چه کسانی اعضای مجمع را برای برکناری کفاشیان شانتاژ می‌کنند؟

به گزارش مشرق، علی کفاشیان همیشه تاکید دارد با مدیران بالا دستی خود تعامل می‌کند تا بتواند برای فوتبال از آنها امتیاز بگیرد. منتهی او فقط دستورات را می‌شنود و در ماه‌های گذشته هیچ کدام از خواسته‌های وزارت ورزش و جوانان را اجرایی نکرده است. ناکامی‌های مختلف تیم‌های ملی فوتبال و وجود ابهامات بسیار در صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته هم باعث دلخوری و ناراحتی اعضای مجمع عمومی فوتبال ایران شده است. وزیر ورزش بیش از دو ماه است که حاضر به دیدار و گفت‌وگو با رئیس فدراسیون فوتبال نیست و مسئولان ارشد ورزش کشور این روزها انتقادات شدیدی را از عملکرد فدراسیون فوتبال مطرح می‌کنند. چنین اتفاقاتی باعث شده که شایعه تکراری تغییرات در فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها منتشر شود. موارد اشاره شده بخشی از حوادثی است که پروژه «حذف» رئیس فدراسیون را کلید زده است. ماجرایی که واکنش جالب کفاشیان را هم به دنبال داشت:« افتخار می‌کنم مجمع من را برکنار کند و آرزوی قلبی‌ام این است که از فوتبال بروم. منتهی با عاقبت‌ به خیری»!

تلاش‌های عابدینی


اولین بار امیر عابدینی به صورت رسمی خبر تلاش اعضای مجمع برای جمع‌آوری امضا علیه رئیس را در رسانه‌ها اعلام کرد. مدیرعامل سابق باشگاه داماش گیلان که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در پیروزی کفاشیان در انتخابات اسفند‌ماه 90 فدراسیون ایفا کرد، این روزها به منتقد سرسخت و دشمن درجه یک او تبدیل شده است. رئیس سابق فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرد که در چند هفته اخیر تعداد قابل توجهی از اعضای مجمع جلساتی را با هم برگزار کرده‌اند تا چگونگی برگزاری مجمع فوق‌العاده برای برکناری رئیس فدراسیون را بررسی کنند.  عابدینی حتی برای اینکه نشان دهد قضیه جدی است تاکید کرد که خودش هم این نامه‌ها را امضا ‌خواهد کرد و از این ائتلافی که علیه مدیریت حاکم بر فوتبال ایران درست شده است حمایت خواهد کرد. عابدینی با بیان این مطلب که مجمع به دنبال «برکنار» کردن کفاشیان است نه «استعفا» دادن این مدیر، موضع مخالفان را نشان داد.

گفته می‌شود چند وقت بعد از پیروزی کفاشیان در انتخابات، این مدیر به شماری از اعضای مجمع قول داده بود که در مدیریت فدراسیون فوتبال تغییرات اساسی اعمال کند تا مدیران مختلف بر اساس «شایسته سالاری»  و «ضوابط» روی کار بیایند تا «روابط»!. قول‌هایی که عملی نشد. البته بدقولی فدراسیون در پرداخت بودجه به هیأت‌های استانی، لغو برنامه اعزام روسای هیأت‌ها به جام جهانی برزیل، ابهامات مختلف در صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال و اتفاقات تیم ملی امید و تصمیمات و اتفاقات جنجالی دیگر در فدراسیون حالا بهانه خوبی به دست مخالفان داده تا برای برکناری کفاشیان تلاش کنند. تلاشی که گفته می‌شود که مسئولان ورزشی کشور هم از آن استقبال کرده‌اند تا جایی که در مصاحبه‌های اخیر خود رسما دستور اصلاحات و تغییرات ساختاری در فدراسیون فوتبال را داده‌اند.

مثلثی برای تغییرات

 در سال‌های گذشته هر وقت موضوع برکناری علی کفاشیان از ریاست فدراسیون فوتبال در محافل ورزشی مطرح شده است، جریان‌های خاصی به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بوده اند. در حال حاضر هم شنیده می‌شود که چند جریان مختلف به دنبال زمین زدن مدیریت کنونی فدراسیون و حضور خودشان در این مجموعه هستند. محمد دادکان در تمام این سال‌ها آلترناتیو علی کفاشیان بوده است. مدیری که خیلی‌ها او را تنها ناجی فوتبال ایران در وضعیت فعلی قلمداد می‌کنند. منتهی نکته اینجا است که در حال حاضر مدیریت حاکم بر ورزش کشور تمایلی برای استفاده از دادکان به خاطر اختلافات موجود ندارد و این مساله را می‌‌توان از مصاحبه‌هایی که دادکان و مسئولان ورزش علیه هم انجام داده‌‌اند فهمید با این حال بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان و مدیران تمایل زیادی دارند که این مدیر به فدراسیون فوتبال بازگردد.

جریان های مختلف در این مدت بیکار نبوده‌اند و خبرهای دریافتی حکایت از مذاکرات مثلث مدیران مشهور با اعضای مجمع برای انجام تغییرات در فدراسیون فوتبال دارد. مثلثی که اضلاع آن را مدیرعامل سابق یک باشگاه لیگ برتری، مدیر سابق فدراسیون فوتبال و یکی از مدیران شاغل در بدنه فدراسیون تشکیل می‌دهند. هدف این تیم مخالف اما ریاست مدیر سابق باشگاه لیگ برتری در فدراسیون به جای کفاشیان است. تقسیم بندی‌های پست‌های مهم فوتبالی هم در این زمینه انجام شده است و باید دید که آیا تلاش‌های‌ آنها به نتیجه خواهد رسید یا نه.

نقش وزارت ورزش

یکی از مخالفان کنونی کفاشیان نیز با توجه به حامیانی که برای خودش دست و پا کرده  است چندان بی‌میل نیست که همه کاره فوتبال ایران شود. این فرد سابقه ریاست فدراسیون فوتبال را در کارنامه دارد و در حال حاضر هم نقش بسزایی در جمع‌آوری امضا علیه مدیریت فوتبال دارد. در کنار این اتفاق باید اشاره کرد که شایعات نشان می‌دهد، یکی از اعضای هیأت رئیسه فعلی فدراسیون هم با کمک مدیرعامل سابق باشگاه مطرح لیگ برتری که اتفاقا پست سازمانی قابل توجهی هم در فوتبال دارد، سودای ریاست بر فوتبال را در سر دارند. در کنار این مسائل باید به این موضوع توجه داشت که اگر شایعه فشار مجمع برای استیضاح کفاشیان به حقیقت تبدیل شود، وزارت ورزش و جوانان هم نقش تعیین کننده ای در تمام تغییر و تحولات ایفا خواهد کرد
 

تلاش برای برکتاری مدیران

علی کفاشیان تلاش داشت تا با انتصابی کردن حضور نواب رئیس در هیأت رئیسه و فدراسیون فوتبال، مدیریت این مجموعه را یک دست کند. او آنچه را که می‌خواست با کلی جنجال و ابهام در اساسنامه آورد و انتخابات را هم با قوانین جدید برگزار کرد. اما امروز باز هم شاهد دو دستگی عجیبی در فدراسیون فوتبال هستیم. در شرایط کنونی تمام اخبار محرمانه مجموعه از سوی مخالفان در صدم ثانیه به بیرون مخابره می‌شود و کفاشیان هیچ وقت نتوانسته جلوی این اتفاق را بگیرد. انتشار اخبار مختلف نشان می‌دهد که بسیاری از مخالفان کفاشیان، زیر نظر مستقیم چند نفر از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون تلاش‌‌ها برای برگزاری مجمع فوق‌العاده را آغاز کرده‌اند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک جنجالی بزرگ و تازه در فوتبال ایران رقم بزند. در همین شرایط کنونی اختلافات داخلی فدراسیون باعث شده در چند هفته اخیر جلسات هیئت رئیسه برگزار نشود. چرا که مخالفان کفاشیان را تحت فشار گذاشته‌اند که دو، سه نفر از مدیران شاغل در فدراسیون را از کار برکنار کند. کاری که رئیس به هیچ عنوان حاضر به انجام آن نیست و باید دید در آینده این قضایا به چه نتیجه ای خواهد رسید.

مشکلات شخصی با رئیس فدراسیون

کفاشیان در تازه‌ترین مصاحبه خود رسما اعلام کرد که عده‌ای از افراد به خاطر مشکلات شخصی که با او دارند علیه فدراسیونش جو سازی می‌کنند. رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرده است که هزینه اصولی کار کردن خودش را می‌دهد. 

رئیس هیأت فوتبال یکی از استان‌ها کشور اخیرا مصاحبه‌هایی علیه رئیس فدراسیون انجام داده و ابهاماتی را درباره مسائل بودجه‌ای این مجموعه مطرح کرده است. مساله قابل ذکر این است که یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال در این باره خبر داد:« این رئیس هیأت مدتی پیش بدنبال خرید یک تیم لیگ دویی بود که فدراسیون با تصمیمش مخالفت کرد. به خاطر همین مساله الان این مصاحبه ها را علیه فدراسیون انجام می‌دهد»

احتمال تعلیق

طبق قوانین اساسنامه، در صورتی که علی کفاشیان به هر دلیلی از ریاست فدراسیون فوتبال کنار برود، نایب رئیس اول او یعنی هادی آیت‌اللهی سرپرستی فدراسیون فوتبال را بر عهده خواهد گرفت و هر گونه دخالت و روی کار آوردن مدیری دیگر از بیرون از مجموعه با تعلیق فوتبال کشور از سوی فیفا همراه خواهد شد.

در این رابطه اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال اگر واقعا تصمیمی به تغییرات کلان مدیریتی داشته باشند، باید درخواست خود را به صورت کتبی به هیأت رئیسه فدراسیون ارائه دهند تا رسما پروژه مجمع فوق‌العاده عملی شود. با توجه به این که اداره فدراسیون و هیأت رئیسه بر عهده رئیس و دبیر کل فدراسیون فوتبال است، بعید به نظر می‌رسد که مجمع فوق‌العاده‌ای در سال جاری قرار باشد برگزار شود. چرا که تیم ملی هم بازی‌های حساس جام ملت‌های آسیا را در پیش رو دارد و  هرگونه تغییر و تحولی ممکن است در کار تیم ملی خلل ایجاد کند. از آنجایی هم که اواخر سال آینده باید انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود، تغییرات می‌تواند در زمان قانونی خود انجام شود. شاید به همین دلیل است که اعضای هیئت رئیسه و مدیریت کنونی ورزش کشور این روزها بیشتر از موضوع برکناری کفاشیان، روی اصلاح ساختار و برنامه‌های فدراسیون فوتبال تاکید دارند. بنابراین احتمال تغییرات در هر پستی در فدراسیون فوتبال در شرایط کنونی وجود دارد جز ریاست فدراسیون فوتبال. مگر اینکه با توجه به جو متشنج فعلی اتفاق غیر منتظره‌ای رخ بدهد.

این روزها بحث‌ تغییرات در مدیریت فدراسیون فوتبال باز هم صدر اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است. درست مثل چهار سال اول دوره مدیریتی کفاشیان اما مساله مهم این است که بعضی از جریان‌ها برای سوء استفاده و منافع شخصی به دنبال تغییرات در فوتبال به هر قیمتی هستند. بعضی از جریانات هم به خاطر اختلافات داخلی در فدراسیون فوتبال، فقط قصد تسویه حساب شخصی با رئیس کنونی فوتبال ایران را دارند. در این میان فضای آلوده و متشنجی به خاطر این جریان‌ها و جنگ‌های قدرت به وجود آمده که بدون تردید به بی‌اعتمادی مردم نسبت به فوتبال بیشتر کمک می‌کند. باید توجه داشت که در این میان کمتر کسی از داستان انجام تغییرات در فدراسیون فوتبال به دنبال کمک به فوتبال پرحاشیه و پر مشکل ایران است.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس