کد خبر 1593691
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبییندر مطلبی به پیامدهای عضویت سوئد در ناتو برای روسیه و حوزه بالتیک پرداخت و نوشت:

پیوستن سوئد به ناتو، محیط امنیتی دریای بالتیک را تغییر خواهد داد. اما عضویت این کشور تا چه اندازه اهمیت خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد یک نگرانی عمده روسیه، محاصره کالینینگراد، یعنی بخشی از خاک روسیه است که میان لهستان و لیتوانی قرار گرفته. کالینینگراد که ناوگان دریای بالتیک روسیه و موشک‌های هسته‌ای اسکندر را در خود جای داده، یک پایگاه راهبردی حیاتی است. با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، این اتحاد اکنون هر دو طرف خلیج فنلاند را تحت کنترل دارد. خلیج فنلاند آبراهی حیاتی برای دومین شهر بزرگ روسیه، سن پترزبورگ، و مسیر کلیدی برای صادرات نفت این کشور است.

با این حال، نقش سوئد در ناتو فراتر از نگرانی‌های فوری دریای بالتیک است. سوئد برخلاف کشورهای هم‌مرز با روسیه دارای یک شبکه لجستیکی قوی است. زیرساخت گسترده راه‌آهن سوئد در صورت وقوع یک درگیری برای انتقال سریع نیروها و تجهیزات در سراسر منطقه گزینه‌ای حیاتی خواهد بود. علاوه بر این، گوتنبرگ، بزرگترین بندر سوئد، به یک ورودی اصلی برای نیروهای ناتو و تدارکات آن‌ها تبدیل خواهد شد.

کمک سوئد از این هم فراتر می‌رود. سوئد به عنوان یک صادرکننده شناخته‌شده‌ی تسلیحات، به ویژه به ایالات متحده، با تسلیحات پیشرفته‌ مانند موشک‌های هدایت‌شونده، سلاح‌های پیاده‌نظام، سیستم‌های ضدتانک و خودروهای زرهی، توانایی‌های نظامی ناتو را تقویت می‌کند.

در حالی که تمرکز فعلی بر دریای بالتیک است، تحلیل‌گرانی مانند دکتر مری گلنتز از مؤسسه صلح ایالات متحده (USIP) می‌گویند روسیه ممکن است بیشتر نگران پیامدهای بلندمدت این اتفاق برای شمالگان باشد. این منطقه غنی از منابع و دارای اهمیت راهبردی، توجه بین‌المللی را به طور فزاینده‌ای به خود جلب می‌کند. اگرچه سوئد و فنلاند مستقیماً با اقیانوس منجمد شمالی هم‌مرز نیستند، اما عضویت آنها در ناتو می‌تواند به طور قابل توجهی حضور نظامی این اتحاد را در این منطقه حیاتی تقویت کند.

به طور خلاصه، پیوستن سوئد به ناتو چشم‌انداز امنیتی دریای بالتیک را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهد. این کشور به عنوان یک تقویت کننده عمل می‌کند، دفاع سه کشور حوزه بالتیک را حمایت و تقویت می‌کند و توانایی‌های نظامی کلی ناتو را افزایش می‌دهد. در حالی که روسیه این تحول را چالشی برای خود می‌داند، اما تأثیر واقعی آن ممکن است کمتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، قابل توجه باشد.

قدرت نظامی سوئد نسبتاً کم است. علاوه بر این، وابستگی این کشور به ناوچه‌های کوچک نیروی دریایی که از توانایی محدود دفاع هوایی برخوردارند، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در سرمایه‌های بزرگ دریایی را ضروری می‌سازد. عضویت سوئد عمدتاً همکاری‌های موجود را رسمی می‌کند و پتانسیل پیامدهایی بزرگ‌تر در منطقه شمالگان وجود دارد. سال‌های آینده نشان خواهد داد که ادغام سوئد در ناتو چگونه پیش خواهد رفت و روسیه چگونه به محیط امنیتی متحول‌شده‌ی دریای بالتیک واکنش نشان خواهد داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    10 3
    به درک، به امیوی نابودی هر چه زودتر روسیه کمونیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس