کد خبر 1574612
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا با اشاره به موضوع شفافیت نوشت:

شفافیت یکی از موضوعات بسیار مهم در عرصه حکمرانی مطلوب است. امری که باید در فرایندی معقول، بسط یابد و ساختارهای مختلف را شامل شود. این یکی از دستورکارهای مهم برای مجلس یازدهم از آغازین روزهای بر سر کار آمدن بوده است. البته کسانی که با مجلس آشنا باشند، می‌دانند که فرایندهای مربوط به طرح‌ها طولانی و زمانبر است. اولین امضای طرح شفافیت را قالیباف انجام داد تا شخصا پیگیر آن در فرایند مجلس باشد. جلسات متعدد با نمایندگان، مرکز پژوهش‌ها، متخصصین حوزه حکمرانی پارلمانی و... با حضور شخص او برگزار شد تا موضوع به نتیجه برسد.

چون شفافیت آرا نمایندگان موضوعی داخلی در مجلس بود، باید دو سوم آرای نمایندگان را کسب می‌کرد تا تصویب شود. یعنی فرایندی بسیار دشوارتر از دیگر طرح‌ها که صرفا پنجاه درصد به علاوه یک دارند، داشت. اما متاسفانه فقط یک رای کم آورد. یعنی بیش از ۶۵ درصد نمایندگان به آن رای مثبت داده بودند اما به دو سوم نرسید. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، امکان به رای گذاشتن دوباره آن طرح تا شش ماه وجود نداشت.

قالیباف به جای کنار گذاشتن موضوع، آن را در قالبی دیگر مطرح کرد. شفافیت قوای سه‌گانه، کاری بزرگتر برای شفافیت در حکمرانی کشور بود که نیاز به دو سوم آرا نداشت اما کاری که طرح قبلی قرار بود انجام دهد، را انجام می‌داد. این طرح بزرگ و اساسی برای کشور در مجلس در خرداد ۱۴۰۱ تصویب شد. اما شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفت که عموما رفع گردید. یک موضوع که مربوط به مجمع تشخیص مصلحت بود باقی ماند که به همان علت طرح به مجمع رفت. مجمع هم برای بیش از یک سال و هفت ماه، آن را معطل نمود.

در اینجا هم تلاش‌ها برای شفاف کردن آرای نمایندگان متوقف نشد. درحالیکه مجمع به وظیفه خود در رد یا تایید این قانون عمل نمی‌کرد، مجلس خودش را به صورت داوطلبانه شفاف کرد. قالیباف با راه‌اندازی سامانه‌ی شفافیت، آرای خود را در پایان سال ۱۴۰۱ شفاف کرد. حدود ۲۲۰ نماینده یعنی اکثریت مطلق نمایندگان، آرای خود را به صورت داوطلبانه شفاف نمودند. در این حین، مجمع هم به صورت جدی پیگیری شد تا بند مربوطه را رد یا تایید کند و در نهایت، کلیت قانون به ویژه بخش مربوط به مجلس، تصویب نهایی شده و تبدیل به قانون قطعی شود. فرایندی که در حال اجرا است و به زودی به نتیجه می‌رسد.

این توضیحات نشان از آن دارد که مجلس یازدهم، موضوع شفافیت را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده و تمام تلاشش را برای اجرای حداکثری آن به کار بسته است. متاسفانه درحالیکه برخی افراد تخریب کننده، قبلا ادعا کرده بودند در این پیگیری نقش اساسی داشته‌اند، حالا بر طبل ناآگاهی بخشی از مردم کوبیده و از لزوم شفافیت سخن می‌گویند. سوال اینجاست که اگر شفافیت تصویب نشده، پس چرا آن زمان خودتان را مسئول پیگیری آن معرفی کرده بودید؟ ضمنا چرا همین موارد را به افراد تکراری که از آنها حمایت کرده و کارشان توهین و تهمت است، نمی‌گویند و این مظلومین فکری را در جهالت نگه می‌دارند؟ بازی سیاسی آقایان به انتهای مسیر شگرف جهل آفرینی منتهی شده و احتمالا، تاریکی را برای همان سردمداران به ارمغان خواهد آورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    36 0
    این کسی که خودشو نواصولگرا معرفی کرده و داره مجلس رو تطهیر می‌کنه غیر مستقیم داره آقای رائفی پور رو هدف قرار میده، نوشته مجلس در پایان سال ۱۴۰۱ یعنی سال سوم خودش این طرح رو به رای گذاشته و فقط یک نفر دیگه شرکت میکرد انجام شده بود ، حالا یه سؤال چرا افرادی که با وعده شفافیت اومدن سه سال طول کشید که به قول خودشون عمل کنند، میگی قالیباف شخصاً دست بکار شد ، قبول ، چرا اینقدر طول کشیده ؟ مگر اینکه از سر اجبار بوده باشه ملت دارن عملکرد شما رو میبینن و سر صندوق از خجالت انسان های تنبل درمیان
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      12 2
      دوست عزیز حرفاتون کاملا درسته و البته که مجلس با این همه فسادش اصلا تو ذهن مردم تطهیر پذیر نیست، اینا هر حرفی بزنن برای مردم دروغ محسوب میشه
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    8 0
    خدا می بیند
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    15 0
    بزرگتیرن مشکل اصولگرایان و نو اصوالگرایان اینه که ایده ی اقتصادی ندارن و در اقتصاد مقلد اصلاح طلبان هستند به همین دلیل نواصولگرایان رو میشه لیبرال های مذهبی نامید
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    20 0
    مغلطه نکن ، شفافیت چی شد؟ به کجا رسید، دیگه نمیتونی ملتو گول بزنی، ولتون نمیکنیم، # شفافیت سه قوه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      11 0
      شفافیت با فیدلیتی است
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    29 0
    یه مشت حرف مفت مثل همیشه ، آیا 4 سال برای مجلس انقلابی برای تصویب این موضوع فرصت کمی بود، چرا اینقدر دروغ میگین؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    19 0
    اولا از سال 98 این طرح باید شروع میشد ، نمایندگاه منافق خیلی هاشون با طرح همین شفافیت رای آوردن و بعدا زدن زیرش، اینا منافقن به علی
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    11 0
    اذهان منحرف نکن و حرف مفت نزن ما گول نمیخوریم شفافیت چی شد ؟؟ به کجا رسید؟؟ چرا 4 ساله دارین دروغ میگین؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    16 0
    شما نمیخاد در مورد عملکرد مجلس حرفی بزنی ملت خودشون دارن میبینن، که چه گندایی دارین بالا میارین، چی فرض کردی مردم رو با این حرفاتون؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    7 0
    الان قانون جدید بانک نرکزی با ساختارهای جدیدش اجرا میشه یا که ؟ مجلس قانون داده و ما منتطر هستیم
  • هادی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 15
    قالیباف جز ۱۰۰ مدیر با لیاقت توی این مملکت هست اگر مبنا رو از سال ۱۳۰۰ شمسی تا الان که میشه حدود ۱۰۰ سال بگیریم قالیباف جز ۱۰۰ مدیر لایق هست. الان بعضی ها که توی عمرشون یه کوچه رو هم مدیریت نکردند و به جز سخنرانی های بی پایه کاری نکردند دارن از این شخص ایراد می‌گیرند. واقعا بعضی از ایرانیان نخبه کش هستند. مدیریت باید توی خونت باشه با حرف های احساسی و بی پایه کسی مدیر نمی‌شه.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      5 0
      ما مدیر با لیاقت نخایم کی رو باید ببینیم
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      10 0
      مدیر خوب زیاد اگه گه امثال ایشون با رانتشون بزارن، همینا باعث و بانی بدبختی ملتن
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      10 0
      این مبنا رو خودت تنهایی کشف کردی مهندس ؟
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      23 0
      باشه بابا اصلا قالیباف بیل گیتس فقط شما خوبید بقیه همه بدن
    • نادر شاه IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 22
      خدایی درست گفتی. امثال قالیباف ما به تعداد انگشتان یک دست نداریم. هم مدیر هست هم اهل منطق در ضمن وطن دوست هم هست. هر جا بوده باعث تحول مثبت شده. بلاخره یه نظر فنی دیدم.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    21 0
    به جای شفافیت وام میدن اونم شیشصد میلیون
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 69
    طرح هایی در این مجلس تصویب و به قانون تبدیل شد که بساط رانت خواری و فساد رو جمع کرد مثل قانون تسهیل ایجاد کسب و کار- قانون تولید مسکن
  • هادی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    اون مشاورش که گفت شفافیت کرد تو پاچه مجلس و نمتیندگان از ترسشون شفافن ما نمیدونیم قسم حضرت عباس شفافیتتون رو باور کنیم یا دم خروس فرار از شفافیتتون که زده بیرون رو.
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    با این مجلس به انقلاب توهین نکنید
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    اکثر نماینده ها رایشان را در سایت گذاشتند به کسانی که نگذاشتند میخواهید رای ندهید .اکثریت مجلس انقلابی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس