کد خبر 1578558
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
‌

به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران، به طور کلی تقاضای ارز در اسفندِ هر سال، 2.5 برابر سایر ماه‌های سال است.

به گزارش مشرق، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی با اشاره به افزایش فشار تقاضا بر بازار ارز در آخرین ماه سال و اثرات این روند روی نرخ ارز اظهار کرد: یکی از مولفه‌های اثرگذار بر نرخ ارز در یکی‌ دو ماه آخر سال خصوصا اسفندماه افزایش تقاضا برای ارز است، بازار نسبت به ماه‌های قبل با فشار تقاضای بیشتری مواجه می‌شود بنابراین بخشی از این روند موقتی بنا به مسائل مرتبط با زمان منتهی به ایام نوروز است.

وی تصریح کرد: بخشی از افزایش تقاضای اسفند مرتبط با سفرهای خارجی یا افزایش سفارشات مواد اولیه مورد نیاز بنگاه اقتصادی برای سال آینده است، اما به طور کل اصولا همواره تقاضای دلار و ارز در اسفند ماه 2.5 برابر سایر ماه‌های سال است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: وقتی بازارارز با تقاضای بیش از حد مواجه شود، به صورت موقت‌ تا بازگشت به روال قبلی مثلا ماه‌های قبل از اسفند و کاهش تقاضا، با شیب مشخصی روند افزایشی خواهد داشت، اما این روند آنی و ناشی از فشار تقاضا بر بازار ارز است بنابراین ‌نمی‌توان به مسائلی مثل نرخ جهانی ارز یا تورم نسبت داد زیرا براثر عوامل موقتی ایجاد شده است.

دانشمند بیان کرد: با توجه به کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی و تورم نسبت به ابتدای سال و همینطور تقویت منابع ارزی بانک مرکزی از طریق آزادسازی دارایی‌های خارجی و از همه مهمتر استمرار حضور فعالانه بازارساز در بازار، پیش‌بینی می‌شود ثبات کنونی نرخ ارز ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    4 1
    قیمت ارز به دلایل ساختاری مشابه تورم بالا است و تنها با حضور کارشناسان با دانش و مدیریت توانمند می‌توان به حل چالش‌های اقتصادی امیدوار بود.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      1 0
      ترکیه چرا بالاست
  • ناشناس IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 1
    مدیریت مشعشع وزیر اقتصاد
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    اگه ارز نیمایی بالا نره ارز بازار میاد پایین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی روزانه باید مصاحبه کنند روسیه بعد از تحریم ارزش پولش بیشتر شد
  • CN ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    2 0
    این روزها بالاست؟! یعنی روزها و ماه‌های قبل بالا نبود؟!
  • مهدی US ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    تیم اقتصادی دولت رئیسی شبیه سازی شده دولت روحانی است. ارز اگر ندارید چرا ارز مسافر های خارج رو را اضافه کردید. تا زمانی که دلار از چرخه پولی کشور خارج نشه همین اوضاع ادامه داره.
  • پویا نوری IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    2 0
    تنها راه ، بستن درب صرافی ها و جمع آوری و برخورد قاطع و شدید با دلالان و دستفروشان ارز و قطع کامل تلگرام که چند تا کانال خارج از کشور قیمت تعیین میکنند، خرید و فروش ارز فقط در یک بانک واحد مثل بانک ملی انجام شود و لا غیر همین ، قرار نیست که قیمت این کاغذ پاره بدون پشتوانه و سرنوشت یک مملکت توسط چند تا کانال تلگرامی حرومزاده و چهار تا دلال بی سر و پا ارز تعیین بشه .
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 1
    قیمت دلار همیشه بالا بوده و صد البته با مدیریت اقتصادی دولت انقلابی، جهادی، عدالت محور بالاتر هم خواهد رفت. آقای رئیسی تشکر
  • US ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 1
    دلار متعادل نشه 50 هزار تومن نشه من رای نمیدم امثال من هم همینطور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس