اغتشاشات اصفهان

همه ما مشکلات اقتصادی را درک می کنیم. اما راه حل این مشکلات چیست؟ مطالبه نظارت بر بازار از دولت یا تشویق و ایما و اشاره برای اغتشاش خیابانی و فتنه اقتصادی!؟

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

برای حل مشکلات اقتصادی چه باید کرد؟

چپ‌های ستادی و تمنّای باقی ماندن مشکلات اقتصادی مردم

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

حمیده زرآبادی، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان سابق مجلس در بخشی از یک مصاحبه پیرامون مشکلات اقتصادی دولت با بیان اینکه دولت رئیسی دچار خلأ برنامه اقتصادی است، گفت:  دولتی‌ها در سخنرانی‌های خود مرتب از لزوم کنترل بازار سخن می‌گویند، اما در چند ماه گذشته شاهد هستیم قیمت بسیاری از اقلام مورد زندگی مردم با رشد قیمتی محسوسی افزایش پیدا کرده و مشخص نیست کدام بخش از دولت قرار است جلوی این گرانی‌ها را بگیرد.

به گزارش صبح ما، او همچنین با طعنه به نمایندگان مجلس یازدهم، تصریح کرد: اکثریت نمایندگان مجلس دهم با وجود نزدیکی فکری به جریان حاکم، در ماجرای سؤال از رئیس‌جمهور (حسن روحانی) با آرای خود مبنی‌بر قانع نشدن از توضیحات رئیس دولت وقت، اعتراض خود را به صورت علنی و شفاف نسبت به برخی قصورات اعضای کابینه اعلام کردند.

زرآبادی در مواجهه با این سؤال که ادامه روند فعلی و بی‌برنامگی موجود تا چه حد منجر به افزایش اعتراضات مردمی و حتی شکل‌گیری برخی کنش‌ها شبیه به آبان ۹۸ خواهد شد، تصریح کرد: تاب‌آوری و صبر جامعه در برابر مشکلات محدود است و اگر تدبیر و برنامه مشخصی برای حل مشکلات ارائه نشود، وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست. [۱]

*اتفاق خطرناکی که در سخنان خانم زرآبادی وجود دارد این است که اگرچه میزانی از انتقادات او صحیح است اما مسیر این اظهارات به جای حل مشکلات به سمت تشویق "فتنه اقتصادی" قرار دارد.

به این معنی که شاهدیم که خانم زرآبادی به جای اینکه تأکید کند هرگونه اغتشاش یا حرکت خیابانی در قبال مشکلات کشور موجب عمق یافتن بیشتر مشکلات مردم و اضافه شدن بلای ناامنی به ایرادات موجود می شود؛ اما تأکید ایشان بر اینست که "وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست"!

و باز هم شاهدیم که خانم زرآبادی و دوستان ایشان به جای اینکه برای حل مشکلات، راه "تأکید بر نظارت دولت بر بازار و بیان مثبتات اقتصادی" را پیشه کنند اما با یک تشویق ضمنی اظهار می‌دارند که "وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست"...

و متأسفانه بایستی اشاره کرد که این اظهارات دقیقا بر مسیر ترسیمی سران اصلاحات برای موج سواری بر مشکلات فعلی نه در جهت رفع آنها که در جهت به خیابان کشاندن مردم است.

تأملات در این فرایند سیاسی اشاره شده و عیار سنجی اظهارات سیاسیون موجب می شود مردم عزیز ایران، حرکات ناجوانمردانه را در اطراف خود بیشتر بشناسند و بلای خانمانسوز فتنه اقتصادی از جان کشور عزیزمان دور شود.

*** 

روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

رییس ستاد اقامه نماز کشور با خانواده دو شهید جنایت تروریستی در حرم مطهر رضوی دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محسن قرائتی در گفتگو با خانواده شهیدان حجج اسلام اصلانی و دارایی گفت: ادامه دادن مسیر شهیدان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید فرزندان آنان ادامه  دهنده راهشان باشند و در مسیر آموزش های قرآنی و کمک به محرومان و فعالیت های اجتماعی قدم بردارند.

وی افزود:

"وقتی خانواده ای در یک منزل ۸۰ متری و در سادگی زندگی می‌کنند و باز هم زندگی خود را صرف مردم محروم و خدمت به همه اقشار جامعه می‌کنند؛ این یعنی شهادت هدیه ای به آنان بوده و باید تمام زحمت‌های این افراد را ارج نهیم و راهشان را ادامه دهیم. "[۲]

*یکی از اهداف غایی انقلاب اسلامی، کمک به مردم برای زندگی بهتر اقتصادی و اجتماعی است. حقیقتی که بر اساس بیان حجت الاسلام قرائتی منجر به تحصیل رضای الهی تا مرتبه رسیدن به فیوضات والای الهی نیز می شود.

جالب است که بر اساس اظهارات مقامات مسئول، تروریست تکفیری حرم مطهر رضوی نیز گویا شناخت قبلی از طلاب شهید نداشته و نمی دانسته که این افراد از طلاب جهادی هستند که خون آنها می تواند موجب آگاهی بیشتر مردم ایران از خدمات نظام اسلامی شود.

فلذاست که امید آن می رود که شهادت این طلبه های مظلوم موجب نزدیکی بیشتر قلبها به یکدیگر در انقلاب اسلامی شود و مسیر خدمتگزاری به مردم عزیز ایران را پربارتر کند.

*** 

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود!

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه (امروز) خود طی گزارشی از گران شدن قیمت آهن و فولاد خبر داد و نوشت:

"پس از افزایش قیمت اقلام مربوط به سبد معیشت خانوار، این‌بار نوبت به افزایش قیمت آهن، فولاد و میلگرد رسیده و صدای فروشندگان این حوزه را درآورده است. روز گذشته حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در این باره اعلام کرد؛ متاسفانه با آغاز سال جدید دیده شد که برخی تولیدکنندگان که منتظر تغییر قیمت‌ها بوده‌اند، قیمت‌ مصالحی همچون آهن، فولاد و میلگرد را به‌صورت غیراصولی و غیرمنطقی افزایش دادند و با ایجاد تقاضای کاذب در بازار آهن و فولاد، قیمت آهن‌آلات (آهن، میلگرد و فولاد) اواخر بهمن ماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه جاری حدودا ۲۰۰۰ تومان رشد داشته است.

رستگار تاکید کرد: موضوع صادرات باید از بحث مصارف داخلی فولاد، تفکیک شود و حداقل در قیمت‌گذاری، تفاوت‌هایی قائل شویم؛ چراکه تمامی هزینه‌ها برای تولید فولاد براساس ریال صورت می‌پذیرد. بنابراین نباید ارزهای خارجی یا قیمت جهانی فولاد مبنای قیمت‌گذاری باشد. رستگار گفت: قیمت‌گذاری براساس قیمت‌های جهانی ازجمله سیاست‌های اشتباه دولت‌های مختلف بوده است؛ زمانی که حقوق و دستمزد به ریال پرداخت و با ریال هزینه‌ها انجام می‌شود، تمامی منابع و معادن ما داخلی است و هیچ ارز خارجی مصرف نمی‌شود، چرا قیمت جهانی مبنا قرار می‌گیرد یا چسبندگی میان قیمت‌های داخلی ما با نرخ ارز وجود داشته باشد و حتی اگر سیاست‌هایی برای صادرات وجود دارد، اولویت اصلی ما باید بازار داخل باشد. ابتدا باید نیاز بازار داخل تامین و سپس بحث صادرات مطرح باشد، آهن و فولاد که در دسته کالاهای اساسی قرار دارند و در تمامی صنایع از جمله صنعت ساختمان‌سازی تاثیرگذار است. "[۳]

*صحبت های رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در بحث بیربطی قیمت فولاد به دلار کاملا صحیح است. ضمن اینکه پیش از این نیز  تحلیلگران اقتصادی کشور به این حقیقت اشاره کرده بودند که قیمت آهن و فولاد با توجه به اینکه تولید این محصول تماما داخلی است نبایستی بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین شود.

چه اینکه آهن و فولاد به لحاظ اقتصادی دچار کشش قیمتی هستند و  گرانی بی رویه و بی دلیل آنها موجب گرانی در قیمت مسکن و خودرو می شود. دو محصولی که مستقیما با زندگی و معیشت مردم در ارتباط هستند و از طرف دولت هم نسبت به تأمین عادلانه آنها برای مردم وظایفی فلسفی دارد.

مسئله قابل تأمل دیگر اینست که همواره هنگام گرانی برخی اقلام روزِ بازار است که به ناگاه می بینیم اقلام دیگر هم گران می شود که این مسئله نشان از بیقاعدگی برخی قیمتها دارد.

تأکید می شود که راه مبارزه با گرانی بی رویه ای که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ نظارت کارای دولتی بر بازار و تعزیر گرانفروشان است تا حق مردم تأمین شود و نظام اسلامی به غلط در مظان انتقاد قرار نگیرد.

ما پیش از این به کرّات اشاره کرده ایم که بد فهمی از مفهوم اقتصاد بازار آزاد و ژست ریشخند کردن نظارت بر بازار ناشی از فهم ناصحیح اقتصاد و حکومت‌داری است. وگرنه برخورد با گرانفروشی و قیمت گذاری بیقاعده در همه اقتصادهای جهان یک امر بدیهی و پذیرفته است.

در این باره خوانش دقیق خبر جریمه شدن ۴۷ میلیون دلاری شرکت سامسونگ توسط سازمان رقابت کشور هلند به دلیل قیمتگذاری بی قاعده که چند ماه قبل رخ داد خالی از لطف نیست. [۴]

***

1_http://sobhema.news/?p=21034

2_irna.ir/xjJ4sN

3_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/183389

4_http://fna.ir/47jtc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    8 2
    لعنت خدا بر کسانی که با تفکر ولنگاری اقتصادی به اسم اقتصاد بازار رقابتی و با دریوزگی در پیشگاه کدخداها اقتصاد مملکت را به این روز نشاندند!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      3 1
      تقصیر خدمان است. اگر مهاجرت کرده بودیم الان راحت شده بودیم.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      3 0
      آزاد سازی سواحل شمال تنها کار دولت انقلابی موجب گردید غربگداها بدانند هرگز جایی در ایران نخواهند داشت.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 1
      موفقیت دولت در کنترل قیمت هویج خود گویای تلاش دولتمردان در بازار بود. بدون شک در مورد گوجه نیز پیشرفت های شگرفی را شاهد خواهیم بود.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 2
      ملت ایران تحریم ها را تحمل میکنند و زیر باز غربگدا ها نخواهند رفت. ادامه روند کنونی موجب شکوفایی و اقتدار ایران در دنیا خواهد شد.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 3
    عزیزم شماها امید به زندگی را از مردم ایران گرفتید.امید به زندگی که یکی از فلسفه های اصلی ظهور اسلام بوده را به آنها بر گردانید آنوقت خواهی دید که مردم هم به مسئولان کشورشان چقدر اعتماد خواهند کرد.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 0
      امید به زندگی را فضای مجازی و مدرنیته از مردم ایران و کل مردم دنیا گرفت. در زمان قاجار مردم در نهایت فقر زندگی می کردند اما امید و علاقه به زندگی بین آنها بالا بود و خبری از استرس و بیماری های روانی هم نبود
  • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    خودرو که همین‌طور هر روز گران می شود چه برسد قیمت آهن نیز افزایش یافته شود
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      1 0
      تازه این ها از برکات سحر است.....
  • کارمند ساده IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 0
    بیشتر مشکلات صنایع ایران از فولادها و پتروشیمی ها و... است که باید بعد از گرفته قیمت پالایش اصل قضیه یعنی فولاد و مشتقات آن را مجانی به صنایع مختلف از جمله خودرو و لوازم خانگی و مسکن .... بده که نمی دهد
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 1
    در هیچ کتاب علم اقتصاد ذکری از نظارت برای بهبود و ارزان شدن هیچ کالائی نیامده است.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 1
      این اقتصاد اسلامی و بانکداری بدون رباست.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      1 0
      اما در عمل هر وقت غرب به مشکل میخورد سراغ نظارت و کنترل قیمتها میره و حتی از حساب های مردم برداشت میکند
    • علی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 1
      دقیقا بازار خودشو کنترل می کند - بازار یک وقعیت میدانی و ذهنی نسبت به اینده می باشد! اما متاسفانه به جای حل مسئله، صورت مسئله پاک کی شود. تا زمانی که همین سیاست باشد معجزه ای رخ نخواهد داد... تمام با رفت و امد اینگونه افراد تفاوت چشم گیری در اقتصاد رخ نخواهد داد...
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      البته توی اون کتابای اقتصادی از رانت و دلار 4200 و یارانه های مفت انرژی هم چیزی نگفته
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 0
      خرافه گوئی بازار خودش را کنترل می کند عامل ایجاد فضای امن برای گرانفروشان است -
  • سید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    نظارت که نباشد حق از باطل تشخیص داده نمیشود نظارت که نباشد خاک معمولی به جای خاک گندم وارد کیسه ها میشود و بعد میگویند گندمها خاک داشت و به اندازه خاک ها گندم دولت را به جیب میزنند !!! بعضی از مسولان متخلف شده اند ولی مسول هستند و می توانند حتی مخالفان را اخراج کنند !!!!
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 6
    دشمن قصد دلسرد کردن مردم را دارد ولی مردم با تحمل سختی ها هرگز زیر باز برجام و FATF نخواهند رفت و با وجود تحریم ها به پیشرفت ها ادامه خواهند داد. این تحریم ها برای مردم شریف ایران موجب سربلندی در آخرت نیز خواهد شد.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    وقتی نماینده تربت حیدریه قیمت زعفرون تعیین می‌کنه و میگه قیمت جهانی زعفران ۲۰۰۰ دلاره و دو ایران ۱۰۰۰ درباره و قیمت زعفران باید به قیمت واقعی اش برسه و بعد میبینی یکهو ۳۰۰ درصد رو قیمت زعفرون گذاشتند / اونوقت نباید انتظار داشته باشید گوجه فرنگی قیمت فولاد رو تعیین نکنه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 0
    دور ترین نقاط کشورقیمت گوشت را با تهران هماهنگ می کنند با اینکه خرید گوشت خیلی کم شده ولی قیمت گوشت بالا است . همه جا پر از گوسفند است باید برویم گوشت و مرغ یخ زده بخریم.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    ده سال کشور در رکود قرار گرفته به اندازه ی یک دهه عمر جمعیت جوان متضرر شده، بعد شما میگی اینا بشینن تو خونه گل های فرش رو بشمرن. فقط شعار میدک و از رویاهاشون برای کمال و ارتقا میگن.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 0
      خدا از تقصیرات جنبش لجنی نگذره که این مصیبت را انها از سال 88 کلید زدند وگرنه مملکت حسابی رو غلطک افتاده بود جوانها سه چهار ساله خانه و ماشین و شغل داشتند
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    چرابا سوبسبد وانرژی یارانه ای دراین بی آبی و..(یک کیلو گوچه یا خیار یا میوه یا سیب زمبنی یا الوچه یا....)ازیک کبلوآهن ویک پاکت سیمان گرونتره !؟چون خارجیه توسط داخلیهاهم سیمان واهن ونفت وگاز و...را باید عارت کنند هم آب ومحیط زیست ندلشته مان هم سوبسید وانرژی و....
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    آقا تا کاملا توسط داخلیها وخارجیها ومهاجرها و...دراین بی ابی و...غارت ونابود نشدیم-همه چیز را به قیمت ازاد کنید واقشار مردم را کاملا حمایت کنید -هزاران بار بهتره
  • DE ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 0
    سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.// سلام طاعات و عبادات قبول. خسته نباشید بابا بگیرید شب ها بخوابید یه چرت بزنید حالا ساعت ۷:۳۰ عصر اگر این بسته ویژه تون را بدید رو سایت دنیا آخر میشه .خخخ واقعا دست میضاد خدا شاهد است خیلی خیلی بروز و سریع و دقیق هستید . بسیاری از اوقات خبرها و تحلیل های شما ساعتها از اخبار خارج جلوتر است . و تازه رودربایستی با کسی ندارید و تحلیل های خبریتون بدون در نظر گرفتن اخم یا خنده امپریالیسم امریکا و نوکران غربگد و دستنشانده آن است. دورود‌برشما .
  • DE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 0
    رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در این باره اعلام کرد؛ متاسفانه با آغاز سال جدید دیده شد که برخی تولیدکنندگان که منتظر تغییر قیمت‌ها بوده‌اند، قیمت‌ مصالحی همچون آهن، فولاد و میلگرد را به‌صورت غیراصولی و غیرمنطقی افزایش دادند و با ایجاد تقاضای کاذب در بازار آهن و فولاد، قیمت آهن‌آلات (آهن، میلگرد و فولاد) اواخر بهمن ماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه جاری حدودا ۲۰۰۰ تومان رشد داشته است...//
    • DE ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      4 0
      انالله وانا الیه راجعون کامنت ما خدابیامرز به رحمت خدا رفت. خخخخ
  • ایران افتخارمسلمانان جهان IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    به هرحال کشورایران اسلامی میبایست خالی وتهی از خیانتکاران ومعاندین ومنافقین وخارجی های بی هویت بشود.مسئولین مرزهارامحکم کنندوبه یقین دشمنان کوردل بدانندایران همانگونه که پهبادآمریکارانداخت قطعاریشه کل آمریکایهاومنافقین روخواهیم کندبزودی ان شاءالله
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 3
    صد رحمت به روحانی !
    • DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      1 0
      صد رحمت به روحانی ! حداقل رانت و دلالی و شیتیل ما جور بود .تو هر اداره ای میرفتیم یه کارچاق کن داشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس