کد خبر 361870
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹

عضو هیئت موسس تشکل اصلاح‌طلب ندا می‌گوید: من از آقای لاریجانی به خاطر مواضع اصلاح‌طلبانه ایشان در خلال سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تشکر می‌کنم. صحبت‌های آقای لاریجانی درباره رسانه به شکلی بود که اگر اسم وی را حذف می‌کردیم حرف‌های اصلاح‌طلبان بود.

 به گزارش مشرق، شهاب‌الدین طباطبایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای تشکل اصلاح‌طلب ندای ایرانیان در نشستی خبری درباره فعالیت‌های حزب متبوعش اظهار داشت: ما عادت کردیم که گفت‌وگو کنیم، بدون اینکه بیشتر بشنویم. من نمی‌خواهم متکلم وحده باشم. یکی از شعارهای تشکل ندا تمرین بیشتر شنیدن است و تا به امروز به اندازه کافی طرح مسئله شده است لذا بیشتر باید برای حل مسئله فکری کرد.

وی افزود: راجع به اهداف تشکل ندا بحث زیاد شده من به شوخی می‌گویم با اینکه اسم تشکل ما، ندا است ولی شروعی طوفانی داشته است. استقبال حتما به معنای تعریف و تمجید نیست گاهی اوقات انتقادها نیز خودش نشان‌دهنده استقبال است.

عضو هیئت موسس تشکل ندا افزود: حتی کسانی که نقد می‌کنند به ما کمک کرده‌اند برای اینکه در راهمان موفق‌تر باشیم. این همه نقد و اظهارنظر که متوجه ندا شده، نشاندهنده ضرورت تاسیس ندا است. من می‌خواهم بیشتر شنونده باشم و بیشتر از نقدها در جهت پیشبرد اهداف ندا استفاده کنم. ما تصمیم گرفتیم راه جدیدی را در مجموعه اصلاح‌طلبی ایجاد کنیم. ظهور ندا نشان‌دهنده وسعت دید و قابلیت فراگیر بودن اصلاحات است. اکثر اعضای موسس تشکل ندا، جوان‌هایی هستند که کارشان را از دوره اصلاحات شروع کرده‌اند. امیدوارم این تجربه در کنار وقایع دیگر به ما کمک کند و این تعامل سازنده نتیجه‌اش پیشرفت و آبادانی کشور باشد.

طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره مشورت با آقای خاتمی برای تاسیس حزب ندا گفت: درباره این اجازه، ما با مجموعه بزرگان نظام نه در قالب اجازه گرفتن اما تحت عنوان اطلاع‌رسانی بحث ندا را مطرح کردیم با آقای خاتمی نیز صحبت شده است او محور اصلاحات است، همچنان که مسیری که با انتخاب آقای روحانی برای ریاست جمهوری شروع شد بخشی از آن مدیون رای دادن آقای خاتمی در شهرستان دماوند بود. ما در ندا معتقد هستیم راه رسیدن به دموکراسی راه صندوق رای است حتما با آقای خاتمی هم مشورت کردیم. شان آقای خاتمی اینطور نیست که یک حزب از او اجازه بگیرد. ما یک مرحله بالاتر هم رفتیم و با بخشی از نیروهای معتدل و متمایز از اصلاح‌طلبان که فعالیت می‌کنند، از آقای خاتمی هم مشورت می‌گیرند ما هیچ وقت آقای خاتمی را محکوم به یک حزب نمی‌کنیم بلکه مجموعه اظهارنظرها درباره ندا باعث بالندگی این تشکل می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: دوستانی که درباره بدلی بودن ندا حرف زدند هم دلسوز ندا هستند. من تا اینجای کار هیچ وقت معتقد نبودم کسی از سر خصومت با ندا برخورد کرده است.

عضو سابق حزب منحله مشارکت در پاسخ به سوالی درباره ایجاد حزب ندای ایران توسط آقای خاتمی برای عدم عذرخواهی از نظام و بازگشت به حاکمیت گفت: اینکه آقای خاتمی ندا را راه‌اندازی کرده، اینطور نبوده است، من به صراحت می‌گویم آقای خاتمی در راه‌اندازی ندا نقشی نداشتند همانطور که بیانیه ندا به اطلاع رهبری رسیده به اطلاع آقای خاتمی هم رسید. بنابراین ما پذیرفتیم که در چارچوب نظام فعالیت کنیم ولی اگر کسی قبول ندارد، من فقط می‌توانم با عملکردم ثابت کنم.

"درباره ندا روزی که خبر تاسیس این تشکل در رسانه‌ها منتشر شد، بعضی از رسانه‌ها بدون مصاحبه گرفتن با اعضای این تشکل شروع به اظهارنظر کردند. اجازه بدهید راجع به اتفاقات مختلف مقدار بیشتری صبر کنیم و بعد قضاوت کنیم. اگر کسی گفت که می‌خواهم روش جدیدی را ارائه بدهم که با روش‌های قبلی مختلف است، اجازه بدهید فعالیت کند. ما معتقد نیستیم که طرف مقابل ما اصولگرایان هستند بلکه بحران‌های پیش روی کشور طرف مقابل ماست. اجازه بدهید ندا شروع به فعالیت کند، دوستان راحت‌تر می‌توانند قضاوت کنند."

وی خاطر نشان کرد: راجع به برنامه‌ها و ایده‌ها می‌شود نظر داد اگر روز اول راجع به عدالت آقای احمدی‌نژاد ما نظر می‌دادیم، شاید پیش‌داوری بود. ولی امروز خیلی‌ها فهمیدند که آن عدالت واقعی نبود. من در زمانی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت بودم و رئیس شاخه جوانان آن بودم، در رابطه با حزب مشارکت سوء تفاهم‌هایی پیش آمده شاید اعتمادسازی خوبی انجام نشد. آن دوران دوران خوبی بود و معتقدم در سوء تفاهمات پیش آمده، هر دو طرف مقصرند. اجازه بدهید صبر کنیم زمان، خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

طباطبایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضرید نسبت به ظلمی که در سال 88 به نظام اسلامی شد، عذرخواهی کنید یا اینکه در رابطه با فتنه عقیده شما مثل دیگر اصلاح‌طلبان است؟ گفت: در مجموعه اتفاقات سال 88 و بعد از آن تجربه شد، تمام انرژی کشور و از جمله مجلس شورای اسلامی که راس امور است، وقتش به هدر رفت. مجلس به جای اینکه از وزرای پیشنهادی دولت درباره چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌های این وزرا برای پیشبرد اهداف وزارتخانه‌شان سوال کند از اکثر وزرا درباره اینکه چه مقدار به اصلاحات نزدیک هستند سوال شد. آیا تمام مشکلات کشور فتنه بود؟

وی افزود: به بهانه فتنه، رسانه‌ها محدود شدند و مورد قضاوت قرار گرفتند. به نظر بنده اختلاسات چند میلیاردی آفت فتنه بود. به دوستان در مجلس شورای اسلامی گفتم این همه شما از فتنه گفتید، آخر نتیجه‌اش این شد که دولت آقای روحانی آمد سر کار و دوباره خیلی از اصلاح‌طلبان به مدیریت کشور بازگشتند. ندا می‌خواهد از نماندن در گذشته حرف بزند. آیا به نظر شما مشکل کشور کمبود آب است یا نسبتِ ما با اصولگرایان. یک پدیده‌ای بوجود می‌آید همه مشغول آن می‌شوند باز هم می‌گویم اجازه بدهید صبر کنیم زمان مشکلات را حل می‌کند. اگر قرار بود در آلمان هنوز بحث دیوار برلین مطرح باشد، آنها هنوز گرفتار بودند ما نیز نباید گرفتار فتنه بمانیم. اجازه بدهید در فضایی آرام درباره دغدغه‌های مردم و اینکه چرا از احزاب سیاسی گریزان هستند، صحبت کنیم. دوستان ما در تشکل ندا در حال تحقیق در رابطه با این موضوع هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بخشی از مرزبندی که بین اصلاحات و اصولگرایان هست، دکانی است که مردم را به خود مشغول کند. اجازه بدهید من بار دیگر بگویم از جلسات عدم رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت افسوس می‌خورم. مجلس تماما از وزرا در رابطه با فتنه سوال می‌کند و آنها هم کارشان اثبات عدله‌ای است که نشان بدهد از فتنه به دور هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ندای ایرانیان چه راهکارری برای برون‌رفت از مشکلات دارد؟ گفت: ما تقریبا 3 ماه است شاخه‌های موقت حزب را راه‌اندازی کردیم ما معتقدیم تا فضا برای گفت‌وگو برای شنیدن و حل مسائل آرام نشود، اتفاقی نمی‌افتد. نگاه به گذشته آینده را می‌سازد اما نباید در گذشته بمانیم. من فکر می‌کنم چون بخشی از فعالان سیاسی برنامه‌ای برای آینده ندارند در گذشته ماندند. فقط در فضای آرام، مدیران می‌توانند کار کنند ما در روزی در این کشور سه میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، چه شد که در سال 88 این میزان به 800 هزار بشکه در روز رسید. ما در ندا، اولا معتقدیم باید خودمان را نقد کنیم، بعد نقد ارکان حکومت و بعد از آن نقد دولت؛ این سه رویه از رویکردهای نداست. من باز هم می‌گویم این دعواها در گذشته بی‌حاصل است اگر قرار بود نتیجه‌ای داشته باشد امروز نتیجه‌اش را می‌دیدیم. معیار برای ما، پیشرفت کشور و رفاه مردم است.

طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره نشست روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم درباره ابعاد حقوقی حصر سران فتنه گفت: من معتقدم بحث درباره محصورین باید در فضایی آرام باشد و بهتر است رسانه‌ای نشود. معتقدیم درباره هر شخص یا پدیده‌ای اگر بحث می‌شود، باید خود آن شخص حضور داشته باشد و قابلیت دفاع از خود را داشته باشد. درباره موسوی، کروبی و رهنورد نیز باید زمانی بحث شود که خودشان حضور دارند. به نظر ما، باید قدرت مستقر مدارای بیشتری داشته باشد. من فکر می‌کنم با روش‌های دیگری هم می‌شود فضا را از آن چیزی که هست، بیشتر آرام کرد و این وظیفه قدرت مستقر است. من معتقدم با مدارای بیشترِ قدرت مستقر، حتما نتیجه بهتری می‌گیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره برخورد تحقیرآمیز اصلا‌ح‌طلبان نسل اول با ندا چیست؟ خاطر نشان کرد: ما از مجموعه بحث‌هایی که شده است، معدل اظهارنظرها را در نظر می‌گیریم تا اینکه دانه دانه به اظهارنظرها نمره بدهیم. ما هیچ حس تغییری نداشته‌ایم  شاید اگر این حرف را درباره ندا زده نمی‌شد، بهتر بود. ولی ما حس بدی نداریم و حتما از نکات سازنده دوستان اصلاحات استفاده می‌کنیم. در رابطه با فتنه 88 خیلی‌ها از آن تا چندین سال از آن سوء استفاده کردند، که آسیب‌هایی به نظام زدند که تحریم‌ها جزئی از آن است کسانی که هر موضوع جدی را در فضای بین‌الملل را شوخی گرفتند، باید پاسخگو باشند. کسانی که به بهانه فتنه، فضا را محدود کردند، باید پاسخگو باشند. باور کنید اصلا خوشحال نیستیم که پیش‌بینی ما درباره عملکرد احمدی‌نژاد به وقوع پیوست چرا که دولت جمهوری اسلامی بخشی از نظام اسلامی است و باید در جهت پیشبرد اهداف اسلامی باشد.

وی درباره اقتدارگرایی اصلاح‌طلبان و رفتارشان با خانم راستگو در جریان انتخاب شهردار در شورای شهر و همچنین برخورد اصلاحات با تشکل ندا و بدلی‌خواندن آن گفت: این سوال را باید از نسل اول اصلاحات بپرسید، نسل دوم و سوم اصلاحات قرار نیست در دعوای گذشته نباشند. متاسفانه دوستان بزرگتر ما در دعواهای گذشته مانده‌اند. ما نمی‌خواهیم خودمان را حاملین و ادامه دهنده این دعواها بدانیم. اختلاف دیدگاه‌ها هیچ ربطی به معیشت مردمی ندارد، باید گفت‌وگوها حاصل شود و هیچ کس از اقتدارگرایی شکایت نکند. ندا فارغ از دعواهای نسل اول انقلاب شکل گرفته است. دعواهایی که از مجلس اول شروع شد و همینطور ادامه پیدا کرد. نباید به نسل دوم و سوم منتقل شود؛ ما در ندا شعارهای کوچک و شدنی مطرح می‌کنیم نه شعارهای بزرگی که نمی‌توانیم به سرانجام برسانیم.

طباطبایی افزود: ما در ندا از گذشته درس می‌گیریم و در قبال هیچ دولتی مدح و ثنا نمی‌گوییم این درس از گذشته است. آیا مشکلات کشور فقط در فتنه خلاصه می‌شود؟  کشور به جایی رسید که کارشناسان اقتصادی، پیشرفت کشور را رسیدن دوباره به شرایط سال 84 می‌دانند. نباید بعضی از اظهارنظرها را به پای نظام بگذاریم و از امروز درباره رفتار شورای نگهبان در سال آینده قضاوت کنیم. من از آقای لاریجانی به خاطر مواضع اصلاح‌طلبانه ایشان در خلال سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تشکر می‌کنم. صحبت‌های آقای لاریجانی درباره رسانه به شکلی بود که اگر اسم وی را حذف می‌کردیم حرف‌های اصلاح‌طلبان بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس