روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار سند دیگری از اسناد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا افشا کرد آمریکا مکالمات تلفنی ۳۵ رهبر دنیا را شنود کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در شرایطی که گزارش‌هایی از شنود تلفنی مکالمات صدراعظم آلمان، رئیس جمهور مکزیک و شهروندان فرانسوی، فشارها بر دولت اوباما به خاطر رسوایی جاسوسی‌های دولت را شدت بخشیده است، روزنامه انگلیسی گاردین هم سند دیگری از اسناد افشاگرانه ادوارد اسنودن منتشر کرد که نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات 35 رهبر جهان  را شنود کرده است.

بر اساس این گزارش، آژانس امنیت ملی آمریکا پس از آنکه یک مقام دولتی این کشور شماره تلفن‌های مربوط به 35 رهبر دنیا را در اختیار این سازمان قرار داد از آنها جاسوسی تلفنی کرده است.

مقام آمریکایی که این شماره تلفن‌ها را در اختیار آژانس امنیت ملی قرار داده از سازمانی غیر از این سازمان بوده است.

این یادداشت محرمانه نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی مقامات بلندپایه در نهادهای «مشتری» خود، مانند کاخ سفید، وزارت خارجه و پنتاگون را ترغیب می‌کند تا دفترچه‌های یادداشت تلفن خود را به این آژانس بدهند تا بتواند شماره تلفن سیاستمداران خارجی را به سامانه‌های تجسس خود اضافه کند.

این سند همچنین نشان می دهد یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده بیش از 200 شماره تلفن، از جمله شماره تلفن 35 رهبر جهان را در اختیار این آژانس قرار داده است. در این سند نامی از هیچکدام از این 35 رهبر برده نشده است. آژانس امنیت ملی سریعاً «مأمور» تجسس از این افراد شده است.

این سند آژانس امنیت ملی که در اختیار گاردین قرار گرفته نشان می‌دهد سندی مربوط به اکتبر 2006 است و خطاب به کارکنان «اداره اطلاعات سیگنال‌ها»، از اداره‌های داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا صادر شده است. عنوان سند مذکور چنین است: «مشتری‌ها می‌توانند به اداره اطلاعات سیگنال‌ها برای به دست آوردن شماره تلفن‌های قابل ردیابی کمک کنند.»

در آغاز این سند نمونه‌ای از کمک مقامات آمریکاییِ آشنا با رهبران و سیاستمداران دنیا به جاسوسی‌های این آژانس ذکر شده است.

در ابتدای این سند آمده است: «در یک مورد اخیر، یک مقام آمریکایی 200 شماره تلفن از 35 رهبر دنیا را در اختیار آژانس امنیت ملی قرار داد.»

در ادامه تصریح شده که این شماره تلفن‌ها به این سازمان کمک کرده جزئیاتی از شماره تلفن‌های جدید به دست آورده و آنها را به لیست تجسس خود اضافه کند.

در این سند همچنین اعتراف شده که شنود این شماره‌ها «اطلاعات قابل گزارش اندکی» به دست داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس