کد خبر 323027
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

اخبار ناگوار و بحث برانگيزي از كشتار گروهي و قتل عام حيات وحش در خراسان رضوي در كنار كاهش شديد جمعيت گونه‌هاي جانوري در اكثر زيستگاه‌هاي اين استان، نگراني‌هاي عميقي را از آينده حيات وحش و نابودي گونه‌هاي جانوري در اين استان به همراه دارد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در راستاي اوج‌گيري و رشد منفي بحران‌هاي زيست محيطي كشور در دو سه سال اخير، بحران‌هاي موجود در حوزه محيط زيست طبيعي خود حكايتي ديگر دارد. به گونه‌اي كه از شواهد موجود بر مي‌آيد بين توان و بضاعت موجود متوليان حفاظت و حراست از حيات وحش و محيط زيست طبيعي كشور با تخلف‌ها و تجاوز‌هاي زياده‌خواهان فاصله‌اي بسيار وجود دارد و در اين ميان بايد اعتراف كرد كه سازمان حفاظت محيط زيست با بضاعتي كه در اختيار دارد نمي‌تواند به تنهايي با متجاوزان و متخلفان مقابله و مبارزه كند.

شاهد اين ناتواني نشر اخبار فجايع ناگوار از حوزه حيات وحش و محيط زيست طبيعي است كه هر روز به سمع و نظر دوستداران محيط‌زيست مي‌رسد و اين اخبار هر روز به لحاظ كمي و كيفي شكل خشن‌تري به خود مي‌گيرد.

با اين اوصاف آخرين خبري كه حكايت از جنايتي تازه در استان خراسان رضوي داشت، روز گذشته خبري با تيتر«‌كشف 46 لاشه از گونه‌هاي جانوري 2 منزل مسكوني» منتشر شد.

اخبار ناگوار و بحث برانگيزي از كشتار گروهي و قتل عام حيات وحش در خراسان رضوي در كنار كاهش شديد جمعيت گونه‌هاي جانوري در اكثر زيستگاه‌هاي اين استان، نگراني‌هاي عميقي را از آينده حيات وحش و نابودي گونه‌هاي جانوري در اين استان به همراه دارد؛ نگراني‌هايي كه ظاهراً دغدغه مسئولان محيط زيست خراسان رضوي نبوده و اهميت چنداني ندارد!


اين در حالي است كه جمعيت آهو در پناهگاه حيات وحش شير احمد كه يكي از مهمترين زيستگاه‌هاي اين گونه ارزشمند است در حالي نسبت به سال گذشته به كمتر از نصف كاهش يافته كه باندهاي كشتار و فروش گوشت حيات وحش در استان خراسان رضوي به صورت گسترده فعاليت كرده‌اند و در آخرين مورد نيروهاي يگان محيط‌زيست در شهرستان‌هاي قوچان و مشهد پس از اخذ نيابت قضايي 46 لاشه (۲۶ رأس قوچ و ميش وحشي، ۱۳ رأس كل و بز وحشي، يك رأس آهو، يك گراز، يك كبك، سه پرنده شكاري و يك زاغ نوك سرخ) از دو منزل مسكوني در اين استان كشف كردند.

اواسط بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نيز پرونده پيچيده‌اي از كشتار سازمان يافته حيات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوي مطرح شد كه در جريان آن از دو مخفيگاه در شهر مشهد مواردي شامل ۱۰ عدد سر آهوي نر و ماده، چهار عدد سر قوچ وحشي، ۱۰ كيلوگرم گوشت آهو و قوچ و ميش وحشي، دو تخته پوست دباغي شده آهو، تعدادي شاخ آهو و قوچ، سه عدد دست و پاي آهو، يك تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجمه آهو كه گوشت‌هاي مربوطه آنها به فروش رفته بود و مقاديري سلاح و مهمات كشف و ضبط شد كه اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان خراسان رضوي تاكنون از اطلاع‌رساني در مورد اين كشتار گسترده خودداري كرده و سعي در مخفي نگهداشتن اين موضوع داشته است.

بروز چنين مواردي از كشتار گروهي و قتل عام حيات وحش در استان خراسان رضوي از يك سو و كاهش شديد جمعيت گونه‌هاي جانوري در اكثر زيستگاه‌هاي اين استان نشان از روند رو به نابودي جمعيت حيات وحش در اين استان به دليل همين كشتارهاي سازماندهي شده دارد. مواردي از اين دست فراتر از مبحث شكار غيرمجاز بوده و نشان از فعاليت تجاري باندهايي در زمينه كشتار و فروش گوشت حيوانات وحشي در سطح اين استان دارد.

جاي تأسف است كه با وجود فجايع و جناياتي از اين دست، آنهم در مناطق حفاظت شده‌اي كه بسياري از گونه‌هاي جانوري چون آهو در آستانه انقراض قرار دارند، شكارچيان و زياده‌خواهان براي رسيدن به مال و منال غيرشرعي و حرام آزادانه به منابع و مواهب ملي و طبيعي كشور تعرض كرده و در واقع به قانون دهن‌كجي مي‌كنند.

حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا وقت آن نرسيده كه مجلس محترم شوراي اسلامي و نمايندگان فراكسيون محيط زيست و ساير كميسيون‌هاي مرتبط با محيط زيست، همچنين متوليان ديگر در ساير ارگان‌ها و دستگاه‌هاي حامي محيط زيست اصولاً الزامي براي تدوين و تكميل قوانين ببينند تا اگر بر فرض محال روزي يكي از متخلفان و متجاوزان دستگير شد بتوانند او را طبق قوانين زيست محيطي محاكمه كنند! يا اساساً كشور نيازي به قوانين زيست محيطي دارد يا خير؟


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع‌: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    شک نکن تو محیط زیست استان هم آدم دارن(اطلاعات دقیق)......باید به سازمان محیط زیست تمام استان ها هلی برن کرد......به بسیج استان حکم تیر بدن
  • مشرق جان منتشرکن ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    سر کار خانم ریاست محترم سازمان محیط زیست کجا هستند ودر چه حالند؟؟؟ایا این اتفاقات رو تصدیق میکنند؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس