1

جنس مطالب مطرح‌شده از سوی جبهه اصلاحات نشانگر اشغال این جبهه از سوی رادیکال جریان اصلاحات می‌باشد!

سرویس سیاست مشرق- نزدیک به پنج هفته مانده به برگزاری انتخابات ۱۴۰۲ اصلاح‌طلبان ستادی سند راهبرد انتخاباتی خود را به جمع بندی رسانده و از آن رونمایی کردند، ماه گذشته نیز کلیات این راهبرد، توسط مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مصوب شده بود.

گرچه پیش از این گفته می‌شد که در جبهه اصلاحات بحث‌هایی مطرح شده که خروجی آن مشارکت در انتخابات است، اما سند تصویب شده توسط چپ‌ها هیچ نشانی ازچنین برداشتی ندارد. از دیگر سو بنا بر تصویب جبهه اصلاحات، تمامی گروه‌های این جبهه در پایبندی به اعلامیه راهبردی می‌بایست انسجام داشته و خلاف راهبرد مطالبی طرح و بیان نشود.

باوجوداینکه میانه‌روها در جبهه اصلاحات تمایل داشتند که با یک لیست اشتراکی وارد کارزار انتخاباتی شوند اما سخنگوی جبهه اصلاحات نیز آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخته و گفته است که اصلاح‌طلبان به انتخابات تهی از معنا تن نمی‌دهند! [۱]

جواد امام در این زمینه گفته است که یکی از مهم‌ترین تکالیفی که این راهبرد برای اصلاح‌طلبان مشخص کرده برقراری ارتباط نهادینه با جامعه و نهادهای مدنی به‌عنوان عامل تعیین‌کننده در مواجهه با انتخابات است؛ چراکه بدون عاملیت مردم، نمی‌توان انتخاباتی منصفانه و رقابتی برگزار کرد.

فرمان تحریم انتخابات توسط جبهه اصلاحات صادر شد/ ۸ نکته خاص درباره راهبرد سیاسی اصلاح‌طلبان/ تحریم انتخابات در تهران چه هزینه‌ای برای جناح چپ دارد؟

جامعه‌محوری اسم رمز اصلاح‌طلبان رادیکال در تحریم انتخابات است، اصلاح‌طلبان رادیکال دوگانه موجود در جریان اصلاحات را «انتخابات محوری» و «جامعه‌محوری» ارزیابی کرده و تأکیددارند که جامعه‌محوری عدول از انتخابات به‌عنوان یکی از راهبردهای جریان اصلاحات است، این طیف عدم ارائه لیست برای انتخابات مجلس پنجم از سوی مجمع روحانیون مبارز، کناره‌گیری جریان غالب اصلاحات از انتخابات مجلس هفتم، کناره‌گیری از انتخابات مجلس نهم را شواهدی بر این ادعای خود می‌دانند.

اصلاح‌طلبان تحریمی همچنین در پاسخ به مدعای اصلاح‌طلبانی که خواهان مشارکت که دوگانه فعلی را دوگانه «جامعه‌محوری» - «انتخابات محور» ارزیابی می‌کنند بر این باور هستند که دوگانه اصلی دوگانه «جامعه‌محور» - «حاکمیت‌محور» می‌باشد. جامعه محوری البته یک خاستگاه اجتماعی نیز دارد.

از نگاه اجتماعی این واژه به معنای سکولاریزه کردن ساحت‌های رفتاری در جامعه است، روند دیدگاه‌های خاتمی و اصلاح‌طلبان ساختاری بیانگر آن است که آنان با وقوع هر واقعه‌ای در کشور لزوم شکل‌گیری حکومت عرفی (به تعبیر دقیق‌تر حکومت سکولار) را تئوریزه و میل به این حکومت را امری طبیعی و گریزناپذیر تعریف و تفسیر کنند.

البته جامعه‌محوری رادیکال‌ها مخالفانی نیز دارد که معتقدند که کارکرد جبهه اصلاحات سیاسی و پارلمانی تعریف می‌شود و خروج از این وضعیت به معنای افتادن در ورطه انحراف است. این دسته از اصلاح‌طلبان معتقدند که این روزها افرادی پشت فرمان ماشین جبهه اصلاحات نشسته‌اند که با سرعت آن را به‌سوی پرتگاه تندروی هدایت خواهند کرد.

فرمان تحریم انتخابات توسط جبهه اصلاحات صادر شد/ ۸ نکته خاص درباره راهبرد سیاسی اصلاح‌طلبان/ تحریم انتخابات در تهران چه هزینه‌ای برای جناح چپ دارد؟

سعید نور محمدی، عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان درباره جامعه‌محوری اصلاح‌طلبان گفته است[۲]:

این دسته از دوستان دروغ می‌گویند. جامعه‌محوری تعریف مشخصی دارد و برخی از اساتید جامعه‌شناسی به ابعادی از مسئله جامعه‌محوری پرداختند. یک جریان سیاسی و حزب سیاسی که هیچ ارتباطی با جامعه ندارد، نمی‌تواند مطالبات جامعه را مطرح نکند اما ادعای جامعه‌محوری داشته باشد. در حال حاضر جامعه‌محوری، دروغ بخشی از احزاب اصلاح‌طلب برای تئوریزه کردن مخالفتشان با جریانی است که اعتقاد دارند نباید صندوق‌های رأی را رها کرد.

این دسته از دوستان دروغ می‌گویند. جامعه‌محوری تعریف مشخصی دارد و برخی از اساتید جامعه‌شناسی به ابعادی از مسئله جامعه‌محوری پرداختند. یک جریان سیاسی و حزب سیاسی که هیچ ارتباطی با جامعه ندارد، نمی‌تواند مطالبات جامعه را مطرح نکند اما ادعای جامعه‌محوری داشته باشد. در حال حاضر جامعه‌محوری، دروغ بخشی از احزاب اصلاح‌طلب برای تئوریزه کردن مخالفتشان با جریانی است که اعتقاددارند نباید صندوق‌های رأی را رها کرد.

برخی آگاهان سیاسی اعتقاد دارند که این اختلافات به‌زودی باعث انحلال جبهه اصلاحات می‌شود زیرا به‌طور قطعی جناح میانه و عقلایی در جبهه اصلاحات در تهران و نیز شهرستان‌ها فعال‌شده و لیست خواهند داد، این دوگانگی باعث انحلال جبهه اصلاحات می‌شود.

بر اساس این دیدگاه «جبهه اصلاحات» نه «جبهه» است و نه «اصلاحات»، «جبهه» نیست؛ چون جبهه به معنی مجموعه احزاب و نیروهای سیاسی است که حول یک راهبرد و استراتژی مشترک گرد هم می‌آیند، به ائتلاف می‌رسند، وارد عمل می‌شوند، به یک تصمیم می‌رسند و نهایتاً، آن تصمیم را پیش می‌برند.

فرمان تحریم انتخابات توسط جبهه اصلاحات صادر شد/ ۸ نکته خاص درباره راهبرد سیاسی اصلاح‌طلبان/ تحریم انتخابات در تهران چه هزینه‌ای برای جناح چپ دارد؟

اما در شرایط کنونی هیچ‌کدام از این شرایط در «جبهه اصلاحات» وجود ندارد؛ یعنی، چنان‌که اشاره شد استراتژی مشترکی بین نیروهای اصلاح‌طلب و حتی درون هریک از احزاب اصلی وجود ندارد و طبیعتاً، تصمیم مشترکی هم وجود ندارد. همچنین «اصلاحات» نیست چون‌ عدم مشارکت را به‌عنوان یک فعل سیاسی توصیه کرده و این عدول از مبانی اصلاح‌طلبی است.

اما مروری بر راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران بیانگر ضرورت توجه به نکات زیر می‌باشد:

۱- این راهبرد که بخش عمده آن را می‌توان توصیفی ارزیابی کرد، عملاً جمع بندی دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان رادیکال به‌ویژه حزب اتحاد ملت دانست، لذا باید تأکید داشت در این بیانیه مطالب جدیدی طرح و بیان‌نشده است!

۲- با توجه به مطلب اخیر تاج‌زاده مبنی بر تحریم انتخابات و تلاش برای به زیر کشیدن طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو می‌توان تأکید داشت که راهبرد جبهه اصلاحات همان دیدگاه‌های تاج‌زاده اما بابیان خفیف‌تر آن می‌باشد، به عبارتی شکل عریان دیدگاه‌های جبهه اصلاحات را باید در مطالب مطرح شده از سوی تاج‌زاده دانست.

۳- جنس مطالب مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات نشانگر اشغال این جبهه از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات می‌باشد که به‌وضوح در بردارندِ این نکته است که آنان به‌جای رقابت در چارچوب نظام به دنبال مبارزه با نظام می‌باشند.

۴- تأکید و تصریح بر ماندن در کنار مردم (جامعه‌محوری) در حقیقت تلاش برای توجیه تحریم انتخابات به نام مردم ونانی برای تحریمی‌هاست.

۵- تأکید بر تحریم از سوی جبهه اصلاحات نشانگر ترس رادیکال‌های جبهه اصلاحات از ریزش بدنی اجتماعی خود و وزن‌کشی سیاسی – انتخاباتی می‌باشد که تلاش می‌شود به‌موجب آن این موضوع با طرح مطالب تکراری کودتای انتخاباتی به حاشیه رانده‌شده و شکست انتخاباتی با گریز از به داوری گذاشتن خود به رأی مردم توجیه شود

۶- تأکید جبهه اصلاحات مبنی بر اصلاحات ساختاری در حقیقت قلب اصلاح‌طلبی موجود بوده و تلاش شده که به نام تمامی جریان‌های اصلاح‌طلبی مسئله اصلاحات ساختاری به‌عنوان یک هدف در راهبرد این جبهه جانمایی شود.

۷- جبهه اصلاحات و رادیکال جریان اصلاحات می‌کوشند تا با تعریف خود به‌عنوان منتقد سیستم، خود را به‌عنوان اپوزیسیون معرفی و دوگانه جامعه- حاکمیت را تا انتخابات ۱۴۰۴ به محور کنش‌های خود تبدیل نمایند.

۸- رادیکال‌های جریان اصلاحات با راهبرد اخیر خود عملاً پروژه کاهش مشارکت را کلید زده و با ضدانقلاب و دشمن در حال مخرج مشترک گرفتن هستند همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب پیش از این هشدار داده بودند که شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمن است.

این جبهه از دیگر سو با تأکید بر اینکه ارائه لیست باید در سطح استان‌ها به تصویب دوسوم جبهه اصلاحات این استان‌ها برسد، می‌کوشند تا از سویی در سطح تهران و برخی شهرهای بزرگ با عدم ارائه لیست نوعی پیام سیاسی مخابره کرده و از جانب دیگر در برخی شهرهای دیگر علاوه بر ارائه لیست، نوعی ائتلاف انتخاباتی را کلید بزنند،

اما تحریم عریان جبهه اصلاحات در بیانیه منتشرشده از سوی این گروه نقطه تعیین تکلیف اصلاح‌طلبان با رادیکال‌ها در یک آزمون عقلانی است، با توجه به آنکه راهبرد اصلی دشمن در ۱۱ اسفند اثرگذاری روی مشارکت انتخاباتی است ازاین‌رو لازم است که طیف مشارکت‌جو مسیر مشترک از چپ تحریمی را قیچی کرده و رادیکال‌ها هزینه این جدایی از صندوق رأی را چه در درون و چه بیرون از تشکیلات خود بپردازند، نمی‌توان با لباس احزاب قانونی ژست براندازی گرفت!


[۱] https://www.jamaran.news/ ۱۶۲۰۸۷۴

[۲] ttps://www.mashreghnews.ir/news/۱۵۵۹۰۲۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 54
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    69 23
    جبهه اصلاحات یعنی جبهه خیانت جبهه تزویر و جبهه اشرافیگری مملکت ما خیری از این اصلاحات ندیده در بیت المال دست امین ندارن در سیاست خارجه مورد اطمینان نیستند اگر لازم باشد تا فروش اروند رود و شهرهای مرزی هم پیش می روند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      47 22
      مملکت ما از کی خیر دیده که از اصلاح طلب ندیده همشون سر وته یه کرباسند رای نمیدم
    • تفکر IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      19 10
      دقیقا نفوذغرب در قلب اصلاح طلبها ای خاک بر سر غرب پرستهای بت پرست
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      11 7
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      11 5
      من نمیدونم چرا این اراذل و اوباش سیاسی که جز خیانت و وطن فروشی و نفاق چیزی برای ارائه ندارند خبر منتشر می کنید اینها همون کسانی هستند که با رانت از دولت هاشمی تمام کارخانجات و مراکز اقتصادی رو در اختیار گرفتند و همیشه در حال متهم کردن دیگران به دزدی و استفاده از تحریم هستند ، مثل حکایت دزدی که در حال فرار است و با فریاد زدن از دیگران میخواهد که دزد را دستگیر کنند تا خودش بتواند فرار کند
    • سوخته IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      12 5
      خدا شر این خائنین را بخودشان برگرداند
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      23 7
      اصولگرایان هم چطور؟ سرت را کردی زیر برف؟ خودت هم نمی دونی که الان از منظر جامعه ایرانی، اصلاح طلب و اصولگرا چیزی نیستن جز اسم.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      13 3
      بابت مهمات.وروسیه.اگه این کار را کردند به معنای واقعی کلمه خائن میباشند.روح الله
    • SE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      12 4
      خودشان میدانند که الاصحالات الی الفاضلابات
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      18 3
      دیگه گول هیچ کس را نمیخوریم. کلا رای بی رای!
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 0
      توجه کنید ،افتضاح طلبان کاملا با اون یارو مسجد مکی زاهدان هماهنگ بیانیه و دستور صادر میکنند مردم زرنگ تر از این حرفها هستند
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 0
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    37 16
    شما که میگید اصلاحات مرده است پس چرا مرتبا اخبار این "مرده "را پیگیری می کنید؟
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      21 17
      بالاخره باید از تعفن مرده هم جلوگیری کرد
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    9 9
    به درک.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    9 9
    عددی نیستند!
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    4 9
    سریعتر این کار باید انجام بشه سریعتر شما منفعل هستید آدمهای منفعل انقلاب اسلامی را مسئله بردید
  • ابی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    11 7
    اصلاحات زالو صفت.....
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      10 8
      به اصلاحات هر توهین و بدو بیرایی که می تونید می گید ...چون زورتون نمی رسه به بقیه حرف بزنید ...چون می دونید که براتون طبعات داره ...می رسیم به حرف سید بزرگوار در پاسخ اون خانوم که توهین می کرد گفت "نشون آزادی اینه که شما می تونید بدون ترس هرچی دلتون می خواد بگید"
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    15 11
    وقتی همه را رد صلاحیت میکنین چ انتظاری دارین؟؟؟همه جا میکین اصلاحات مرده همه جوری هم بهشون فشار میارین حتی نوع سیاستشون قبول ندارین پس باینجوری برا شماها بهتر
  • حیدری IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    41 10
    اینقدر به دیگران گیر ندید الان که مجلس و دولت همه در اختیار شما هستش مثلا چه گلی به سر ملت زدید تمام اجناس قیمتش نسبت به دولت قبل دو برابر شده وجدانان با این چرندیات مردم رو سر کار نزارید
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      3 3
      دولت قبل نسبت به دولت قبلش میشه یگی چند صد برابر شد قیمتا؟
    • محمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 0
      سلام یادت رفت چه گلی زدند؟ اولا اینکه اصولگرا و اصلاح طلب در قدرت که قرار میگیرند فرقی با هم ندارند. دوماً اینکه اینها هم گل زیاد زدند به سر مردم. مثلاً یکی از موارد اخیر اینه که سن بازنشستگی و سنوات را یکطرفه افزایش دادند. این شد اسلام و قانون مد نظر عزیزان. قیمتها هم دوبرابر نشده. در بسیاری اقلام ده برابر هم بیشتر شده
  • فهیم IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    11 8
    آقایان افتضاح طلب بدانند مردم شماها را تحریم کردند دقیقا میدانید از مردم برای رسید ن به مقاصد زشت خودتان استفاده می کنید حالا مردم متوجه این قضیه شدند شماها جایگاهی ندارید بخواهید باشید یا نباشید شک ندارم اگر کسی در انتخابات شرکت نکرد بخاطر خواست شما نیست بلکه تحلیل خودشان را دارند عدم شرکت بر خی در صندوق رای را می خواهید با روباه صفتی مصادره کنید....
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    1 8
    بزرگترین تبعات عدم حضور در انتخابات برای اصلاح طلبان اینه که نمی تونند در مجلس نماینده داشته باشند . در اینصورت مجبور خواهند بود که به پایداری ها و در شهرستان ها به استانداری ها رای بدهند. ولی سوال اینه که کدام جریان بازی نقش اپوزیسیون را در مجلس بعد بعهده می گیرد؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    16 3
    اصلا نیاز به چیزی نیست..بااین تورم و فساد اقتصادی و سهمیه بنزین و سن بازنشستگی و........قطعا همه پرشور شرکت خواهیم کرد....
  • US ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    13 9
    مشکل اینه که اینها توهمات خودشون رو به تفکرات جامعه تعمیم میدن و خودشون رو جای جامعه و ملت جا میزنن، و جوری وانمود میکنن که انه ۸۰ میلیون نفر ملت با تفکرات اونها موافقه، در صورتیکه اینها کمتر از ۳۰ درصد جامعه هم نیستن، و اگر بمعنی واقعی دموکراسی و برابری میخوان، بعنوان یک اقلیت در جامعه، به رای و تصمیم اکثریت احترام میزارن و خودشون رو نمیخوان با زور و زر و ریا و حیله و شعار جای اکثریت و آحاد ملت جا بزنن، کی گفته هر چرندی رو که اصلاحات که نه اصلاحات برای قد و قواره اینها خیلی بزرگه صلاحات یعنی چیزی رو بهتر کردن، نه تخریب کردن فرهنگ و عقل و اخلاق و شرف و امنیت و استقلال جامعه، اینها رفورمیست هستن یعنی تغییرطلب، و متاسفانه تغییرات پیشنهادی اینها همه مخرب و مضره به همین دلیل به اینها اصلاح طلب نمیشه گفت، بلکه رفورمیست هستن. اما کی گفته که هر چرندی رو که رفورمیستها بگن درسته و نظر آحاد ملته؟ این نارسیسیسم سیاسی، شارلاتانیزم، شخصیت دوقطبی، و توهمی و دیکتاتور‌مابانه رفورمیستها هیچ نشانی از هیچ اصلاحی نداره، تنها ارتباط اینها با اصلاحات فقط اسمشون هست که با ماهیت و عمل تخریبیشون برای جامعه منافات و تضاد کامل داره.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    6 19
    کسانی کهانتخابات راتحریم میکنند وبه کشور اسیب میرسانند یقینا از نوکران شیطان ومریدان امریکا هستند کاری که بنفع دشمن وبضرر مملکت میباشد باید مقابله کرد
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      4 2
      کسانی که امید مردم رو ناامید می کنند خود شیطانند و دشمن واقعی انقلاب اسلامی عزیز هستند. و با مصادره نابه حق انقلاب بخاطر منافعشون مردم را از انقلاب و نظام دور می کنند. تشت رسوایی این افراد بزودی با درایت رهبر انقلاب می افتد و خواهیم دید این دغل دوستا ن جاسوسهای اسراییل و روسیه خواهند بود.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    6 6
    علی ع.برای حفظ اسلام بیست وپنج سال سکوت وازحق خود گذشت این اصلاح طلبان یاران شیطان وازنوکران امریکا هستند که هراقدامی بنفع امریکا باشد پای ثابت انجام ان هستند
  • حسین IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    10 7
    در سیستمی که قوانین مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان وتو میشه مجلس چه خاصیتی داره ؟
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    7 6
    چرا برای رضایت مشتی خودفروخته به شیطان ودشمن پاروی اصول گذاشته تسلیم باج خواهی انها شویم تنها راه مقابله باشیطان واصحابش میباشد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    4 3
    باشد که خداوند انقلابیون واقعی را از کمک خناسان و کاسه لیسان غرب بی نیاز کند-الهی امین-
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      3 0
      خداوند ایران را از شر حفظ کند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    14 4
    رای بدیم که چی هرروز وضعیت فلاکت بار میشه تو دنیا با همه دشمنین داخل کشور دهنه ملت سرویسه چه چیزتون خوبه اقتصاد فرهنگ و... تو همه چی مردودین کل سالم که گریه می کنین کلا اشتباهین دین ملتم از بین بردین
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    6 3
    جبهه اصلاحات اون روزی به فنا رفت که دستورات دین وانقلاب رو قاب گرفتن گذاشتن کنارورو اوردن به تجمل گرایی ،استخرساختن،شواش سکه،سکونت در خانه های لاکچری،سفرهای خارجی اگرمردم همچین منشی رو می خواستند چرا انقلاب کردند؟!شاه هم همین کارها رو میکرد،خود کرده را تدبیر نیست😔🦵😈
  • جواد IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    5 7
    فقط اگر دکتر احمدی نژاد اشاره کنه رای میدم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    22 4
    مردم از هر دوتون متنفرن مردم گرونی رو میبینن بیکاری و بی پولی رو میبینن قیمت‌های سرسام آور رو میبینن
  • ایرج میرزا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    12 3
    تحریم انتخابات مشروعیت شما را زیر سوال میبرد واسه همین دست و پا میزنید و حدیث جعل میکنید
  • بهنام IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    7 3
    مردم از دو حال خارج نیست 1- شعور انتخاباتی دارند 2- شعور انتخاباتی ندارند در هر دو حالت گوش به فرمان جبهه اصلاحات ننشسته اند اغلب به قیمت اجناس و عملکرد مسئولان نگاه می کنند و...
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    2 3
    در اینده هر فتنه ای نه شود ازینجاست
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    4 0
    با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس،بالا ماندن نرخ دلار تاثیر سوعی بر میزان مشارکت در انتخابات خواهد داشت،چون اثر نرخ دلار بر گرانی و تورم و همه چیز خواهد بود
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    8 2
    تحریم انتخابات توسط جبهه اصلاحات امری درست، به جا و لازم بود.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    6 5
    اگه روحانی تایید میشد رای میدادم اما الا قطعا رای نمیدم
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    13 3
    اصلاح طلبان را ول کنید بنا بود با مجلس و دولت جهادی و انقلابی معیشت مردم را سامان دهید نتیجه و کارنامه این دولت و مجلس بی کفایت را روزانه با پوست و گوشت مان حس میکنیم
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    5 0
    در انتخابات قبلی خواستم رای ندم. گفتم بذار به احترام دموکراسی برم و رای سفید بدم. بعد که رفتم گفتم حالا که تا اینجا اومدم بذار هدر نشه و به آقای رضایی رای بدم. رای سفید نفر دوم شد. محض رضای خداوند متعال انتخابات زیبایی داریم.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    3 3
    نه انتظار داری قلع و قمعشون بکنید اونا ولی تو انتخابات شرکت کنن؟ شماها انتخاباتتون چیه بین اصولگرا و اصولگراتر و دو تا شبه اصللح طلب بریم انتخابات‌؟ من میگم اینم جمعش کنید هزینه به کشور نزنید بیخود
  • ات IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    2 4
    روحانی هم که رد صلاحیت شد
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      4 0
      دستپرورده ملکه صلاحیتی نداشت که رد شود.
  • US ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    1 3
    واقعا فضا رقابتی نیس شورای نگهبان خیلی داره دس به عصا میره جلو
  • سید IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    12 2
    از نظر مردم اصول گرا و اصلاح طلب دیگر معنا ندارد
  • مونا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    4 5
    رد صلاحیت دکتر روحانی برای حاکمیت هزینه بر خواهد بود.
  • سیدمهدی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    13 2
    ضمن احترام به فرمایشات حضرت آقا و لعن و نفرین بر دشمنان انقلاب بنده هم در انتخابات سالجاری شرکت نخواهم کرد و عزیزان خویش را هم مجاب کرده ام در انتخابات سالجاری شرکت نکنند ادله بنده هم : - ظلم مجلس و شورای نگهبان در تصویب طرح بازنشستگی با 35 سال خدمت ولی حقوق 30 روز -عدم افزایش حقوق کارگران منطبق با تورم طبق نص صریح قانون طی دو سال 1401 و 1402 - قطع یارانه بنده و عدم تخصیص یارانه معیشتی - تورم وحشتناک اقلام ضروری و عدم رسیدگی دولت - گرانی اینترنت - قرمز شدن فرم ج مسکن شهری - فساد مجلس درخصوص ماجرای خودروهای شاسی بلند - ریاکاری ریاست مجلس در خصوص سیسمونی گیت - و صدها دلیل دیگر که نشانه عدم صداقت این دولت و مجلس و قوه قضاییه می باشد و باعث روسیاهی جریان انقلابی مقابل اصلاح طلبان و باز شدن زبان رقبا علیه محبان انقلاب شد.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 2
    دست شان درد نکنه
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    9 2
    اصلا این مجلس چه فایده ای برای مردم داره هرچی به ضرر مردم هست سریع تصویب میکنه فعلا که همه چی دست اصولگراها هست این وضعمون هست ،بعدم مثلا بریم به کی رای بدیم وقتی قرار نیست هیچ چیز فرقی بکنه
  • CN ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    6 1
    اصلاح طلب های مسخره، میدونند مردم نه پای صندوق میرن و نه انتخابات براشون مهمه، از الان دارن از این آب گل آلود مثلاً ماهی میگیرند، با تحریم انتخابات میخواند وانمود کنند بخاطر این شارلاتانهای دزد ملت پای صندوقهای رأی نرفتند.
  • حسین IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    3 0
    عمو جون ربطی نداره ،مردم برای رای ندادن دلایل زیادی دارند ،مادامی که حاکمیت گوش شنوایی برای خواسته های بحق مردم نداره اوضاع همینه،اگر احترام میخواهید باید به مردم احترام بگذارید،کشور شده بهشت افاغنه ،مردم خودمون الان شهروند درجه دوم شدند .
  • حمید MX ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    3 1
    شکم سیرهای که پای سفره انقلاب چریدند و به لحاظ مالی چاق و فربه شدند. حالا جفتک هم می اندازند. در حالی به انقلاب بدهکارند از خانه ماشین و زمین ویلا و باغ و مجوز های خاص دریافت زمین های خاص و خانه های خاص هر چه دارند از سفره بیت المال سرقت کرده اند.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    الان که دیگه همه چیز دست خودتونه پس چرا اوضاع اینه یک نفر رو‌ نمی‌بینم راضی باشه از زندگی
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    جبهه اصلاحات اگر اصلاحات نیست و اپوزیسیون هست پس بهتره که منحل بشه چون بیربطه فعالان اقتصادی را در نظر داشته باشید امیدوارم زودتر تمام بخشهای اقتصادی دولت ریل سپاه به طور مستقیم یا غیر مستقیم قرار بگیرد بعدش باید اون موقع به سمت مشروطه البته فقط در حد نخست وزیری و اینکه احزاب کار کنند نه هیچ چیز دیگر حرکت کرد در ضمن بخش امنیتی باید از ذیل نخست وزیر کاملا خارج بشود
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    شما چرا اینقدر این فلکزده هارو به سمت تحریم انتخابات هل میدید؟ تحربیات گذشته و هدایت رقبا به پایین شدن از قطار انقلاب اینجا بدردتان نمیخوره! اصلاح خوارها مثل آبی هستند که در هر ظرفی خود را شبیه مظروف میسازند! بیانیه حسن روحانی را بخوانید! این ادم خبره اخراج از درب و ورود از پنجره است. اگر شورا به دادش نمیرسید مشت محکم مردم از داخل صندوق تکلیفش رابرای همیشه مشخص میکرد، ایضاء لاریجانی را در دور قبل ریاست جمهوری. حیف می کنید موقعیتها را !!!
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 1
    رای دادن ما یعنی تایید تداوم و امتداد گرانی فساد مسولیت افزایش سن بازنشستگی تایید مسولیت بی تدبیر گرانی مسکن و مجرد ماندن جوانان بی پارتی دخالت برادران پاسدار در مسایل کلان اقتصادی بیسوادی مسولیت که هی سد آب میزنند و مانع جریان آب و بخار شدن آب و تکمیل ابر و عدم بارش میشود که هیچ مغز متفکری پی به این جنایت هولناک نبرده است که بیسواد ها ی مسول عامل خشکسالی هستند و الا رحمت خداوند خیلی فراخ است آیپاد بیداد از ماست که بر ماست همه چیز ایران نابود شده به چه عاقلی رای بدهیم
    • DE ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 0
      ----- و الا رحمت خداوند خیلی فراخ است ##خخخخخخ هی سد آب میزنند و مانع جریان آب و بخار شدن آب و تکمیل ابر و عدم بارش میشود که هیچ مغز متفکری پی به این جنایت هولناک نبرده است که بیسواد ها ی مسول عامل خشکسالی هستند ./راس میگه ایران سد زدند لایه اوزون سوراخ شد کره زمین گرم شد میلیاردها تن یخ های هزاران ساله قطب شمال آب شد در قاره افریقا و آسیا خشکسالی اومد...بخشکی سد که کل دنیا را به هم ریختی.
  • DE ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مملکت ما از اصلاح طلب خیر ندیده همشون سر وته یه کرباسچی اند من به اصلاحات رای نمیدهم.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 0
    چرا ح ر نکبت را که 2تابعیتی انگلیسی است و پشت پرده نقشه دلسرد کردن مردم را می کشد ( فورا ) محاکمه نمی کنید؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    یقینا انتخابات ایندوره که دست اصلاح طلبان نیست پرشور ومشارکت بالاتر است هرموقع انها حاکم بوده اند پشت سرش انتخابات حداقلی بوده بواسطه دورکردن مردم توسط خیانتها
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    کربا.....چی نامه همکاری با ساواک را امضا کرده بوده - این ساواکی هر جا باشه معدن فساد میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس