کد خبر 1586658
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

به گزارش مشرق، مهدی محمدی، فعال رسانه در رشته توئیتی نوشت:

۱/۹ ۱۴۰۳ سالی دشوار خواهد بود اما تهدیدهای آن قابل تبدیل به فرصت هایی فوق العاده اند. مثل همیشه، فرصت ها و تهدیدها در هم فرو رفته اند با این تفاوت که مسائل حادتر، راه حل ها پر ریسک تر و منابع لازم برای حل مسائل کمیاب تر است. در این وضع، هر یک واحد موفقیت، ارزش مضاعف خواهد داشت.

۲/۹ در سیاست خارجی مسائل اصلی انتخابات امریکا و نظم جدید منطقه است. دموکرات ها به مخمصه افتاده اند اما به سادگی انتخابات را نخواهند باخت. اگر ترامپ پیروز شود ایران فشاری بی سابقه را تجربه خواهد کرد اما برای آن آماده تر از قبل است چرا که می داند ترامپ بیش از آن از درگیری می ترسد.

۳/۹ همزمان، جنگ غزه نزاعی بر سر نظم آینده منطقه ایجاد کرده. جنگ در غزه همچنان طولانی خواهد بود اما به طور موازی نزاعی گسترده وجود خواهد داشت در این باره سرنوشت روند عادی سازی چه می شود، ساختار جدید مقاومت چه اهدافی انتخاب می کند و اسراییل چقدر محدود یا تهاجمی می شود؟

۴/۹ پرونده هسته ای راکد است ولی راکد نمی ماند. محاسبه امریکا درباره فشارپذیر بودن دولت و کاهش تاب آوری عمومی ایران در سال دهم، خود را به شکل حرکتی جدید به سوی ‘برجام توسعه یافته’ نشان خواهد داد بویژه اگر ترامپ رییس جمهور شده باشد.

۵/۹ در داخل ایران دو مسئله حاد خواهد شد. نخست طمع عده ای به آینده قدرت و دیگری انتخابات ۱۴۰۴. این دو مسئله به هم مرتبطند اما یکی نیستند.

۶/۹ پیداست جماعتی که عمدتا کارفرمای ‘نفرت پراکنی’ هم هستند، به آینده قدرت در ایران طمع کرده اند. خطای آنها این است که در نظر نمی گیرند رهبری در ایران بسیار قوی تر از آن است که اساسا محلی برای این قبیل پروژه ها بماند. تنها عده ای ماهیت خود را نشان می دهند و تعیین تکلیف می شوند.

۷/۹ انتخابات ۱۴۰۴ هم بسیار پیچیده خواهد بود.اصلاح طلبان در پی ۷۶ یا ۸۸ سازی آن خواهند بود. دولت نیز برای یک رقابت انتخاباتی سه مشکل اصلی خواهد داشت: وضع بد اقتصادی، محدود شدن مدافعان اصلی آن به افرادی که جامعه تصور تندروی از آنها دارد و از همه مهم تر، حفظ اجماع درباره آقای رییسی.

۸/۹ درباره اقتصاد من دانش تخصصی ندارم. از منظر امنیت ملی اما موضوع اصلی این است که به تعویق انداختن تصمیم های بزرگ هر روز سخت تر خواهد شد و اجرایی کردن آنها نیز چالش های اجرایی و اجتماعی جدی خواهد داشت. با این حال همچنان هر دستاورد ولو کوچک، در چشم مردم بسیار بزرگ خواهد بود.

۹/۹ سرجمع جامعه و سیاست در ایران لطمه هایی دیده که حمل بارهایی چنین سنگین را برای آن دشوار خواهد کرد. من اما گمان می کنم درست در لحظه ای که گمان نمی رود، رهبری در ایران تصمیم هایی بس مهم و تاریخ ساز خواهد گرفت. بسیاری از آنچه می بینیم تنها مقدمات آن اتفاقات بزرگ تر است.

مهدی محمدی:۱۴۰۳، سال اتفاقات خیلی مهم خواهد بود

مهدی محمدی:۱۴۰۳، سال اتفاقات خیلی مهم خواهد بود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    2 0
    حافظه ملت ایران فراموش نکرده اصلاح‌طلبان چه ها کردند.حضرت آقا دخالت نخواهند کرد. انقلاب مخملی با آگاهی ملی در ایران کار برد ندارد که امتحان آن، برای طرفداران نظام سلطه آبرو ریزی بزرگتری ،بوجود خواهد آورد.ترامپ سراشیبی سقوط آمریکا بویژه در منطقه را سرعت خواهد بخشید.چالشی بزرگ ،ب سود جبهه مقاومت با رهبری ایران در راه است.جناب رئیسی روحانیت خادم را سرافراز کرد.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    2 1
    تصمیم های بزرگ مثلاً چه تصمیم هایی؟
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    3 1
    درشت گویی، مهم، پر نکته اما مبهم و بی اثر
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    2 2
    مثلاً چه تصمیمات سرنوشت سازی؟ کاش ذکر می شد.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    4 0
    وضعیت رئیسی اصلا مناسب نیست اگر نیروی انقلابی کارآمدتری بیاید که با سلطه سازمان‌های بین‌المللی بر کشور هم مخالف باشد قطعا رأی خواهد آورد
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    2 0
    با سلام مقالات راهبردی در کوران منازعه ها اهمیت و پیکربندی توصیف حوادث را نشان داده است. این مقاله از نظر موضوعی موارد متعددی را در خود جای داده است و ترافیکی از حوادث در سطوح مختلف داخلی، منطقه ای و بین الملل را به تصویر کشیده است. صحنه داخلی نیازمند یک مدیریت خلاقانه ، دسته جمعی، مشارکت پذیر با تعیین اهداف کلان ملی است‌. اقتصاد از نظر آقای محمدی در سال پیش رو یک پدیده چالش پذیر است. امیدواریم با استقبال دولت از مشارکت مردمی در اقتصاد این بخش از پاشنه آشیل سلسله حوادث خارج شده و جاذبه لازم برای توده مردم فراهم شود. ان شاء الله
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    0 0
    چرا برای آبادانی کشور همیشه از افعال آینده استفاده میشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس