کد خبر 1594719
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان چگونگی پاسخ اسرائیل به یادداشت منتشر شده از سوی دنیل‌بایمن، کارشناس برنامه «ضدتروریسم» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» پرداخت:

دنیل‌بایمن، کارشناس برنامه «ضدتروریسم» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» طی یادداشتی سناریوهای اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حملات ایران به مراکز نظامی این حکومت را مورد بررسی قرار داده است.

به اذعان بایمن اگر کمک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن نبود، پدافند اسرائیل موفق به سرنگونی حجم بالای پرتابه‌ها نمی‌شد.

بنابراین اسرائیل برای احیای بازدارندگی ازدست‌رفته‌اش باید به ایران که برنامه هسته‌ای پیشرفته‌ای نیز دارد، پاسخ دهد تا دیگران، از جمله گروه‌های مقاومت پیرامون اسرائیل متوجه شوند که «حمله به اسرائیل، بهای گزافی در پی خواهد داشت».

نویسنده چهار گزینه را برای اسرائیل برشمرده است.

  • انفعال

این اقدام گرچه رضایت آمریکا را در پی دارد ولی به «نارضایتی افکار عمومی اسرائیل و افزایش جسارت ایران» خواهد انجامید.

  • حمله مستقیم

اسرائیل می‌تواند به پایگاه‌های نظامی یا سکوهای پرتاب موشکی ایران حمله کند. خطر این اقدام این است که پاسخ دوباره ایران به اسرائیل را در پی خواهد داشت. هم‌چنین ممکن است به نبرد تمام‌عیاری بین اسرائیل و حزب‌الله منجر شود و حملات گروه‌های مقاومت عراقی علیه نیروهای آمریکایی نیز از سر گرفته شود.

  • عملیات مخفی

عملیات پنهان درون ایران مانند «خراب‌کاری در تأسیسات نظامی یا یک حمله سایبری»، گزینه کم‌خطرتری است که واکنش تهران را برنخواهد انگیخت. ولی «پیام ضعیفی» را مخابره کرده و «رضایت کمتری در اسرائیل» در پی خواهد داشت.

  • ترور در خارج

عملیات ترور «شخصیت‌های نظامی و اطلاعاتی ایران در خارج از کشور» که هم این پیام را به ایران ارسال می‌کند «که در ارعاب اسرائیل شکست خورده» و هم «به ساکنان اسرائیل اطمینان می‌دهد که این حکومت، هم‌چنان، دشمنان اسرائیل را هدف قرار می‌دهد».

به نظر می‌رسد گزینه ترور یک شخصیت نظامی مهم در خاک ایران که بین گزینه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرد نیز از یک‌سو نوعی عملیات پنهان و از سوی دیگر، یک پاسخ آشکار تلقی شود که در بین گزینه‌های اسرائیل قرار داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    2 4
    جوری که دیگه از جاش بلند نشه
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    2 5
    دندان شکن خواهد بود طوری میزنه که نفهمید چه جوری خورید مثل دفعات قبل
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      5 0
      نخود سیاه ـــ پهپادهای ایران عملیات فریب بود؛ ایران تمام رادارها و سامانه های پدافندی آمریکا و دوستان را فرستاد دنبال 99% نخود سیاه ؛ تا موشکهایش با خیال راحت بخورند به اهداف اسراییلی.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    9 0
    زبان زور : یکتا زبان بین المللی معتبر کل جهان ـــ در تمام طول تاریخ و تمام عرض های جغرافیا.ــــ هر که زورش بیش ؛ حقش بیشتر.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    3 0
    دو نوع پاسخ یکی رسانه ای و دیگری عملی . در رسانه هایشان که تا همین الان هم کلی حمله و عملیات نظامی خیالی انجام داده اند ولی در عمل و واقعیت چون به تنهایی قادر به این کار نیست تا متحدانش را قانع نکند هیچ کاری نمیکند چون ایران گفته است هر گونه آسیب به هرکس و هرجا پاسخ کوبنده تری خواهد داشت هر غلط اضافه صهیون ها خودکشی است .
  • حمیدرضا IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    4 0
    ضربه مهلکی که اسرائیل از ایران خورد جرات تحرک رو ازش گرفته..غلط زیادی خورد بازم درب و داغونش کنید.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 5
    ته این داستان آخرش تو تهران هست تا جنگ رو نکشونن تو خاک این مملکت دست بردار نیستن دست بر دارین از خراب کردن زندگی کشورهای منطقه و به بدبختی کشوندن ملت خودتون به جای این کارها پولها رو خرج ابادانی و رفاه مردمتون کنین
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    1 2
    گزینه حمله مستقیم انتخاب میکند ضربات هم سنگین خواهد بود کاش مثل خودش یه مکان مثل سفارت یا یه شخصیت رو میزدین
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    اونا متحدان خوبی دارن . ما هم تنها هستیم . فکر نکنم حریف بشید . خاورمیانه مثل قبل نیست . هیچ کشور از ایران خوشش نمیاد. وقتی یه دفعه پژو ۱۵۰ گرون میشه . نشون میده مردم پشتیبان نیستن . بکشید کنار .
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    بدلیل ضعیف بودن عمق استراتژیک که میتوان آن را به ضعف بنیه نیز تشبیه کرد و با توجه به این نکته که اکثریت جمعیت 7 میلیون نفری صهیونیستها در یک محدوده کوچک در شعاع 30 کیلومتری اطراف شهر تل آویو قرار دارند - در صورت لزوم با هدف قرار دادن برخی بخش های حیاتی از جمله ایستگاه ورودی نفت وارداتی از آذربایجان و انبارهای تسلیحاتی اطراف بندر حیفا و ...دیگر نقاط حساس بدون نیاز به درگیری طولانی در مدت زمانی حدود یک ماه به احتمال زیاد آن رژیم سقوط خواهد کرد. در این صورت سیل عظیم مهاجرت معکوس به سمت نیویورک و دیگر شهرهای غربی آغاز خواهد شد و پس از چند ماه پروژه کشور یهود انگلیسی - آمریکایی - صهیونیستی به طور کلی پایان خواهد یافت.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    2 0
    بهترین پاسخ در صورت حمله اسرائیل؛ وارد شدن به مرحله نهایی ساخت سلاح هسته ای.مرگ یه بار شیون هم یه بار. مطمئنا با جو حاکم بر جامعه در صورت حمله اسرائیل،ساخت سلاح هسته ای خواسته اکثر مردم خواهد شد.
  • PL ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    ما با وعده صادق دشمن رو سوار اره کردیم. اما این دشمن حاضره که از هر طرف جر بخوره اما دست به یک کاری هم بزنه. دشمن به نقطه ای رسیده که دیگه حتی نتیجه هم براش مهم نیست. به احتمال زیاد دست به ترور مقامات و حتی مردم عادی بزنه. گزینه دیگه استفاده از زیردریایی و ضربه زدن به توان دریایی ما هست. باید به دشمن اعلام کنیم که ما اجازه نمیدیم به یک دونه ریگ بیابانهای ایران حمله کنید. وعده صادق اینه که اجازه ندیم حتی به یک ریگ بیابان ایران تعرض و تجاوز کنند. اگر حمله کنند و حتی آسیبی هم نزنند بازهم باید پاسخ سنگین ویران کننده تری بدهیم به یاری خدای تبارک و تعالی. این نظر من بود اما قطعا مقام معظم رهبری بهترین تصمیم گیرنده هستند و همه ما مردم گوش و چشم به ایشان دوخته ایم.
  • ناصرامرایی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    ایران می بایست خیلی وقت پیش گوش نتانیاهو را می پیچند در هر حال دم سپاه و ارتش گرم
  • حسن IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    0 0
    از ترس وحشت حمله ایران حتی نتونست اسراییل یک تیرکلاش بسمت فلسطین رها کند شک ندارم اگر ادامه داشت اسراییل ملعون فلسطین کلا فراموش میکرد
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    0 0
    من دعا میکنم جنگ شود تا همه ثروتمندان فقیر شوند یه پسر 30 دوتا ماشین چندمیلیاردی داشته باشد و ما هیچ
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    0 0
    همه ثروتمندان ایران باید سایه مرگ را ببینید و طعم فقر را بچشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس