کد خبر 364654
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

رئیس منطقه کردستان عراق با تاکید بر برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت کردها در عراق می‌گوید کرکوک بخشی از این منطقه است و مردم این شهر باید در مورد آینده آن تصمیم بگیرند.

به گزارش مشرق، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق که به ندرت با رسانه های کردی در عراق گفت‌وگو می کند در چند ماه گذشته با شبکه های تلویزیونی صدای آمریکا، سی ان ان و بی بی سی درباره مسایل مختلف کردها از جمله استقلال مصاحبه کرده است. بارزانی در تازه‌ترین مصاحبه خود با تلویزیون فرانس 24 درباره تحولات اخیر در عراق از جمله حمله داعش به کردستان، سرنوشت کرکوک و اختلافات کردستان با دولت مرکزی عراق اظهار  نظر کرده است. مشروح مصاحبه فرانس 24 با مسعود بارزانی با ترجمه خبرگزاری «کردپرس» در ذیل آمده است.

فرانس 24: جناب بارزانی شما مدت زیادی را به دنبال حمله داعش، در جبهه‌های جنگ گذرانده‌اید. تحولات به دنبال تصرف داعش بر موصل در ژوئن به شکل جدی نمایان شد. سپس تهاجم این گروه به کردستان در اوایل سپتامبر شکل جدی تری به خود گرفت. تهاجم این گروه از سوی نیروهای کرد و به کمک کشورهای غربی متوقف شد.لطفا درباره آخرین تحولات  جنگ علیه داعش و حملات اخیر صحبت کنید.

 

بارزانی: هم اکنون جنگ علیه این گروه تروریستی ادامه دارد. داعش تصمیم گرفت موصل را کنترل کرده و به سمت جنوب پیشروی کند. بعد از آن به کردستان حمله کرد. درست است که در روزهای اول حمله این گروه، آنها توانستند کنترل برخی مناطق را در دست گیرند. اما نیروهای پیشمرگه با در پیش گرفتن یک استراتژی دو وجهی یعنی اول دفاع و سپس حمله توانستند تهاجم آنها را دفع کنند. نیروهای پیشمرگه تاکنون توانسته اند دستاوردها و موفقیتهای زیادی در برابر داعش کسب کنند. نیروهای پیشمرگه در حال پیشروی و خارج کردن کنترل این مناطق از دست داعش هستند و امروز که من با شما صحبت می کنم جنگ در غرب رود دجله ادامه دارد.

فرانس 24: درگیریهایی در ربیعه جریان دارد؛ آیا فکر می کنید که داعش در حال شکست خوردن است.آیا امکان دارد داعش حملات غافلگیرانه انجام دهد؟ آیا فکر می کنید داعش جنگ را ببرد؟

بارزانی: جنگ تمام نشده است.داعش در وضعیتی نیست که بتوان گفت توانایی حمله را کاملا از دست داده است. جنگ ادامه دارد. درست است آنها تضعیف شده است اما توانایی حمله را از دست نداده اند.

فرانس 24: شما با صدام حسین سالها در جنگ بودید، آیا فکر می کنید که حملات داعش بدتر از همه تهدیدهایی است که منطقه کردستان تاکنون با آن روبه رو شده است؟

بارزانی: این جنگ، جنگی جدید و با تاکتیکهای جدید است جنگی ایدئولوژیک است. این حملات وحشیانه و مخوف هیچ چیزی را در امان نمی گذارد. در مقایسه با رژیمهای عراق، این سازمان مخوفترین و بی رحم ترین سازمانی است که ما کردها تاکنون با آن درگیر شده ایم.

فرانس 24: با توجه به کمکهای کشورهای غربی از جمله حمله هوایی آنها به داعش و ارسال سلاح. سفر تاریخی فرانسوا اولاند را به کردستان داشتیم.آیا شما باز هم خواستار ارسال کمکهای نظامی یا بشردوستانه هستید؟

بارزانی: تاکید می کنم که سفر فرانسوا اولاند یک سفر تاریخی بود.می خواهم از فرانسه  و دیگر همپیمانان برای حمایتهای آنها تشکر کنم.باید بگویم که کمکهای ارسال شده در حد نیازهای ما نبوده است.برای مثال سلاحهایی مانند خودروهای زرهی، تانک و هلیکوپتر که مورد نیاز ماست دریافت نکرده ایم. این کمکها هنوز به سطح مورد نیاز ما نرسیده است.

فرانس24: چرا این سلاحها را دریافت نکرده اید؟ آیا غرب تمایلی برای ارسال سلاح سنگین برای شما ندارد؟

بارزانی: این مسئله برای ما هم جای سوال دارد و به دنبال یافتن پاسخ آن هستیم. سوال ما روشن است و به دنبال یافتن پاسخ روشن آن هستیم. آیا سقفی در  مورد ارسال سلاح برای ما از نظر کیفی و کمی وجود دارد؟ پاسخ این سوال برای ما خیلی واضح نیست.

فرانس24: ناامید شده اید؟

بارزانی: نا امید نشده ایم و منتظر عمل کردن آنها به قولهایی هستیم که به ما داده اند.

فرانس 24: به بررسی وضعیت در کوبانی برگردیم.انتقادات زیادی از ترکیه شده که چرا به کردها در کوبانی کمک نکرده است.آیا وضعیت در این شهر به ثبات رسیده است؟ آیا کوبانی در نهایت می تواند داعش را بیرون کند؟

بارزانی: مقاومت شجاعانه جنگجویان کرد در برابر داعش و پشتیبانی نیروهای پیشمرگی که به آنجا اعزام شدند در رسیدن این شهر به وضعیت کنونی کمک بسیاری کرده است و از نظر بالا بردن روحیه و  عمل در کل مفید بوده است. ترکیه اجازه داد نزدیک به دویست هزار آواره از مرزهای این کشور عبور کنند. اما از نظر نظامی دخالت نکرده است. من علت آن را نمی دانم. بهتر است از خود آنها بپرسید.

فرانس24: آیا برنامه ای برای اعزام نیروی پیشمرگ بیشتری به کوبانی دارید؟

بارزانی: اگر امکان آن وجود داشته باشد و از ما خواسته شود هر چه در توان داشته باشیم برای کوبانی انجام  می دهیم.

فرانس 24 :شما با ترکیه در این باره توافق کرده اید؟

بارزانی: در این باره توافقی میان کردستان، ترکیه و آمریکا وجود دارد و بر اساس همین توافق نیروی پیشمرگ به کوبانی فرستادیم اما درباره اعزام نیروی بیشتر باید گفتگو کنیم.

فرانس24: ترکیه درباره عدم تلاش برای نجات کوبانی از سوی غرب مورد انتقاد قرار گرفته است و این که از نظر ترکیه داعش و پ.ک.ک مثل هم هستند و هر دو تروریست هستند؛ آیا شما با این نظر که هر دوی آنها تروریست هستند موافق هستید؟

بارزانی: خیر من با این نظر موافق نیستم.

فرانس24: آیا شما هنوز در جریان گفتگوهای ترکیه و پ.ک.ک قرار دارید و یا باتوجه به شرایط کنونی به موفقیت آنها امیدوار هستید؟ چرا که خیلیها با توجه به شرایط کنونی نسبت به موفقیت آمیز بودن این گفتگوها بدبین هستند.

بارزانی: اکنون اولویت همه ما مقابله با داعش است. اما با وجود همه این ها حمایت از روند صلح هم در اولویت ما هست. چرا که این امر برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز در حل مسئله کردها است و به ایفای نقش خود در این رابطه ادامه می دهیم.

فرانس24: شخص شما در این (گفتگوها) دخیل هستید؟

بارزانی: به طور مداوم با مقامات مرتبط در این باره در ارتباط بوده ایم.

فرانس 24: آیا ترکیه به شما در زمان حمله داعش کمک کرد؟

بارزانی: آنها برای ما یک محموله مهمات فرستادند.

فرانس24: آیا هنوز این کمکها ادامه دارد و یا فقط همین محموله مهمات بود؟

بارزانی: زیاد در مورد ترکیه صحبت کردیم. بگذارید درباره موضوع دیگری صحبت کنیم.

فرانس24 :آیا شما از ایران کمک دریافت کردید؟ و آیا هنوز این کمک ادامه دارد؟

بارزانی: بله آنها نیز از نظر ارسال مهمات به ما کمک کردند. بله گاه گاهی این کمکها ادامه داشته است.

فرانس 24: آنها اولین کشوری بودند که در آن شرایط به شما کمک کردند؟

بارزانی: بله ارسال اولین محموله مهمات را ایران انجام داد. ایران اولین بار ارسال مهمات را از طریق هوایی انجام داد.

فرانس 24: آیا همکاری میان ایران و آمریکا وکردها در مورد داعش وجود دارد؟

بارزانی: تا جایی که من اطلاع دارم  در سطح مقامات رسمی این همکاری وجود ندارد.

فرانس 24: به مسئله استقلال که شما چند ماه پیش و بعدها در ماههای ژوئن و جولای که درباره آن صحبت کردید و برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت بپردازیم. البته بعد از آن اتفاقاتی از جمله حملات داعش به کردستان افتاده است. آیا هنوز برگزاری رفراندوم در دستور کار قرار دارد؟

بارزانی: تعینن سرنوشت حق قانونی و طبیعی مردم ما است و این مردم ما هستند که درباره سرنوشت خود تصمیم می گیرند.بنابر این حق طبیعی آنها باید ادا شود و هیچ اتفاقی نمی تواند بر آن تاثیر بگذارد.این یک پروسه است و نباید هیچ تحولی آن را متوقف کند. روند انجام این پروسه به پیش می رود. ممکن است زمان و یا جدول زمانی آن تغییر کند اما از انجام این پروسه که در راستای به دست آوردن حق طبیعی ماست عقب نشینی نمی کنیم.

فرانس24: آیا این رفراندوم سال آینده برگزار می شود؟

بارزانی: پارلمان این مسئله را بررسی می کند.تصمیم درباره برگزاری رفراندوم گرفته شده است. اما تصمیم درباره زمان آن با پارلمان است.

فرانس 24: این مسئله باید مورد قبول همسایگان و متحدان شما قرار بگیرد اما بسیاری از آنها با یک کردستان مستقل مخالف هستند.

بارزانی:تصمیم به برگزاری رفراندوم مربوط به این مسئله است که ببینیم مردم  ما درباره آینده خود وحقوق طبیعی خود چه تصمیمی می گیرند. اما چگونگی این تصمیم و پروسه و جزئیات این رفراندوم بعدا مورد بحث قرار خواهد گرفت.امیدوارم کسی مانع برگزاری این رفراندوم  و خواسته کردها برای تحقق سرنوشت خود نشود. مردم کرد می خواهند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. هیچ کس غیر از کردها حق ندارد درباره تعیین سرنوشت کردها تصمیم بگیرد.

فرانس24:به مسئله کرکوک این شهر سمبولیک و کنترل کردها بر آن بعد از حمله داعش برگردیم. آیا معتقد هستید که کرکوک به کردها تعلق دارد؟ آیا حاضرید آن را به دولت فدرال بازگردانید؟

بارزانی: از نظر ما حقیقتا کرکوک بخشی از کردستان است. بر اساس قانون اساسی( ماده 140) باید عادی سازی وضعیت سرشماری و سپس رفراندوم برگزار شود.این مردم کرکوک هستند که درباره آینده آن تصمیم می گیرند. وهر تصمیم که از سوی مردم آن گرفته شود به آن احترام خواهیم گذاشت. اما با وجود همه این ها باز هم ما معتقدیم که کرکوک بخشی از کردستان است و در این باره  عقب نشینی نخواهیم کرد.اما درباره چگونگی اداره آن یک آرایش ویژه برای اداره آن لازم است که در آن همه تشکلهای کرکوک در اداره آن به طور منصفانه مشارکت داشته باشند.

فرانس 24: جناب رئیس پشت سر شما دو پرچم عراق و کردستان قرار دارد آیا شما هنوز احساس می کنید که به عراق تعلق دارید؟

بارزانی: همان طور که می دانید منطقه کردستان عراق بر اساس قانون اساسی که به آن رای دادیم بخشی از عراق است. اما واقعیتی هم وجود دارد که عراق از دو ملیت کرد و عرب تشکیل شده است  و ما با هم شریک هستیم غیر از این من تعریف دیگری نمی خواهم ارائه کنم.

فرانس24: آیا موافق هستید که همه تلاشهایی که در دهه های گذشته برای حفظ اتحاد در عراق انجام شده به شکست منجر شده است؟ آیا راهی برای حفظ عراق وجود دارد و یا این که عراق به گذشته پیوسته است؟

بارزانی:این بستگی به مسیری دارد که دولتهای عراق در پیش می گیرند. اگر آنها بخواهند اقدامات دولتهای گذشته را دنبال کنند بله درست است عراق به سوی تجزیه و از هم پاشیده شدن پیش می رود.اما اگر بر اساس قانون اساسی عمل کنند شاید شانسی وجود داشته باشد.

فرانس24: همانور که شما می دانید ضرب الاجلی برای دولت جدید در مورد حل اختلافات معلق میان  کردستان و دولت مرکزی عراق تا هشتم سپتامبر وجود دارد. اختلافاتی در مورد نیروهای پیشمرگه، کرکوک، و اختلافات نفتی. دولت به دنبال احداث خط لوله نفتی میان منطقه کردستان و ترکیه و صدور نفت، بودجه منطقه را قطع کرد.آیا فکر می کنید تا هشتم دسامبر شانسی برای رسیدن به توافق درباره این مسائل وجود دارد؟

بارزانی: روندی برای حل برخی از این مسائل آغاز شده است. از خود برای حل این مسائل انعطاف نشان دادیم. ما می خواهیم این اختلافات حل شوند.اما اگر راه حلی برای این اختلافات نباشد ما نمی توانیم تا ابد منتظر آینده ای نامعلوم بمانیم و هر تصمیمی که لازم باشد خواهیم گرفت.

فرنس24: اگر تا هشتم دسامبر اختلافات حل نشد، به گفتگو ادامه می دهید. یا این که بر این ضرب الاجل مصر هستید و می گویید که اگر اختلافات حل نشود کار دیگر تمام است؟

بارزانی:این امر مربوط به تصمیم جمعی احزاب سیاسی و پارلمان است من نمی توانم درباره این که چه تصمیمی گرفته می شود پیش بینی کنم.

فرانس24: در مورد نفت کمی صریح حرف بزنیم. آیا شما می خواهید بر نفت یعنی تولید و صدور آن کنترل کامل داشته باشید و عراق حق هیچ اظهار نظری نداشته باشد ویا این که میخواهید تصمیمگیری در باره نفت کردستان را با دولت عراق به طور مشترک بگیرید؟

بارزانی: قانون اساسی عراق می گوید نفت وگاز عراق متعلق به همه عراقیها است. و منابع طبیعی آن هم به همه عراقیها تعلق دارد. ما نظر متفاوتی در این باره نداریم. فرصت جدیدی پیش آمده است. عراق یک وزیر نفت جدید دارد. وی میهن دوست و از دوستان ماست.وی پنج شنبه گذشته اینجا بود. با دولت کردستان به نوعی به توافق رسیده است و ما امیدواریم بر اساس این توافق مسائل حل شوند.

فرانس 24 : آیا به نخست وزیر جدید نسبت به نوری الملکی اعتماد بیشتری دارید؟

بارزانی: من نمی خواهیم در باره این موضوع شخصی در اینجا حرف بزنیم.

فرانس 24 : سوال آخر،آیا رویای رسیدن به رهبری بر همه کردها را در سر داشته اید و آیا معتقدید که امکان تحقق این رویا در زمان کنونی بیشتر از گذشته است؟

بارزانی: من هرگز در رویای رسیدن به ریاست نبوده و نه انتظار آن را داشته و نه می خواستم که رهبر کردها شوم. اما هیچ شکی هم نداشتم که آن روزی که کردها به استقلال برسند، خواهد رسید. هر چه کردستان برای استقلال لازم داشته باشد انجام خواهم داد. مسئله مهم این است که کردستان به استقلال برسد. این مسئله که چه کسی رئیس شود مهم نیست.

فرانس24: آیا به جبهه جنگ در ربیعه برای نظارت بر جنگ باز می گردید؟

بارزانی: من از همه جبهه ها بازدید کرده ام. اکنون می خواهم بر مسائل و تحولات دیگری نظارت کنم.

فرانس24: آیا امیدوار هستید که در این نبرد پیروز شوید؟

بارزانی: ما همواره به پیروزی باور داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اهوازي ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اين آقا اگه عرضه داشت جلوي داعش رو ميگرفت.خون هزاران ايزدي به گردن بارزاني است
  • محمود ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    مرگ بر بارزانی توهم زا
  • ناشناس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    عزیز اول آگاهی بعد قضاوت ،ایزدی ها زیر نظر عراق بودند نه اقلیم کردستان
  • سلیمان ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    تو هنوز جنبه ی نظر دادن نداری ،به عبارتی هنوز به تکامل نرسیدی
  • حسن ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    با تشکر از مشرق لطفا توهین ها رو نذارید چون بعضیا واقعا نمیدونن چی میگن
  • پسر ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    منم بودم میگفتم دوست ندارم رییس باشم ولی این بارزانی ها دارن برای منافع شخصی خودشون تلاش میکنند اگه این طور نیست پس چرا تمام سمت های دولت محلی کردستان عراق بارزانی ها تشکیل دادند اگه مردم کردستان عراق متوجه باشند هرگز رفراندوم مستقل شدن قبول نمیکنند
  • جواد ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    تعصب عصر جاهلیت رو ول کنید.
  • joonoob ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اتفاقا" مشرق در قسمتی که اسم کردها هست فقط اهانت را تأیید میکند ولی بد طوری از مغول ها حمایت میکند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس