1

شدت نزاع و درگیری‌های راهبردی و تشکیلاتی در جبهه اصلاحات آنچنان بالا گرفته که برخی از اعضای این جبهه از بازتولید کنش‌های سیاسی مجاهدین خلق از سوی اعضای حزب اتحاد ملت جبهه فوق خبر داده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه هشتم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نخستین مدال ایران در ژیمناستیک پس از ۸۰ سال، آغاز اجرای مرحله دوم پروژه بزرگ انتقال آب دریای عمان به اصفهان، خط ونشان وزیر صمت برای خودروسازان و تیترهایی مرتبط با مهاجران افغانستانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مسئله ورود بی‌رویه مهاجرین افغانستانی به ایران، واکنش‌های مخالف و موافقی را به‌همراه داشته؛ البته که کفه ترازو به‌سمت مخالفین سنگینی می‌کند. عده‌ای از منظر مخاطرات امنیتی به این موضوع نقد کرده و خواستار ورود وزارت کشور برای ساماندهی شده‌اند و برخی هم با عینک اقتصادی، این مسئله را فرصتی برای فراهم‌شدن نیروی کار موردنیاز دانسته‌اند.

روزنامه شرق خبرداده است که یک میلیون افغانستانی جدید در راه ایران هستند، در بخشی از این گزارش آمده است:

وزیر کشور روز گذشته بار دیگر تعداد اتباع خارجی افغانستانی را ۵ میلیون نفر اعلام کرد؛ آماری که در فروردین‌ماه سال گذشته (۱۴۰۱) توسط وزیر امور خارجه نیز اعلام شده بود. اگرچه پیش از این وحیدی اعلام کرده بود که نمی‌توان به‌طور دقیق آماری از میزان حضور اتباع افغانی اعلام کرد، اما برخی از منابع غیررسمی این آمار را بیش از آمار اعلامی می‌دانند. با این حال وزارت کشور مجدداً به تکاپو افتاده است با توجه به نگرانی‌های موجود، اتباع غیرمجاز را اخراج کند، اما با توجه به جمعیت بالایی که در پشت مرزهای مشترک ایران و افغانستان وجود دارد، نمی‌توان امیدوار بود که وزارت کشور در اجرای این سیاست موفق عمل کند.

این روزنامه نوشته است:

معضل ورود افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی به ایران مسئله جدیدی نیست، عبور بی‌حد و حصر افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرزهای ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا درآورده است تا جایی که وزیر کشور دولت سیزدهم هم مجبور شد به آن واکنش نشان دهد و با توجه به نگرانی‌های ایجادشده ضمن تضمین اینکه این اتباع چالش امنیتی برای ایران ندارند، از بازگشت اتباع غیرمجاز سخن بگوید. بدون تردید آمارهای اعلامی با حقیقت موجود از حضور اتباع افغانی در تعارض است.

با اتباع افغانستانی در ایران چه باید کرد؟ / رادیکالیسم در جبهه اصلاحات به معنای هرج و مرج است!

روزنامه هم‌میهن نیز با طرح این پرسش که «آیا افغانستانی‌ها ایران را تسخیر کرده‌اند؟» نوشته است:

بسیاری از استان‌های ایران، به‌ویژه استان‌های مرزی برای حضور افغانستانی‌ها ممنوع است. از ابتدای دهه ۱۳۸۰ سیاست رسمی دولت ایران این بوده که افغانستانی‌ها در استان‌های مرکزی سکونت داشته باشند. علاوه بر این، مهاجران عموماً تمایل دارند در مناطقی ساکن باشند که فرصت شغلی بیشتری وجود دارد و بتوانند به شبکه حمایتی اقوام و خویشان دسترسی داشته باشند. درنتیجه در بسیاری استان‌ها تعداد افغانستانی‌ها بسیار اندک و در برخی استان‌ها مانند تهران، جمعیت آنها قابل‌توجه است. اگر آمار دانش‌آموزان افغانستانی را ملاک قرار دهیم، حدود یک‌سوم از افغانستانی‌ها در استان تهران زندگی می‌کنند. با در نظر گرفتن کارگران فصلی مجرد، احتمالاً این نسبت بالاتر باشد.

در بسیاری از کشورهای جهان، جمعیت مهاجران معمولاً در برخی محله‌ها و مناطق بیشتر است. در ایران هم این قاعده صادق است و جمعیت افغانستانی‌ها در بعضی از شهرها و مناطق روستایی ایران متراکم‌تر است. تعمیم یک تراکم مشاهده‌شده در یک مکان به کل ایران، یک خطای روش‌شناختی است. اینکه در محله‌ای افغانستانی‌نشین، تعداد زایمان‌های یک بیمارستان از آنِ افغانستانی‌ها باشد، طبیعی است ولی از این مورد نمی‌توان نتیجه گرفت که در تمام بیمارستان‌های ایران هم چنین وضعیتی وجود دارد. این نوع آمارها را باید براساس تعداد کل جمعیت و نسبت جمعیتی تفسیر کرد، در غیر این صورت اعتبار علمی ندارد.

با اتباع افغانستانی در ایران چه باید کرد؟ / رادیکالیسم در جبهه اصلاحات به معنای هرج و مرج است!

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی نیز از زاویه امنیتی مسئله اتباع را بررسی کرده و می‌نویسد:

یک بحثی که همیشه در خصوص اتباع افغانستان وجود داشته ارزان بودن نیروی کار آن‌ها و درآوردن کار از چنگ کارگران ایرانی و بیکار شدن آن‌هاست. هرچند که در این تحلیل، بحث بیگاری کشیدن از کارگران افغانی و سودجویی برخی کارفرما از ذهن‌ها دور شده. با این حال به نظر می‌رسد که حالا نه برخی از مردم که مسئولان هم نسبت به افزایش حضور افغانستانی‌ها در ایران احساس خطر کرده‌اند. و حالا دیگر رسانه‌ها خیلی راحت نسبت به این امر هشدار می‌دهند. وقوع حوادث تروریستی در ایران مثل شاهچراغ و رد پای اتباع بیگانه به عنوان مجریان حملات، شاید آغازگر رسمی از این مخاطرات بود. هرچند پیش از آن، نماینده‌هایی از مجلس و افراد و مقاماتی در این خصوص اظهار نظر کرده بودند و البته بحث آن‌ها بدآموزی فرهنگی آن‌ها، جداسازی مدارسشان از کودکان ایرانی و همان بحث تکراری نیروی کار بود.

با اتباع افغانستانی در ایران چه باید کرد؟ / رادیکالیسم در جبهه اصلاحات به معنای هرج و مرج است!

طی دو ماه اخیر، در شبکه‌های اجتماعی حساسیت ویژه‌ای نسبت به حضور اتباع افغانی در کشور احساس می‌شود تا جایی که کاربران روزمره نویس توئیتری و کانال‌های زرد تلگرامی با انتشار تصاویر تردد اتباع افغان در سطح شهر، نسبت به خطرات احتمالی عدم کنترل آنها ابراز نگرانی می‌کنند. این سطح توجه بالا به مسئله افغانستان ریشه‌های مافوق رسانه‌ای دارد، فتنه انگیزی دشمن در این پرونده باید در کنار مسئله‌اجتماعی افغان‌ها در ایران در کنار یکدیگر دیده و این سوال را دوباره مطرح کرد که با اتباع افغانستانی در ایران چه باید کرد؟

رادیکالیسم در اصلاحات به کجا ختم می‌شود؟

شدت نزاع و درگیری‌های راهبردی و تشکیلاتی در جبهه اصلاحات آنچنان بالا گرفته که برخی از اعضای این جبهه از بازتولید کنش‌های سیاسی مجاهدین خلق از سوی اعضای حزب اتحاد ملت جبهه فوق خبر داده و پرده از تلاش‌های برای به بازی گرفتن زنان و جوانان برای اهداف سیاسی خود کنار می‌زنند.

محسن آرمین در یادداشتی درباره سطح رادیکالیسم در کشور نوشته است:

راهکارهای رادیکال بسیار پرهزینه و ناموفق است و در صورت توفیق نتیجه‌ای جز هرج و مرج و بی‌ثباتی و خونریزی و احتمالا تجزیه نخواهد داشت. می‌خواهم بگویم چه خوش‌مان بیاید چه بدمان بیاید ما محکوم به مبارزه مسالمت‌آمیز و کم‌هزینه برای نجات کشور هستیم. اگر این حقیقت را بپذیریم آن‌گاه فضای ذهنی برای کشف و ابداع راهکارهای تازه و موثر فراهم می‌شود. وقتی فهمیدیم که به کسی جز خودمان نمی‌توانیم تکیه کنیم و به جای طلبکاری از یکدیگر، کمک، همیاری، همسویی و استفاده از همه ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی برای ما یک اصل شد، آن‌گاه دیگر نه منتظر دعوت حاکمیت می‌نشینیم و نه می‌پرسیم اصلاح‌طلبان برای تغییر وضعیت کشور چه راه‌حلی دارند، بلکه خواهیم پرسید چه ظرفیت‌های نامکشوف و عقلانی در بخش‌های سیاسی و اجتماعی و مدنی وجود دارد که باید فعال شود.

با اتباع افغانستانی در ایران چه باید کرد؟ / رادیکالیسم در جبهه اصلاحات به معنای هرج و مرج است!

اخیراً محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران درباره تشدید رفتارهای سانترالیستی و فرقه‌ای در میان اصلاح‌طلبان رادیکال گفته است که چگونه می‌شود که جبهه‌ای که محصول حداقل ۲۵ سال آزمون‌وخطای تشکل‌های اصلاح‌طلب برای تأسیس یک ائتلاف پایدار است به ابزار یک جناح سیاسی بدل می‌شود و همان‌طور که مجاهدین خلق (سازمان تروریستی منافقین) با هژمونی بر شورایی که نامش را مقاومت ملی گذاشته بودند آن را به سایهٔ خود بدل کردند بلشویک‌ها هم همین بلا را بر سر اصلاحات می‌آورند در جلسه‌ای که خانم آذر منصوری با نقل‌قول از رهبر جبهه اصلاحات بدون هیچ رقیبی به ریاست جبهه رسید الیاس حضرتی دبیر کل حزب اعتماد ملی از جلسه خارج شد و گفت ازاین‌پس فقط در سطح نماینده در جبهه شرکت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    4 1
    این حرفها معضلات درجه دهمه شماهربانک که هرارگانی بهره بالای 35درصدی داره وارز وپول رونابود مرده
    • محمودسلمانی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 7
      نوشته بود:با اتباع .. چه کنیم؟ نوشتم:اگر هم وطنان حوزه تمدن ایران را تبعه خارجی محسوب نکنیم، سریعا در بازگشت فرهنگی سرزمینهای این حوزه، به فرهنگ تمدنی ایران بزرگ سهیم و با تسری درد دل فرهنگی ما که ظهور و جهان چراغانی پس از آن است موثر خواهیم بود تبیین ضوابط قضایی تردد و زندگی این گرامیان نیز کار دشواری نیست، ایجاد سازمانی ویژه شناسایی و تنظیم قوانین هم وطنان فرهنگی ما و در بنای اتفاقات دیپلماتیک و فرهنگی بین المللی غوغاهایی خواهد کرد؛
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 1
    این حرفها معضلات درجه دهمه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    6 3
    این حرفها معضلات درجه دهمه شماهربانک که هرارگانی بهره بالای 35درصدی داره وارز وپول رونابود مرده وباعث بیکاری وبیعاری وفسادومجردی دائم میشه
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      1 0
      نمیکنن
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      3 2
      بهره صفر بدون کنترل تورم بی معنی است ، مشکل اصلی تورم خودساخته مدیران عشق اروپا با ترک فعلشان است ، مدیران را شفاف کنید نه بهره ای خواهیم داشت نه تورمی
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      بهره بانکی خودساخته است
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 1
    این حرفها معضلات درجه دهمه
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    66 7
    قانونی غبر قانونی نداره همه باید اخراج بشن
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      16 3
      جوابش کاملا مشخصه اخراج تا دیر نشده
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      1 14
      همه که نمیشه اخراج بشن چون در جهان زیر سوال میرن باید کنترل مرز هارو محکم کرد
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      5 0
      به درد بخوراش نگه دارن درس خوندن ای سرمایه داری اینا آب به ایران نمیدن بعد میان اینجا برا کار
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    46 4
    قانونی غبر قانونی نداره همه باید اخراج بشن
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    43 2
    قانونی غبر قانونی نداره همه باید اخراج بشن
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    47 3
    باید اخراجشان کرد وبس
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    8 0
    بیمه جوابگو نبود ، بیمه تکمیلی و .... حالا صندوق بازنشستگی کفایت نمی کند صندوق های تکمیلی .... وزارت نفت را شفاف کنید سرمایه ملی را شفاف کنید مدیران را شفاف کنید حساب های بدون نظارت خزانه را شفاف کنید نظارت هوشمند مدیران را فعال کنید
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    7 1
    مقامات از هرطیف فکر بدلیل اینکه در جامعه نیستند هرگز نمیتونن معضل افاغنه درک کنند اگر لابلاشون باشید مبفهمبد علاوه بر فرهنگ پایین و نولید مثل زباد در اندبشه تصرف ایران هستند حالا من کاری ندارم از تبار مغول هستند اینها هیچ دلبستگی به خاکشون ندارند چنانچه به سرزمین ایران هم ندارند فقط دو کشور را مقایسه می کنند میگن الان این برای سکونت و زاد و ولد بهتره
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 2
    یه گروه جمع کنید که حتما شامل روانشناس هم باشه. بعد یکی یکی این ها را بررسی کنید. اگه به درد مملکت می خوردن و از نظر روانی سالم بودن نگهشون دارید و تابعیت بهشون بدید و در غیر این صورت دیپورتشون کنید.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    11 1
    خانه ۲۵ متری خوش نقشه برا جوانان تو تهران خوبه ، اگه می تونید بسازید ، نمی تونید نگید بده و پیفه . ما یه سقف می خواهیم نه فروش متری و دلالی
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      5 1
      شما الان داغی نمی فهمی چی میگی ....وقتی سقف 25 متری برات عادی بشه و شور جنسیت بخوابه افسرده میشی و دست به خودکشی می زنی ....میمونش هم نیاز به فضا برای جست و خیز و آفتاب گرفتن داره....
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    چی کاربنظرتون بااتباع بیگانه باید کرد
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 11
      افغانی ها فارس زبانند و جدا شده از کشور به قول امام اسلام مرز ندارد و نژادی نیست حداقل از نسل سوم به بعد همگی تابعیت ایران نسل اول و دوم با بررسی بیشتر برن سربازی تحصیل کنند خدمت به مملکت ایران کشوری جمع شده از اقوام مختلف است
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    10 0
    مالبتختگان ۹۹ پیش کش ، صاحبان ثروت های بادآورده ۹۹ را شناسایی و در صورت جرم و تخلف در بورس محاکمه کنید ، البته همه ابر پولدارهای بیگناهی هستند که فقط با رانت بقیه مردم را بدبخت کردند
  • US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    7 0
    اتباع افغان مثلا چند میلیون بیان ایرادی نداره ولی اینکه افغانستان تخلیه شود و بیان اینجا چه معنی دارد؟
  • علی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    10 1
    جلوگیری از ورود افغانی‌ها به ایران بسیار ساده است و اینرا مسئولین خوب می‌دانند
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    19 2
    البته بد نمی‌گویند این همه افغانی نان مفت آب مفت وووو بعد طالبان با وقاحت میگویند ما چند روزه افغانستان را فتح میکنیم
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 4
    آموزش نظامی بدید بهشون و سازماندهیشون کنید ببریدشون لب مرز باکو ....48 ساعته باکو را آزاد می کنن .....بعدش نوبت تفلیسه ....بعد از دریا سیاه دیگه هم مرز اروپا و زلنسکی می شویم.....
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      0 0
      مشرق نیوزچرا نظرات من را سانسور میکنی
  • بهنام IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    24 2
    در مورد افغانی ها کشور ما باید به منافع ملی خود نگاه کند و اولا افغانی هایی که برای کشورمان مفید هستند و کار می کنند و تولید می کنند و قانونی هستند را عزیز دارد و دوما افغانی های غیر قانونی و مشکوک به ارتباط با طالبان و داعش را اخراج کند و سوما افغانی های دارای سو سابقه و غیر قانونی و کسانی که سربار هستند را اخراج نماید
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      8 2
      اونی که کار میکنه هم جای کارگر ایرانی را اشعال کرده باید اخراج بشن دامپینگ کردن در بازار کار نمیدونم متوجه هستی با نه
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 5
      دیگه خیلی داری گلچین می کنی ، یه مقدارم باید وجدان داشت سربار یعنی چی دقیقا با تعاریف کلی یه وقت بچه افغانی زیر ده سال میشه سربار یا بدتر میشیم ترامپ بچه رو از مادر و پدر جدا کن
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      3 0
      اگه کار کن بودن میموندن کشور خودشون آباد میکردن ...
    • رضا NL ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 1
      فقط اخراااااااج باید بشن همشون خوب و بد ندارن خوب خوباشونم من همش باهاشون در ارتباطم بسیار خطرناکن و افکار خطرناک دارن
  • US ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    7 1
    نه بابا خجالت نکشید بیایید کشورم تحویل افغان ها بدید
  • حسین IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    31 2
    بدون تردید باید اخراج بشن.
  • US ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 5
    با این افراد با احترام و صبوری و تعامل برخورد کنید و به آنها به چشم یک پتانسیل ضد افراط‌گرایی و ضد افغان گرایی نگاه کنید.
  • حسين DE ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 7
    در مورد مهاجرين افغانى توضيح اين نكته ضرورى است كه از منظر تاريخى ايرانى و افغانى يك روح در دو بدن هستند ، لطفاً به تاريخ معاصر ايران نظرى كوتاه بيندازيد و متوجه شويد كه چگونه استعمار انگليس ما را از هم جدا كردند و امروز چگونه ديوانه وار تلاش ميكنند تا كشور ما را تجزيه كنند و نهايتا" رو در روى يكديگر قرار و شاهد هستيم كه اين تلاشهاى دشمنان ما امپرياليستها و صهيونيستها با چه خشونتى دنبال ميشود،مهاجرت در طول تاريخ هميشه وجود داشته است و دلايل گوناگون دارد،جنگ،بيمارى و قحطى،شرايط بد اقتصادى،وووو ببينيد امروز در اروپا چه خبر است،صدها هزار نفر كه اكثريت آنها از آفريقا هستند به اروپا سرازير شدند تا شايد بتوانند براى خود و خانواده اشان آينده ائى بسازند، من بيش از اين به مسئله مهاجرت و علل اصلى و فرعى آن نمى پردازم صرفاً به اين نكته اشاره كنم كه ما بايد خيلى مراقب باشيم و از پديده شوم و راسيستى افغانى ستيزى پرهيز كنيم كه دشمنان ما بشدت در صدد توسعه آن هستند و نبايد ما در زمين دشمن بازى كنيم ، تكرار ميكنم ما و افغانيهاى عزيز يك ملت هستيم ما را از هم جدا كردند تا يك روزى ما را در تقابل با هم قرار دهند ،فريب نخوريم ،و اما خطاب به عزيزانى كه با ورود مهاجرين دغدغه امنيتى دارند و اين امر كاملاً قابل درك است ،همين دغدغه در اروپا هم در قبال مهاجرين وجود دارد ولى من با اطمينان خاطر نه ٩٩/٩٪؜ بلكه با اطمينان خاطر ١٠٠٪؜ ميگويم كه تمامى گروهاى جنائى كه مهاجرين خارجى تشكيل ميدهند گردانندگان اصلى آنها خود مافياى اروپائى هستند و مطمئن هستم كه در ايران هم همينگونه است،خطاب من بت يك فرد نيست بلكه اون دستجات و گروهائى است كه كاملًا سازماندهى شده اند،البته اين وظيفه ارگانها و نهادهاى دولتى است كه به مسئله ورود مهاجرين قانونى و يا غير قانونى با دقت رسيدگى و آنها را شناسائى كند و ترتيب اسكان آنها را داده و شرايط يك زندگى عادى و يكسان را براى همه آنها فراهم كند تا بتوانند از امكانات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و مسكن و شغل مناسب برخودار باشند،طبيعى است كه با هر كسيكه تحت هر عنوانى قوانين جارى كشور را زير پا گذاشت بايد بشدت و با قاطعيت مقابله كرد چه مهاجر و چه خودى دغدغه امنيتى در اولويت است.
  • حسين DE ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 11
    هزاران هزار افغانى در ايران دارند شرافتمندانه و با عزت و افتخار زندگى ميكنند و بعضًا هم در ايران به دنيا آمده اند و اكثرا" هم داراى تحصيلات آكادميك هستند و حال اگر تعدادى از آنها به هر دليلى مرتكب جرام گوناگون ميشوند آيا بايد همه افغانى هاى عزيز را متهم كرد؟ شكى نيست كه دغدغه هاى امنيتى اولويت ما است و در اين زمينه بايد بدون هيچگونه اغماضى با مجرم صرفنظر از مهاجر ويا خودى با قاطعيت مقابله كرد،دوستان مراقب باشيم در زمين دشمن بازى نكنيم و وارد جنگ حيدرى نعمتى نشويم،دشمن در صدد تجزيه سرزمين ايران است و يكى از راهكارهاى مهم آنها تقابل مليتها با يكديگر است فريب نخوريم،تامين امنيت آرى مهاجر ستيزى خير. چه زيبا سرود سعدى عليه رحمه: بنى آدم اعضاى يكديگرند كه در آفرينش زيك گوهرند چو عضوى بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو كز محنت ديگران بيغمى نشايد كه نامت نهند آدمى
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      5 0
      برادر آب را رو برادر نمیبنده تابستان مردم سیستان در فلاکت بود ما را خر فرض نکنید در پاییز خداوند خودش باران میفرسته نیازی نداریم
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      باید نظم داشته باشه تعداد زیاد کارگر یک جا برا خود افغانی هم خوب نیست کار گیرش نمیاد قیمت کار و مزد پایین میره
  • هوشنگ IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 28
    من شما رو خوب می شناسم محاله تن به کارهای سنگین ساختمان سازی تخیله فاضلاب بدین
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      11 1
      قول میدیم یک عده تون رو برای تخلیه فاضلاب نگه داریم. غصه نخور
  • هوشنگ IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 35
    باید از افغانی ها تشکر کنین براتون خونه می سازن چاه توالت شما رو تخلیه می کنن جاده می سازن
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      10 1
      برگرد وطن خودت اول بجنگ و سينه سپر كن اگر زنده موندي مستراح خودت را خالي كن !!! ما هم يك فكري براي تاسيسات و سرويسهاي خودمان ميكنيم!!!
    • KR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      9 1
      قتل و جنایت و قاچاق مواد و تجاوز رو فراموش کردی وطن فروش داعشی
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      3 0
      تو نگران فاضلاب های ما نباش برو کشور خودت رو درست کن ماهم برای فاضلاب فکری میکنیم
    • ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      برو گمشووو
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    4 1
    باید نوازش کرد و از گل کمتر بهشون نگفت، راستی از اونجایی که چند میلیون فنر هستند و بخش بزرگی از ایران رو تشکیل میدن باید در مجلس هم چند نماینده داشته باشن، بالاخره طالبان در ایران حق آب و گل داره.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 1
    سهام عدالت شرکت ها را جداگانه و در سامانه های عادی بورسی قابل معامله کنید ، از استخدام افراد و ایجاد دستگاه های بیشمار و کارمند و حقوق های اضافی در صندوق های استانی سهام عدالت جلوگیری کنید
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    53 6
    طبق نظرسنجی ها اخراج افغانیها خواسته ملی است
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 6
      مردم افغانستانی مهاجر خوبه ، مدیر که همه مسائل به نقطه بحرانی میرساند بده و شیخ بنفش و حامیانش با ترک فعل از همه بدتر ، افراط و تفریط شده منطق و روش یه مشت مدیر دزد و نفوذی
  • نجیب الله IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 14
    بنده از مهاجران افغانستانی استم و دو سال است که در شهرری زندگی و کار میکنم . ما مهاجران افغانستانی خیلی مزایا برای حکومت اسلامی ایران داریم و ...
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      3 0
      مزایای شما نا امنی اجتماعی - -اقتصاد وتورم بیشتر به ایران شما یکیتون تا الن نگفتید چرا طالبان آب را به ایران نفرستادن آقا برگرد ابینجا درس خوندید شغل یاد گرفتید خوش حلالتان برو کشورت را آباد کن طالبان را پدرانت قبول کردن مهمان بعد از3 روز غذابه برا صاحبخانه
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    7 2
    پیچیده نکنید، باید اخراج شوند. این مسئله جناحی هم نیست، امنیت همه ست.
  • سعید IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 5
    قوانین انسان دوستانه ، حسن همجواری و منافع ملی ما حکم می‌کند که نسبت به مهاجرین و پناهندگان افغانی میزبانی در خور و شأن فرهنگ ایران اسلامی باشیم و روزنامه های اصلاح طلب نوکر آمریکا با نفرت پراکنی مقدمات جدایی دو ملت و درگیری با طالبان را فراهم می آورند . چرا تعطیل نمی کنید این بوق‌های آمریکایی را ، لعنت به هر چه اصلاح طلب و نوکر آمریکاست .
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    8 2
    بندازیدشون بیرون وگرنه هرج و مرج کشور رو فرامیگیره
  • ایرانی US ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    7 2
    جمع کنید افغان ها در حال بلعیدن ایران هستند.
  • رضا IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    8 2
    فقط بازگشت به کشور خودشان! ما مردم ایران نمی خواهیم کشورمان را از دست بدهیم. همه ی 14 میلیون افغانی باید به کشورشان بازگردند. این خواسته مردم است.ما شما را نمی خواهیم بروید در کشور خودتان موفق و پیروز باشید.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    8 2
    مملکت مرز ندار هرکی میاد میره
  • GB ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 1
    بهترین کار اینه که اتباع افغانستان را بفرستن اروپا
  • DE ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 1
    ..مشرق که نظرات من رو چاپ نمیکنی، فکر می‌کنید با سانسور، ملت خر میشن یا نظرشون عوض میشه یا اینکه میتونین حقایق رو مخفی کنید
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 1
    اولا مشکل افغانیها مشکل درجه دهم نیست و خطرناکترین مشکل امنیت ملی ایرانه دما اون افغانی که کار سخت می کنه تا ابد حاضر به انجام این کارها نیست دیگه همه قانع شدند که افسانه انجام کارهای سخت فقط بهانه هست نود درصد افغانیها دیگه یا بنگاهی شدند یا وارد کارهای واسطه ای شدند
  • یاران امام IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 1
    افغانی های که قبلا به ایران وارد شدند مشخصه واهداف آنها معین بود از ترس طالبان ووهابیت مجبور بودند جانشان را نجات دهند ولی الان چطور؟
  • هنتلس IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 2
    الان دیگه کاری نمیتونید کنید.. منظور حرفم کاملا مشخصه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 2
    راجع به ورود گسترده افغانها به ایران و به بهانه کار و مهاجرت باید خیلی دقت کرد مخصوصا تو این زمونه.... امریکا به طالبان و داعش افغانستان دستور داده که نیروهاشونو در پوشش مهاجر جویای کار به طور گسترده وارد ایران کنند..این افراد در شهرهای مختلف و در مکانهای مختلف ساکن میشن..با مردم و با افراد مختلف ارتباط میگیرند جاها و مکانهای کشور رو میشناسن و یاد میگیرن...امریکا بعد از مدتی و به طور مخفیانه تمام این افراد رو مسلح میکنه امریکا با این کار یه ارتش مسلح از افغانها داخل ایران ایجاد کرده ..این افراد منتظر صدور دستور حمله از طرف طالبان و امریکا میمونند...و به محض اعلام شروع حمله خودتون حساب بکنید که این افراد چه خطرات امنیتی میتونن برا ایران و کشور درست کنند..... یه کم به هوش باشید....سرتون رو مثل کبک زیر برف نکنید
  • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 4
    یقینا وجود افغانیها در ایران هم به نفع آنهاست و هم به نفع ما است . ولی نه به این صورت که به صورت کله ای و بدون حساب کتاب بیان . حتما باید کنترل شده وروشان نظارت کافی داشته باشیم . و با مشاهده کوچکترین خلافی حتما برخورد و اخراج شوند . در غیر اینصورت در آینده نه چندان دور ضربات جبران ناپذیری خواهیم خورد .
  • ساس IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 4
    خیلی زیبا و فنی و آینده نگرانه میتوان آنها را در جانعه اداره کرد. یکی از بیمه های مشخص کشور بیمه اجباری آنها را در پیش میگیرد حضور حتما باید منجر به ازدواج شود و چون خدمت نظامی ندارند هزینه امنیتی از آنها گرفته شود اما در قالب امنیت. بگونه ای که قوای امنیت و قانون کشور بدرستی ضامن بقای ثبات زندگی شان بدانند قبل از ایدام به بارداری هزینه تحصیلات آینده فرزند و بقای وی را تا ۲۰سال به شکل ودیعه به آموزش و پرورش پرداخت کنند فقه شیعی را در یک دوره کوتاه مدت حتما بگذرانند و نمره قابل قبول دریافت کنند و آپ های ملی چند منظوره را حتما روی گوشی هایشان داشته باشند و برنانه ریزی بگونه ای باشد که از اپ های چند منظوره اقتصادی جاسوسی و تجاری بین المللی دور نگه داشته شوند و طبق فقه طالبان با عصیان و زنا و دزدی آنان برخورد کرد برخورد هم در نقطه مرزی لب مرز باشد
  • محمودسلمانی @mahmoudsalmani1101 IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    نوشته بود:با اتباع .. چه کنیم؟ نوشتم:اگر هم وطنان حوزه تمدن ایران را تبعه خارجی محسوب نکنیم، سریعا در بازگشت فرهنگی سرزمینهای این حوزه، به فرهنگ تمدنی ایران بزرگ سهیم و با تسری درد دل فرهنگی ما که ظهور و جهان چراغانی پس از آن است موثر خواهیم بود تبیین ضوابط قضایی تردد و زندگی این گرامیان نیز کار دشواری نیست، ایجاد سازمانی ویژه شناسایی و تنظیم قوانین هم وطنان فرهنگی ما و در بنای اتفاقات دیپلماتیک و فرهنگی بین المللی غوغاهایی خواهد کرد؛
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    مردم افغانستان طالبانرا پذیرفتن 45ساله تو ایران تشریف دارن بس نیست برگردن بروند کشورشان را آباد کنند...
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    بترسید از روزی که بچه هاشون ادعای حق کنند ولطف شما را فراموش کنند همان کاری که مهاجرین به سوریه کردن وعلیه بشار جنگیدن
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    افغانستان در دوران رودکی مونده مغز خوردن نیان ایران کارت ملی بیمه سلامت مدرسه بربری مفت حمل نقل رایگان ...فقط تاسف
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    با تخلیه افغانستان و جولان تروریست ها دور نیست که افغانستان بشود دره گرگها و چنگیز خان مغولی جدید به وجود بیاید و بعد کشور گشایی مثل اینکه گفتن 2 روزه تا اصفهان خواهیم رفت افسوس از آن ایران قدرتمند .. یک مسئول گفته من فیلم مهاجرت ندیدم تو کارته باید اول همه ببینی مسئول دیگه 2سال پیش گفت جا ندارم خوش آمدیدی وگرنه همتون میبردم خانه ام اینم نتیجش برادری دوطرفه هست اونا حاظر نبودن به ما اب بدهن حداقل در مرزها کشاورزی کنیم برا خوراک خودشون که من ایرانی نرم نانوایی بگن نان نیست ومجبور بشم نان آزاد ازبقالی بخرم
  • رضا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 0
    با اتباع افغانستانی در ایران چه باید کرد؟اخراج وسلام
  • حبیب IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 0
    قانونی و غیرقانونی نداره تمام این افغان ها رو بریزین بیرون و اگر نه کاری برای مردم ایران میمونه بعدش هم دارن کلی جنایت میکنن
  • حبیب IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 0
    قانونی و غیرقانونی نداره تمام این افغان ها رو بریزین بیرون
  • سهراب IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    افغانها به جای اینکه در مقابل طالبان بجنگند و کشورشان را آزاد کنند فرار کردن هجوم آوردن ایران .ده میلیون مگه مهاجر میشه اینها مهاجم هستن. افغانها میگن ایران را آنها ساختن من میگم .برگردید به کشورتان ایرانیان احتیاجی به شما ندارند شاید تا ابد میخواهید ایران بمانید ۴۵ سال کافی نبود ایران برای ایرانیان است آنقدر مظلوم نمای دیگه فایده‌ای نداره
  • حمید IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق چرا نظرات را با آنکه با احترام بیان میشه ثبت نمیشه
  • رحیم IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ما در چیتگر تهران هستیم بخدا قسم زن و بچم میترسن از خونه بیان بیرون. تمام محل پر شده افغانی. به راحتی از مرز رد میشن میان تهران صاحب کار و محل زندگی میشن. اینا بعدها داستان میشه منتها نمیدونم چرا دولت و حکومت مثل پاکستان اقدام قاطع نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس