آمریکا: ایران نگرانی فرابرجامی ما را رفع کند

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: «علت طولانی شدن مذاکرات احیای برجام، فقدان اعتماد است». دنیای اقتصادی در عین حال ادعا کرد احیای برجام به نفع طرفین است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «قاعده‌ای در سیاست وجود دارد که می‌گوید اعتماد، تصمیم‌گیری را آسان‌تر و بی‌اعتمادی، تصمیم‌گیری را دشوارتر می‌کند. اگر بخواهیم قصه طولانی‌تر شدن احیای برجام را در یک عبارت خلاصه کنیم، همانا فقدان اعتماد و دیوار بلند بی‌اعتمادی در روابط ایران و آمریکاست و این بی‌اعتمادی به دلیل هویتی شدن در هر دو طرف شکل فزاینده‌ای داشته است. ایران و آمریکا هر کدام دلایل خود را برای بی‌اعتمادی دارند و البته آمریکا به‌دلیل موقعیتی که در نظام بین‌الملل دارد و می‌خواهد آن را حفظ کند خواهان حفظ دست برتر در هر نوع تعامل و البته توافقی است.

این بی‌اعتمادی بر سر مسئله بسیار حساسی چون فعالیت‌های هسته‌ای به مراتب عمیق‌تر است. مسئله هسته‌ای ازجمله مسائل سخت و دشوار در سیاست جهانی است و قدرت‌های بزرگ همواره در جلوگیری از افزایش تعداد قدرت‌های هسته‌ای در جهان اجماع‌نظر داشته‌اند. 

برجام محصول این وضعیت و بی‌اعتمادی مستمر فزاینده‌ای است که میان تهران و واشنگتن وجود دارد. این بی‌اعتمادی باعث می‌شود تا تصمیم‌گیران در هر دو طرف نگران عواقب و پیامدهای توافق در سیاست داخلی باشند؛ خاصه اینکه در راهروهای قدرت در واشنگتن لابی طرفدار اسرائیل (و اخیرا لابی امارات) علیه هر نوع توافق احتمالی با ایران فعالیت می‌کند و حتی در مقاطعی صراحتا خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران شده بودند. هر بار که احتمال توافق بیشتر می‌شود، مخالفان توافق هم دست به کار می‌شوند و مانع جدید بر سر راه توافق ایجاد می‌کنند؛ در حالی‌ که مثلا درباره برزیل رقابت‌های منطقه‌ای با نزدیکی آن به آرژانتین کمتر شد و مسیر حل مسئله را هموارتر کرد.

رقابت‌ها و بی‌اعتمادی در سطح منطقه هم مزید بر علت شده و توافق را دشوارتر کرده است؛ کما اینکه از ابتدای روی کار آمدن دولت بایدن، جناح تندرو در شورای امنیت ملی آمریکا خواهان آن بود که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم بخشی از توافق جامع‌تر با ایران باشد.

برجام یک راه‌حل مرضی‌الطرفین و در عین حال پیچیده و در تعبیر روش‌شناختی یک پدیده چند متغیره است که احیای آن دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مهم‌تر اینکه تصمیم‌گیران در تهران و واشنگتن باید تصمیم‌هایی بگیرند که ممکن است هزینه آن در سیاست داخلی زیاد باشد؛ اما در نهایت به نفع طرفین است.»

صدر و ذیل تحلیل روزنامه دنیای اقتصاد با هم تناقض دارد. نویسنده در حالی خواستار اعتماد مجدد و توافق مجدد بر سر احیای برجام می‌شود، که در ابتدای نوشته خود به فقدان اعتماد اعتراف دارد، اما به جای اینکه حق را به ایران بدهد، می‌گوید طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند!

واقعیت این است که رژیم آمریکا با انواع دغلبازی‌ها و عهدشکنی‌ها در برجام، بی‌اعتمادی ایران را بیشتر کرد و نشان داد که تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، قضاوت عاقلانه و درستی بوده است. بر مبنای همین واقعیت روشن، طبیعی است که ایران نخواهد مجددا به آمریکا اعتماد کند و به همان توافق خسارت‌باری برگردد که امکان عهدشکنی به آمریکا را داده و موجب زیان ایران شده است. با این وجود عجیب است که یک روزنامه ایرانی، به جای تاکید بر بستن منافذ خیانت آمریکا در برجام، خواستار احیای همان توافق شود و بهانه خود را هم مخالف‌خوانی جمهوری‌خواهان آمریکا یا اسرائیل و عربستان قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 1
    اصلاح طلبها ی وطن فروش حرف چرندزیادمیزنند
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 3
    والا دولت جوان انقلابی شما دنبال احیاست فعلا
    • مهدی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      البته مذاکره نه به هر باج دادن
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      در بی خردی اصلاح طلبان مهوع ساده لوح ـــ البته به جز بی وطنان خائن شان ـــ همین بس که به خیال خام خود می توانند با حراج کردن امتیازات کشور در مذاکرات برجام و با دل بستن به لبخند و عکس انداختن، دل یانکی ها و هم پیمانان شان را نرم کنند و مثلاً دستاوردی کسب کنند! به همین جهت تمام هست و نیست و آبروی نداشته خود را به این قرارداد ننگین گره زدند که اکنون به مثابه شیشه عمرشان شده است که از شکسته شدنش واهمه دارند! به همین جهت همواره نگران به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستند!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • کهوند IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    آمریکا غیر قابل اعتماد است
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    امریکاقابلاعتمادنیست
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 0
    یعنی اگر چه امریکا قابل اعتماد نیست. اما واجب است ایران نوکر امریکا باشد. بی شرم وطن فروش
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    منافع استکبار هستش ؛ نه حق و عدالت!
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    اقای بایدن شما مگردر شعارهای انتخاباتیت با سیاستهای ترامپ سادیسمی مخالف نبودی مگر قرار نشد برجام را احیا کنی و تحریمهایی که ترامپ روانی برعلیه ایران وضع کرده بود را برداری .پس چی شد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس