کد خبر 342819
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

بعد از گذشت سه سال از جولان گروه‌های تروریستی در سوریه و قتل عام مردم عراق در طول چند ماه گذشته، اتحادیه عرب تنها بعد از طرح پیشنهادی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و برای پیروی از واشنگتن «طرح مبارزه با تروریسم» را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش مشرق، دو روز قبل اینکه رئیس جمهوری آمریکا طرح جدید این کشور در منطقه را تحت پوشش مبارزه با گروههای تکفیری از جمله داعش در منطقه اعلام کند، اتحادیه عرب باری دیگر، پوشش عربی طرح آمریکایی را فراهم کرد.

روز گذشته (یکشنبه) نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه برگزار شد و در این نشست این اتحادیه با صدور بیانیه‌ای بر لزوم مقابله با همه گروه‌های تروریستی از جمله داعش تأکید کرد.

البته کشورهای عربی هنوز به صورت جدی و روشن درباره این مسئله سخن نگفته و چشم به دهان «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و خطابه روز چهارشنبه آینده او درباره تشکیل ائتلاف جهانی برای مبارزه با داعش، دوخته‌اند.

این اقدام اعراب بخصوص اعراب خلیج فارس، تصویر سالهای جنگ اول آمریکا در خلیج فارس را به ذهن متبادر می‌کند. فضایی که بحرین، کویت، عُمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی را قانع کرده بود برای جنگ با عراق و آزادی کویت با آمریکا متحد شوند.

«نبیل العربی» دبیر کل این اتحادیه که بیانیه پایانی این نشست را قرائت کرده بود بر اتخاذ همه تدابیر سیاسی، امنیتی، قانونی و فکری لازم برای مقابله با داعش تأکید کرده بود.

تأکید اتحادیه عرب بر مقابله با داعش بسیار دیرهنگام است. این تأکید لفظی بیش از سه سال پس از فعالیت تروریست‌ها از جمله تکفیری‌های داعش و جبهة النصره در سوریه و بیش از سه ماه در عراق مطرح شد ان هم درست در آستانه اقدام آمریکا در اعلام طرح و راهبرد جدید در منطقه تحت پوشش مبارزه با گروه‌های تروریستی.

بر اساس بیانیه پایانی اتحادیه عرب، باید همه منابع توسعه تروریسم از بین برود و دلایل و شرایطی که منجر به گسترش این پدیده شده را درمان کرد.

این تأکید اتحادیه عرب، درست با نگرانی‌های روزافزون عربستان نیز همزمان شده است. عربستان اخیرا چندین اقدام امنیتی بخصوص در مرزهای خود انجام داده است.

با وجود اینکه این بیانیه اتحادیه عرب به صورت روشن از همراهی با طرح رئیس جمهور آمریکا برای مبارزه با داعش سخن نگفته اما العربی اعلام کرد که همکاری بین المللی در همه زمینه‌ها، برای مبارزه با تروریسم در این بیانیه مورد استناد قرار گرفته است.

یک شب پیش از برگزاری نشست اتحادیه عرب (شنبه شب) «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با نبیل العربی گفت‌وگو کرده بود و بر لزوم تصمیم گیری قاطع کشورهای عربی برای مبارزه با داعش پافشاری کرده بود.

دبیر کل اتحادیه عرب نیز در سخنرانی اولیه خود در افتتاحیه این نشست اعتراف کرد که اتحادیه عرب همواره در اتخاذ تدابیر لازم در شرایط بحرانی ناکام مانده و بحث مبارزه با تروریسم به یکی از اصلی ترین موضوعات این نشست تبدیل شد؛ تا جایی که هر کدام از وزرای خارجه کشورهای عربی در سخنان خود به لزوم مبازره با تروریسم در منطقه و خطری که این گروه‌ها برای خاورمیانه ایجاد می‌کنند اشاره کردند.

کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب امروز در حالی بر لزوم مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی پافشاری می‌کنند که بیش از سه سال است ارتش سوریه در سکوت کشورها و سازمان‌های عربی در حال مبارزه با تروریسم بین المللی مورد حمایت عربستان، قطر و کشورهای غربی است.

با وجود گذشت ماه‌ها تجاوز‌های متعدد تروریست‌ها در قبال مردم عراق، سران کشورهای عربی تنها بعد از احساس خطر آمریکا و به پیروی از واشنگتن به فکر مبارزه با تروریسم افتاده‌اند.

از سوی دیگر نیز در پی افزایش خطر بازگشت موج تروریسم به کشورهای عربی خلیج فارس، عربستان و متحدان عربی آن اقدامات پیشگیرانه را افزایش داده‌ و قرار است نشستی ضدتروریستی در جده و طرحی امنیتی در اردن برگزار و اجرا شود.

صد و چهل و دومین نشست اتحادیه عرب در حالی به پایان رسیده که این سازمان تا کنون موفق نشده گام مهمی در راستای حل وفصل پرونده‌های مهمی چون، بحران سوریه، مسئله فلسطین، بحران در لیبی و خطر تروریسم بردارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس