این خلبان ارتش در دنیا رکورددار است /مردی که با خطر دوست بود +عکس

او خلبان ایرانی رکورددار پرواز با بالگرد در دنیاست و هیچ خلبانی تاکنون موفق به شکستن این رکورد نشده است.

به گزارش مشرق، علی اکبر قربان شیرودی در دی  سال ۱۳۳۴ در شیرود تنکابن به دنیا آمد، دوران ابتدایی و دبیرستان را در تنکابن پشت سر گذاشت و سپس راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود نیز ادامه داد.

با اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند و سپس دوره بالگرد کبرا را در پادگان اصفهان طی کرد و با درجه ستوان یاری فارغ التحصیل شد.

شیرودی پس از سه سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با کشوری و چند نفر دیگر آشنا شد به طوری که بیشتر اوقات را با آنان می‌گذراند، با اوج گرفتن مبارزات انقلاب اسلامی شیرودی از جمله ارتش‌هایی بود که به صفوف راهپیمایان پیوست و به دستور حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر فرار سربازان پادگان‌ها نیز از پادگان خارج شد و در صدد تشکیل گروه چریکی برآمد.

با شروع وقایع پس از پیروزی انقلاب، با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری کرد و سپس با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سپاه غرب کشور پیوست. زمانی که جنگ کردستان آغاز شد شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند و چنان جنگی که شهید مصطفی چمران را ستاره درخشان جنگ کردستان می‌نامید و شهید سرلشکر فلاحی نیز او را ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آربابا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پایگاه ابوذر معرفی می‌کرد.

کدام خلبان ایرانی رکورددار پرواز با بالگرد در دنیاست؟

خلبان ایرانی که رکورددار پرواز با بالگرد در جهان است

شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز جنگی با بالگرد در جهان را به نام خود ثبت کرده است. او با حدود ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به بالگردش بازهم سرسختانه می‌جنگید.

وی بارها هنگام پرواز می‌گفت: «وقتی که پرواز می‌کنم حالتی دارم همانند یک نفر عاشق که به طرف معشوق خود می‌رود هر لحظه فکر می‌کنم که به معشوق خودم نزدیک‌تر می‌شوم و بله آن آرزوی قلبی که دارم می‌رسم، ولی وقتی برمی‌گردم هرچند که پرواز موفقیت آمیز بوده است باز مقداری غمگین هستم، چون احساس می‌کنم هنوز آن طور که باید خالص نشدم تا مورد قبول دعوت خدا قرار بگیرم.»

کدام خلبان ایرانی رکورددار پرواز با بالگرد در دنیاست؟

علی اکبر شیرودی سرانجام به خصوص که خواهانش بود رسید و دعوت حق را لبیک گفت. در هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ در حالی که تانک‌های عراقی به طرف قره بلاغ دشت ذهاب در حرکت بودند، با بالگرد به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

امیر سرتیپ خلبان علی اکبر شیرودی از جمله دلیرمردانی است که حماسه آفرینی‌های او در قله‌های بلند غرب کشور مانند بازی‌دراز، دشت لاله گون، سرپل ذهاب و سایر مناطق در تاریخ جنگ ایران و عراق ماندگار شده است؛ خلبانی که بارها بر اساس شیوه‌های مخصوص خود بر روی مواضع دشمن در نقاط مرزی و داخل خاک عراق پرواز کرد و آنان را به خاک و خون کشید.

او در سال ۱۳۵۱ وارد هوانیروز ارتش شد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌های مختلف خلبانی بالگرد کبرا را با موفقیت به پایان رساند. با شروع تحرکات خرابکارانه گروه‌های ضد انقلاب و نیروهای عراقی علیه کشورمان در اواخر سال ۱۳۵۷ او که در پایگاه هوانیروز کرمانشاه مشغول خدمت بود و با پیوستن به سایر سیمرغ‌های هوانیروز کشورمان مانند شهیدان کشوری و سهیلیان به مقابله با دشمنان متجاوز مشغول شد. او در همان ماه‌های اولیه جنگ با پروازها و حملات بی وقفه خود عملیات‌های مختلف رکورددار بالاترین ساعت پرواز جنگی با بالگرد در جهان شد و طی این عملیات‌ها، اقداماتی انجام داد که ناشی از نبوغ نظامی و ابتکار عمل این فرمانده دلیر ارتش اسلام است.

کدام خلبان ایرانی رکورددار پرواز با بالگرد در دنیاست؟

شهید شیرودی مردی که با خطر دوست بود

در دی ماه ۱۳۵۹ که قرار می‌شود عملیات‌هایی در ارتفاعات مرزی و حساس قراویز، بازی دراز، گهواره و کورموش که تحت تصرف نیروهای عراقی بود انجام شود و بخشی از عملیات هوایی آن به شهید شیرودی و نیروهای تحت امرش واگذار می‌شود، قبل از هر چیزی به مدد تخصص و نبوغ نظامی خود، به تنهایی در ساعت ۳ بعد از نیمه شب روز نهم دی ماه به شناسایی منطقه و جمع آوری اطلاعات در مناطق بسیار صعب العبور و شرایط سخت مشغول می‌شود. او بخشی از راه را با بالگرد خود پرواز کرده و بخشی دیگر را در میان برف و بوران و کولاک شدید کوه‌های آن منطقه پیاده طی می‌کند و با شناسایی منطقه و کسب اطلاعات لازم به پایگاه باز می‌گردد و سپس در همان روز شیرودی و همرزمانش عازم مأموریت می‌شوند.

کدام خلبان ایرانی رکورددار پرواز با بالگرد در دنیاست؟

یکی از همرزمان شهید شیرودی می‌گوید: «برف هنوز به شدت می‌بارید و هوا گرگ و میش بود خودش در فاصله یک متری از قله ۱۱۵۰ به حالت ثابت و با بالگرد ایستاده عملیات را رهبری کرد. هر لحظه امکان داشت که نیروهای عراقی با پیشرفته‌ترین انواع سلاح سبک و سنگین خود، بالگرد او را بزنند، اما او ذره‌ای ترس به دل خود راه نمی‌داد. بالگردها، نیروهای بعثی عراق را به راکت و گلوله بستند و زمانی که شرایط لازم برای پیشروی نیروهای پیاده فراهم شد، او اعلام کرد که ارتشیان، سپاهیان و بسیجیان می‌توانند به سوی هدف پیش بروند. نیروهای عراقی از ترس و تعجب فلج شده بودند و زمانی به خود آمدند و به فکر افتادند که دیگر خیلی دیر شده بود؛ لذا ضد حمله شان به نتیجه نرسیده به اجبار عقب نشینی کردند و حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای عراقی نیز به اسارت درآمدند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • حسین منیف اشمر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    71 4
    با سلام باید این نکته را هم اضافه کرد که تنها ارتشی و یا غیر روحانیتی که رهبر انقلاب در نماز جماعت به ایشان اقتدا کردند شهید شیرودی بودند.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    56 2
    امام خمینی گفت شیرودی آمرزیده است
    • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      14 17
      یعنی اگه نمیگفت، شهید کشوری آمرزیده نمیشد؟؟؟ چرا انقدر شرک میگید؟؟؟ خدا از هر مخلوقی بالاتره.
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      15 2
      جناب آقای رضا دوست گرامی شرک چیه این حرف امام نعوذ بالله به معنی اینکه امام شهید را آمرزید نیست بلکه این هم بخشی از آموزه های دینی ماست که شهید از تمامی گناهان خودش در همان لحظه شهادت پاک می شود و مشمول آمرزش الهی می گردد (البته به غیر از حق الناس)
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    49 4
    همرزمان این شهید بزرگوار درباره شخصیت والای خلبان شیرودی می گویند: روزی در تعقیب دشمن، وقتی خواست راکتی شلیک کند، متوجه حضور کودکی خردسال در آن حوالی شد؛ او شلیک نکرد، بلکه ابتدا سعی کرد تا با مانور هلی کوپتر و باد ناشی از آن، کودک را از صحنه دور کند. چنین کرد و سپس بازگشت و راکت را شلیک نمود. دقت او در اقامه نماز هم زبانزد است. نقل می کنند که روزی در کنار هلی کوپتر ایستاده بود و به ترتیب، به پرسشهای خبرنگاران خارجی پاسخ می گفت. خبرنگار ژاپنی پرسید: شما تا چه زمانی حاضرید بجنگید؟ شیرودی خندید. سرش را بالا گرفت و گفت: ما برای خاک نمی جنگیم؛ ما برای اسلام می جنگیم. تا هر زمان که اسلام در خطر باشد. این را گفت و با لبخندی به جمع، به راه افتاد. خبرنگاران با تعجب به او و رفتارش می نگریستند که چرا مصاحبه را ترک کرده است. شیرودی آستین هایش را بالا زد و بلند گفت: نماز! صدای اذان می آید؛ وقت نماز است. علی اکبر به حضرت روح الله عشق می ورزید؛ همین بود که وقتی در اوج جنگ به او اطلاع دادند که خانه اش خراب شده، تنها یک جمله گفت: فدای سر امام.
    • آذربایجانی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      14 1
      بهشت گوارای وجودش و مردانگی اش
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    55 4
    با این حال، اینگونه می نویسد: «..من خواهش می کنم من را بزرگ نکنید. من لیاقت این همه بزرگی را ندارم. من یک سرباز ساده اسلام هستم که هنوز نتوانسته ام خودم را در حد کمال قرار دهم؛ یک سرباز ساده تا روزی که به شهادت برسیم و در آن روز خداوند بزرگ ترین درجه افتخار را به ما عنایت می فرماید. تا آن روز ما سرباز ساده ای هستیم و بهتر است که ما را بزرگ نفرمایید تا خودمان را گم نکنیم. من نوکر آن کسی هستم که طرفدار امام باشد ... .»
  • خداپرست IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    32 0
    همه شهدای راه حق را عشق است.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    7 0
    روحش شاد یادش گرامی چطوری تانک توانسته بالگرد کبرارو هدف قرار بده؟
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      15 0
      سلام به روح پاک شهید شیرودی،معمولا تانک دارای تیربارنیمه سنگین ۱۲،۷م،م است یاروی تانک موشک دراگون مستقر می کنند که در نبرد زمین به هوا کاربرددارد
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    33 5
    روحش شاد راهش پررهرو باد حالا فکر میکنید نام ویاد امثال شهید شیرودی با برداشتن تمثال مبارک اش توسط مزدوران دین ستیز از میدان شهر فراموش خواهد شد کورخواندهاید بی شرفهای نفوذی
  • روح الله IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    30 2
    خدایش رحمت کند مواظب باشیم خونش را هدر ندهیم
  • رضا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    27 7
    درود به روح بزرگ آن شهید غیرتمند روحش شاد وبازماندگانش سالم وموفق باشند
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    19 6
    تام شهید لریمیزین مکانی جنت اولسون
    • میثم IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      0 0
      معنی:جایگاه همه شهیدانمان بهشت باشد
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    25 1
    سلام و درود خدا بر شیر شیرود محله.
  • عبا دالله IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    25 0
    شیر مردان ایران روحشان شاد با حسین شهید مهشور شوند انشا الله یا حسین مرگ بر امریکا
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    24 0
    یاران.نیروهای مسلح..چه جانانه از مرزو بوم ایران وانقلاب اسلامی مجاهدت ودفاع کردند..خریدارشان خدا بود...بهشت را به بها میدهند..نه به بهانه...خوشا به سعادت بهشتیان..خوشا به سعادت تقدیم کنندگانشان.درود
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    25 0
    خداوند ایشان را با علی اکبر امام حسین علیه السلام محشور کند
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 11
    جهانبانی چی بود؟
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      5 3
      از حجت الاسلام..خلخالی ره سوال کردند..جرم این مفسدین چیست..فرمودند..هرکدام اگر خونریزی قتلی رامرتکب شده باشند...اعدام میشوند..
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      2 1
      خلبان هواپیمای جنگنده
    • احسان GB ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      16 22
      خلخالی یه دیوونه بود که حتی میخواست تخته جمشید رو خراب فقط هم اعدام میکرد
    • به احسان IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      0 1
      خلخالی یک قهرمان بزرگ بود که هر قدر هم شما سمپاتهای سلطنت طلب و مجاهد و پیکاری به او فحاشی کنید و دروغ پردازی کنید ، ذره ای از محبت او در قلب مردم کم نخواهید کرد. من از مردم کوچه و بازار جز خوبی در مورد خلخالی و اینکه خدا رحمتش کند که تا بود نه از اعتیاد خبری بود و نه از اختلاس نشنیدم. اگر خلخالی نبود همان سال 58 ایران تجزیه شده بود. خدا خواسته مردم او را دوست بدارند و این چیزی است که شما نمی توانید جلوی آن را بگیرید. ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا . سورم مریم آیه 96. این مرد بزرگ مصداق حقیقی ایمان و تجلی لایخافون لومه لائم بود که از سرزنش هیچ سرزنشگری نترسید. پولهایی که به او رشوه پیشنهاد کردند و نگرفت همه صرف تخریبش شد و این در حالی بود که در زمان مرگ حتی پول بستری شدن در بیمارستان را هم نداشت. رحمت خدا بر روح بزرگ صادق خلخالی، اسدالله لاجوردی و محمد منتظری که انقلابیون صد درصد خالص بودند. مشرق هم روزی باید جواب دهد چرا کامنتهایی که به این قهرمانان فحاشی کردند را درج نمود.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    2 0
    روحش شاد وراهش پررهرو،معمولا تانک دارای تیربار نیمه سنگین ۷/ ۱۲م،م است ویا روی بعضی از تانکها موشک دراگون مسقر می کنند که درنبردهای زمین به هوا مورد استفاد ه قرار می گیرند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    22 0
    از این عزیزان..شیر دلان.. عاشقان.خدا کونه ها هر جه بگویید..برای نوجوانان.جوانان ومردم دلیر کم گفتید...غرور دلاوری.ازخود گذشتگی .درس والگو. مسلمین جهان هستند.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    29 0
    درود بر ارتش جاودان ایران زمین
  • مرتضی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    15 0
    روحش شاد وراه پر ره رو انشاءالله،
  • یحیی نجمی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    15 0
    سلام و درود خدا بر او باد او یک رزمنده دلاور ایرانی و اسلامی و افتخار ایرانیان و ارتش شجاع ایران است روحش شاد و راهش پر رهرو باد
  • علیرضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 3
    البته بعد از حمایت خدای قادر و مهارت و شجاعت شهید شیرودی، توانایی های بالگردهای کبرا را نباید نادیده گرفت.آن زمان فقط ایران و آمریکا کبرا داشتند.
  • علیرصا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 3
    البته بعد از حمایت خدای قادر و مهارت و شجاعت شهید شیرودی، توانایی های بالگردهای کبرا را نباید نادیده گرفت.آن زمان فقط ایران و آمریکا کبرا داشتند.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    2 0
    خداوند رحمتش کنه
  • رضا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    20 0
    جالبه زمان شهادت فقط 26 سال سن داشتن
  • سربدار US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    18 0
    بنده در کتابی به نام صحیفه پرواز خوانده ام در زمانی که حضرت امام رحمه الله در بیمارستان قلب شهید رجائی بستری بودند شهید شیرودی در جلوی بیمارستان بست نشسته بوده و میگفته قلب مرا در بیاورید به امام خمینی پیوند بزنید تا رهبر من سالم باشد و من بمیرم به این مضمون خداوند رحمتش کند و بازماندگان صبر عنایت فرماید
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 0
    این شهید والامقام و قهرمان ایرانی در بهشت هستند روحشان شاد و یادشان گرامی . مشرق درمورد شهید زنده خلبان قهرمان هوانیروز امیر سرتیپ غلامرضا شهپرست که درحالی که دستور تخلیه شهرپاوه صادر شده بود موند و یک تنه در پاوه ۴۷تانک عراقی،رو منهدم کرد تا شهر سقوط نکنه هم مطلب بزار بیشتر آشنا بشیم هوانیروز گل کاشت در دفاع مقدس
  • بی سنگر 27 IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    10 1
    ایشان یکی از شهدایی است که شهادتش خیلی روی من تاثیر داشت و همین باعث شد که تصمیم به حضور در میادین جنگ بگیرم و در اردیبهشت 61 موفق به این اقدام شدم و از عملیات الی بیت المقدس تا قطعنامه 598 بطور متناوب در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتم. این توفیقات رو اگه خدا قبول کنه مدیون افرادی چون شیرودی ها و کشوری ها و چمران ها ووو هستم. روحشان شاد راهشان پر رهرو...
  • علی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    8 1
    شیر مرد شیرودی از اصحاب عاشورایی امام حسین.عضو ارتش همیشه سرافراز ایران اسلامی.
  • محمدیان IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 0
    خدایش رحمت کند
  • ناشناس IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    7 0
    دیوانه صلابت و ابهت مرادنه اش هستم . خیلی با اخلاص و با صلابت و پر جذبه بود . چه عکسهای زیبایی . روحت شاد مرد . یادت گرامی مرد . راهت ادامه دارد مرد
  • عالم بهرامزهی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 1
    درودبرارتشی دلاوروهوانیروزقهرمامان روحشون شادخیلی ازرشادتهای شهید شیرودی روخوندم
  • حمید IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 1
    چطور یکعده به این کشور با این همه شهدای والامقام خیانت می کنند؟
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 2
    شانس آوردیم از دست خلخالی، در رفته بوده. روحش شاد.
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      0 0
      دروغ می گویی. امثال شهید کشوری و شهید شیرودی قبل از انقلاب افسران متدین و انقلابی بودند و بر خلاف حضرات وفادار به شاه - که به حق اعدام شدند- همه وجود خود را فدای انقلاب اسلامی و امام خمینی کردند. خلخالی هم کسی بود از جنس همانها.
  • سعید IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    2 5
    زنده وپاینده باد، یاد ونام شهید سرافراز وطن، عقاب تیز پرواز ایران، خلبان شیرودی، یاد ونام شهیدان وطن گرامی باد، شهیدانی که با رشادتی که از خود نشان دادند، تا ایران ،، ایران سربلند بماند
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      0 0
      شیرودی خود را سرباز اسلام می دانست و صریحا می گفت برای خاک نمی جنگد. این ژستهای ملی گرایانه را بریزید در سطل زباله/
  • احمد IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 0
    احسنت به غیرت و نجابت شما شرمنده ام
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 0
    روح بزرگش شاد و یادش گرامی
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    سعادتمندان واقعی شهدا هستند ما عقب مانده گان این قافله هستیم
  • دیده بان IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    1 0
    خداوند روحش را قرین رحمت الهی قرار دهد .ایشاله با شهدای کربلا محشور شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس