کد خبر 1594180
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان جنگ‌طلبی نتانیاهو و تردیدهای بایدن به یادداشت منتشر شده از تریتا پارسی، کارشناس «اندیشکده کوینسی» پرداخت و نوشت:

تریتا پارسی، کارشناس «اندیشکده کوینسی» طی یادداشتی در «فارن‌پالیسی» نسبت به اراده نتانیاهو برای حمله به ایران به دولت بایدن هشدار داده است.

به تعبیر نویسنده «عملیات ایران طوری طراحی شده بود که از لحاظ نمادین برجسته ولی از لحاظ حجم تخریب، سبک باشد. زیرا ایران نه در پی انتقام بلکه درصدد احیای بازدارندگی و گریز از یک نبرد گسترده است».

اما جناح راست رادیکال اسرائیل که به گفته پارسی از دهه ۱۹۹۰ در پی ایجاد نبرد بین ایران و آمریکاست، اکنون فرصت را برای تحقق این امر، مناسب دیده است. طبق این یادداشت، توقف برنامه هسته‌ای، تضعیف سپاه پاسداران و گروه‌های مقاومت و نهایتاً جلوگیری از هر گونه توافق بین ایران و آمریکا در آینده، از جمله مهم‌ترین اهداف این جناح از بروز نبرد بین ایران و آمریکاست.

ولی پارسی اذعان می‌کند که همه رؤسای جمهور پیشین آمریکا از جرج‌بوش پسر تا اوباما و حتی ترامپ با حمله به ایران مخالف بوده‌اند. زیرا از یک‌سو می‌دانستند که برنامه هسته‌ای ایران از طریق حمله نظامی، نابود نخواهد شد و از سوی دیگر تعمیق حضور نظامی آمریکا در منطقه، کاخ سفید را از هدف‌گذاری مهار چین دورتر می‌کند.

طبق این یادداشت، جرج‌بوش در ۲۰۰۸ در برابر درخواست‌های اولمرت برای بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران، مخالفت ورزید و اوباما در برابر فشارهای ترامپ، به جای حمله نظامی به دیپلماسی متوسل شد و حتی ترامپ نیز به نتانیاهو اعلام کرد حاضر نیست جان سربازان آمریکایی را به خاطر اسرائیل به خطر بیندازد.

جنگ‌طلبی نتانیاهو و تردیدهای بایدن

پارسی بیان داشته که بایدن بین دو هدف متناقض گرفتار شده؛ پرهیز از بروز یک نبرد منطقه‌ای و اعلام «حمایت آهنین از اسرائیل در هر نبردی».

نویسنده به دولت بایدن هشدار می‌دهد که اگر اسرائیل به ایران حمله کرده و تهران بار دیگر پاسخ دهد و آمریکا برای بار دوم در کنار پدافند اسرائیل قرار بگیرد، هم نیروهای آمریکایی به اهداف گروه‌های مقاومت بدل خواهند شد و هم ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای خواهد رفت.

به نظر پارسی، بایدن باید «خطوط قرمز بسیار قوی‌تر و واضح‌تری را برای نتانیاهو تعیین و به صراحت اعلام کند که ایالات متحده تشدید تنش بیشتر از سوی هیچ یک از طرفین را تحمل نخواهد کرد. او باید به اسرائیل نشان دهد که کمک‌های نظامی ایالات متحده در آینده بدون قید و شرط نخواهد بود».

در شرایطی که بایدن در آستانه یک رقابت دوقطبی شدید با ترامپ قرار دارد، مرگ سربازان آمریکایی در یک نبرد منطقه‌ای، به‌ویژه ناظر به انتقادات ترامپ به حمله به سفارت آمریکا در لیبی در دوران وزارت خارجه هیلاری‌کلینتون در رقابت‌های ۲۰۱۶، می‌تواند شکست قطبی بایدن را به همراه داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ارشک IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    1 0
    این عضو شورای ملی ایرانیان در امریکاست. گروهی که به دموکراتها بسیار نزدیک هستند و دقیقا مطابق ریتم تمبک اربابان دموکرات خود می رقصند. به نظر می رسد دقیقا نظر اربابان دموکرات خود را بیان کرده است.به نظر نمی رسد نه امریکایی ها و نه امریکانشینان و نه صاحبان صنایع امریکا در حال حاضر دوست داشته باشند ترامپ و دار و دسته جنگ طلب او دوباره بر سر کار بیایند.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    0 0
    زبان زور : تنها زبان بین المللی معتبر کل جهان ـــ در تمام طول تاریخ و تمامی عرض های جغرافیا.ــــ هر که زورش بیش ؛ حقش بیشتر.
  • ژذ IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    دارید اشتباه میکنید بایدن خودش هم جنگ طلبه.یا حداقل فشار یهودیان روش زیاده..بی بی گمونم پای ایران و آمریکا رو بتونه به جنگ بکشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس