کد خبر 1560683
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات در صربستان

با گذشت نزدیک به دو هفته از انتخابات پارلمانی صربستان، هزاران معترض بار دیگر در خیابان‌های شهر بلگراد در اعتراض به نتایج این انتخابات تظاهرات کرده و لغو این نتایج را درخواست کردند.

به گزارش مشرق، هزاران تن از معترضان در خیابان‌های پایتخت صربستان در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر که نزدیک به دو هفته پیش در ۱۷ دسامبر برگزار شد تجمع و حزب حاکم متعلق به آلکساندر ووچیچ، رئیس جمهور این کشور را متهم به سازماندهی کردن تقلب در این انتخابات کردند.

شهر بلگراد، پایتخت صربستان از بعد از این انتخابات تا کنون شاهد چند دور تظاهرات معترضان طرفدار غرب در اعتراض به نتیجه انتخابات بوده است.

«الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان این تظاهرات ها را تلاش برای اجرای «انقلاب رنگی» توصیف کرده است.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات صربستان، حزب حاکم «ترقی خواه» (SNS)با ۴۶.۷۲ درصد آراء پیروز این انتخابات پارلمانی زودهنگام در صربستان شد.

رویترز نوشت که ناظران بین‌المللی مدعی شدند حزب حاکم صربستان از طریق سوگیری رسانه‌ای، نفوذ آشکار آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور این کشور و بی قانونی در روند برگزاری انتخابات از جمله خرید رای پیروز شده است.

رئیس جمهور صربستان اما این انتخابات را «منصفانه» خوانده است.

حزب اصلی مخالف دولت صربستان موسوم به حزب «صربستان علیه خشونت» ادعای وقوع تقلب در این انتخابات به ویژه در شهر بلگراد را داشته است.

تظاهرکنندگان روز شنبه پرچم‌های صربستان را تکان داده و یک بنر بزرگ را به نمایش گذاشتند که روی آن نوشته شده بود: «ما قبول نمی‌کنیم». این معترضان همچنین مارینیکا تپیچ، از رهبران حزب صربستان علیه خشونت که از روز بعد از انتخابات دست به اعتصاب غذا زده را تشویق کردند.

تپیچ بعد از آنکه با کمک دو نفر از هم حزبی‌هایش پشت تریبون سخنرانی رفت خطاب به معترضان تجمع کرده در مقابل هتل موسکوا خواستار لغو نتایج انتخابات شد.

حزب صربستان علیه خشونت از ۱۷ دسامبر تا کنون به صورت روزانه اعتراضاتی را علیه نتایج انتخابات رهبری کرده و خواستار تکرار نتایج انتخابات شده است. تنش ها در صربستان بعد از رخدادهای خشونت آمیز مربوط به تظاهرات یک هفته پیش و دستگیری چند نفر از حامیان مخالفان بیش از پیش تشدید شدند.

چند سازمان دانشجویی از این اعتراضات حمایت کرده‌اند. حزب صربستان علیه خشونت در انتخابات پارلمانی با کسب ۲۳.۵۶ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب سوسیالیست صربستان هم با کسب ۶.۵۶ درصد آرا جایگاه سوم را کسب کرد.

رادومیر لازوویچ، یکی از دیگر سیاستمداران مخالف دولت صربستان گفت: «جامعه بین‌المللی نباید ساکت بماند و باید کمیسیونی به منظور بررسی بی قاعدگی‌ها در انتخابات تشکیل داده و مقام‌های صربستان را برای برگزاری یک انتخابات جدید آزاد و عادلانه تحت فشار قرار دهد.»

تظاهرکنندگان بعد از سخنرانی‌های چند نفر، راهپیمایی خود را در مقابل مقر کمیسیون انتخابات دولت و دادگاه قانون اساسی صربستان که حکم نهایی را درباره شکایت‌های انتخاباتی صادر می‌کند برگزار کردند.

صربستان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است اما با روسیه نیز روابط حسنه ای دارد و تابحال، ووچیچ در مقابل فشارهای غرب برای اعمال تحریم علیه مسکو مقاومت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    نام صربستان یادآور قتل و جنایت مسلمانان در کوزو است و هنوز مافیا بر آن حاکم است.
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      کوزووو گفتی یاد بمباران های آمریکا و ائتلاف ناتو افتادم که بارها کاروان آوارگان مسلمان را بمباران کردند و تعداد زیادی را به ورطه نابودی کشاندند. مثلا امده بودند برای حمایت از البانیایی تبارهای مسلمان و تنبیه صربستان بخاطر نسل کشی! البته این موارد حتما اشتباهی بوده!!
    • DE ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      فرزندان نامشروع پوتین خوشحال نباشن چون روسیه به زودی تجزیه میشه و یتیم میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس