ذبیح الله مجاهد: هیچ عضوی از القاعده در خاک افغانستان حضور ندارند

ذبیح الله مجاهد در واکنش به سخنان امرالله صالح مبنی بر برگذاری انتخابات در افغانستان گفت ۱۵۰ میلیون دالر در برگزاری انتخابات پیشین صرف شد اما سرانجام جان کری یک دولت همه‌شمول تشکیل داد.

به گزارش مشرق، معاون سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی نوشته است: «شش ماه کمپیین می‌شد، یک میلیارد دالر در آن خرج می‌شد، نامزدان یکدیگر را فاسد می‌گفتند و تنش‌های قومی به اوج می‌رسید،۱۵۰ میلیون دالر در برگزاری انتخابات صرف می‌شد و پس از چند ماه نتیجه هم اعلان می‌شد اما سرانجام جان کری می‌آمد و یک دولت همه‌شمول تشکیل می‌داد.»

بیشتر بخوانید:

دور جدید رایزنی‌ها برای واگذاری فرودگاه‌های افغانستان

انعام‌الله سمنگانی، معاون‌ سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی در یک پیام کنایه‌آمیز گفته است در نظام قبلی انتخابات برگزار می‌شد اما در نهایت «دولت همه‌شمول» را جان کری تشکیل می‌داد.

صالح به تازگی گفته است که اگر طالبان ادعای نیک‌نامی دارند باید تن به انتخابات بدهند. او طالبان را گروه «نیابتی» خوانده و گفته است که این گروه در انتخابات «حتی در دهراوود [یکی از ولسوالی‌های ارزگان] رأی نخواهد آورد، چه رسد به شهرهای بزرگ کشور».

اشاره سمنگانی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان است؛ انتخاباتی که منجر به بحران سیاسی شد و در فرجام با دخالت جان کری؛ وزیر خارجه سابق آمریکا  حکومت «وحدت ملی» با حضور اشرف غنی و عبدالله عبدالله تشکیل شد.

حضور اشرف غنی و عبدالله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ نیز منجر به بحران شد؛ تا جایی که هر دو نفر به عنوان «رئیس‌جمهور» افغانستان سوگند یاد کردند. اما پس از ماه‌ها تنش دو طرف در ماه ثور ۱۳۹۹ برای تقسیم قدرت به توافق رسیدند و طبق این توافق، عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت اشرف غنی شد.

حکومت مشارکتی اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله با گذشت بیش از یک سال در ۲۴ ماه اسد سال جاری به دست طالبان سقوط کرد. طالبان پس از تسلط بر کابل، حکومت سرپرست تشکیل داده‌اند؛ اما تاکنون هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته است.

تشکیل دولت همه‌شمول یکی از شروط به رسمیت شناختن حکومت  طالبان از سوی جامعه جهانی مطرح شده است درحالی که به‌گفته‌ کارشناسان، حکومت طالبان با عدم مشروعیت داخلی نیز مواجه است.

انتخابات یکی از گزینه‌های اصلی کسب مشروعیت دانسته می‌شود؛ اما طالبان در حال حاضر کمیسیون‌های انتخاباتی را منحل کرده و گفته‌اند که به این دو کمیسیون نیازی ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس