کد خبر 1590562
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی در محضر نوشت:

یکی از جاهایی که این روزها محضریت خداوند متعال در آن بسیار پررنگ است، جنگ غزه است. جنگ غزه، از حیث بسیاری شاخصه‌ها، متمایز از وقایع دیگر بود و در یک کلام، توجهات نه فقط مسلمین، که کل جهان را به سمت خداییِ خدا جلب کرد؛ از میزانِ وصف‌ناپذیرِ مظلومیت زنان و کودکان غزه گرفته تا تلنگری بزرگ در وجدان پاک‌طینتان عالم و تأمل آنان دربارۀ خدا، قرآن و سایر مفاهیم قدسی.
به بیان ساده‌تر، جنگ غزه با تمام درد و رنجش، محضریت خداوند را برای تمام بشر پررنگ کرد. حال که پررنگ شده، رفتار ما باید در قبال این محضریت پررنگ چه باشد؟

یکی از آیات محوری در این خصوص، آیه 124 سوره طه است: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا»؛ هر کس از محضریت منِ خدا روی گردانَد، بی‌گمان برای او زندگیِ سختی خواهد بود... به نظر می‌رسد که روی صحبت خدا در این صحنه، چندان با جنایتکاران نباشد؛ چرا که آن ظالمِ جنایتکار اساساً صحنۀ غزه را محضر خدا (ذِکْرِی) نمی‌بیند. اما آن کس که صحنه را محضر ببیند، انتظار از او آن است که به آن صحنه بهای لازم را بدهد؛ وگرنه دچار سختی زندگی دنیا (مَعِیشَةً ضَنکًا) خواهد شد.
از سیاق آیات قبل و بعد اصولاً برنمی‌آید که این «ضَنکًا» ـ چنانکه برخی معتقدند ـ صرفاً تنگنای مالی و اقتصادی باشد؛ بلکه مسئله خیلی فراتر است. چرا می‌گوییم فراتر؟ چون خدا در مقام تبیینِ عیان‌تر همان صحنه در روز قیامت (در حالی که دیگر خبری از حجاب دنیا نیست)، اِعراض‌کنندگان از «ذِکْرِی» را کور محشور می‌کند! در همان حال (صحنۀ قیامت) آنان از خداوند می‌پرسند: خدایا! چرا مرا نابینا محشور کردی؟ در حالی که من در دنیا بینا بودم! (آیه 125) خداوند در پاسخ می‌فرماید: همانگونه که در دنیا آیات ما به تو رسید، ولی تعمداً از آن رویگردان شدی، امروز هم همانگونه از تو رویگردانی می‌شود! (آیه 126)

جالب است که خداوند، چنین ماجرایی را یکی از «آیات» خود می‌شمارد و رویگردانی از آن را مایۀ چنین عقوبت وحشتناکی می‌داند! پس ای مسلمین (اعم از ایرانی یا غیرایرانی)! باید خیلی حواسمان را جمع کنیم که در مقابل «آیۀ غزه» بی‌تفاوت نباشیم؛ چرا که اگر بی‌تفاوت بودیم و در مقابل آن، همچون بسیاری ماجراهای دیگرِ خدایی، رفتار باید و شاید را انجام ندادیم، دیر یا زود باید منتظر «ضنکای خداوندی» باشیم؛ چیزی از جنس عقوبتی سخت که در قیامت، معادل کورمحشورشدن خواهد بود! خلاصه که خیلی حواسمان را جمع کنیم...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    پس فلسفه چیره شدن جبرمطلق برسرنوشت انسان حقیقت محض است!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس