کد خبر 366663
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

منابع فرانسوی با بیان این ادعا که «توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین ایران است»، گفتند که هنوز روشن نیست که ایران آماده دادن «امتیازهای اساسی» هست یا خیر.

به گزارش مشرق، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از منابعی که آنان را منابع مطلع فرانسوی خواند، نوشت که توپ مذاکرات هسته‌ای اکنون در زمین ایران است.

ایران باید امتیازهای اساسی بدهد / توپ در زمین ایران است

این روزنامه با بیان اینکه رهبر ایران عدم مخالفت خود با تمدید مذاکرات را اخیرا اعلام کرد، به نقل از منابع مذکور مدعی شد که «ایران اگر می‌خواهد به توافق (جامع هسته‌ای با غرب) برسد، باید امتیازهایی اساسی بدهد».

این منابع با اشاره به اینکه وزراء (خارجه) و کارشناسانی که ده‌ها ساعت در «وین»، زمان صرف مذاکرات کردند تا مواضع طرفین را به هم نزدیک کنند، «موفق نشدند پیشرفتی تعیین‌کننده در موضوعات اصلی به دست بیاورند و همه آنچه بدان رسیدند، پیشرفتی محدود بود که برای اعلام حصول توافق سیاسی کافی نبود» و فقط اجازه داد تا مذاکرات تمدید شود، افزود که برای همین طرفین فرصت هفت‌ماهه را در حقیقت اینطور می‌بینند که «4 ماه برای توافق سیاسی و 3 ماه برای (توافق بر سر ) ضمیمه‌های فنی» است.

الشرق الاوسط به نقل از این منابع با طرح این سوال مغرضانه که «آیا تیم (مذاکره‌کننده‌) ایرانی خواستار توافق است، اما آیا اجازه دارد آن را امضا کند؟.. ما نمی‌دانیم»، افزود: الان توپ در زمین ایران است و مسائل خیلی دشوار است و هیچ کس امروز نمی‌تواند حدس بزند هفت ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؛ خصوصا اینکه موانع اضافی دیگر هم از جانب ایران هم از جانب آمریکا وجود دارد.

هنوز روشن نیست ایران تصمیم گرفته است امتیازهای ضروری را بدهد یا خیر

به ادعای این منابع، مانعی که از جانب ایران است، این است که «روشن نیست ایران هنوز تصمیم گرفته است که امتیازهای ضروری را بدهد یا خیر. زیرا بر خلاف نیازش به رفع تحریم‌ها، طرف ایرانی هنوز برای رویارویی با پیامدهای توافق آماده نیست؛ پیامدهایی که به عادی‌سازی (روابط) با غرب و آمریکا می‌انجامد.

این منابع با اشاره به آزادسازی ماهانه 700 میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران در خارج از این کشور و همه تسهیلاتی که در توافق ژنو آمده است، افزودند که تهران به توافق ژنو پایبند بود و «دلیلی وجود ندارد که درباره پایبندی ایران به آن طی 7 ماه آینده تردید کنیم».

الشرق الاوسط در ادامه نوشت که پاریس پیشنهادهای «سخاوتمندانه‌ای» به تهران پیشنهاد کرده است، و با اشاره به اینکه موانع توافق اکنون حجم برنامه هسته‌ای ایران شامل تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ، نوع و حجم و میزان غنی‌سازی و ضمانت‌هایی است که ایران باید برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه‌اش ارائه کند، است، به موانع و کارشکنی‌های پاریس و دیگر کشورهای غربی هیچ اشاره‌ای نکرد و مدعی شد: ایران هنوز اجازه نمی‌دهد سایت‌هایی که گمان می‌رود در آن، آزمایش نظامی (هسته‌ای)‌شده است، بر روی بازرسان آژانس باز شود و بیانی دیگر ایران می‌خواهد شش کشور کورکورانه به او اعتماد کنند. الشرق الاوسط در ادامه هیچ اشاره‌ای به حجم و تعداد بالای بازرسی‌های متعدد از مراکز متعلق به برنامه‌ هسته‌ای ایران و نظارت مستقیم با دوربین‌های آژانس نکرد.

شش کشور خواستار ضمانت کافی و بازگشت‌پذیر بودن توافق هستند

الشرق الاوسط افزود که خلاصه آنچه منابع فرانسوی می‌گویند این است که این شش کشور «که هنوز در مواضع نزدیک به هم، متحد هستند»، خواستار ضمانت «کافی» برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران هستند و توافقنامه نیز بر گنجاندن آنچه «زمان گریز» به مدت یک سال، نامیده می‌شود، تصریح می‌کند تا اگر روشن شد که ایران «تلاش‌های را به سوی نظامی کردن برنامه سوق داد یا اورانیوم را بیش از آنچه در توافق بر آن تصریح شد، انباشت» جامعه بین‌الملل بتواند تدابیر لازم را اتخاذ کند. این منابع بر اهمیت «شفافیت» و «بازگشت‌پذیر بودن» توافق می‌کنند.

برداشتن تحریم شورای امنیت نیازمند قطعنامه جدید و تایید آژانس است

بر اساس این گزارش، مشکل بزرگ دیگر رفع تحریم‌های ایران است که دو نوع است؛ تحریم‌های دوگانه «آمریکایی-اروپایی» و بین‌المللی «که شورای امنیت... آن را تصویب کرده است» و ایران درخواست کرده است که در پی توافق، همه این تحریم‌ها برداشته شود حال آنکه غربی‌ها قصد دارند آن را بتدریج و در سایه التزام ایران به اجرای توافق آن را بردارند. اما مشکل در (رفع) تحریم‌های شورای امنیت است که نمی‌توان آن را لغو کرد مگر با قطعنامه‌های جدید و به توصیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آن هم پس از اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و اقدام تهران در دادن پاسخ‌های قانع‌کننده به همه سوالات مطرح درباره آزمایش‌های سابق و کنونی است.

هفت ماه به خودمان فرصت دادیم که به توافق برسیم نه بن بست

الشرق الاوسط نوشت: آیا شش کشور و ایران طی 7 ماه آینده موفق می‌شوند در حالی که پس از یک سال مذاکرات فشرده شکست خورده بودند؟ پاسخ قاطعانه این است که کسی نمی‌داند. امروز دو طرف توافق کردند که تا آخر ماه مارس به توافق سیاسی برسند و تا آخر هفت ماه دیگر یعنی پایان ژوئن به توافق نهایی. سه ماه آوریل، می و یونیو (فرودین، اردیبهشت و خرداد) را به نگاشتن ضمایم خیلی پیچیده اختصاص دادند. به گفته این منابع فرانسوی احتمال می‌رود که توافق سیاسی «5 تا 6 صفحه‌ای» شامل «اصول، اهداف معین و اقدامات ایران در خصوص غنی‌سازی در سایت‌های فوردو، نطنز و ... و نوع و عدد دستگاه‌های سانتریفیوژ و مقادیر اورانیوم غنی‌شده و میزان غنی‌سازی آن با جدول زمان‌بندی دقیق باشد. اما ضمایم شامل داده‌های فنی خواهد بود.

الشرق الاوسط در پایان نوشت: به نظر می‌رسد (چارچوب) توافق روی کاغذ کامل شده اما بدون آن دشواری‌های زیادی وجود دارد. این منابع فرانسوی خوش‌بین هستند و می‌گویند: «7 ماه به خودمان فرصت دادیم تا موفق شویم نه اینکه به بن‌بست برسیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس