کد خبر 1485463
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
راز موفقیت وزنه‌برداری ایرانی با تکنیک چینی

نایب قهرمان مسابقات وزنه‌برداری جهان در سال ۲۰۲۲، پرده از راز حرکت دوضرب و تکنیک چینی خود برداشت.

به گزارش مشرق، رضا دهدار را با تک مدال‌های جهانی و آسیایی می‌شناسند. پسر رامهرمزی وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی کلمبیا برخلاف تمام تصورات و عملکرد سایر وزنه‌برداران، در رقابت با بزرگان دسته ۱۰۲ کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد تا برای نخستین بار عنوان نایب قهرمانی جهان را در این رشته به نام خود ثبت کند. نایب قهرمانی در کلمبیا ضمن آنکه دومین مدال مجموع را برای دهدار به ارمغان آورد، وی را نیز در زمره مدعیان حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار داد.

رضا دهدار در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در پاتایا نیز موفق به کسب مدال طلای دوضرب و برنز مجموع در دسته ۱۰۲ کیلوگرم شده بود. دهدار در وزنه‌برداری ایران با حرکت خاص دوضرب شناخته می‌شود حرکتی که در اصلاح پوش نامیده می‌شود و تکنیک خاص وزنه‌برداران چینی است. این حرکت بسیار ریسکی و کاملا متفاوت از تکنیک قیچی است.

دهدار پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا گفت‌وگویی داشت که متن کامل آن در زیر آمده است:

رضا دهدار پیش از اعزام به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا عملکرد نسبتا خوبی در رکوردگیری داشت، از عملکرد خودت راضی هستی؟

به صلاحدید کادر فنی در مسابقات رکوردگیری درون اردویی شرکت کردم و توانستم وزنه‌های خوبی را بالای سر ببرم، البته میزان آمادگی من در حد مسابقات جهانی کلمبیا نیست بلکه تلاش دارم تا بتوانم در مسابقات قهرمانی آسیا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشم. هدفم در جینجو کره‌جنوبی مشخص است زیرا باید برای کسب سهمیه و قرار گرفتن در جمع ۱۰ وزنه‌بردار برتر دسته ۱۰۲ کیلوگرم قرار بگیرم. کار راحتی نیست چون بسیاری از بزرگان دسته ۱۰۲ کیلوگرم در قاره کهن هستند.

بیشتر بخوانید:

مشکل وزنه‌برداری ایران از زبان سرمربی تیم ملی

در داخل هم رقیبان قدرتمندی دارید.

بله. در ایران سهراب مرادی یکی از بزرگان وزنه‌برداری ایران بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت به تخته رقابت بازگشته است. خیلی خوشحالم که این قهرمان توانست سلامتی خود را به دست آورد و بار دیگر وزنه بزند. سهراب در دسته ۱۰۲ کیلوگرم برای تمام مدعیان این دسته رقیب جدی به شمار می‌رود. با تمام احترامی که برای قهرمان جهان و المپیک قائلم مجبورم برای رسیدن به المپیک پاریس با سهراب رقابت کنم.

اگر سهراب و رضا در جمع ۱۰ وزنه‌بردار برتر دسته ۱۰۲ کیلوگرم باشند چه کسی راهی پاریس خواهد شد؟

وزنه‌برداری یک رشته رکوردی است و هر ورزشکاری که بتواند بالاترین مجموع را به نام خود ثبت کند اولویت با او است. در المپیک حرکت یک‌ضرب و دوضرب زمینه‌ساز مدال مجموع است و بالاترین مجموع نیز مدال خواهد گرفت. امیدوارم هر کدام از ما که توانایی کسب مدال برای کاروان ایران دارد، بتواند راهی پاریس شویم.

دهدار از تمام رقیبان قاره کهن شناخت دارد؟

برای رسیدن به المپیک باید تمام تمرکزم بر افزایش رکورد باشد. در المپیک هیچ رقیب آسانی وجود ندارد و همه برای کسب طلا و رسیدن به سکو تلاش می‌کنند. دسته ۱۰۲ کیلوگرم نیز المپیکی است و نامدارانی مانند پارادز (وزنه‌بردار کلمبیایی‌الاصل تیم ملی بحرین)، روسلان نورالدین‌اف (ازبکستان)، فارس الباخ (قطر) و چند ایرانی مدعی در آن حضور دارند. بی‌تردید خودم را برای رقابت با این قهرمانان آماده خواهم کرد.

مسیر رسیدن به المپیک نسبت به دوره گذشته راحت شده است؟

فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری چهار مرحله گزینشی المپیک برای رسیدن به پاریس تعریف کرده که من در نخستین گزینشی که در کلمبیا برگزار شد موفق عمل کردم، اما مهمترین گزینشی مسابقات جهانی ۲۰۲۳ عربستان است که شرط لازم و ضروری برای رسیدن به پاریس است. تمام تلاشم این است تا بتوانم به همراه تیم ملی در این پیکارها شرکت کنم. مسابقات قهرمانی آسیا دیگر گزینشی المپیک است که تا چند روز دیگر در شهر جینجو کره‌جنوبی برگزار می‌شود. در مسابقات قهرمانی آسیا هم به دنبال ثبت رکورد بهتر و هم مدال هستم.

رضا دهدار را با حرکت پوش در دوضرب می‌شناسند چرا این کار ریسکی را انجامی می‌دهید؟

برای خودم هم اجرای حرکت پوش بسیار سخت است اما مجبورم به خاطر فیزیک بدنم این کار را انجام دهم. از زمانی که به وزنه‌برداری آمدم تمام تلاشم این بود که حرکت قیچی را به بهترین شکل انجام دهم اما امکان پذیر نبود لذا مجبورم که برای مهار وزنه در دوضرب از حرکت پوش استفاده کنم. ریکسی است اما با آن کنار آمدم.

پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ آسیا به عنوان یکی از مراحل گزینشی المپیک پاریس، روزهای ۱۴ تا ۲۴ اردیبهشت در جینجو کره‌جنوبی برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس