پل معلق جواديه که زيباترين پل خاورميانه نام گرفته است، با حضور شهردار تهران و جمعيت قابل توجهي از مردم جنوب شهر توسط دوتن از جانبازان قطع نخاع جنگ تحميلي به بهره برداري رسيد.

به گزارش مشرق،محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مراسم افتتاح اين پل که به عنوان نخستين پل معلق در کشور و سومين نماد شهر تهران شناخته مي شود، گفت: پل جواديه نمادي از مشارکت، همدردي، صبر، شکيبايي و پايايي مردم مناطق جنوب شهر تهران است.
وي افزود: اين پل هويت بخشي مناسبي را براي اين منطقه دارد و کيفيت زندگي را در جنوب شهر به ويژه دو منطقه 11 و 16را افزايش مي دهد.
قاليباف تأکيد کرد: پل جواديه قطعاً در کاهش ترافيک، صرفه جويي در وقت و سوخت و اثرگذاري در روح و روان مردم اين منطقه بسيار مؤثر و مفيد خواهد بود و حرکت شمال به جنوب و جنوب به شمال شهروندان تهراني با وجود اين پل، تونل توحيد و خطوط تندرو بي آرتي آسان تر مي شود.
شهردار تهران احداث اين پل را نمادي از اعتماد به نفس مهندسان ايراني برشمرد و گفت: اگر اين روحيات در بدنه علمي و اجرايي نبود، شاهد اين موفقيت نبوديم.وي افزود: براين باوريم که پل جواديه با همه ابعاد فني و مديريتي نتيجه يک حرکت عقلاني و عملگرايي در راستاي گفتمان مقام معظم رهبري است که دهه چهارم انقلاب را با نام پيشرفت و عدالت نامگذاري کردند.
شهردار تهران همچنين در جمع خبرنگاران تأکيد کرد: پل جواديه از جهت مهندسي و فني منحصر به فرد است و نخستين پل سه پايه با تکنولوژي خاص در کشور به شمار مي رود.
وي ادامه داد: از جهت معماري اين پل جزء زيباترين ها محسوب مي شود چرا که از بين 30 طرح ارائه شده انتخاب شده است.
قاليباف خاطرنشان کرد: اين پروژه ورودي مسير راه آهن است و به نوعي دروازه شهر محسوب مي شود و علاوه بر زيبايي هايي که دارد، جزء سه نماد مهم شهر است.
وي تصريح کرد: اگر برج ميلاد و برج آزادي را به عنوان دو نماد مهم شهري شناختيم، از اين پس پل جواديه به عنوان سومين نماد شهر شناخته مي شود.
به گفته قاليباف اتمام اين پروژه باعث کاهش مسير شمال و جنوب تهران مي شود چرا که از ميدان بهمن، از مسير ميدان حق شناس و تونل توحيد و شهيد چمران در کمترين زمان ممکن دسترسي بين شمال و جنوب برقرار مي شود.
قاليباف هزينه احداث اين پروژه را 40 ميليارد تومان اعلام کرد.
به کارگيري 60 هزار پيچ در پل جواديه
معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: پل جواديه در برابر زلزله مقاوم است و مي تواند بزرگترين زلزله را تحمل کند و در ساخت آن از 60 هزار پيچ استفاده شده است.
مازيار حسيني در مراسم افتتاح پل جواديه در منطقه 16 شهرداري تهران درباره دلايل احداث اين پل اظهار داشت: سال 66 ارتعاشاتي در خانه هاي اطراف پل قديم حس مي شد که به فعاليت گسل هاي شهر تهران ربط مي دادند در حالي که علت ارتعاشات فرسوده بودن پل قديمي جواديه بود.
وي با بيان اينکه قدمت سازه قبلي پل به 8 دهه قبل باز مي گشت، افزود: مقاوم سازي پل قديمي جواديه امکان پذير نبود در حالي که معبر کافي براي تردد در زير ورودي پل وجود نداشت.
حسيني تصريح کرد: 15 ارديبهشت سال 87 قرارداد اوليه پروژه با زمانبندي 18 ماهه منعقد شد که پس از طراحي و مطالعه 18 ماه ديگر به آن اضافه شد، اما با تأکيد شهردار تهران اين پروژه طي مدت 30 ماه افتتاح گرديد.
وي با اشاره به اينکه پيمانکار، مهندسان و مشاوران اين پروژه ايراني بودند، اظهار داشت: طرح اين پل برگرفته از سوزن ريل قطار است و محل اتصال شمال و جنوب تهران به شمار مي رود.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: پل جواديه 210 متر طول دارد که 84 متر آن شيب راه شما لي- جنوبي است و 104 متر و نيم آن معلق است.
وي با بيان اينکه خاک رسي محوطه پل و بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني منطقه از ديگر چالش هاي احداث اين پل بوده است، افزود: براي جلوگيري از پيشامدهاي احتمالي 80 شمع بتني در اين پل به کار رفته است.
حسيني با بيان اينکه در اين پروژه 60 هزار پيچ استفاده شده است، تصريح کرد: کنترل کيفيت اين پل بسيار سختگيرانه انجام شده است. و همه قطعات اين پل داراي شناسنامه کيفي هستند.
در اين مراسم همچنين مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اهميت پل جواديه براي همه شهروندان خاطرنشان کرد: همواره تأکيد کرده ايم که اگر پولي خرج و زحمتي کشيده مي شود، بايد در نتيجه آن بهترين و زيباترين اقدامات براي شهر تهران انجام شود.
در ادامه اين مراسم با حضور نماينده خانواده شهدا، نماينده شوراياران، امام جمعه محله و مهدي چمران از دست اندرکاران اجراي پروژه پل جواديه تقدير و تشکر به عمل آمد.
بنابه اين گزارش، بخش دوم اين مراسم شامل عبور کاروان اسب سواران، کالسکه سواران، دوچرخه سواران، موتورسواران، اسکيت سواران، تاکسي سواران، اتوبوس سواران و گروه هايي از شوراياران بود.
گفتني است از ساعت هاي اوليه صبح ديروز شهروندان محله جواديه در حاشيه پل و خيابان هاي اطراف حضور قابل توجهي داشتند به نحوي که شرايط بريده شدن روبان و مراسم افتتاح به سختي و فشار جمعيت انجام شد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جهان ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    یه عکس میذاشتین بد نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس