وزارت امور خارجه: به اقدامات خود برای پیگیری سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی ادامه می‌دهیم

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالگرد ربایش ۴ دیپلمات ایرانی در لبنان، ضمن مسؤول خواندن رژیم صهیونیستی تأکید کرد که همچنان به اقدامات خود برای پیگیری سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چهل و یکمین سالروز ربایش چهار دیپلمات ایرانی در لبنان بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: چهل و یک سال از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی‌ سید محسن‌ موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، در کشور لبنان که در آن زمان تحت اشغال رژیم صهیونسیتی بود، توسط مزدوران این رژیم می‌گذرد.

به گزارش فارس، در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ مطابق با چهارم ژوئیه ۱۹۸۲ خودرو چهار دیپلمات ایرانی چهار دیپلمات ایرانی به نام‌های «سید محسن موسوی»، «حاج احمد متوسلیان»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» که در حمایت پلیس دیپلماتیک قرار داشت، برخلاف ضوابط و کنوانسیون‌های بین‌المللی، توسط مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی در منطقه «برباره» لبنان متوقف شد و دیپلمات‌های ایرانی ربوده شدند. جمهوری اسلامی ایران همواره مسؤولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن عنوان کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان و ابراز همدردی با خانواده‌های معزز آنها، تأکید کرده است: این حادثه دارای ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و انسانی است که در بیش از چهار دهه‌ گذشته همواره مورد اهتمام و ‎پیگیری دستگاه سیاست خارجی بوده است؛ اما متاسفانه تا به امروز، با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های گسترده سیاسی و حقوقی با دولت لبنان و نهادهای بین‌المللی وحقوق بشری، متاسفانه به دلیل عدم مسؤولیت پذیری رژیم صهیونیستی و عاملان دخیل در این ربایش و از بین رفتن بسیاری از شواهد و مستندات با گذشت زمان طولانی و بی مسؤولیتی و عدم اقدام جدی و موثر از سوی نهادهای ذیربط بین‌المللی، تلاش‌های صورت گرفته برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های کشورمان‌ بی نتیجه مانده است.

این بیانیه می‌افزاید: بدون شک، با توجه به اینکه این حادثه در زمان اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته است، طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل به ویژه کنوانسیون های ۱۹۴۹ ژنو که در آن تصریح شده است که در طـول دوران اشــغال، قـوای اشـغالگر در برابـر مـردم آن ســرزمین، دولـت آن کشـور و اشـخاص ثالث بـرای برقـراری نظـم عمومی و حفـظ جــان و مــال مسـؤولیت دارنـد، جمهوری اسلامی ایران مسؤولیت همه ابعاد این ربایش و اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند و از نهادهای مسؤول بین‌المللی و حقوق بشری درخواست دارد تا با پذیرش مسؤولیت‌های حقوقی و انسانی خود در این زمینه، اقدامات لازم را برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و پاسخگو کردن این رژیم به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملان این جنایت و ناقضان حقوق بین‌الملل به ویژه حقوق دیپلماتیک را فراهم آورند.

در بیانیه مذکور آمده است: جمهوری اسلامی ایران از دولت دوست و برادر لبنان نیز انتظار دارد در ادامه مساعی خود، در هر دو بعد داخلی و بین‌المللی، اقدامات موثر سیاسی و حقوقی را برای کمک به تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی انجام دهد.

وزارت امور خارجه در پایان بار دیگر تأکید کرده است که همچنان مجدانه به اقدامات خود برای پیگیری موضوع تا تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده خود در لبنان ادامه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس