کد خبر 1587071
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
چگونه از خشم الهی بگریزیم؟

در دعای یازدهمین روز ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم تا خشم خود را بر ما حرام گرداند ولی اگر بدانیم چه چیزهایی خشم الهی را برمی‌افروزد، بهتر می‌توانیم از خشم خدا بگریزیم.

به گزارش مشرق، پیامبر اکرم (ص) در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند اَللّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کرِّهْ إِلَی فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ وَ حَرِّمْ عَلَی فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِک یا غِیاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. خدایا در این ماه، نیکی را پسندیده من گردان و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس دادخواهان.

سخط به معنای خشم شدید است و در مقابل آن رضا و خوشنودی قرار دارد. این کلمه در قرآن کریم در مورد خدا و انسان ها به کار رفته است. به عبارت دیگر سخط به آن خشم شدیدی گفته می شود که عقوبت و بد فرجامی را در پی دارد و این سخط از سوی خدا با فرستادن عقوبت صورت می گیرد.

در آیه ۱۶۲ سوره آل عمران آمده است «آیا کسی که از رضای پروردگار پیروی می ‌کند، همانند کسی است که به سوی خشم پروردگار بازگشته و جایگاهش جهنم است که بدجایگاهی است؟!» یا در آیه ۸۰ سوره مائده در وصف یهودیان صدر اسلام می خوانیم

«می ‌بینی بسیاری از آنها را که با کافران پیوند دوستی دارند، چه بد اعمالی از پیش برای معاد خود فرستادند؛ اعمالی که خشم الهی را در پی دارد و برای همیشه در عذاب خواهند بود.»

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی با اشاره به برخی از عوامل خشم خدا گفت: دنیاگرایی نزدیک‌ترین منزلگاه به خشم‌ خداست و دلیل آن هم روشن است. چون دنیا مجموعه‌هایی از هوا و هوس‌های سرکش است که از هر سو انسان را به طرف گناه می‌راند و موجب خشم خدا و ناخشنودی او می‌شود و یا غضب که خرمن ایمان و سعادت و هستی انسان را می‌سوزاند و آثار ویرانگری روی اعصاب انسان می‌گذارد. یعنی هم عمر او را کم می‌کند و سلامتی او را به خطر می‌اندازد و هم از رسیدن به مقامات معنوی و مادی بازمی‌دارد و از همه مهم‌تر غضب، آتش خشم‌ خدا را در دنیا و آخرت می‌افروزد.

این مرجع تقلید افزود: به‌ عکس، حلم و بردباری رمز موفقیت، پیشرفت، سلامت روح و جسم و سبب محبوبیت در جامعه و موجب رضای خدا و دوری شیطان است.

مکارم شیرازی از خلف وعده به عنوان یکی دیگر از عوامل خشم الهی و خشم خلق خدا یاد کرد و با استناد به آیه سوم سوره صف گفت: خداوند متعال می‌فرماید «کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لَاتَفْعَلُونَ؛ نزد خدا بسیار خشم‌آور است که چیزی را بگویید که انجام نمی‌دهید.» از سوی دیگر در حدیثی آمده است «انفاق نهانی خشم‌ خدا را فرو می‌نشاند و همان‌گونه که آب آتش را خاموش‌ می‌کند، گناه انسان را از بین می‌برد!»

وی با بیان روایتی از حضرت علی (ع) که می فرماید «گریه از ترس خدا، دریاهایی از خشم‌ الهی را خاموش‌ می‌کند» اظهار داشت: بنابراین باید از گناهانی که انسان را در ورطه هلاکت می‌افکند و از عیب‌هایی که باعث خشم‌ خدا می‌شود، برحذر بود و هرگز رضای مردم را به بهای خشم‌ خدا و اطاعت مخلوق را به قیمت معصیت خالق به جان نخرید چرا که آن شعبه‌ای از شرک است.

برخی معتقدند کسانی دچار خشم الهی می شوند که دیگران را نصیحت می کنند ولی خودشان به همان نصیحت پایبند نیستند و به آن عمل نمی کنند. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در دعای امروز از خدا می خواهیم هر آنچه که موجب خشم او و نیز فراهم آوردن آتش جهنم می شود را از ما دور کند و رفتارها و اندیشه هایی را از ما دور کند که سرانجام آن غضب الهی و آتش جهنم است.

این حافظ قرآن با اشاره به آیه سوم سوره صف گفت: یکی از اموری که خشم الهی را برمی انگیزد این است که انسان اهل حرف باشد ولی اهل عمل نباشد. قرآن می فرماید کبر مقتا عند الله ان تقولوا مالا تفعلون. کسانی که دیگران را نصیحت می کنند اما خودشان به نصایح عمل نمی کنند، مورد خشم و غضب الهی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس