شهادت - لاله

زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه موجب ترویج روحیه حسینی و مقاومت در جامعه می شود و شهدای دفاع مقدس همچون ستارگان در این جامعه می درخشند.

به گزارش مشرق، گفت و گوی زیر در راستای سلسله برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس (کارگروه زنان ‎و خانواده) طرح مصاحبه با بانوان تحت عنوان نقش زنان، مادران و همسران شهداء و ایثارگران در دفاع مقدس، مقاومت در راستای تمدن سازی ایرانی-اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «شهید در تجارب زیسته یادگاران شهید»-به همت امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تقدیم حضورتان می شود:

لطفا" خودتان را معرفی کنید؟

سوسن بزرگی راد خواهر شهید، دانشجوی بسیجی شهید سعید بزرگی راد و همسر جانباز رسول تیغ نورد دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی کارمند قراردادی و کارشناس امور اداری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن می باشم.

زندگی نامهی مختصری از برادر بزرگوار شهید هنرمندتان سعید بزرگی راد بیان کنید. تاریخ تولد، مدرک تحصیلی، اولین سالی که به جبهه رفتند. رابطه با اعضاء خانواده به خصوص ارتباط با پدر و مادر رابیان کنید؟

آقا سعید متولد 1344، دوران ابتدایی را در سلماس، راهنمایی را در فومن و دوره دبیرستان در فومن و رشت گذراند. در سالهای 61-60 تصمیم گرفت به جبهه برود بار اول که مریوان (روستای ژریژه) رفت سه ماه و اندی ماند و برگشت. در مرحله دوم با چند نفر از بچه های بسیجی شهرستان فومن عازم جبهه جنوب (لشکر 8 نجف اشرف) شد و در مرحله سوم به تیپ 105 قدس گیلان اعزام شد و در عملیات قادر در ارتفاعات اشنویه مفقود الجسد شد و بعد از هشت سال پیکر مطهرش را پیدا کردند. شهید بزرگوار درحین جبهه در درس هم کوشا بود و در همان سال کنکور شرکت کرد و در رشته الهیات و معارف اسلامی قبول شد. در ضمن قبولی او مصادف شد با مفقود الجسد شدن در عملیات قادر، که شهید بزرگوار در تاریخ 7 مرداد 1364 مفقود شد و بعد از هشت سال پیکر پاکش به آغوش خانواده برگشت.

از خصوصیات بارز برادر شهیدم نماز اول وقت و سر لوح قرار دادان زندگی ائمه اطهار در زندگی  و احترام به بزرگترها به ویزه پدر و مادر را میتوان عنوان کرد. گفتگوی او با خانواده همیشه در مورد زندگانی ائمه اطهار بود به ما توصیه می کرد راه و روش ائمه را سرلوحه خود قرار دهیم و از آنها مدد بخواهیم.

یکی از خاطرات برادر شهیدتان در حوزه هنر را بیان نمایید؟

فعالیت هایش از حدود سال 1360 با مسجد و هیات شروع کرد آن موقع در کوچه ای که زندگی می کردیم جوانان و نوجوانان هم سن و سالش زیاد بودند، یادم هست آن اواخر که تا حدی فعالیتهای فرهنگی برادرم رونق گرفته بود، غروب ها در یک گروه پانزده-بیست نفری حرکت می کرد برای نماز جماعت مغرب و عشاء به سمت مسجد بالامحله فومن. از نظر درسی هم سرآمد همه بود حتی با همکلاسی های خود که از نظر درسی ضعیف بودن کمک می کرد.

وقتی دلتنگ برادرتان می شوید چه می کنید؟

بر سر مزارش می روم با او درد و دل می کنم و برایش قرآن می خوانم.

برادر شهیدتان از هنرمندان شهرستان بود اکنون اگر زنده بود چه فعالیتهایی انجام می داد؟

ایشان اگر زنده بود به جوانان خیلی اهمیت می داد چون از نظر هوشی خیلی با استعداد بود استاد خوبی می شد. همچنین قاری قرآن بود و به بچه ها در یاد گیری قرآن کمک می کرد.

 خانم بزرگی راد همسر بزرگوارتان از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است ضمن معرفی ایشان و نحوه آشنایی تون با او به چه صورتی بود؟ کی ازدواج کردید و حاصل ازدواجتان چند فرزند بوده است؟

همسرم از دوستان برادر شهیدم بود و در حزب جمهوری اسلامی فعالیت می کردند و آشنایی او بوسیله برادرم انجام گرفت. در سال 1369 ازدواج کردیم و حاصل ازدواج مان دو فرزند است.

یک جمله در مورد جانبازان هشت سال دفاع مقدس را بنویسید؟

جانباز، شهید زنده است. جانباز یعنی صبر، ایثار از خود گذشتگی.

 از اینکه خواهر شهید و همسر جانباز هستید چه احساسی دارید؟

با افتخار همیشه از آنان یاد خواهم کرد و ان شاء ا... در مسیرشان گام بر می دارم.

 به نظر شما چگونه می توان فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه داشت؟

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداء کمتر از شهادت نیست. سعادت و استقلال امروز کشور ما مرهون رهبری های داهیانه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و مجاهدت و جان فشانی شهدای گلگون کفن است. همه وظیفه داریم برای انسانهایی که درس آزادی و آزادگی به ما داده و زندگی سعادتمند را برای ما رقم رده اند با احترام یاد کنیم.

زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه موجب ترویج روحیه حسینی و مقاومت در جامعه می شود و شهدای دفاع مقدس همچون ستارگان در این جامعه می درخشند. وظیفه مردم و مسوولان انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل امروز است.

 سخن آخر شما؟

یادآوری هشت سال دفاع مقدس به مسوولین، مردم و نسل نو یادآوری می کند که خون های زیادی به خاطر ماندگاری این نظام مقدس روی زمین ریخته شده است. باید قدر شهدا و جانبازان را بدانند و با انجام واجبات و ترک محرمات مراتب شادی روح شهدا را فراهم سازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس