کد خبر 242092
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

اظهارات سعید حجاریان مبنی بر اینکه در انتخابات سال 88 تقلب و تخلف رخ نداده، موجب به هم ریختگی گسترده در اردوگاه فتنه‌گران شده است.

به گزارش مشرق، حجاریان پیش از این در مصاحبه با تسنیم گفته بود اعتقاد ندارد تقلب و تخلفی در انتخابات 4 سال پیش رخ داده اما معتقد به تدلیس سیستماتیک است.
شکوری‌راد عضو حزب منحله مشارکت در واکنش به این سخنان به سایت جرس (ارگان حلقه ماسونی لندن) گفت: آقای حجاریان شخصیت ممتازی هستند که نظراتشان مورد توجه قرار می‌گیرد، اما ایشان بدلیل وضعیت جسمی که دارند کمتر در مجامع و محافل اصلاح‌طلبان حضور فعال دارند و به همین جهت نمی‌شود نظرات ایشان را بعنوان نظرات مجموعه اصلاح‌طلبان در نظر گرفت. نظرات آقای حجاریان تنها نظرات ایشان هست و یکی از ویژگی‌های ایشان هم متفاوت صحبت کردن اوست که گاهی اوقات موجب سوءتفاهماتی می‌شود.

علاقه ایشان به استفاده از واژگان جدید بر کسی پوشیده نیست. از جمله برای اینکه مصاحبه‌کننده را دور بزنند و او متوجه نشود که ایشان چه گفته‌اند، از کلمه «تدلیس» استفاده کرده‌اند. به نظر من آقای حجاریان حرف جدیدی نزدند و صحبتهای قدیمی را با واژگان جدید بیان کردند. وی می‌افزاید: بدین ترتیب این اولین‌بار نیست که آقای حجاریان اظهارنظری می‌کنند که برخلاف نظرات عمومی مجموعه‌ای است که ایشان به آن تعلق دارند. در هر حال صحبتهای ایشان موجب سوءتفاهماتی شده است.

تخطئه سخنان حجاریان در حالی است که پیش از این خاتمی، موسوی خوئینی‌ها، تاج‌زاده، محمدعلی ابطحی، محمدرضا تاجیک و... در محافل عمومی یا خصوصی تصریح کرده‌اند ادعای تقلب در انتخابات سال88 واقعیت ندارد.
در همین حال سایت روز آن‌لاین از قول یکی از عناصر نزدیک به حزب مشارکت نوشت حجاریان با الفاظ بازی می‌کند و سوال این است که آیا موسوی بدون داشتن ارزیابی درست از نتایج آرا، خود را پیروز انتخابات معرفی کرده است؟

حسن شریعتمداری از عناصر مرتبط با لانه جاسوسی سابق آمریکا نیز در مصاحبه با «خودنویس» گفت: حاکمیت به کمتر از توبه عوامل اتفاقات سال 88 راضی نیست و عباراتی از قبیل سخنان حجاریان، حاکمیت را راضی نخواهد کرد. اصلاح‌طلبان می‌دانند که واژه‌هایی نظیر عبارات حجاریان مورد قبول حاکمیت قرار نخواهد گرفت و بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها می‌خواهند بدین وسیله راه را هموار کنند تا نهایتا تن به توبه بدهند و شاید بدین ترتیب زندانیان آزاد شوند.
از سوی دیگر پایگاه اینترنتی اخبار روز نوشت: برخی اصلاح‌طلبان در حال وداع با جنبش سبز هستند. اگر به مذاکرات مجلس در مورد رأی اعتماد به کابینه توجه کنیم متوجه می‌شویم که برخی اصلاح‌طلبان آشکارا با لبیک گفتن به [آیت‌الله] خامنه‌ای به جنبش سبز و حتی اصلاح‌طلبی پشت کرده‌اند. مثلا محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مشاور آقای کروبی در انتخابات 88 در پاسخ یکی از اصولگرایان، جنبش سبز را «فتنه» می‌نامد. و یا سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاحات حکومتی ناگهان با شکستن سکوت خود تقلب در انتخابات 88 را که انگیزه اصلی جنبش سبز بود به زیر سوال می‌برد، و آنهم درست پس از آنکه رهبری اصلاح‌طلبان را در این مورد سرزنش کرده و مورد مواخذه قرار داده بود.

در ادامه این تحلیل آمده است: وداع اصلاح‌طلبان حکومتی با دست‌آوردهای جنبش سبز(!) بدون شک ضربه‌های بزرگی بر جنبش سبز وارد می‌کند. مهمترین ضربه ایجاد شکاف جدی در میان صفوف اپوزیسیون است که می‌تواند نیروهای مذهبی را در مقابل نیروهای سکولار قرار دهد.
 
همچنین وبسایت سکولاریسم نو با ابراز ناخرسندی از اینکه تئوریسین روزگار حاکمیت اصلاح‌طلبان از ادعای تقلب عقب‌نشینی کرده، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در یکی از سخنان اخیر خود خواهان توبه اصحاب فتنه، بخوانید «اصلاح‌طلبان و سبزها»، پیرامون اتهام تقلب در انتخابات سال 88 شده بود. او گفته بود با این که در خلوت به آن اعتراف می‌کنند، اما چرا علنا آن را مطرح نمی‌سازند؟! اکنون، زمانی اندک پس از آن سخنان، سعید حجاریان در گفتگو با تسنیم، نه فقط تقلب که اتهام تخلف را هم رد کرده است! او هم‌چنین در طی دیداری با دانشجویان انجمن اسلامی خواهان رعایت اعتدال در مطالبات و پائین‌کشیدن فتیله انتظارات شده است. وقتی اصلاح‌طلبی در سال‌های پس از 76 در بورس بود، او در قامت یکی از مدافعان سرسخت آن و به عنوان یکی از تئوریسین‌هایش، مدافع فشار از پائین و چانه‌زنی در بالا و اعمال نوعی «حاکمیت دوگانه» بود. اما با افول اصلاح‌طلبی، زبان وی هم بتدریج الکن شده و اوج این الکنی پس از دستگیری وی در پی بحران و اعتراضات سال 88 بود که او در گفتگوئی در صداو سیما از مواضع پیشین خود عدول کرده و لب به انتقاد از اصلاح‌طلبان گشود. با تغییر آب و هوا بار دیگر او وارد میدان شده است و پیشاپیش و صریح‌تر از دیگر اصلاح‌طلبان به تخطئه ادعای تقلب و تطهیر نظام پرداخته است.

*کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس