کد خبر 1520111
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
محققان به درمان جدیدی برای بیماران کبدی دست یافتند

محققان با انجام آزمایش‌های گسترده بالینی یک داروی امیدوارکننده جدید شناسایی کردند که فیبروز کبدی را در بیماران کبد چرب غیرالکلی «نش» به میزان ۲۷ درصد بهبود می‌دهد.

به گزارش مشرق از تارنمای «سای تک دیلی»، محققان از دانشکده پزشکی دانشگاه سن‌دیه‌گو کالیفرنیا (آمریکا) تحقیقاتی درباره یک درمان امیدوارکننده برای افراد مبتلا به فیبروز مرتبط با «نش» (NASH) انجام دادند.

این یافته‌ها که به تازگی در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نشان می‌دهد دارویی که کار یک هورمون در بدن را تقلید می‌کند، هم موجب بهبود فیبروز کبدی و هم بهبود التهاب کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی شده است.

روهیت لومبا نویسنده اصلی این مطالعه تحقیقی گفت: شناسایی یک داروی موثر برای بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بسیار امیدوارکننده است چرا که در حال حاضر هیچ درمان مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای آنها وجود ندارد. کبد چرب غیر الکلی می‌تواند تاثیرات منفی بر زندگی بیماران کذاشته و به سیروز کبدی منجر شود. پیچیده شدن این بیماری می‌تواند به پیوند کبد یا مرگ بیمار منجر شود.

وی افزود: یافته‌های ما موجب پیشرفت دانش علمی درباره این بیماری شده است و یک درمان بالقوه جدید برای افراد مبتلا به فیبروز کبدی مرتبط با بیماری نش فراهم می‌کند.

محققان دریافتند که این داروی موسوم به پگزافرمین (Pegozafermin) عملکرد فاکتور رشد تاررویان ( ۲۱ fibroblast )‌ - FGF۲۱ را تقلید می‌کند. این فاکتور یک هورمون پپتاید کبدی است که در بدن تولید می شود و مصرف انرژی در بدن و متابولیسم چربی در کبد را کنترل می‌کند.

در مطالعات قبلی نشان داده شده بود که این فاکتور همچنین گلوکز خون و سطح انسولین را پایین می‌آورد و موجب کاهش وزن بدن و چربی کبد می‌شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این درمان بالقوه جدید نه تنها فیبروز کبدی را بهبود می‌بخشد بلکه همچنین التهاب و جراحت کبدی را نیز بهتر می‌کند و موجب بهبود چندین نشانگر زیستی فعالیت نش می‌شود.

در این مطالعه بالینی ۲۴ هفته‌ای ۲۲۲ بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی در مناطق مختلف آمریکا این دارو را دریافت کردند. در بین بیمارانی که دُز بالاتری دریافت کردند در حدود ۲۷ درصد بهبود فیبروز کبدی را نشان دادند، در حالی که بیماران دریافت کننده دارونما (placebo) تنها هفت درصد بهبود نشان داده شد.