کد خبر 352657
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

این روزها مردم برزیل در هیاهوی انتخاب بهترین گزینه برای آینده کشور خود هستند، و جای سؤال است که این کشور با سیاست‌های «آئسیو نوس» به روش حکومتی دولت‌های گذشته بر می‌گردد یا به کمک «دیلما روسف» به سوی آینده گام خواهد برداشت.

به گزارش مشرق، حدود 3 هفته آینده در 26 اکتبر (4 آبان) دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل برگزار خواهد شد.

مرکز استراتژیک ژئوپلیتیکی آمریکای لاتین در این خصوص نوشت: با وجود شرایط به دست آمده، پیش‌بینی نتایج این دوره از انتخابات کاری دشوار به نظر می‌رسد چرا که «مارینا سیلوا» نماینده حزب سوسیالیست برزیل که انتظار می‌رفت در دور دوم از «روسف» رقیب خود پیشی بگیرد در نهایت ناباوری از همین مرحله نخست از دور انتخابات حذف شد و اکنون «دیلما روسف» رئیس جمهور فعلی و نماینده حزب کارگران و «آئسیو نوس» نماینده حزب سوسیال-دموکراتیک هستند که در این میدان به رقابت می‌پردازند.

حزب کارگران با شرکت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل چهارمین حضور خود را در این رقابت تجربه می‌کنند. (لولا دا سیلوا نماینده این حزب در سال‌های 2002 و 2006 و دیلما روسف در سال 2010)

حزب کارگران در هر سه تجربه قبلی خود موفق شده و توانست زمام دولت را در دست بگیرد؛ نکته جالب در این خصوص آن است که این حزب در هر 3 دوره قبلی و همچنین دوره جدید با حزب سوسیال-دموکراتیک به رقابت پرداخته است.

اختلاف بین این 2 حزب همیشه خود را در صحنه مبارزات انتخاباتی نشان داده است به گونه‌ای که در این دوره نیز با برتری «روسف» در دور نخست انتخابات، اختلافات شدت گرفت.

این انتخابات همچنین با حضور «مارینا سیلوا» پس از سقوط هواپیمای نماینده سابق این حزب رنگ جدیدتری به خود گرفته و تصمیم‌گیری برای ملت برزیل را سخت‌تر کرد.

«لولا دا سیلوا» رئیس جمهور سابق برزیل از حزب کارگران در این خصوص اعلام کرده است: قبل از مشخص شدن نتایج دور نخست انتخابات من ترجیح می‌دادم این انتخابات به دور دوم کشیده شود چرا که تصمیم‌گیری بین 2 جبهه بسیار شفاف‌تر و بهتر می‌باشد زیرا دموکراسی بیشتری در آن به چشم می‌خورد به همین دلیل است که از سال 2002 تاکنون همیشه حزب کارگران در دور دوم توانسته به پیروزی دست پیدا کند.

در حال حاضر شرایط کمی پیچیده به نظر می‌رسد. حذف «سیلوا»، کاهش آراء «روسف» و به دور دوم کشیده شدن «نوس» هر کدام برخلاف نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده در برزیل می‌باشد.

به نظر می‌رسد آخرین سخنرانی و مبارزه تبلیغاتی «نوس» تأثیر فراوانی داشته است چرا که نه تنها توانست وی را به دور دوم راه دهد بلکه آمار طرفداران «روسف» و «سیلوا» را نیز کاهش داده و به نفع خود رقم زد.

این امر در زمانی اتفاق افتاد که انتظار می‌رفت «سیلوا» در جایگاه کنونی «نوس» قرار گیرد در حالی که طی همان دور نخست از میدان رقابت حذف شد.

نکته جالب‌تر میزان اختلاف 8 درصدی «روسف» و «نوس» است که طبق برآوردهای قبلی اصلا به وقوع چنین نتیجه‌ای ختم نمی‌شد.

می‌توان گفت که شانس پیروزی «روسف» با مقایسه دولت‌های حزب کارگر و سوسیال-دموکراتیک در سال‌های گذشته از «نوس» بیشتر است؛ این امر با طرفداری کم ایالت «میناس خرائیس» که «نوس» مدت‌ها فرماندار آن نیز بوده است کاملا مشهود می‌باشد.

در این لحظه نکته جالب دنبال کردن حامیان «سیلوا» است که در این دور به سراغ کدام یک از نامزدهای باقی مانده خواهند رفت؟

از جهتی می‌توان سیاست‌های حزب سوسیال-دموکراتیک را تا حدی هماهنگ با حزب سوسیالیست (حزب طرفدار سیلوا) دانست، امری که شاید بتواند در دور بعدی طرفداران «سیلوا» را به سوی خود جذب کند  اما از طرفی دیگر این امکان نیز وجود دارد که نظریه‌ها و سیاست‌های حزب «سیلوا» به همراه طرفدارانش برای فعالیت مجدد تا انتخابات سال 2018 صبر کرده و از شرکت در دور دوم سرباز زنند.

ملت برزیل از مشخص شدن نتایج دور نخست انتخابات تا 26 اکتبر زمان دارند بین سیاست‌های «نوس» که آن‌ها را به روش حکومتی دولت‌های گذشته بر می‌گرداند و یا ادامه دادن به سیاست‌های کنونی «روسف» یکی ر انتخاب کنند.

پس می‌توان گفت که این سؤال در ذهن همه برزیلی‌ها وجود دارد: برگشت به عقب یا ادامه مسیر به سمت آینده؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    هر چی مردم بخوان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس