کد خبر 1576466
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

به گزارش مشرق، کانال ایتای فانوس نوشت:

انتخابات حداکثری، مقدمه توسعه اقتصادی

بدیهی است که انتخابات پیش‌رو، می‌تواند مسیر و جهت‌گیری چندین ساله ایران را در همه زمینه‌ها تعیین کند؛ به ویژه اینکه این انتخابات برای تعیین افرادی است که ریل‌گذاریِ قطار دولت و نظارت بر حسن حرکت آن را بر عهده دارند. این ریل‌گذاری می‌تواند جنبه‌های گوناگون زندگی ملت و کشور را مؤثر کند. در میان این جنبه‌ها، آنچه در اولویت قرار دارد، مسئله اقتصاد است. سؤال مهم اینکه کنش انتخاباتی مردم چه تأثیراتی بر حل وفصل معضلات اقتصادی کشور دارد؟ در پاسخ به پرسش فوق، چند نکته را از نظر می‌گذرانیم.

اقتصاد در ایران نیازمند جراحی‌های بزرگ و اصلاحات اساسی در همه بخش‌ها و جنبه‌هاست. اجرای این اصلاحات ساختاری و نهادی در اقتصاد نیازمند وجود حس اعتماد به نفس در بین کارگزاران و متولیان امر است. این اعتماد به نفس در مسئولان از طریق حمایت مردمی حاصل می‌شود؛ از این رو افزایش مشارکت در انتخابات می‌تواند باعث بهبود و تقویت سرمایه اجتماعی برای شروع و پیشبرد اصلاحات اقتصادی شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران برای تدوین و اجرای اصلاحات اقتصادی با گروه‌های فشار مواجهند؛ چرا که اصلاحات مربوطه ممکن است منتفعان و متضرران متعددی داشته باشد که به دلایل گوناگون با مخالفت‌های شدید خود، چالش‌های امنیتی و اعتباری برای دولت حاکم ایجاد کنند. در اینجا پشتوانه حداکثری مردم برای متولیان امور، می‌تواند فشار حاصل از این گروه‌ها را کاهش دهد.

از طرفی رسیدن به توسعه اقتصادی، پیشرفت و نیل به بهبود وضع موجود نیازمند انتخاب افرادی شایسته در قامت قانون‌گذار است که بتوانند بستر قانون‌گذاری لازم را برای توسعه فراهم کنند. احتمالاً انتخابات پرشورتر منجر به انتخاب افکار قوی‌ و فرهیخته می‌شود که می‌تواند زیربنای توسعه را تدارک ببیند.

انتخابات با مشارکت حداکثری و نتیجه مطلوب می‌تواند انتظارات مثبت به اقتصاد تزریق کند و در نتیجه شاخص‌های کلان را بهبود بخشد؛ چرا که با توسعه‌ مشارکت و امیدآفرینی، فضای آرامش به اقتصاد تزریق می‌شود. نقطه مقابل آن نیز وجود دارد. به عبارتی، مشارکت حداقلی، حاکمیت را به بحران مقبولیت و گسترش فضای ناامیدی در جامعه سوق می‌دهد و در نتیجه جامعه با انتظارات منفی روبه‌رو می‌شود که بازخورد آن کاهش امنیت سرمایه‌گذاری خواهد بود.

نکته چهارم تکثر و رقابت در انتخابات است که وقتی در انتخابات به صورت واقعی شکل می‌گیرد، می‌تواند به زمینه‌سازی حضور حداکثری احزاب و تشکل‌های متعدد منجر شود و در نتیجه احزاب و نمایندگان انتخابی خود را در قبال رأی مردم بیشتر پاسخگو می‌دانند و به عبارتی زمینه را برای تحقق وعده‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    سلام بر مشرق نیوز مردمی مسئولین می فرمایند مردم ایران رای بدهید چون شهید همت گفته هروقت راه رو گم کردی ببین دشمن چی میگه؟ و چون امروز شبکه های خارجی و دشمن میگن رای ندهید پس شما مردم رای بدهید سئوال: چرا در زمان کرونا و واکسیناسیون که شبکه های خارجی دشمن همگی باتفاق میگفتند "مردم ایران واکسن بزنید" مسئولین نگفتند "مردم واکسن نزنید" و مردم بیچاره هم واکسن زدند یا فوت شدند یا به بیماری لاعلاج رسیدند چرا الان مسئولین پاسخگو نیستند؟ الان که ما مردم بیمار شده و در حال مرگ هستیم برای چه باید رای بدهیم؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس