کد خبر 328707
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵

گروه تروریستی داعش شهروندان مسیحی را مجبور به ترک شهر موصل کرده است. تکفیری‌های مورد حمایت ارتجاع عرب و کشورهای منطقه دست به مصادره اموال و خانه‌های مسیحیان زده‌اند. آنها گفته‌اند، در صورت سرپیچی مجازات مرگ در انتظار مسیحیان خواهد بود.

به گزارش مشرق، تا کنون هزاران شهروند مسیحی از شهر موصل گریخته‌اند. از زمانی که گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش سابق) موفق به تصرف موصل شده، با تهدیدات مستمر مسیحیان را مجبور به ترک زادگاه و شهر خود کرده است.

 داعشی‌ها آشکارا اعلام کرده‌اند که سرپیچی از "دستورات" آنان مجازات مرگ را برای مسیحیان در پی خواهد داشت. تکفیری‌های دست‌پرورده غرب و اعراب حاشیه‌نشین به شهروندان مسیحی گفته‌اند، تنها با تغییر دین خود و گرویدن به اسلامی که آن‌ها می‌گویند و پرداخت مالیات‌های مقرر (جزیه) امکان سکونت آنان در موصل وجود دارد. تا پیش از سقوط موصل، بیش از ۵ هزار مسیحی در این شهر سکونت داشتند.

به گفته ساکنان شهر، با پخش پیام‌هایی از بلندگوهای مساجد از مسیحیان خواسته شده که هر چه زودتر شهر را ترک کنند. به گفته برخی منابع، این مهلت ظهر شنبه (۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر) به پایان می‌رسد.

شاهدان عینی نیز به رسانه‌ها گفته‌اند که در گذرگاه‌های بازرسی تمام دارایی‌های آوارگان مسیحی نظیر طلا، پول و جواهرات مصادره شده‌اند.

فرار مسیحیان به اقلیم کردستان عراق

بسیاری از آوارگان مسیحی به اقلیم کردستان عراق گریخته و در آنجا پناه گرفته‌اند. اسقف اعظم کلیسای کاتولیک‌های کلدانی در این باره گفت: «اکثر خانواده‌های مسیحی عازم شهرهای اربیل و دهوک شده‌اند.»

وی مهاجرت اجباری مسیحیان از زادگاه خود را یک فاجعه انسانی، فرهنگی و تاریخی خواند و پیرامون پیامدهای آن هشدار داد. تروریست‌ها خانه‌های مسیحیان را در شهر موصل "علامت‌گذاری" کرده‌اند.

پاکسازی مذهبی داعش در موصل+تصاویر

تکفیری‌های موسوم به "دولت اسلامی" تمامی نشانه‌های مسیحی از جمله صلیب را از کلیساهای موصل برداشته‌اند. بسیاری از خانه‌های مسیحیان نیز از سوی اسلام‌گرایان مصادره شده‌اند.

به گفته فعالان مسیحی، اقدامات اخیر گروهک "دولت اسلامی" مصداق "پاکسازی قومی و مذهبی است، اما کسی درباره آن سخن نمی‌گوید."

سازمان دیدبان حقوق بشر در باره اقدامات اخیر داعش هشدار داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه مصمم است "در مناطق تحت کنترل خود اثری از اقلیت‌های قومی و مذهبی باقی نگذارد.»

 فرار صدها هزار مسیحی ازعراق

در اوایل ماه ژوئن امسال داعشی‌ها موفق شدند، مناطق غرب و شمال غربی عراق را تصرف کنند. از آن زمان تا کنون هزاران مسیحی و دیگر اقلیت‌های مذهبی مجبور به ترک این مناطق شده‌اند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود یک و نیم میلیون مسیحی در عراق زندگی می‌کردند، اما در دسامبر ۲۰۱۳ شمار مسیحیانی که در عراق سکونت داشتند به کمتر از ۳۰۰ هزار نفر رسید.

سکونت مسیحیان در عراق به دوران‌های قدیم باز می‌گردد. از همان آغاز شکل‌گیری مسیحیت، پیروان این دین در مناطق عراق امروزی سکنی گزیدند. برخی از آثار مسیحی در عراق امروزی قدمتی ۱۸۰۰ ساله دارند. مقبره "یونس پیامبر" نیز در شهر موصل قرار دارد.

به گفته دیدبان حقوق‌بشر، نحله‌های گوناگون مسیحی، نظیر آشوری‌، کلدانی و آرامی به یکسان مورد آزار و تهدید افراط‌گرایان قرار دارند. شبه‌نظامیان گروهک تروریستی داعش یا "دولت اسلامی" نه تنها کلیساهای مسیحی، بلکه مساجد شیعیان و بناهای مذهبی آنان را نیز تخریب کرده و می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر تصریح کرده است که با تحکیم پایه‌های قدرت این گروهک در عراق، زندگی برای اقلیت‌های قومی و مذهبی در این کشور بسیاری دشوار شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    زنده باد مسیح
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مسیحی های بدبخت چرا به جنگ با این وحشی ها نمیروند؟ اینها که از ما بیشتر پیشرفته تر ند و انواع اقسام حامی بین المللی هم دارند.
  • خودم ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    لعنت بر داعش و هر حیوونی که طرفدارشه. ببینین چطور اسلام را بین سایر مذاهب منفور میکنند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس