کد خبر 144261
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷

ضربت خوردن امام علي(ع)، رحلت آيت‏ اللَّه "ميرزا محمد ثقفي"پدر همسر حضرت امام خميني(ره)، اعلام استقلال افغانستان، وفات "غياث‏ الدين جمشيد كاشاني، عمليات ايذايي فتح 9 و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

 به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 18مرداد 1391 خورشیدی، 19رمضان 1433 هجری و 8 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ضربت خوردن امام علي(ع) به دست "عبدالرحمن ابن ‏ملجم مرادي" (40 ق)


پس از جنگ نهروان ميان امام علي(ع) و خوارج، سه تن از آنان در خانه‏ كعبه براي قتل معاويه، عمروعاص و امام علي(ع) هم پيمان شدند كه در شب نوزدهم رمضان،مبادرت به آن كار نمايند. عبدالرحمن بن ملجم مرادي كه از ياران سابق امام علي(ع) بود، در اين شب، ضربتي را بر فرق مبارك امام وارد مي‏سازد و اثر زخم و زهر شمشير، امام را ناتوان ساخته و در 21 رمضان به شهادت مي‏ رساند.

رحلت آيت‏ اللَّه "ميرزا محمد ثقفي" پدر همسر حضرت امام خميني(ره) (1364 ش)

آيت ‏اللَّه ميرزا محمد ثقفي در سال 1273 ش در تهران تولد يافت و پس از گذراندن مقدمات علوم اسلامي، براي ادامه تحصيل، راهي قم شد و از محضر استادان نامداري همچون سيدابوالحسن رفيعي قزويني و حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بهره برد و از آنان اجازه اجتهاد و روايت گرفت. از اين عالم رباني كه پدر همسر امام خميني(ره) مي‏ باشد، تأليفات ارزنده‏اي به يادگار مانده است كه تفسير روان جاويد، حاشيه بر تقريرات منظومه سيدابوالحسن رفيعي و ديوان اشعار از آن جمله ‏اند. ایشان در هجدهم مرداد سال 1364 ش در 91 سالگي دار فاني را وداع گفت و در رواق ابوالفتوح رازي در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري مدفون شد.

آغاز بناي شهر "اسكندريه" توسط اسكندر مقدوني در مصر (333 سال قبل از ميلاد)

اسکندريه، شهر بندري مهم و دومين شهر بزرگ مصر است. نام اين شهر از نام اسکندر مقدوني گرفته شده است که پس از فتوحاتش، دستور ساخت اين شهر را داده بود. اسکندريه، در دوره‌ بطلميوسيان پايتخت بود و بزرگ‌ترين شهر جهان يوناني شناخته مي‌شد. امروزه جمعيت اين شهر ۳،۵ تا ۵ ميليون نفر است و دومين شهر بزرگ مصر و هم‌چنين پنجمين بندر بزرگ آن به‌شمار مي‌آيد. کتابخانه‌ اسکندريه نيز از کتابخانه‌هاي معروف جهان مي‌باشد.

اعلام استقلال افغانستان (1919م)


كشور افغانستان واقع در جنوب غربي آسيا در 27 آوريل 1747 از انگلستان مستقل گرديد، ولي دخالت‏هاي فراوان اين استعمارگر پير ادامه يافت و قراردادهاي امتيازآورِ زيادي را با افغانستان منعقد ساخت. در اوايل قرن بيستم، شيرعلي‏خان، حاكم افغانستان بر اثر اختلافاتي كه با انگليسي‏ها پيدا كرد، با آنان به جنگ پرداخت. پس از پايان جنگ و بركناري وي، عبدالرحمن خان بر سر كار آمد. سرانجام امان اللَّه خان فرمان‏روايى يافت و در 8 اوت سال 1919م افغانستان را كشور پادشاهي اعلام كرد و كليه قراردادهايى را كه با انگلستان منعقد شده بود فسخ نمود.

وفات "غياث‏ الدين جمشيد كاشاني" منجم و رياضي‏دان(832 ق)

غياث ‏الدين جمشيد در سال 790 ق به دنيا آمد. وي در رصدخانه مراغه كه به دست خواجه نصيرالدين طوسي داير شده بود تحصیل می کرد. غياث الدين كاشاني در كاشان نيز سه خسوف رصد كرد. سپس به خاطر توجه شاهان مغول كه به نجوم علاقه داشتند ترك ديار نمود و نزد آلغ‏بيك مغول به سمرقند رفت. وي در سال 818 ق ابزار رصد تازه‏اي به نام "طبق المناطق" اختراع كرد و كتابي به نام نزهةالحدائق نوشت و آن را جام جم ناميد. در سمرقند طرح و نقشه‏ رصدخانه‏ سمرقند را فراهم آورد. "زيج خاقاني"، "زيج تسهيلات"، "سُلَمُّ السَّماء"، "مُحيطيّه" در باب استخراج نسبت ما بين محيط دايره و قطر كه امروزه آن را با "پي" يوناني مي‏ نويسند. رساله "وَتْر و جيب"، هم‏چنين تفسير القرآن و كتب ديگر، از جمله تاليفات اين رياضي‏دان ايراني مي‏باشند. او اولين رياضي‏داني است كه كسرهاي اعشاري را وضع كرد.

اولين سفر احمدشاه قاجار به اروپا (1298 ش)

مسافرت شاهان به اروپا از زمان ناصرالدين شاه شروع شد. او و فرزندش مظفرالدين شاه هر كدام سه مسافرت پرهزينه و بي‏ ثمر به اروپا داشتند ولي محمدعلي شاه به دليل اوضاع بعد از انقلاب مشروطه و مدت كوتاه سلطنت، اين فرصت را پيدا نكرد. احمد شاه، آخرين شاه قاجار، هم به دليل سنتي كه ايجاد شده بود و هم به دليل جواني، آرزوي رفتن به اروپا را داشت و شايد اقامت در آنجا را بر سلطنت پر ماجرايي كه در ايران داشت ترجيح مي‏داد. در نهايت در جريان سفرهاي بعدي احمدشاه، رضاخان توانست بر اوضاع تسلط يابد و شاه جوان را از كار بركنار كند.

عمليات ايذايي فتح 9 در منطقه خورمال در استان سليمانيه عراق (1366 ش)


عمليات فتح ۹ در شامگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۶۶ش و با رمز "يا رسول ‏الله (ص)" با هدف انهدام يگان‏هاي دشمن در عمق خاك كردستان عراق بود آغاز شد و با هدايت و برنامه ‏ريزي قرارگاه عملياتي و برون‏ مرزي رمضان از نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همکاري معارضان كرد عراقي طي پنج روز در منطقه شهر خرمال عراق به انجام رسيد. دستاوردهای این عمليات عبارتند از: آزادسازی روستاهاي "احمدآوار"، "زلم"، "بلانيه"، "حنورنوازان"، "باني‏شار"، "ميرپور" و "آموزه". - بلندي‏هاي ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۱۵۰‌، ۱۲۰۰، ۱۱۰۰، ۱۲۷۰، ۱۶۱۰، ۱۵۰۰ و ۱۶۴۲. باز پس گیری راه آسفالته سه شهر "سيدصادق"، "حلبچه" و "خرمال". با انهدام ۲۰ دستگاه خودروي نظامي، يك انبار مهمات بزرگ و شماري سلاح نيمه‏ سنگين؛ تعداد ۴۰۰ نفر از نيروهاي دشمن را كشته و زخمي و ۴۰ نفر را اسير نموده، ۹ دستگاه خودرو نظامي را به غنيمت گرفته و به مواضع پدافندي خود بازگردند.

18 مرداد در هشت سال دفاع مقدس

در گلوله باران جزیره مینو و شهر آبادان یك نفر به شهادت رسید و 16 تن مجروح شدند.61

بمباران تأسیسات نفتی عراق در 350 كیلومتری بغداد در حمله هواپیماهای خودی65

پاتك دیگر عراق در " بلفت " و تصرف قسمتی از مواضع نیروهای " تیپ29 " در ساعات اولیه66

بمباران میمك و چزابه در حمله هواپیماهای عراق

تشییع جنازه پیكر شهید " عباس بابایی " معاون عملیات نیروی هوایی

ورود اولین واحدهای نیروهای ناظر سازمان ملل به تهران و بغداد67

برخي از رويدادهاي 8 اوت

1879: اميليو زاپاتا، انقلابي بزرگ مکزيک به دنيا آمد.

1940: آغاز حملات هوائي آلمان به انگلستان.

1942: شش آلماني که به منظور خرابکاري به خاک آمريکا وارد شده و به دام افتاده بودند در شهر واشنگتن اعدام شدند.

1945: چند روز مانده به پايان جنگ جهاني دوم در جبهه خاور دور، دولت مسكو طبق قراردادهاي يالتا و پوتسدام به ژاپن اعلان جنگ داد.

1946: دولت هند به منطقه 47 هزار کيلومتري بوتان واقع در شمال شرقي هند با 2 ميليون و دويست هزار جمعيت استقلال داد ولي قرار شد که امور دفاعي و روابط خارجي آن منطقه که داراي سلطان است همچنان در دست هند باقي بماند.

1955: از اين روز کنفرانس ژنو براي تنظيم چگونگي استفاده مسالمت آميز از نيروي اتم آغاز بکار کرد.

1960: سرزمين ساحل عاج در غرب آفريقا استقلال يافت.

1968: در اين روز شهر ميامي در فلوريداي آمريکا صحنه يک شورش نژادي خونين بود.

1976: جان روزلي، مافياي آمريکايي معروف که چند سال پيش از آن طبق نقشه "سيا" قرار بود فيدل کاسترو را به قتل برساند، به طرز مرموزي کشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس