کد خبر 1568252
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
ابعاد و آثار حذف نام ایران از توصیه 7 FATF

براساس مفاد برجام و با در نظر گرفتن تاریخ تصویب این موافقتنامه در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خارج نمودن ایران از شمول توصیه ۷ الزامی بود لذا مطالبه ایران از گروه ویژه اقدام مالی انجام شد.

به گزارش مشرق، ۱۸ دی‌ماه گذشته،ایران با ارسال نامه ای به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خواستار آن شد تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه ۷ و سایر اسناد این نهاد - که مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند - حذف شود.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توصیه‌های چهل‌گانه‌ای در خصوص پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی ارائه داده است. توصیه ۷ گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در خصوص تحریم‌های مالی هدفمند مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است که از کشورها می‌خواهد در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات بیان‌شده از قبیل ضبط، توقیف و مصادره وجوه و دیگر دارایی‌های اشخاص تعیین‌شده در قطعنامه‌ها را بدون تاخیر اعمال کنند.

در سال ۲۰۱۵ در راستای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، قطعنامه ۲۲۳۱ توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شد که قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل متحد در خصوص ایران را ملغی کرد؛ لیکن کماکان اقدامات محدودکننده‌ای از قبیل اعمال تحریم‌های مالی هدفمند برای برخی اشخاص و نهادها را الزامی می‌کرد.

براساس مفاد برجام و با در نظر گرفتن تاریخ تصویب این موافقتنامه در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خارج نمودن ایران از شمول توصیه ۷ الزامی بود لذا با پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، مطالبه ایران از گروه ویژه اقدام مالی انجام شد.

کارگروه اقدام مالی نیز بر اساس درخواست کشورمان با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷ موافقت و از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کرد.

تا پیش از این، ایران و کره شمالی تنها کشورهای مشمول توصیه ۷ بودند.

بدیهی است خروج از شمول توصیه ۷ می‌تواند ریسک شهرت کشور در این حوزه را تا حدودی بهبود بخشیده و همچنین سنگ بنای احتمالی تعامل بیشتر ایران با FATF شود.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 1
    خوب بسلامتی به FATF پیوستیم. مبارک باشه
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    با این اوصاف امروز بورس باید حداقل 50هزارتا رشد کند بعد 4سال نابودی
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      تازه منفی تر هم شد کلا نابوده
  • US ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 3
    مگه نمی‌گفتند بده و خود تحریمیه و ربطی به گشایش اقتصادی نداره، حالا چطور از ابعاد بزرگ و طول و عرض و ارتفاع و قد و بالای رعناش حرف میزنید؟
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 3
    مذاکره با آمریکا خوبه...صلح با آل سعود اوکیه ..FATF حله اگر فقط از طرف دولت حزب الله باشه..در غیر این صورت میشه ذلت ..خوب حجاب اجباریم تایید کنید ما حرفی نداریم
    • DE ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      منظورت حجاب اختیاری بوده احتمالا ؟
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 0
      نفهمیت از همه چیز بهتره با همین فرمون برو به جهنم 🤌🤣🤣
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 1
    خواهشن دیگه گول این مسخره بازی های آمریکایی ها را نباید خورد و اصلا اجازه ندهیم که آنها چنین تصور کنند که به عنوان راننده پشت فرمان اداره جهان قرار گرفته اند و میتوانند استاندارهایشان را به دیگران تحمیل کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس