشد ببیند با این قیمت‌ها، واکنش بازار در مورد تولید، چه در بخش عرضه و چه در بخش تقاضا، چه خواهد بود.

منتقدان زنگنه، از مدتها قبل، نسبت به انفعال دیپلماسی انرژی ایران ابراز گلایه کرده و معتقدند که تصمیم اخیر اوپک ماحصل موافقت  و اجماع همه وزرای عضو اوپک بوده و اگر وزیر نفت ایران نسیت اوپک را ترک می گفت به طور قطع، اکنون سازمان اوپک و به طبع آن بازار نفت در عرصه بین الملل شاید سرنوشت دیگری می یافت.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    پس این همه هارت و پورت وزیر نفت کجا رفت؟ اون که به هه فروشنده های نفت گفته تا جای ایران رو که به زور گرفته اند خالی کنند. چرا الان حرفی نمیزنه. هر چند الان یادم افتاد که مقصر دولت قبلیه. اصلا حواسم نبود. وزیر جون ببخشید
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    بابا وزير نفت ما برند است. فقط و فقط اوست كه مي تواند مشكلات نقتي ما را حل كند. خخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس