همکار نشریات زنجیره‌ای تندرو به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد منصوب شد!علی‌اصغر سیدآبادی که سابقه دبیری سرویس فرهنگی روزنامه‌های توقیف شده از جمله ...

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

موسوی لاری: روحانی گفتمان ندارد در زمین ما حرکت می‌کند

کیهان نوشت: چند روز پس از رضا خاتمی عضو حزب منحله مشارکت که گفته بود «روحانی گفتمانی از خود ندارد» وزیر کشور دولت اصلاحات نیز اعلام کرد اعتدال گفتمان نیست.موسوی لاری در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان و در پاسخ این سؤال که «آیا گفتمان اعتدال ادامه گفتمان اصلاح‌طلبی است؟» اظهار داشت: بارها بر این نکته تاکید کرده‌ام که اعتدال راه است، نه هدف؛ مسیر است نه مقصد، روش تحقق گفتمان است نه گفتمان. در جامعه ما دو گفتمان وجود دارد، گفتمان اصولگرایی و گفتمان اصلاح‌طلبی. هر کدام از این دو گفتمان یا معتدلانه و واقع‌گرایانه مطرح می‌شوند یا با افراط و تفریط، شتاب‌زدگی، خودشیفتگی و تمامیت‌خواهی. شعارهایی که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی مطرح کردند و امروز نیز در گفتار و رفتار به آن پایبند هستند، شعارها و آرمان‌های اصلاح‌طلبی است. بنابراین آقای روحانی بدون اینکه خود را اصلاح‌طلب معرفی کند، در زمین و مسیر اصلاح‌طلبی با مشی اعتدالی حرکت می‌کند.

وی این را هم گفته که اصلاح‌طلبان علت اصلی برخی مخالفت‌ها نسبت به دولت روحانی هستند.پیش از این رضا خاتمی در مصاحبه با «فصل اعتدال» و در پاسخ این سؤال که آیا اعتدال را یک گفتمان می‌دانید؟» گفته بود: اعتدال اصلا نمی‌تواند یک گفتمان باشد. گفتمان باید هدف را تصحیح کند که به کجا می‌خواهد برسد. ما گفتمان اصلاحات داریم و اصولگرایی که اهدافشان مشخص است. من اعتدال را به عنوان یک مشی قبول دارم البته باز هم به نظرم در این مسیر ابهام زیادی وجود دارد... اگر ما فقط به جذابیت اکتفا کنیم و ابعاد و حدود آن را مشخص نکنیم فکر می‌کنم ممکن است برای خودمان هم دردسرساز باشد.در همین حال حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران در مصاحبه با نشریه ابتکار گفته است: اصلاح‌طلبی مشی و منش خود را دارد و به گفتمان اعتدال تبدیل نمی‌شود ما متحد دولت هستیم اما اصالت خودمان را حفظ می‌کنیم و قطعاً در انتخابات مجلس هم حرف خودمان را خواهیم زد.

 امشب؛ سخنرانی «احمدی‌نژاد» در مشهد

روزنامه شرق نوشت: شامگاه امروز رییس دولت نهم و دهم در مسجد «حجت‌ابن‌الحسن» مشهد سخنرانی می‌کند. این خبری است که «فارس» منتشر کرده و رسانه‌ها از آن به‌عنوان نخستین سخنرانی «احمدی‌نژاد» پس از تحویل کلید نهاد ریاست‌جمهوری یاد کرده‌اند. سخنرانی‌ای که در پنجمین سالگرد مناظره جنجالی «محمود احمدی‌نژاد» با «میرحسین موسوی» در سیزدهم خردادماه 1388 صورت می‌گیرد.
«احمدی‌نژاد» از وقتی پاستور را به «روحانی» تحویل داد در سکوت فرو رفت. خودش البته این را قبول ندارد. مانند همیشه با شیوه پاسخدهی ویژه خود با طنز به خبرنگاران گفته «سکوت را نشانم بدهید تا بشکنم» اما نزدیکانش می‌گویند «احمدی‌نژاد» گفته‌است فعلا قصد نظارت دارد و سکوت را بر خود «تکلیف» کرده و ماموریت پاسخگویی را به برخی یاران واگذار کرده است، ماموریتی که چندان کامل نیست. تا پیش از این «جوانفکر» و «داوری» - که به تازگی بازداشت شده‌ - این ماموریت را انجام می‌دادند. اگرچه خودشان تکذیب می‌کردند که ماموریت مستقیمی به آنها محول شده است. با این حال اخیرا گفته شده که «الهام» هم به جمع سخنگویان غیررسمی «احمدی‌نژاد» افزوده شده است.  حالا ناظران منتظرند تا ببینند آیا این «سکوت» امروز شکسته می‌شود؟ اگرچه پیش از این هم برخی نشانه‌ها از این شکستن حکایت داشت. مثلا اواخر سال گذشته او به همراه الهام پای سخنرانی حاج مهدی ارضی نشست و تعطیلات عید هم دوبار به بازدید کاروان راهیان نور رفت و چند جمله‌ای گفت. اگرچه سخنانش کلی بود و بی‌ارتباط به حرف‌ها و حواشی و انتقاداتی که این چندماهه از دولت او اوج گرفته‌، است. با این حال همین چند قدم را برخی به آغاز تحرکات و شکست سکوت تعبیر کردند. 


هشدار درباره دخالت مسئولان سياسي در ساخت و سازهاي شمال

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه اي که اخيرا از سوي مسئولان مهم دولتي خطاب به استانداران مازندران، گلستان و گيلان ابلاغ شده با اشاره به ضرورت راه اندازي شوراي منطقه اي خزر براي پيگيري مسائل کالبدي و مهم اين سه استان در موضوعاتي چون فعاليت هاي مخرب زيست محيطي و مديريت سواحل، به آنها تاکيد شده است حداکثر تلاش خود را براي جلوگيري از دخالت دستگاه ها و مسئولان سياسي در حوزه ساخت و ساز در اين استان ها به کار بگيرند.

اعتدال و پيش شرط‌هاي برقراري آن

اعتماد نوشت: سوال اين هفته باشگاه سياست «اعتماد» در مورد خط و مرز اعتدال و چگونگي ايجاد توازن بين طيف‌ها و سلايق مختلف سياسي است. امروز اين سوال را از شهربانو اماني، نماينده اسبق مجلس پرسيديم كه اين‌گونه به آن جواب داد:

حضرت علي (ع) در احاديث متعددي در مورد لزوم در نظر گرفتن حد وسط تاكيد كرده‌اند. اعتدال در معناي محاوره‌يي يعني «نه» گفتن به افراط و تفريط. آقاي روحاني نيز با همين شعار بر سر كار آمد اما هنوز در سطح كشور برقراري اعتدال را نمي‌بينيم و اعتدال در برخي از شرايط تنها در حد يك گفتمان باقي مانده است. اگر بخواهيم در سياست حد وسط را در نظر بگيريم مي‌توانيم بگوييم در قدم اول بايد در كنار حفظ صادقانه انديشه حزبي خود در تئوري و عمل نيز بايد با جامعه وارد گفتمان شويم. مردم نياز دارند كه شناسنامه احزاب سياسي را بشناسند. از سوي ديگر در قدم بعدي بايد ميان دو جريان سياسي اصلي كشور يعني اصولگرايان و اصلاح‌طلبان تعادل برقرار شود. مردم همواره در مقابل افراط كه زياده‌روي در پافشاري روي اعتقادات است و تفريط كه عقبگرد از مواضع خود است موضع داشتند و آن را قبول نكرده‌اند چراكه چنين افرادي را كه در اين مسير گام برمي‌دارند را افرادي بدون ثبات سياسي شناخته‌اند. براي آنكه اعتدال در عمل نيز در سطح اداره جامعه ديده شود بايد با احترام گذاشتن به حق و حقوق جريان رقيب، منتقدان و مخالفان به گونه‌يي حركت كرد كه مورد پسند عموم جامعه باشد. رفتار اعتدالي در جامعه سياسي به اين معنا است كه به خاطر منافع عمومي از حق‌مان تا اندازه‌يي كوتاه بياييم. نياز است كه در برخي مواقع براي دستيابي مردم به حقوق‌شان و اداره امور كلان كشور تعامل كنيم. براي آنكه شرايط اعتدالي در كشور و ميان سلايق مختلف سياسي برقرار شود نياز به يكسري پيش شرط‌ها است. ابتدا بايد شرايط سياسي كشور واقعا سياسي و عادلانه باشد و حاشيه امن سياسي براي يك جريان خاص وجود نداشته باشد. قانون‌گرايي و احترام به حقوق ديگران در سطح جامعه ديده شود و براي جريان‌هاي سياسي شناسنامه‌دار فرصت‌هاي يكسان و برابر وجود داشته باشد. با مهيا شدن چنين شرايطي و توجه جدي به فصول سوم و پنجم قانون اساسي كه حق تك‌تك گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي است بدون شك فضاي اعتدالي در جامعه پياده مي‌شود و ديگر مي‌توان اميدوار بود كه در كل كشور «اعتدال» حاكم شده است.


مشکلات پرداخت هزينه هاي درماني ايثارگران بازنشسته و شاغل

خراسان نوشت: در حالي که بر اساس تبصره 16 قانون بودجه سال 93 دولت مکلف شده 100 درصد هزينه  هاي درماني مربوط به ايثارگران بازنشسته و شاغل در دستگاه هاي اجرايي و افراد تحت تکفل آنها را توسط بنياد شهيد پرداخت کند، بر اساس بررسي هاي يک دستگاه نظارتي به علت آنکه قرار است معاونت برنامه  ريزي رئيس جمهور اعتبار مورد نياز براي اين موضوع را از سرجمع اعتبارات دستگاه هاي اجرايي کسر کرده و به بنياد شهيد و امور ايثارگران اختصاص دهد، اين اقدام باعث ايجاد مشکلاتي در پرداخت هزينه هاي مذکور شده است که شايسته جايگاه و خدمات اين عزيزان نيست.

پای افراطیون به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بازتر شد

به گزارش کیهان، همکار نشریات زنجیره‌ای تندرو به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد منصوب شد!علی‌اصغر سیدآبادی که سابقه دبیری سرویس فرهنگی روزنامه‌های توقیف شده از جمله «اعتماد ملی»، «یاس نو» (وابسته به حزب مشارکت) و... را در کارنامه کاری خود دارد، در حالی پست کلیدی نظارتی را تحویل گرفته که به دلیل روحیه «افراطی و غرب‌زده‌اش» در حوزه کتاب و پیگیری مسئله لغو ممیزی، بارها عملکرد و دیدگاه‌های علی جنتی را در این زمینه محافظه‌کارانه تلقی کرده است!به گزارش جهان‌نیوز، این انتصاب در شرایطی صورت گرفته که صالحی معاون وزیر ارشاد درباره اهمیت اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی گفته است: این مرکز یکی از بخش‌های حساس و قابل توجه به عنوان عقبه فکری و پژوهشی باید در کنار معاونت فرهنگی حضور داشته باشد و به تدوین برنامه‌های سالانه کمک کند.


لاریجانی : مصاف هسته‌ای با لبخند حل نمی‌شود

روزنامه وطن امروز نوشت: «مصافی که در مسائل هسته‌ای داریم واقعی است و با لبخند قابل حل نیست.» این بخشی از اظهارات دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود که به صورت تلویحی نسبت به دیپلماسی لبخند اشاره داشت. به گزارش «وطن امروز»، لاریجانی که در مراسم جشن میلاد امام حسین(ع) در جمع فرماندهان و کارکنان یگان حفاظت مجلس سخنرانی می‌کرد، حرکت تکاملی انقلاب را نیازمند درک درست و شناخت تاکتیک‌ها عنوان کرد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رو به ترقی و تکامل است، افزود: موانعی در این راه داریم اما حرکت تکاملی انقلاب کاملا مکشوف است و نباید مشکل را تنها مسائل سیاسی دانست. در 10 سال گذشته می‌توان این موضوع را دید و در حوزه اقتصادی معتقدم اگر به صورت دقیق عمل شود می‌توانیم این مشکلات را که به علت ستم خارجی‌ها به وجود آمده از آن عبور کنیم. با این حال جمهوری اسلامی ایران در بحث فناوری و امنیت پیشرفت داشته است. رئیس مجلس افزود: سپاه پاسداران عامل امنیت برای ایران است و به عنوان یک قدرت برتر در منطقه مطرح شده لذا نیاز به درک درست از حرکت تکاملی انقلاب داریم و مصافی که ما در مسائل هسته‌ای و دیگر امور داریم واقعی است و با لبخند قابل حل نیست بلکه باید تاکتیک‌ها را شناخت.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات ایران و 1+5 و برخی اظهارات متوهم طرف غربی اشاره و تاکید کرد مذاکرات منطقی دارد و ایران براساس قوانین بین‌المللی اقدام می‌کند و آنها نمی‌توانند قوانین جدیدی را برای ایران وضع کنند. به گزارش «وطن امروز»، این هشدار رئیس مجلس ناظر به برخی نگرانی‌هایی است که می‌گوید ممکن است در توافق جامع محدودیت‌هایی برای ایران اعمال شود که این محدودیت‌ها حقوق مسلم هسته‌ای ایران در NPT را از بین می‌برد. به عبارتی ممکن است توافقنامه جامع جایگزین حقوق هسته‌ای ایران در NPT  شود. رئیس مجلس اظهار داشت: در مساله هسته‌ای غربی‌ها هدف‌گذاری‌شان را به صورت روشن و شفاف اعلام کردند، طوری که چند روز پیش وزیرخارجه آمریکا گفت که هدف ما از مذاکرات این است که ایران را از تکنولوژی هسته‌ای دور کنیم که اشتباه می‌کنند چرا که ایران دستاوردهای هسته‌ای را با کمک آمریکا و غربی‌ها کسب نکرده که بخواهند بگویند ترمز را می‌کشیم بلکه با تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان داخلی آن را به دست آورده است.


 برنامه ششم توسعه تا اردیبهشت 94 در مجلس
 
به گزارش روزنامه آرمان امروز، معاون اول رئیس‌جمهور ديروز روز پركاري داشت، سخنراني، سفر به لرستان، وعده‌ها و تلاش براي تحقق وعده‌ها پيش از سفر به لرستان. معاون اول رئيس‌جمهور روز گذشته به ميان دانشجويان رفت تا قشري‌نگري و طايفه‌گري را معني كند. پارتي‌بازي و رانتي كه 3000 دانشجو از آن بهره بردند! بهره‌گيري 3000 دانشجو از امكانات وزارت علوم؛ موضوع سخنراني اسحاق جهانگيري بود. وي به با اشاره پرونده 3000 دانشجوی بورسیه، از وزارت علوم خواست با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد کند به نحوی که اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان برگردد.

تكذيب خبر تغيير وزير كشور

روزنامه اعتماد نوشت:
سايت‌هاي منتقد دولت روز گذشته خبر از نخستين تغيير در كابينه روحاني دادند؛ تغيير وزير كشور. كسي كه گفته شده تا چندي ديگر جاي خود را به رييس پيشين بنياد مستضعفان و جانبازان خواهد داد. روز گذشته سايت بولتن‌نيوز نوشت كه در آينده نزديك «فروزنده كه به عنوان رييس بنياد مستضعفان عملكرد موفقي در دوره مديريت خود داشته است به عنوان وزير كشور، انتخاب خواهد شد تا مديريت وزارت كشور تقويت شود». اين در شرايطي است كه بولتن‌نيوز مدعي شده كه سعيدي‌كيا جايگزين محمد فروزنده در بنياد مستضعفان و جانبازان خواهد شد. خبر تغيير وزير كشور در حالي منتشر شده است كه عبدالرضا رحماني فضلي از نزديك‌ترين اعضاي كابينه يازدهم به جريان اصولگرايي محسوب مي‌شود.

مسووليت فروزنده بر بنياد مستضعفان در هفته‌هاي اخير و با پايان دوره قانوني رياست وي به اتمام رسيد. اين خبر اما هنوز مورد تاييد هيچ منبع رسمي قرار نگرفته است. حسينعلي اميري، قائم مقام وزير كشور و سخنگوي اين وزارتخانه در رابطه با صحت خبر يادشده به «اعتماد» مي‌گويد: «اين خبر را از اساس كذب مي‌دانم و به هيچ عنوان مورد تاييد نيست. هيچ اقدامي براي تغيير وزير كشور صورت نگرفته است». وي توضيح مي‌دهد تغيير معاون سياسي در وزارت كشور نيز به معناي تغييرات عميق‌تر در اين وزارتخانه نيست و رفتن ميرولد نيز با توجه به توافق قبلي صورت گرفته است. اميري تاكيد مي‌كند كه محمدرضا رحماني فضلي همچنان در آينده نيز به عنوان وزير كشور به كار خود ادامه خواهد داد. در همين حال منابع خبري خارج از دولت نيز اين تغيير احتمالي را تاييد نمي‌كنند.


آمانو باز هم صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید نکرد

روزنامه وطن امروز نوشت:
به‌رغم همکاری‌های گسترده و بعضا فراقانونی ایران با آژانس در دوره جدید اما مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون از اعلام صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرده است. آمانو که در گزارش چندی پیش خود از اعلام صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران خودداری کرده بود این بار نیز صراحتا اعلام کرد، نمی‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده است. این موضوع درحالی است که ایران به‌رغم شفاف‌سازی‌های گسترده گذشته به تازگی 2 مدالیته جدید همکاری در زمینه بازرسی‌ها با آژانس منعقد کرده که در یکی از این مدالیته‌ها امکان برخی دسترسی‌ها به اطلاعات نظامی ایران (چاشنی‌های انفجاری) نیز برای کارشناسان آژانس فراهم شده است.

با این حال اما یوکیا آمانو روز گذشته در نشست شورای حکام اعلام کرد: با توجه به اجرای پادمان در ایران،‌ آژانس به فعالیت خود برای راستی‌آزمایی عدم‌انحراف در مواد هسته‌ای که از سوی ایران تحت توافقنامه پادمان اعلام شده است، ادامه می‌دهد. با این حال، آژانس در موقعیتی نیست که به صورتی معتبر بابت عدم‌وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران اطمینان حاصل کند و در نتیجه بتواند نتیجه‌گیری کند همه مواد هسته‌ای در ایران در (چارچوب) فعالیت‌های صلح‌آمیز است.


 توفان سرخ و سیاه

شرق نوشت: تهران عصر دیروز در مشت توفان بود،‌ توفانی که با ابر بزرگ و سرخ رنگی از جنس گرد و خاک شروع شد و در ادامه پرده‌ای سیاه بر آسمان پایتخت کشاند. این توفان که با همه بزرگی و  قدرت تخریبش از سوی سازمان هواشناسی پیش بینی نشده بود تا لحظه تنظیم این خبر (20:45) دست‌کم چهار کشته و براساس خبرهای تایید نشده پنج قربانی،  بیشتر از 30 زخمی، قطع برق 50هزار خانه و لغو برخی پروازهای تهران در فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی‌، نتیجه آن بود. همچنین به‌دلیل سقوط درختان و داربست‌ها و مصالح ساختمانی از بناهای نیمه‌کاره، خودروهای زیادی در گوشه‌وکنار شهر دچار خسارت شدند. علاوه بر این وقوع یک سلسله تصادف
زنجیره ای در اتوبان تهران قم و سقوط چندین دکل مخابراتی نیز از دیگر تبعات این توفان بود.

به‌گفته مسوولان سازمان هواشناسی، منشا وقوع این توفان، محلی و از جنوب‌غرب پایتخت بود. مدیرکل مرکز پیش‌بینی هواشناسی کشور در این‌باره به «ایسنا» گفت: «سامانه توفان محلی که با ابر «کومولونیمبوس» همراه است از ساعت چهار بعدازظهر از جنوب‌غرب تهران آغاز شده و دارای رشدی قائمی بوده که تغییرات شدیدی در جهت باد داشت.» وظیفه با بیان اینکه «سرعت این سامانه در ایستگاه مهرآباد 32متر در ثانیه برابر با 115کیلومتر در ساعت ثبت شده است» افزود: «این سامانه معمولا با باد شدید همراه است و سبب غلظت گردوخاک و رعد و برق می‌شود.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمدی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    برای کسانیکه به کمتر از زندگی ساقط کردن احمدی نژاد راضی نبوده اند،تحرک عادی درزندگی معمولی او نیز وحشت آور است . بالاخره زمانی احیای گفتمان انقلاب اسلامی ، پرده از چهره خیلی ها فرو انداخت. در سالگرد ارتحال جانسوز مولای حزب الله ،با خمینی (راه و مرام خمینی) رهسپاریم تا شهادت
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    مشرق جان شما که کامنت مخاطبین خودتو گزینشی میذاری
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    درود بر احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس