کد خبر 316177
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

رئیس سازمان زندان‌ها بر برخورد قاطع با ناامن‌کنندگان محیط زندان تأکید کرد و گفت: اعطای مرخصی به زندانیان در نیمه شعبان در حال بررسی است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی اصغر جهانگیر در حاشیه همایش مدیران عامل ستادهای دیه سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران درباره اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت نیمه شعبان گفت: این موضوع در حال بررسی است و در صورت قطعیت اطلا‌ع رسانی خواهد شد.

وی همچنین درخصوص تغییر نگرش مدیریت جدید زندان‌ها به زندانیان و مراقبت‌های داخل زندان‌ها گفت: در چند ماه اخیر تلاش کردیم اطلاعات لازم در خصوص مشکلات و معضلات داخل زندان‌ها را جمع‌آوری کنیم، ضمن اینکه در یک ماه گذشته ضمن بازدید از چند زندان در استان‌های مختلف کشور با تعداد زیادی از زندانیان به صورت رودرو صحبت کردیم.

وی ادامه داد: تلاش ما این است ضمن کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و آسیب‌های زندانیان در مقابل خانواده زندانیان حمایت شود، خانواده زندانی در زندانی شدن فرد گناهی و قصوری ندارد و ما سعی می‌کنیم اگر فردی به زندان رفت اولا خانواده‌اش دچار مشکل نشوند و در قدم بعدی بعد از آزادی، بازگشت به زندان نداشته باشد زیرا در حال حاضر آمار بازگشت به زندان مطلوب نیست.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بازگشت به زندان به صورت فوری چند برنامه را مد نظر داریم، گفت: مجازات جایگزین حبس یکی از راهکارهای قانونی است که قضات باید توجه بیشتری به آن داشته باشند، زیرا وقتی زندان ها متراکم باشند برنامه‌های تربیتی دیگر جواب نمی‌دهند.

جهانگیر تصریح کرد: همچنین در خصوص جرائمی هم که امکان نگهداری زندانی در خارج از زندان وجود دارد براساس ظرفیت جدید قانون تلاش می‌کنیم طرح‌هایی مانند استفاده از پابند الکترونیک را توسعه و گسترش دهیم.

وی ادامه داد: طرح استفاده پابند الکترونیک در حال حاضر فعلا به صورت آزمایش در زندان‌های استان تهران و اصفهان اجرا می‌شود که حدود 100 زندانی در قالب این طرح قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه از جمله ادارات کل زندان‌ها مشمول افزایش 50 درصدی حقوق در سال جاری نشده‌اند، گفت: در این زمینه با مسئولان دولتی در حال رایزنی هستیم تا این مشکل بزودی برطرف شود. رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: برداشت دولتی‌ها این بود که این افزایش صرفا مشمول ستادهای قوه قضائی و تابع دستگاه می‌شود و به همین دلیل از آنجا که پرداخت حقوق‌ها به صورت متمرکز از سوی استانداری‌ها انجام می‌شود در این زمینه استانداری‌ها تاکنون برای اعمال این افزایش حقوق مقاومت کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شهرام جزایری مدعی پایان محکومیت خود شده و ادامه حضور خود در زندان را غیرموجه می‌داند و همچنین اینکه برخی ادامه حبس وی را مرتبط با فرار جزایری به خارج از کشور می‌دانند، گفت: هیچ کس حتی برای یک ساعت هم بدون دستور قانونی و قضایی در زندان نمی‌ماند و اگر بماند مجموعه زندان قطعا تخلف کرده است و با آن برخورد می‌شود. اگر کسی در زندان حضور دارد قطعا با مجوز قانونی در حبس به سر می‌برد.

جهانگیر در خصوص اینکه در ماه‌های اخیر انعکاس اخبار داخل زندان در رسانه‌های خارج از کشور کاهش یافته و این موضوع نتیجه چه اقدامی است، گفت: ما وظیفه داریم زندان را محیط آموزش و تربیت قرار دهیم و باید با ناامن کنندگان برخورد شود.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی تأکید کرد: یکی از کارهایی که در ماه‌های اخیر انجام شده آغاز بازرسی‌های گسترده از تمام زندان‌های کشور است و قطعا با کسانی که می‌خواهند محیط زندان را ناامن کنند برخورد می‌شود و این برخوردها اجازه فعالیت منفی در زندان را از این افراد می‌گیرد.

وی در پایان درباره راه‌اندازی اردوگاه‌های نگهداری محکومان مواد مخدر در کشور گفت: ساخت این اردوگاه‌ها با توجه به امکانات موجود در حال انجام است و امیدواریم با تخصیص اعتبارت بیشتر هر چه زودتر به بهره‌بردرای برسند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس