بیش از بیست هزار نفر که اکثر آنان را جوانان سیاه پوش در تاسوعا و عاشورای حسینی خود را به زیارتگاه مجلل خواهر امام رضا(ع) رساندند و با تشکیل دستجات سینه زنی و زنجیر زنی به عزادارای سرور و سالار شهیدان پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از ابنا، در ایام محرم مساجد جمهوری آذربایجان مملو از عاشقان و دلباختگان امام حسین(ع) است.

حسینیه اهل بیت(ع) در باکو نیز این شب ها پذیرای صدها نفر از ایرانیان مقیم و شیعیانی است که به عشق سید الشهدا(ع) به عزاداری می پردازند. قرائت قرآن، سخنرانی نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، مرثیه خوانی و سینه زنی از برنامه های سوگواری ماه محرم در حسینیه اهل بیت(ع) در باکو است.

در جمهوری آذربایجان اکثر شیعیان به ماه محرم اعتقاد قلبی ویژه ای دارند. در مناطق شیعه‌نشین معمولا تا اربعین حسینی به موسیقی گوش نمی‌دهند و تلاش می نمایند کارهای غیرشرعی انجام ندهند. در این مناطق مراسم عروسی در ماه محرم و صفر برگزار نمی‌شود.

تا پایان ماه محرم و اربعین حسینی، معمولا در خانواده هایی که با اعتقادات دینی آشنایی دارند مخصوصا در مناطق جنوبی این کشور، خانم ها موهایشان را رنگ نمی‌كنند و لباس های نو نمی‌دوزند و تغییر مكان نمی‌دهند.

 مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا لباس های رنگارنگ مخصوصا لباس قرمز نمی‌پوشند. خانواده های مذهبی که توان مالی دارند سفره های احسان را می گسترانند و در خانه‌ها، مراسم مرثیه برگزار می‌كنند.

 اکثر مردم آذربایجان از اسامی نظیر علی، حسن، علمدار، عباس، علی عباس، ذوالفقار، فاطمه، زینب، زهرا و سكینه، برای كودكان متولد شده در ماه محرم استفاده می کنند. در اکثر مراكز فروش نوارهای موسیقی، به جای نوای موسیقی، صدای نوحه‌سرایی، مرثیه و روضه می‌آید. مردم در مساجد جمع می‌شوند و مساجدی كه روحانیان آن فعال‌اند، دارای برنامه‌های متنوع عزاداری‌اند.

در این ایام مردم به خصوص در رایونهای جنوبی(جلیل‌آباد، نفت‌چالا، ماساللی، لنكران، یاردیلمی، لریك و آستارا و...) مراسم عزاداری امام حسین را بر پا می کنند. همچنین در شهر باكو، مخصوصاً روستاهای باكو برنامه های عزاداری برگزار می گردد.

 در شهر باكو پایتخت جمهوری آذربایجان آئین های عزاداری در مساجد تازه‌پیر، حاجی سلطانعلی، گوی مسجد،مشهدی داداش،حاج جواد و نیز در اکثر حسینیه‌ها با شركت قابل توجه شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) بویژه جوانان مومن آذری برپا می شود؛ یکی از برنامه هایی که در ایام ماه محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا در جمهوری آذربایجان صورت می گیرد اهداء خون توسط عزاداران می باشد ؛  در روز عاشورا؛ روستای نارداران در نزدیکی شهر باکو به سبب وجود زیارتگاه امامزاده معروف ،حضرت رحیمه خاتون؛خواهر امام رضا(ع) به مرکز برگزاری مراسم عزاداری تبدیل می شود.


بیش از بیست هزار نفر که اکثر آنان را جوانان سیاه پوش تشکیل می دهد خود را به زیارتگاه مجلل خواهر امام رضا(ع) می رسانند و با تشکیل دستجات سینه زنی و زنجیر زنی به عزادارای سرور  و سالار شهیدان می پردازند. به غیر از نارداران در سایر مساجد و اماکن مقدس به ویژه امامزاده بی بی هیبت و امامزاده محسن نیز برنامه های مشابه برگزار می گردد.

در ادامه تصاویری از مراسم عزاداری شیعیان جمهوری آذربایجان در تاسوعا و عاشورای حسینی را مشاهده می‌کنید:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس