خرسندی رهبر انقلاب، پاداش اتحاد و هم‌افزایی قرآنیان کشور 

طعم شیرین اتحاد و هم‌افزایی در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور، پاداشی را به همراه داشت که خستگی را از تن فعالان و کنشگران قرآنی ربود.

به گزارش مشرق، ماه مبارک رمضان امسال از جهات مختلفی با سال‌های قبل متفاوت و با شور و نشاط معنوی خاصی همراه بود و این حاصل همدلی و هم افزایی تمامی نقش آفرینان عرصه فعالیت‌های قرآنی است. لذا ضمن اشاره به برخی از برنامه‌های مؤثر که باعث خیزش‌های اثر بخش مردمی در عرصه‌های قرآنی شد، باید از تلاش‌های تمامی اساتید، مدیران، فعالان و خادمان قرآنی قدردانی نمود.

۱. برای اولین بار در سطح ملی، برنامه‌ریزی هدفمندی، برای ورود به بهار قرآن صورت گرفت و برنامه "عملیات هم افزای ماه مبارک رمضان" با در نظر گرفتن ابعاد مختلف قرائت، حفظ، فهم، تدبر و رفتارسازی قرآنی با عنوان "نهضت زندگی با آیه‌ها" طراحی و عملیاتی شد.

برنامه محفل و اجتماع عظیم جشن امام حسنی ها در ورزشگاه آزادی به همت رسانه ملی، سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه‌ای از نهادهای فرهنگی، برنامه‌های ترتیل خوانی در آستان های مقدس و بقاع متبرکه به همت اعتاب مقدسه و سازمان اوقاف و امور خیریه، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و پویش‌های مرتبط با آن به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهضت مسجد پایگاه قرآن به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان بسیج، فضا سازی و تبلیغات محیطی به همت شهرداری ها، انتشار محتوای قرآنی توسط اصحاب رسانه و مؤسسات قرآنی، پویش ستاره‌های زمین به همت قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم، مشارکت جدی وزارت آموزش و پرورش در ایجاد تسهیل برای حضور دانش‌آموزان در طرح‌های قرآنی و اطلاع رسانی بسیار خوب خبرگزاری‌ها و سکوهای مختلف و ایجاد آرامش و امنیت به همت نهادهای نظامی و انتظامی بخش کوچکی از این هم افزایی بود.

۲. تولید معتنابه و هدفمند آثار هنری و رسانه‌ای متناسب با آیات موضوعی قرآن کریم با در نظر گرفتن گستره مخاطبان مختلف، مبلغان و اساتید و متناسب با ابزارهای مختلف انتشار، یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که در این سطح اتفاق می‌افتاد.

۳. اهتمام جدی مسئولین و کارگزاران نظام به موضوع توسعه فرهنگ قرآنی از اقدامات مؤثر دیگری بود که باعث افزایش بسامد جریان قرآنی در ماه مبارک رمضان شد. حضور رییس جمهور محترم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و شرکت در سه جلسه مهم قرآنی در یک ماه از جلوه‌های این رویکرد بود.

۴. طعم شیرین اتحاد و هم افزایی در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور، پاداشی را به همراه داشت که خستگی را از تن فعالان و کنشگران قرآنی ربود و آن رضایت و خرسندی مقام معظم رهبری بود که در دیدار با دانشجویان در ۱۹ فروردین و خطبه عید سعید فطر اعلام فرمودند.

چند نکته در بیانات معظم له برجسته و قابل تأمل است؛

۱. ترویج تلاوت قرآن از حفظ بویژه بین نوجوانان یکی از آرزوهای بزرگ ایشان بود که بحمدالله محقق شده است. باید توجه داشت که مرحله رواج با دستیابی به هدف کمی مورد نظر ایشان که تربیت ۱۰ میلیون نفر حافظ کل در کشور است متفاوت است و باید برای تحقق آن تلاش نمود. یکی دیگر از مطالبات معظم له در کنار تلاوت و حفظ، تدبر و فهم قرآن است که بارها در بیانات دیگر و این بار نیز به آن اشاره فرمودند.

۲. بیانات ایشان مبنی بر برجسته بودن شاخص رشد امور قرآنی نسبت به سایر حوزه‌ها، نقش راهبردی فعالان قرآنی که در سال‌های قبل فرمودند و اعلام خرسندی ایشان از قرآنیان در امسال، موجب القای امید در فعالان قرآنی برای داشتن انگیزه بیشتر و شتابدهی به فعالیت‌های اثرگذار قرآنی در کشور است و این وظیفه جامعه قرآنی را سنگین تر از قبل نموده و انتظار از آنان را بالاتر می‌برد.

۳. با توجه به نگاه امیدوارانه مقام معظم رهبری، به تأسی از ایشان و مبتنی به آیات قرآن کریم (وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ- لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم- إِنْ تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ- وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً و ..) و سیره اهل بیت علیهم السلام، القای امید به جامعه و تبیین سنت پیروزی حق بر باطل، در شرایط کنونی از وظایف اصلی قرآنیان به شمار می‌آید.

۴. معظم له در ادامه فرمودند "با قرآن مأنوس بشوید، همه چیز در قرآن هست که با تدبر در قرآن بدست می آید" بر اساس این جمله تکلیف ارکان مختلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی از جمله کمیسیون‌های هفت‌گانه و اعضای آن و به ویژه ستاد ملی راهبری تدبر در قرآن برای ورود به موضوع نظام سازی قرآن کریم سنگین‌تر خواهد بود.

الحمدلله امروزه گفتمان حرکت جمعی در بین نهادهای حاکمیتی و مردمی قرآنی در حال شکل گیری است و برای حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان، تداوم تلاش ها بویژه حمایت از جریان های مردمی ضروری است و ان شاءالله شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمن ایجاد هماهنگی در بهره گیری بهینه از ظرفیت های کشور، از اقدامات اثر بخش و جریان ساز قرآنی به صورت هدفمند حمایت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس