کد خبر 136433
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳

ناهندگی محمدعلی شاه قاجار به سفارت روس، استعفای دکتر مصدق از نخست وزیری، جلسه مهم سران نظام برای تصمیم‏گیری در مورد سرنوشت جنگ، آغاز هفته بهزیستی و قتل "ابومسلم خراسانی" رهبر قیام سیاه جامگان از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 25تير 1391 خورشیدی، 25شعبان 1433 هجری و 15 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

پناهندگی محمدعلی شاه قاجار به سفارت روس در پی تصرف تهران توسط مشروطه طلبان(1288ش)

محمدعلی شاه قاجار پس از به دست گرفتن قدرت، همواره از روس‏ها حمایت می‏کرد و از حمایت آنان برخوردار بود. از این رو، پس از فتح تهران توسط آزادی خواهان محمدعلی شاه خود را در برابر آنان ناتوان یافت و برای در امان ماندن از دست مشروطه‌خواهان، به سفارت روس پناه برد. بدین ترتیب دوره استبداد صغیر که یک سال و بیست و دو روز به طول انجامیده بود به پایان رسید. محمدعلی شاه، مدت 57 روز در سفارت روس پناهنده بود و سرانجام او را به خواری از ایران راندند و از آن پس در بندر اُدِسا در کنار دریای سیاه در کشور روسیه مسکن گزید.

استعفای دکتر مصدق از نخست وزیری و انتخاب قوام‌السلطنه به این مقام توسط شاه (1331 ش)


دکتر محمد مصدق در روز 25 تیر ماه 1331 ش، با محمدرضا شاه ملاقات و لیست وزیران خود را تسلیم وی کرد. در این دیدار، مصدق از شاه خواست پست وزارت جنگ هم با او باشد، زیرا مدعی بود که نظامیان به حرف او اهمیت نمی‏دهند و در کارها، کارشکنی می‏کنند و با این وضعیت، دولت نمی‏تواند به فعالیت خود ادامه دهد. شاه با واگذاری وزارت جنگ به مصدق موافقت نکرد و مصدق به خانه بازگشت و استعفای خود را برای شاه فرستاد. شاه، قوام‏ السلطنه را به نخست وزیری برگزید و او نیز در اولین روز زمامداری خود با انتشار اعلامیه ‏ای، برخورد قاطع دولت با مخالفانش را اعلام نمود. اقدامات قوام که مورد حمایت همه جانبه شاه بود، مردم و علما را به صحنه کشاند و سرانجام این وقایع، زمینه‏ ساز حضور گسترده مردم در قیام تاریخی 30 تیر 1331 و بازگشت مصدق به قدرت گردید.

جلسه مهم سران نظام برای تصمیم‏گیری در مورد سرنوشت جنگ (1367 ش)

در ماه‏ های آخر جنگ، حمایت جهانی از عراق به اوج رسید و آمریکایی‏ها، عملاً و به طور مستقیم وارد صحنه شدند. در این حال، علاوه بر آن‏که سیل کمک‏های مالی و تسلیحاتی از جانب فرانسه، روسیه، کویت، عربستان و دیگر هم پیمانان عراق، علیه ایران به کار گرفته می‏شد، عراقی‏ها نیز به طور وسیع مناطق مسکونی و جبهه‏ ها را بمباران شیمیایی می‏کردند و مجامع بین ‏المللی با سکوت خود این جنایات را تایید می‏نمودند. در این میان، حضرت امام خمینی(ره)، پس از کسب گزارش‏های مختلف، به این نتیجه رسیدند که قطعنامه 598 را بپذیرند.

در نهایت، در روز 25 تیرماه 1367، جلسه مهمی با حضور سران سه قوه و اعضای مجلس خبرگان، شورای نگهبان و شورای عالی قضایی برای بررسی مسائل مهم کشور در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد. در این جلسه پیشنهادهایی از جمله وساطت الجزایر، سازمان کنفرانس اسلامی و پاکستان مطرح شد که مورد تصویب قرار نگرفت و در نهایت قرار بر این شد که پذیرش قطعنامه 598 رسماً به شخص دبیر کل سازمان ملل و با امضای رییس جمهور وقت، اعلام شود. سرانجام در 26 تیرماه 1367، نامه ریاست وقت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پذیرش قطعنامه، توسط نماینده دایم ایران در سازمان ملل به دبیر کل سازمان در خانه او تسلیم شد و فردای آن روز به طور رسمی اعلام گردید.

آغاز هفته بهزیستی

تا پیش از پیروزی انقلاب، تشکیلات متمرکزی برای ارایه خدمات بهزیستی وجود نداشت. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور در 24 تیر 1359 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب اسلامی تشکیل شد و با تلاش مستمر شهید دکتر محمدعلی فیاض بخش، به ارگانی دولتی و کارآمد برای خدمت به محرومان و مستضعفانِ کشور تبدیل گردید. این سازمان، به منظور نیل به اهداف خود، با اتخاذ تدابیر لازم و حمایت‏های گوناگون از کودکان نیازمند، زنان و کودکان بی‏سرپرست و نیز ارایه خدمات توان‌بخشی به معلولان جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماری‏های صعب‌العلاج، معتادان و ناسازگاران اجتماعی و همچنین پیشگیری از معلولیت‏ ها و آسیب‏های اجتماعی و... با توجه به حفظ ارزش‏ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر تعاون و همیاری مردم نیکوکار و همکاری‏های نزدیک روحانیون متعهد و سایر اقشار دلسوزِ کشور تلاش می‏کند.

بمباران گسترده ژاپن توسط بمب افکن‌های امریکا در جریان جنگ جهانی دوم (1944م)


در جریان بمباران پرحجم و گسترده تأسیسات و شهرهای ژاپن توسط نیروی هوایی امریکا، که از 15 ژوئیه 1944م آغاز گردید هزاران بمب افکن سنگین ب- 29 امریکایی موسوم به "دژ پرنده" شرکت داشتند و تا شکست نهایی ژاپن و تسلیم این کشور، ژاپن را بمباران کردند. این بمباران‏ها، انهدام بیش از سه هزار کارخانه بزرگ و کوچک ژاپن و قتل عام ده‏ها هزار غیر نظامی را در پی داشت.

پایه گذاری "قیام سربداران" در سبزوار(737 ق)

سربداران گروهی بودند که از ظلم و تعدی مغولان که در آن زمان ایران را تحت سلطهٔ خود داشتند به ستوه آمده بودند. آنان تحت رهبری روحانیون مبارزی چون شیخ خلیفه، شیخ حسن جوری و عبدالرزاق، با مغولان و عوامل دست نشاندهٔ آن‏ها مبارزه کردند. شعار قیام کنندگان این بود که یا ظالم و ستمکار را نابود می‏کنیم و یا بالای دار می‏رویم ولی ننگ را نمی‏پذیریم که به همین دلیل آن‏ها را سربداران نامیدند. سربداران حدود نیم قرن بر مناطقی از شمال شرق ایران حکومت کردند و سرانجام در سال 788 ق، به دست، تیمور گورکانی منقرض شدند.

تصرف و اشغال بیت‌المقدس در فلسطین توسط سپاهیان صلیبی (1099م)

جنگ‏های صلیبی عنوان سلسله جنگ‏هایی است که طی قرون یازده تا سیزده میلادی با تهاجم مسیحیان به سرزمین‏های اسلامی به وقوع پیوسته است. این نبردها که به بهانه نجات قبر حضرت عیسی(ع) از دست مسلمین آغاز گردید اما قتل و غارت و استثمار و استعمار مسلمین، هدف اصلی جنگجویان مسیحی بود. در سال 1095م پاپ اوربانوس با شعار "این است اراده خدا"، به بهانه تصرف بیت ‏المقدس توسط مسلمانان، اولین جنگ صلیبی در نیمه اوت 1096م با شرکت اقوام اروپایی آغاز شد و مسیحیان به طرف فلسطین به راه افتادند. آنان در مسیر خود پس از کشتار و قتل عام در شهرهای منطقه آسیای صغیر و به ویژه انطاکیه، به راه خود ادامه دادند.

شهر بیت ‏المقدس در آن زمان در اختیار خلفای فاطمی بود و گرچه در ابتدای کار، دولت فاطمی به صلیبیها پیشنهاد دوستی داد اما آن‌ها که برای قتل و غارت و تصرف آن شهر حرکت کرده بودند ضمن رد این پیشنهاد، خود را به آن منطقه رساندند. درخواست کمک والی این شهر از مصر به عنوان مقر خلفای فاطمی به جایی نرسید. صلیبیها حدود 40 روز به محاصره شهر ادامه دادند و سرانجام در روز 15 ژوئیه 1099 بیت ‏المقدس سقوط کرد. مردم شهر تسلیم شدند و پرچم امان فرمانده صلیبی‏ها برافراشته شد، اما سربازان مسیحی بدون توجه به این مسئله آنچنان قتل و غارت و کشتاری به راه انداختند که همه مورخین، اعم از مسیحی و مسلمان، به آن اذعان نموده ‏اند. در جریان این حمله وحشیانه در مسجدالاقصی بیش از هفتاد هزار نفر به قتل رسیدند.

قتل "ابومسلم خراسانی" رهبر قیام سیاه جامگان به فرمان "منصور دوانیقی" (137 ق)


عباسیان که از نوادگان عباس عموی پیامبر(ص) بودند، برای دست‏یابی به حکومت مسلمین، به بهانه طرفداری از اهل‏بیت(ع)، با پشتیبانی مردم قیام کردند. مسئولیت دعوت از مردم خراسان به "ابن یسار" مُلَقَّب به "ابومسلم" سپرده شد. ابومسلم که سپاه خویش را سیاه‏پوش نموده و نام سیاه جامگان را بر آن نهاده بود، ابتدا در خراسان و سپس در عراق به پیروزی رسید و با تلاش و همت او بود که خلافت عباسی روی کار آمد. با این حال، پس از مدتی "منصور" دومین خلیفهٔ عباسی که از موقعیت "ابومسلم" در هراس افتاده بود، با ترفندی او را به سوی مداین کشانده و در 25 شعبان سال 137 ق او را به قتل رساند. پس از قتل ابومسلم، گروهی از یارانش به خونخواهی او برخاستند و کشمکش‏های ناشی از این خونخواهی تا مدت‏ها ادامه داشت.

ورود تفنگ داران امریکایی به لبنان با درخواست رئیس جمهور این کشور (1985م)

در سال 1985م، مسلمانان لبنان علیه سلطه خواهی و تلاش مسیحیان برای قبضه قدرت در لبنان قیام کردند و خواهان محدودیت این قدرت شدند. در این حال کامیل شمعون رئیس جمهور وقت لبنان که از سرکوب مخالفان خود ناتوان شده بود از ایالات متحده امریکا درخواست کمک نظامی کرد. امریکا نیز با اعزام ناوگان هفتم و پیاده کردن تفنگداران دریایی ‏اش در خاک لبنان، قیام مردم را سرکوب و نظام طایفه گری لبنان را از سقوط حتمی نجات داد. این اقدام زمینه را برای اختلاف و دشمنی بین مسلمانان و مسیحیان و حتی بین خود مسیحیان فراهم ساخت و جنگ‏های داخلی ویرانگر و طولانی این کشور را در سال‏های بعد به بار آورد. در این میان، در جریان حملات چریکی مسلمانان لبنان، تعداد زیادی از تفنگداران امریکایی نیز به هلاکت رسیدند.

25 تیر در 8 سال دفاع مقدس

93 تن از نمازگزاران شهید و 590 تن نیز مجروح در پی حمله هوایی عراق به نماز جمعه همدان شدند در سال 61

به تلافی حملات هوایی عراق به مناطق مسکونی، نیروهای خودی تأسیسات اقتصادی و مناطق نظامی بصره، خانقین و زرباطیه را گلوله باران کردند.

حمله نیروهای بعثی در منطقه هورالهویزه در هم شکست در سال 63

تحویل 25 فروند از پیچیده‌ترین هواپیماهای جنگی از نوع میگ-29 به رژیم عراق از جانب شوروی در سال 65

عملیات غافلگیرانه نیروهای سپاه در حوالی سقز و کشته شدن چهار تن از افراد حزب دمکرات در سال 61

برخی از رویدادهای 15 جولای

1857: در جریان قیام مسلحانه هندی‌ها بر ضد استعمار انگلستان، انگلیسی‌های مستقر در «کاون پور» قتل عام شدند.

1876: وزیران امور خارجه روسیه و اتریش درباره آینده بالکان به مذاکرات خود که از هشتم ژوئیه آغاز شده بود پایان دادند.

1895: مقدونی‌ها که از سیاست‌های«استانبولوف» نخست وزیر بلغارستان راضی نبودند، پس از برکناری وی از این سمت و از دست دادن قدرت، فرصت را غنیمت شمرده او را ترور کردند.

1923: قانونی به تصویب پارلمان انگلستان رسید که زنان می‌توانند در صورتی که شوهرانشان به آنان خیانت کنند طلاق بگیرند.

1948: در جریان نخستین جنگ اعراب و اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس صادر کرد.

1974: افسران یونانی در قبرس بر ضد اسقف ماکاریوس رئیس این کشور کودتا و او را برکنار کردند وبا این عمل خود باعث بی ثباتی اوضاع این جزیره شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس