کد خبر 1513316
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

به گزارش مشرق، یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه خود در توئیتر با انتشار آمار و ارقامی درباره نقدینگی و تورم نوشت:

درس اقتصاد از نقدینگی-تورم

نرخ گاز در اروپا هنوز ٣ برابر قبل از کرونا است؛ و تورم هسته و نقدینگی در مقابل سیاستهای انقباضی مقاومت میکنند، چون این تورم از جنس فشار هزینه انرژی و این نقدینگی«نه علت بلکه معلول، نه پیشران بلکه پدیده پسینی»است که برای پاسخ به تنگنای عرضه خلق شده‌

نرخ گاز در اروپا هنوز ٣ برابر قبل از کرونا است

نرخ گاز در اروپا هنوز ٣ برابر قبل از کرونا است

کنترل خشن این جنس از نقدینگی با سیاست‌های تند انقباضی در گام اول باعث رشد سیالیت نقدینگی و در گام دوم مترادف رکود است؛ ضمن آنکه سیاست‌های شدید انقباضی می‌تواند مانند اکتبر ۲۰۲۲ کشوری چون انگلستان را در معرض ورشکستگی واسطه‌های مالی مثل صندوق‌های بازنشستگی قرار دهد، درس بگیریم به علاوه اینکه همانطور که پیش‌تر هم اینجا گفته بودیم، شوک هزینه ناشی از «افزایش قیمت انرژی» باعث «ناترازی» مالی شدید دولتهای اروپایی شده‌؛ پیش‌بینی میشود در ۲۰۲۳ استقراض خالص منطقه یورو برای غلبه بر بحران‌ «افزایش قیمت انرژی» به حدود ۴۰۰میلیارد یورو(٢ برابر ۲۰۲۲) برسد.

برخلاف آن‌ها که افزایش قیمت انرژی را حائز اثرات کوتاه مدت می‌پندارند اما فقط همین شاخص تولید بدهی در این حجم برای غلبه بر بحران قیمت انرژی "آن هم برای کشورهای کمتر انرژی‌بر در مقایسه با ایران" از جمله آثار بلندمدت بسیار پرریسکی است که بازی با قیمت انرژی میتواند خلق کند.

نرخ گاز در اروپا هنوز ٣ برابر قبل از کرونا است

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 5
    غربگدا : سه برابر هست که هست، اصلأ بیست برابر قبل باشه!! فامیلمون اونجاست میگه تو اروپا همهٔ پول آب و برق و گاز و..... رو همشو دولت میده و یک قرون از مردم نمیگیره!!! بععععععله ، چی فکر کردین!!!
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    8 3
    و نرخ دستمزد 33 برابر اینجا صرفا جهت اطلاع
    • محمد قزل IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      یه باک بنزین در کشور هلند ۷میلیون تومان
  • DE ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 3
    ترکمنستان داره التماس میکنه که گاز بفروشه به اروپا :)) یه خورده حقیقت هارو دنبال کنید ، دنیا داره از سوخت های فسیلی گذر میکنه !!! استرالیا هم هیچ خونه تازه ساختی اجازه گازکشی و نداره....همه جا دارند سوخت های فسیلی حذف می‌کنند !! باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو برقی به دست آری و.....
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      0 0
      ابر و بادو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس