احمدی نژاد پشت تریبون رفت و از انسان، عدالت، امام و خدا با برای مردم نارمک حرف زد اما کلامی از «بهار» بر زبان نیاورد، واژه ای در سال آخر دولت احمدی نژاد مکررا به گوش می رسید.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


احمدی نژاد:
«دانشگاه ایرانیان» با مشکلات اداری مواجه شده است


بر اساس گزارش روزنامه شرق، احمدی‌نژاد وارد مسجد شد، امام جماعت ایستاده از خدمات هشت‌ساله او تعریف می‌کرد که احمدی‌نژاد نشست، سرش را پایین انداخت و با انگشتری که به دست داشت بازی می‌کرد. کمی بعد امام‌جماعت برای بار دوم خاطره‌اش را از نو تعریف و تمام کرد و آمد کنار احمدی‌نژاد نشست. امام‌جماعت از احمدی‌نژاد پرسید: «پایتان چطور است؟» احمدی‌نژاد دستی به زانوهایش کشید و گفت «الان بهترم.» مجری برنامه از احمدی‌نژاد خواست بایستد تا از او تقدیر شود. احمدی‌نژاد از سوی خانواده‌های شهدا و مومنین هم‌محلی‌اش یک تابلوفرش که روی آن «و ان‌یکاد» نوشته بود از دست امام‌جماعت مسجد و جانبازی که کنارش ایستاده بود گرفت  و سپس پشت تریبون رفت و از انسان، عدالت، امام و خدا با برای ورود 150 نفر حاضر، حرف زد اما کلامی از «بهار» بر زبان نیاورد.

در برابر پرسش از 16‌میلیاردتومان لبخند زد، درباره ساختمان «لادن» هم لبخند زد با این تفاوت که پشت‌بند این لبخند صلوات فرستاد. در پاسخ به اینکه «چرا دیگر کاپشن بهاری تنتان نمی‌کنید»، گفت: «الان تابستان است» و وقتی خبرنگار جواب داد که سال‌های اول همه فصل‌ها تنتان بود، جوابی نداد. از قیاس آمار دولتش با آماری که روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی ارایه کرده بود چهره در هم کشید. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه که آیا خبر جدیدی از دانشگاه ایرانیان دارید گفت: «فعلا با مشکلات اداری مواجه شده‌ایم که در صورت حل‌شدن آن خبرهای جدید را به اطلاع خواهیم رساند.»


 یکشنبه نیویورک ابری یا آفتابی؟

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: لحن و صوت مقامات تازه دستگاه دیپلماسی کشورمان متفاوت از ادوار قبلی است هر چند در اصول و حفظ منافع ملی تغییر و تفاوتی نیست و از حسن اتفاق همین تغییر تاکتیک‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مغفول مانده و نگرش حرفه‌ای به عرصه دیپلماسی است که بارقه‌های امید برای حل و فصل موضوع هسته‌ای را زنده کرده و روحی تازه به کالبد سیاست خارجی ایران دمیده است. تیم جدید معتقد است که با لحاظ این نکات امکان پیشبرد برنامه هسته‌ای در عین تنش‌زدایی را دارد. ظریف نه تنها گفتمان ظریفانه‌تری را پیشه خود کرده بلکه از ابزارهای نوینی نیز برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند.

همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ایران و غرب درست در یک پیچ تاریخی و نقطه عطف قرار گرفته و هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان با تغییر رویکردها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تعامل سازنده و دوری جویی از حواشی آسیب زنده و پیگیری تخاصم‌های بیهوده به نقطه مشترکی برای برون‌رفت از شرایط موجود به سمت و سوی وضعیت مطلوب که شامل بر تامین‌کنندگی منافع هر دو طیف ماجرا شود، دست یافت. این تغییر رویکرد در نامه تبریک اوباما به روحانی برای انتخاب مجددش و همچنین در کلام مقام معظم رهبری که در آخرین سخنان خود گفته‌اند: معتقد به نرمش قهرمانانه در دیپلماسی هستم هویدا شده است و تنها باید دید مذاکره‌کنندگان دو طرف می‌توانند با ظرافت و حسن نیت مذاکرات را به پیش ببرند و به نقطه معلوم رهنمون کنند؛ ظرفیتی که اگر درست و بهینه از آن استفاده نشود امکان تاثیرگذاری معکوس و بردن پرونده به قهقرای بی‌سر و ته را دارد.

چه‌ کسانی همراه روحانی به نیویورک می‌روند؟

جام جم نوشت: هیات همراه رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک امسال به نسبت سال‌های گذشته کمی سبک‌تر است و تقریبا بین ۶۰ تا ۷۰ ویزا از مراجع ذی‌ربط آمریکایی برای سفر به نیویورک درخواست شده است. در این سفر علاوه بر رئیس‌جمهور، تعدادی از مقامات دفتر رئیس‌جمهور از جمله رئیس دفتر و همچنین معاونان وی، روحانی را همراهی می‌کنند.

به گزارش سایت جهان‌نیوز، معاون تشریفات و معاون‌ سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از جمله مقاماتی هستند که حضور آنها در این سفر قطعی است. علاوه بر این، حضور وزیر نفت و دو نفر از نمایندگان مجلس نیز در این سفر قطعی شده و برای آنها تقاضای ویزا شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز آن‌طور که در صفحه فیس‌بوکش گزارش داده بود قرار بود دیشب عازم نیویورک شود.


رایزنی لاریجانی با روحانی درباره توفیقی

جام جم نوشت: یکی از چهره‌های شاخص مجلس که خبرگزاری فارس نامی از وی نبرده است، با اشاره به گفت‌وگوی لاریجانی با روحانی درباره فضای منفی مجلس نسبت به توفیقی گفته است: روحانی به احتمال زیاد توفیقی را برای کسب رای اعتماد جهت تصدی وزارت علوم به مجلس پیشنهاد نمی‌کند.

روايت رويترز از ماجراي شايعه رفع فيلتر فيس‌بوك

روزنامه تهران امروز نوشت: رويترز مدعي شده است از صبح روز گذشته ايرانيان توانسته‌اند آزادانه به رسانه‌هاي اجتماعي دسترسي يابند.بنابراين گزارش ايرانيان توانسته‌‌اند آزادانه به پايگاه‌هاي ارتباطات اجتماعي فيس‌بوك و توئيتر دسترسي داشته باشند. مدير بنياد مرزهاي الكترونيكي كه يك نهاد مدافع آزادي بيان است، نوشته گزارش‌هاي متعددي از كاربران ايراني چند موسسه خدمات اينترنتي دريافت كرده كه همگي تاييد كردند به نظر مي‌رسد ممنوعيت استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي در ايران برداشته شده است.يورك افزوده: برخي سايت‌‌هاي مسدود شده هم گزارش مي‌دهند كه رفع فيلتر شده‌‌اند و از جمله شوراي آمريكايي‌هاي ايراني تبار از رفع فيلتر سايت خود خبر داده است. ادعاهاي رويترز در حالي است كه بررسي‌ها حاكي از آن است محدوديت‌هاي اعمال شده در شبكه‌هاي اجتماعي فيس‌بوك و توئيتر همچنان ادامه داد.


نامه الهه راستگو به مسئولان امنیتی: تهدید شدم

به گزارش جام جم، واکنش‌ها به رأی الهه راستگو عضو شورای شهر تهران در جلسه انتخاب شهردار ادامه دارد و پس از فاز «تخریب» و «اخراج»، گویا وارد فاز «تهدید» شده و در همین راستا به گزارش مهر، راستگو طی نامه‌ای به مسئولان عالی امنیتی و انتظامی استان تهران اعلام کرده «از سوی یکی از اعضای شورای شهر و همراهانش تهدید شده‌ام و خود و خانواده‌ام احساس امنیت نداریم و درخواست حمایت و تامین جانی دارم.»

ماجراي نامه يك نويسنده كويتي به هاشمي

تهران امروز نوشت: خليل علي حيدر نويسنده اهل سنت كويتي در نامه‌اي انتقادي به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوري اسلامي ايران نوشته: دولت آقاي احمدي‌نژاد كه تمام شد و رفت ولي آقاي هاشمي واقعا پاسخگوي اين آتش‌افروخته و غيرقابل مهار جنگ شيعه و اهل سنت كه لااقل بخشي از آن متوجه افراطي‌گري‌هاي 8 ساله گذشته سياست خارجي ايران بود، چه كسي است؟ به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله هاشمي اين نويسنده نوشته: آيا شما قبول داريد كه ايران بالاخص در 8 سال اخير -دولت آقاي احمدي‌نژاد- نه تنها در مقابله با آتش‌افروزي دشمنان اسلام بين شيعه و اهل سنت خوب عمل نكرده، بلكه با افراطي‌گري سياسي خود بر تنور اين اختلافات دميد؟ آيا طرح اسلام ايراني براي دشمني بين مسلمانان نبود؟ آيا بر هم زدن روابط حسنه ايران با كشورهاي عربي بالاخص عربستان كه در زمان دولت جناب‌عالي در بالاترين حد خود بود در همين راستا نبود؟


اعلام آمادگی آمریکا برای تعامل با ایران

روزنامه بهار نوشت:
وزیر خارجه دیشب راهی نیویورک شد؛ سفری ظاهرا برای شرکت در جلسات مقدماتی مجمع عمومی سازمان ملل اما در اصل برای پایان دادن به اختلافات و سوءتفاهمات حول‌محور برنامه هسته‌ای ایران. این را البته خود محمد جواد ظریف هم به آن اذعان دارد. او دیروز در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «امشب برای شرکت در مجمع عمومی ملل متحد عازم نیویورک هستم. در حاشیه مجمع عمومی با بعضی وزرای خارجه، خانم اشتون و احتمالا با 1+5 ملاقات خواهم داشت. امیدوارم با دعای خیر شما مردم عزیز و خداجوی ایران در حل مشکلات مردم با حفظ تمامی حقوق کشور توفیقی به دست آورم.» برجسته کردن دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گروه 1+5 و ملاقات احتمالی با گروه میانجیان بین‌المللی حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران متشکل از 5 عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان موسوم به گروه 1+5 گواهی است بر این مدعا که تمرکز هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پایان دادن به مناقشه هسته‌ای است؛ مناقشه‌ای که تداوم آن ادامه اعمال تحریم‌ها و تداوم مشکلات اقتصادی دولت و مردم را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    خاصّه‌خوانی مشرق؛
  • هادی ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    امیدوارم با دعای خیر شما مردم عزیز و خداجوی ایران این یه تیکه از حرفش من و یاد استاد توهم انتخابات و پیروز ساعت 11دهمین انتخابات ریاست جمهوری که به یه مشت منافق و بهایی که تو روز عاشورا زدن و رقصیدن و مردم عزادار و کتک زده بودن میندزاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس